וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אתרי הנסיעות מפרסמים טיסות שכר פיקטיביות"

בר חיון

22.7.2009 / 7:43

תחקיר: באתרי סוכנויות נסיעות מתפרסמות טיסות שכר שלא קיימות, כדי לתת מצג של היצע רחב ולמשוך כמה שיותר לקוחות

כמעט כל מי שטס בשנים האחרונות בטיסת שכר נתקל בתופעה הנפוצה של שינוי מועדי הטיסה ברגע האחרון. אך בדיקת TheMarker מעלה, כי באתרי סוכנויות הנסיעות מופיעות מדי פעם טיסות שאינן קיימות. כלומר, ההיצע המוצג בחבילות הנופש וטיסות השכר אינו רק מוצר ש"עלול להשתנות" - אלא כלל אינו קיים.

ע' גילתה במקרה כי טיסת השכר שנמכרה לה כלל אינה קיימת. לאחר שהזמינה חבילת נופש לה ולכל משפחתה דרך אתר אופיר טורס, התקשרה ע' לחברת התעופה ארקיע כדי לברר לגבי מקומות הישיבה במטוס. בארקיע טענו כי הטיסות (היוצאת והחוזרת) לא קיימות, וכי למעשה מעולם לא היו קיימות.

באופיר טורס המשיכו להתעקש כי הפרטים נכונים, והפנו את ע' לסיטונאית שמכרה להם את המקומות - חברת השטיח המעופף. לאחר ימים של התעקשות מול השטיח המעופף, הודו לבסוף נציגי החברה כי הם מעבירים את הנוסעים לטיסות אחרות בשעות אחרות. לפי עותק כרטיסי הטיסה המקוריים שהגיע לידי TheMarker, מספר הטיסה היוצאת הוא מספר זוגי - דבר שאינו אפשרי. "מספרי טיסות יוצאות של חברות תעופה ישראליות תמיד אי-זוגיים", מסביר דודו מחלב, משנה למנכ"ל ארקיע. "אין טיסה יוצאת שמספרה זוגי".

"את הטיסה חזור הקדימו לנו מ-16:35 ל-10:30", מספרת ע'. "לכאורה, אפשר היה לצפות לכך בטיסת שכר. אבל העובדה שהטיסות המקוריות היו פיקטיוויות - פשוט מרתיחה. זה בלתי נסלח גם כי זו הונאה".

מאופיר טורס נמסר בתגובה כי "הנוסעים קיבלו את האינפורמציה ממרכז ההזמנות כפי שזו הוזנה על ידי נציגי השטיח המעופף. לראיה, הלקוחות קיבלו את כרטיסי הטיסה שהונפקו על ידי השטיח המעופף, ובהם הופיעו השעות המקוריות. בדרך כלל מדובר במידע אמין, ובמקרה זה יש להפנות את הפנייה למארגן הטיסה, השטיח המעופף, לקבלת תשובה".

מהשטיח המעופף נמסר בתגובה: "חברתנו מקפידה למסור ללקוחותיה את המועדים המתוכננים, בהתאם למיטב ידיעתה. שעת הטיסה פורסמה כפי שנמסרה מחברת התעופה. מיד עם היוודע לנו השינוי בשעת הטיסה, עידכנה חברתנו את כלל נוסעיה בדבר".

מארקיע נמסר בתגובה: "בעבר תוכננו לפעול טיסות בשעות אלו, עם שינוי לוח הזמנים הודענו לחברת השטיח המעופף. ארקיע מעדכנת אונליין את הספקים איתם היא עובדת לגבי מספר הטיסות ושעות הטיסה".

"מדובר בעבירה פלילית"

בעקבות המקרה של ע', ערך TheMarker בדיקה יומיים לפני מועד הטיסה שנקבעה לה ולמשפחתה. חיפשנו חבילת נופש של השטיח המעופף לאותם תאריכים, ומצאנו כי פרטי הטיסה בכיוון הלוך נכונים - בעוד שבכיוון חזור מוצגות שתי טיסות, שאחת מהן לפי חברת התעופה מעולם לא היתה קיימת.

גם בחיפוש חבילות נופש לרודוס באתר האינטרנט של אשת טורס התקבלה רשימת טיסות, שבירור עם חברות התעופה העלה כי אינן קיימות. ביום הבדיקה, מתוך שתי טיסות ארקיע שהיו אמורות לצאת לרודוס ב-17 ביולי, התברר כי אחת מהן לא קיימת (וגם לא היתה יכולה להתקיים מעולם עקב מספרה הזוגי). מתוך שלוש טיסות שחוזרות ב-20 ביולי, התברר כי רק שתיים קיימות. גם בחבילות נופש שהוצעו בשילוב טיסות שכר של חברת סאן-דור, התברר כי שתי טיסות מעולם לא היו אמורות להתקיים: האחת מתוך שלוש הטיסות הלוך, והשנייה מתוך שלוש הטיסות חזור.

מאשת טורס נמסר כי החברה "נוטלת על עצמה אחריות מלאה לחבילות והטיסות אותן היא מייצרת ומפעילה, ועל כן מבטיחה כי כל אותם מוצרי נופש המופעלים על ידה יתקיימו כמובטח. עם זאת, באתר החברה מופיעות גם חבילות רבות של ספקים שונים. חבילות אלה מבוססות על נתונים המוזנים על ידי הספקים השונים ומשודרים באינטרנט על ידי המערכת של חברת קומפס המשמשת כ-50% מאתרי האינטרנט וסוכנויות הנסיעות הפועלות בישראל. ספקים אלה הם האחראים הבלעדיים לנתונים, ומחובתם לוודא את אמינות הפרטים המועברים על ידם.

"צר לנו מאוד על עוגמת הנפש שנגרמה ללקוחותינו כתוצאה מהזנת נתונים לא נכונים על ידי ספקים שונים, ומאי-פיקוחה של קומפס על הנתונים המועברים במערכת שלה. בכוונתה של אשת טורס לבדוק לעומק את הנתונים העולים מן הכתבה ולפעול למציאת פתרון לבעיה".

הבדיקה שערכנו היתה רק עבור חבילות עם טיסות שכר שהופעלו על ידי חברות תעופה ישראליות. ואולם לדברי מחלב, אין מניעה שהתופעה תתרחש גם עם חברות תעופה בינלאומיות: "ספק יכול, תיאורטית, להזין גם 10 טיסות - בעוד שכל מה שיש לו להציג זה שתי טיסות".

בחלק מהמקרים, כולל במקרה של ע', עולה חשד להצגת נתוני שווא - כנראה לצורך יצירת אשליה של היצע רחב של טיסות במגוון שעות. עו"ד סלעית קולר מהמועצה לצרכנות אומרת כי "אם זה אכן כך, מדובר בהטעיה בפרסום, לפי סעיף 2 בחוק הגנת הצרכן - וזו כבר עבירה פלילית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully