וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיול השבועי - מימין ומשמאל רק חול וחול

2.7.2009 / 7:02

למה לשבת ולהשתעמם במזגן כשאפשר לצאת לראות איך חיו פעם, לצד מים, צמחייה ובעלי החיים. שמורת כרמיה, גן לאומי אשקלון וחולות ניצנים - הטיול השבועי, צעד אחרי צעד

ים זה חופש, חוף וחול אבל הים מקיים גם חיים לידו. ואין חיים בלי מים. בטיול זה נתחקה במשך יום שלם אחר מקורות המים באזור החולות הנודדים ואחר החקלאות העתיקה, שהתבססה על מי התהום הגבוהים שבאזור.

נקודת ההתחלה של הטיול בכביש מספר 4, בואכך למושב נתיב העשרה. כ- 300 מטרים מצפון לכניסה למושב, מעט מצפון לגשר מעל נחל שקמה, פונים מזרחה לדרך המסומנת בצבע בכחול. הדרך עוברת לאורך נחל שקמה, בצד בוסתנים של גפנים, תאנים, רימונים ושיזפים, שפרנסו לאורך השנים את תושבי האזור.

נוסעים עם הדרך הכחולה עד הכניסה לשמורת טבע כרמיה. זה הזמן לחנות את הרכב ולהמשיך ברגל בשביל הליכה המסומן בכחול, החוצה את השמורה עד לצידה השני. בשמורה גדלים עצי שיטה מלבינה, שארץ ישראל היא גבול תפוצתם הצפוני ביותר בעולם. בשמורה ניתן לראות שרידים המעידים על התיישבות במקום, ברכות מים ואמת מים. כפר בשם חרבייה היה קיים במקום עד 1948, וכן שרידים של חקלאות עתיקה, שהתבססה על מי התהום הגבוהים שבמקום.

ממשיכים בטיול על השביל הכחול, שהפך עכשיו לדרך מצעים, עוד כ- 100 מטרים עד שער ברזל גדול. עוברים בשער (או עוקפים אותו אם הוא סגור), ועולים על סוללה. זו הסוללה המקיפה את בור השיקוע של מאגר שקמה, בור שנועד לאצור בתוכו חומר כבד שנסחף במים, ולמנוע את הגעתו לסכר נחל שקמה. הולכים כ-50 מטרים לצד שמאל על הסוללה ואם יתמזל מזלנו נוכל לצפות בעופות מים.

אשקלון - מתקופת הברונזה וימי הביניים

כעת חוזרים לכלי הרכב באותה הדרך. המעוניינים לצפות בעוד עופות מים ייסעו לסכר נחל שקמה. בנתיים, חוזרים אל כביש מספר 4. נפנה צפונה וניסע עד הכניסה לאשקלון. משם בכביש הראשי עד סופו. נפנה שמאלה אל עבר הכניסה לגן לאומי אשקלון. בעזרת דפדפת הסבר שניתנת בכניסה לגן הלאומי מסיירים במסלול הסיור המציג את סיפורה של העיר אשקלון הקדומה, החל מתקופת הברונזה הקדומה ועד לתקופה הממלוכית. אחד הממצאים המרשימים שניתקל בהם במהלך הסיור הוא בור מים ענק מימי הביניים, אשר קרס בשלמותו, ושחציו נותר תלוי על בלימה. גם התושבים הקדומים של אשקלון זיהו את מאגר מי התהום שבחולות ובנו בארות, שמהם שאבו מים לצריכה יומיומית. בנוסף נחצבו בסביבות העיר בורות, דוגמת הבור הענק ואשר שמשו כמאגר חירום. בגן הלאומי יש בנוסף מרחבי דשא וצל ושולחנות, המזמינים למנוחה ולפיקניק לפני שממשיכים בטיול.

בחזרה לכביש 4 - בצומת ניצנים פונים שמאלה, לכיוון חוף הים ובצומת הבאה ימינה לכיוון היישוב ניצנים ובית ספר שדה שקמים. חונים את הרכב בבית ספר שדה (אם ישנה אפשרות כדאי שרכב אחד יחכה במגרש החניה של חוף ניצנים ויאסוף את המטיילים). ממגרש החניה של ביה"ס צועדים בשביל הליכה מסומן כחול לעבר חורשת אקליפטוסים, הנטועה במקום עוד מימי הבריטים, וממשיכים לצעוד בשביל המתפתל בין דיונות החול, עצי השקמים ושרידי הבוסתנים.

אחרי פנייה חדה לכיוון מערב, חוצים דרך מצעים ומגיעים לברכות מי התהום. ברכות אלו נוצרו כתוצאה מחציבות כורכר שנעשו במקום על ידי קיבוץ ניצנים. הטרקטורים העמיקו, חדרו לאקוויפר וכל השטח הוצף. במהלך השנים קיבל המקום אופי מיוחד. צמחיית מים גדלה ליד ה"אגמים", שרקרקים מקננים במחשופי הכורכר ועופות מים מצאו להם אתרים נוספים למנוחה ולאכילה. כמו כן נבנה במקום פארק מים המשמש למטיילים ולתיירים.

ממשיכים עם השביל הכחול עד לים. זה המקום לשבת, לשאוף אוויר מלוא הריאות ולתת למחשבות לרוץ. הדרך חזרה היא אותה דרך. אם מחכה לכם רכב בחניה של החוף, פונים שמאלה (דרומה) לאורך החוף עד למכונית.

ומה קורה בלילה?

קסם לאור ירח - טיול קסום בשמורת טבע חולות ניצנים בשעות החשיכה. מתחקים אחר מיני בעלי החיים הפעילים בה; יונקים כגון הצבי הישראלי, מכרסמים וזוחלים כדוגמת הכוח האפור ועוד. מסיירים בדיונות, ועומדים על ייחודה של שמורה זו על מיני בעלי החיים והצומח שבה. מתי? שישי 3.7. הרשמה ב"כוכבית בטבע" 3639 * (ההרשמה בתשלום)

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
  • עוד באותו נושא:
  • ניצנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully