וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחכים לצבים

5.6.2009 / 15:04

צבי הים בכל העולם נמצאים בסכנת הכחדה, וזאת העונה לצפות בהם ברגע הקסום בו הנקבות מטילות את ביציהן על החוף. הטיול השבועי

בימים אלו, או יותר נכון, בלילות, מתרחש לו עוד פלא של הטבע מתחת לאפנו ממש: צבות הים עולות להטיל את ביציהן על החוף ולכשיבקעו, צבונים קטנים ירוצו מהר אל הים ויפתחו מחזור חדש ומופלא של חיים. במשך שנות אבולוציה ארוכות, הותאמו צבי הים לחיים בים. צבי הים הם שחיינים מצוינים, המסוגלים לצלול לעומק רב יחסית לפרקי זמן ארוכים. מוצאם הקדום הוא מצבים יבשתיים, ש"נסוגו" במהלך התפתחותם חזרה אל הים. על השלב היבשתי בהתפתחותם מעידות שתי תכונות חשובות באורח חייהם ההופכות אותם לפגיעים יותר: הם נושמים אוויר בדיוק כמונו, בני האדם, ולכן הם צפים מידי פעם לצורך נשימה ואז שבים לצלול, והטלת ביציהם נעשית על החוף ולא בים.

פעילות האדם במשך השנים גרמה לכך שכל שמונת מיני צבי הים החיים בעולם, כמעט ונעלמו. צבי-הים וביציהם נחשבים למאכלי תאווה מועדפים על האדם. הציד המתמשך ואיסוף הביצים של צבי הים למטרות מאכל, הביאו אוכלוסיות שלמות לסף ההכחדה.

לחוות הקנים, ומשם בחזרה לטבע

רשות הטבע והגנים, המופקדת מטעם החוק על שמירתם של ערכי טבע מוגנים, נוקטת מאז שנות השמונים בפעולות שונות להגנה ושמירה על צבי הים. בשלב ראשון, הוכרזו כל מיני צבי הים בישראל כמינים מוגנים על פי חוק, ואין לפגוע בהם, להחזיק בהם או להטרידם בכל צורה שהיא. בתחילת שנות התשעים הצטרפה מדינת ישראל לתכנית הבינלאומית המשותפת לכל מדינות הים התיכון להגנה על צבי הים, והחלה ליישם תכנית לעידוד רביית הצבים בחופי הארץ.

במשך כל עונת ההטלה, המתחילה ביוני ונמשכת עד סוף אוגוסט, יוצאים מידי בוקר פקחי הרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים לסיורים בכל חופי הארץ ומנסים לאתר קנים של צבי ים. כל הקינים שמתגלים מועתקים בשלמותם ובצורתם המקורית אל חוות קנים, מגודרות ומשולטות המצויות במספר אתרים לאורך החוף ובהן מוגנים הקנים בפני רמיסת כלי רכב, נופשים ובעלי חיים טורפים. בתום תהליך ההדגרה שנמשך כ- 50 יום ללא הפרעה ותחת השגחה צמודה ומסורה של פקחי הרשות, בוקעים ומגיחים הצבונים מהקנים ומשולחים אל הים.

הכל פתוח

בדרך מסתורית ומופלאה, בעת הבקיעה וההגחה בחוף ההטלה, פועל אצל הצבים הצעירים מנגנון החתמה, המבטיח את שובם של הצבים לאותו חוף עצמו כבוגרים, עשרים שנים ויותר לאחר בקיעתם. תפקידנו וחובתנו להבטיח שחופים אלה יוסיפו להתקיים כחופים פתוחים, נקיים ושמורים, כדי שלצבים יהיה לאן לשוב והיכן להתרבות וכדי שאנו וגם הדורות הבאים נוכל לצפות בצבי-הים בחופי ארצנו.

צבות הים נתקלות בבעיות אינספור במסלולם הקצר והגורלי אל החוף - פיתוח שאינו מתחשב בסביבה, מסיבות רועשות ומוארות, נסיעת רכבים או לכלוך. רבים מהדברים תלויים בנו. התחשבות בסביבה בעת בילוי על חוף הים תאפשר לצבים לקיים מעגל חיים נוסף.

אז איך אפשר לראות אותם מבלי לפגוע?

ניתן להירשם לרשימות המתנה לסיורי בקיעת צבוני ים- חוויה מיוחדת ומרגשת. הסיורים בהרשמה ובתשלום ולעיתים מתבצעים בהתראה קצרה. ניתן להירשם ב"כוכבית בטבע" *3639

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
  • עוד באותו נושא:
  • צבי ים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully