וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני החום של הקיץ

10.4.2009 / 7:42

זה הזמן לסיור רגלי בין פריחה ומעיינות, ולקצת היסטוריה ומורשת. הטיול השבועי בחבל הבשור

האביב הגיע, הכל פורח ומזג האוויר מתחמם. דקה לפני החום של הקיץ - זה בדיוק הזמן לרדת דרומה, לקחת את הזמן וליהנות מטיול משפחתי רגוע, ברגל בין פריחה ומעיינות בחבל הבשור. הסיור מתחיל בגן לאומי אשכול- שבנגב המערבי וממשיך לאורך נחל הבשור, דרך הפרושה בין גן לאומי אשכול וצומת צאלים ויש בה נקודות תצפית ואתרי מורשת לרוב.

איך מגיעים?

לגן לאומי אשכול מגיעים מצומת בית קמה לכיוון אופקים או מצומת יד מרדכי לכיוון אופקים, על פי השילוט. נחנה רכבנו בחניית הרכבים בתוככי גן לאומי אשכול, הנקרא על שם ראש הממשלה לוי אשכול ז"ל. משך הטיול: כשעתיים. כדאי לקחת: כובע, נעלי הליכה, ציוד לפיקניק או מנגל, אופניים לטיול בפארק. ושקיות לאיסוף פסולת, כמובן.

צופים אל ההיסטוריה

בסמוך לחניית הרכב במקום, עולים לגבעה המסומנת כאתר עתיקות וממנה משקיפים על מרחבי הפארק הקסום, שגודלו 3500 דונם. גבעה זו צופנת בתוכה ארבע שכבות ישוב, הקדומה בהן – כלקוליתית – 3100 לפנה"ס, בראש הגבעה שרידי מבנה מצרי, שריד לדרך העתיקה שעלתה ממצרים לסוריה.

מהגבעה יורדים והולכים לאורך הנחל - נחל הבשור - לכיוון דרום עד שמגיעים לשרידי גשר, שבסיסיו בסיס בטון החוצה את הנחל. גשר זה אשר היה עשוי עץ נשא על גבו את מסילת הרכבת שבנו האנגלים בשנת 1917 מרפיח לבאר שבע. מטרת תוואי המסילה היה לספק מים ממעיינות הבשור לכוחות הצבא הבריטי שחנה בחזית מול התורכים מעזה עד באר שבע. תוואי זה אפשר העברת כוחות צבא, אספקה ותחמושת לצבא הבריטי במלחמת העולם הראשונה. פריצת קו ההגנה התורכי אפשרה כיבוש כל השטח עד ירושלים ללא כל התנגדות מצד התורכים.

ממשיכים – חוצים את הנחל בנקודה זו לאורך המסילה. התוואי עובר בין בתרונות הלס המאפיינים את נחל הבשור באזור זה. בהמשך פוגשים בכביש הנקרא כביש הרעב, שנסלל בשנת 1946 על ידי הבריטים כדי לספק תעסוקה לבדואים תושבי האזור, וכשמו, לשבור רעבונם.

בהליכה לאורך תוואי הכביש הישן מזרחה, ובמפגשו עם הנחל מבחינים בגשר צינורות בטון עליו עובר הכביש אשר הוקם עם סלילתו. בעת שיטפון שוטפים המים מעל הכביש. במבט צפונה ניתן להבחין בגשר הכביש החדש שהוקם על גבי גשר מתכת שעמד במקום משנות השישים ושימש מעבר רכבים בשעת שטפונות בלבד.

בגדת הנחל שכן מחנה חטיבת אנז"ק, היחידה האוסטרלית- ניוזילנדית בצבא הבריטי שהשתתפה בקרב לכיבוש עזה מידי הבריטים במלחמת העולם הראשונה. נמשיך עם הכביש עד מפגשו בכביש החדש, משם נפנה ימינה לתוך הגן הלאומי חזרה ונעלה לגבעה המתנשאת מדרום לנו. בגבעה זו היו חפירות הגנה תורכיות ועמדה שנכבשה על ידי הבריטים. עם כיבושה נתגלתה במקום כנסיה ביזנטית לה רצפת פסיפס מרשימה, הדומה לפסיפס שבחורבת מעון. פסיפס זה נלקח על ידי האוסטרלים והוצב על קיר באתר ההנצחה לחייל האלמוני בעיר קנברה אוסטרליה.

במקום בור מים ביזנטי משוחזר. נצפה ממרומי הגבעה לאזור כולו אשר משנה צבעיו בהתאם לעונות השנה. אפשר לדמיין בקלות את הקרב הגדול שהתרחש למרגלותנו בשנת 634 לספירה בין צבאות הביזנטים לפרשים הערבים העולים מהמדבר, "קרב דאתן". עכשיו פונים במורד המדרגות והשביל לכיוון המעיינות, "מעיינות הבשור".

מעיינות הבשור

מעיין זה הנובע מגומחה חצובה בסלע הוא מעיין שכבה אשר שפיעתו קבועה כל השנה – 60 מ"ק לשעה, טמפ' המים 21 מעלות , ומליחותם 1200 מיליגרם כלור לליטר. מי המעיין נאספים לבריכה מלאכותית שאוכלסה בדגים. המים מששמשים להשקיית הדשאים ועצי התמר ברחבי הפארק.
הרחצה בבריכה אסורה בהחלט.

מים אלו שדמותנו משתקפת בה הם הסיבה למעבר המצרים באזור, לרומאים לבניית קו הביצורים, קו הלימס מקום, לביזנטים להתעקש להלחם דווקא כאן בערבים, לתורכים להדוף האנגלים ולנו ליהנות מיופיים ומקול שכשוכם כאן ועכשיו.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

מה עוד?

בנוסף לפיקניק המשפחתי ולמנוחה בצל העצים על הדשא ניתן גם ליהנות מפעילות מחיוחדת בחג הפסח- ללא תשלום נוסף:

פארק אקטיבי
קופצים במתקני שעשועים – יבשים ורטובים
היכן: גן לאומי פארק אשכול 08-9985110/20
מתי: כל ימות החג
• שייט בסירות פדלים וקיאקים במעיינות, בריכות מים ציוריות, מתקני פיקניק
• מסלולי אופנים משולטים (לבעלי אופנים)
• "חניון הבשור": להקמת אוהלים אישיים,קרוונים , ומגורונים להשכרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully