וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עושים תיקון

12.6.2009 / 17:34

במקום שבו חיו פעם איילים, נמרים ודורסים רבים, אפשר למצוא שמורה קטנה שדואגת לשקם את הזנים ולשחררם בחזרה לטבע. הטיול השבועי לחי-בר כרמל

שמורת טבע חי-בר כרמל ממוקמת בלב ליבה של "שוויצריה הקטנה" ומשתרעת על שטח של כ- 6,000 דונם. אילו יכולנו להשיב את מחוגי הזמן לאחור היינו מגלים בכרמל עולם חי שונה מזה של היום: נמרים, איילים, מושבות קינון של נשרים, רחמים, בזים ודורסי לילה רבים. כל אלה נכחדו מהכרמל עקב ציד, כריתת עצים והרעלות.

מטחי היריות שהחלו להדהד בארץ ישראל של סוף המאה ה- 19, לא הותירו סיכוי רב לחיות הבר בארצנו. אייל הכרמל האחרון נכחד מארצנו בשנת 1912. זהו מין של אייל בעל ממדי גוף קטנים, החי בחורש בדד ולא בעדרים. גורלו של היחמור לא היה טוב יותר.

מקלט לבעלי החיים

שמורת חי-בר כרמל, המשתרעת על פני כ- 6,000 דונם במערבו של הכרמל, נועדה לשמש מקלט למיני בעלי חיים קרובים, מתוך כוונה לשחרר את צאצאיהם לטבע ולהשיב לטבע הישראלי את זוהרו. עיקר העניין מתמקד בארבעה יונקים גדולים: יחמור פרסי, אייל הכרמל, עז הבר הכרתית וכבש הבר האירני. באותה הזדמנות מגדלים כאן גם רחמים ונשרים ודואגים לבריכות רבייה למיני דו-חיים.

במקומו של היחמור המקורי הביאו לארץ מין קרוב, יחמור פרסי, שגם הוא כמעט ונכחד לגמרי מן העולם. אחרוני היחמורים הובאו לארץ במטוס אל על האחרון שעזב את אירן, תוך כדי ההפיכה החומייניסטית. כאשר נוצר גרעין רבייה גדול מספיק, שוחררו יחמורים לטבע, תחילה בנחל כזיב ומאוחר יותר בנחל שורק. אנשי רשות הטבע והגנים שחררו לטבע ברמת הנדיב ובשמורת הר חורשן גם את אייל הכרמל.

בחי-בר כרמל מגדלים גם את עז הבר הכרתית, בעל חיים שתורבת על ידי האדם בימי קדם, והובא בצורה מכוונת לכרתים ולאיים אחרים ביוון. בשלב זה אין כוונה לשחרר את העז הכרתית לטבע. כבש הבר האירני לא חי בישראל מעודו כחיית בר. בשמורת חי בר נעזרים בכבש הבר כחלק מהממשק למניעת שריפות ואין כוונה לשחררן לטבע. השמורה פתוחה למבקרים בימי שבת וחג בלבד.

פגישה עם חיות התנ"ך

בחי-בר כרמל תוכלו לערוך סיור בשמורה בנושא השבת בעלי-חיים: נשרים, יחמורים, אילים, עזי בר וכבשי בר.מתי: מדי שבת בחודש יוני בשעות: 10:00, 12:00, 14:00 הערות: הפעילות מותנית במזג האוויר. איך מגיעים: מיקום: כ-300 מטר מדרום לכניסה לאוניברסיטת חיפה, על כביש חיפה - עוספיה (672) הפנייה מול חורשת הארבעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully