וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חי צומח נושם

ג'יזל חזן

2.4.2009 / 10:51

חוף אכזיב ונחל כזיב מספקים לנו בדיוק את מה שצריך ביום אביבי בטבע - בעלי חיים עדינים, צומחים ירוקים ומים מזמינים. הטיול השבועי

רצועת החוף של הטיול השבועי שלנו המציעה מגוון נופים של מערות ימיות, טבלאות גידוד, גומחות מים רדודים וחמימים ונחלי אכזב הפורצים את רכס הכורכר החופי. בעת שיטפונות, נצבע הים בחום של סחף אדמה. חי וצומח מיוחדים מאפיינים את אזור החוף, מצמחים עמידים למלח באזורים הסלעיים ועד לצומח רגיל הנאחז בשוליים המזרחיים של רצועת החוף. אפשר לטייל ברכב (אך מומלץ להימנע מזיהום האוויר) אופניים או בהליכה נוחה ברגל. לנוסעים ברכב, ניתן לעצור בדרך, במצפורים הקיימים או סתם ללכת לכיוון הים וליהנות מהלגונות הכורכריות, מצמחיית החוף המיוחדת, מהשחפים המעופפים בקרבת החוף, ולצפות בדייגי החכה העומדים חזקים מול הרוח המערבית הנעימה.

כשממשיכים דרומה רואים מימין את חוף בצת החולי. הביטו היטב ותראו אזור מגודר, זוהי חוות הקינון של צבי הים – בחופים החוליים של שמורת טבע חוף ראש הנקרה, מטילות בקיץ נקבות של שני מיני צבי-ים ביציהן: צב-ים חום וצב-ים ירוק. צבי הים הם זוחלים ענקיים, שמשקלם עולה על 100 קילוגרמים, הנוהגים לטרוף מדוזות. צבי-הים נפגעים מדיג ומבליעת שקיות ניילון הצפות במים, אותן טועים צבי הים לזהות כמדוזות.

מקריתמון ימי ועד עדעד יווני

אזור הטיול הזה מהווה את רצועת החוף הצפונית ביותר שבה מתקיימת הטלות של צבי ים, מדי שנה מתגלים קינים ספורים ופקחי רשות הטבע והגנים מעתיקים את הביצים לחוות הקינון המגודרת כדי לשמור אותן מרמיסה או טריפה. השמורה מקיימת מגוון מיני בעלי-חיים נוספים כגון: שועל מצוי ומכרסמים (מריון וגרביל החולות) סרטן החולות, שחפים למיניהם, חופמים למיניהם. הצמחים שאתם רואים על סלעי הכורכר ובאזורים החוליים עמידים לרסס המלוח ומצליחים להתקיים כאן מביניהם: קריתמון ימי, עדעד יווני, חבצלת החוף, עדעד כחול, לוטום מכסיף ועוד.

כשפוגשים פסל חום ענק – של חלקי אוניה ישנה (מעשה ידיו של הפסל יחיאל שמי), ממול מתגלה אזור שפך נחל רחב וכמות רבה של חלוקי נחל עגולים השונים מחלוקי הים השטוחים. זהו למעשה נחל כזיב, היוצא אל הים מצפון לגן לאומי אכזיב. בקטע חוף זה, נפגשים שני שפכי נחלים גדולים וחשובים בגליל המערבי - נחל בצת ונחל כזיב.

הבטן מתחילה לקרקר?

בהמשך הטיול מגיעים למגרש החניה של גן לאומי אכזיב. בתחום הגן הלאומי שכנה העיר אכזיב, שנוסדה בתקופה הכנענית התיכונה (מאה 18 לפסה"נ), תושבי המקום ניצלו את ביצורו הטבעי - הים התוחם את התל ממערב, מפרץ טבעי התוחם אותו מדרום וערוץ נחל כזיב מצפון. ממזרח לתל חפרו תושבי העיר חפיר, שחיבר את נחל כזיב עם המפרץ. זהו אתר עתיקות בעל חוף רחצה ייחודי, תצפית עוצרת נשימה אל הים, נופש פעיל: מדשאות שולחנות פיקניק, חורשת צל, מתקני צלייה מתקני שעשועים לילדים, מקלחות, שירותים, תחנת עזרה ראשונה ומזנון.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

אחרי הסיור בגן הלאומי נמשיך לשמורת טבע נחל כזיב, מרחק נסיעה של כחצי שעה מהגן הלאומי. מגן לאומי אכזיב, ניסע על כביש 4 צפונה לצומת בצת. משם נפנה מזרחה לכיוון כביש 70, נעבור את העיירה שלומי. נעלה על כביש הצפון, נמשיך מזרחה לכיוון פארק גורן (על-פי השילוט). ניכנס לפארק ונגיע למצפור המונפור, שם ישנה תצפית מרהיבה על נחל כזיב והמבצר הצלבני.

נחל כזיב הוא הגדול והעשיר שבנחלי הגליל המערבי, ראשיתו ברכס הרי מירון, ושפכו לים התיכון בחוף אכזיב. המים הזורמים בנחל כל השנה, מהווים את הבסיס לעושר של החי והצומח באזור. לכל אורך שמורת הטבע משתרע החורש הים-תיכוני בשיא פארו: חברת אלון מצוי ואלה א"י, חרובים, ער אציל, וקטלבים במדרונות הנחל. לאורך הנחל עצמו קיימת צמחיית נחלים מפוארת, כשיפה במיוחד שדרת עצי הדולב המזרחי, המלווה גם בעצי תאנה, שרכים, נענה משובלת ופטל קדוש. מעל אפיק הנחל מתנוססים להם שרידי מבצר המונפור – עדות לעבר עשיר ומפואר בתקופה הצלבנית.

בנוסף לעולם הצומח העשיר ישנו בנחל גם עולם חי מגוון – ציפורי השיר, הדגים בנחל, עושר של זוחלים, יונקים קטנים, דרבנים, חזירי בר, שועלים ועוד רבים אחרים. אך גולת הכותרת היא היחמורים, אותם איילים שוכני חורש, ששבו בשנים האחרונות לאכלס את הנחל וסביבתו.

היום, אחרי מספר מחזורי אקלום ושחרור, מסתובבים להם בנחל כזיב וסביבתו מעל 100 יחמורים, כיחידים ובקבוצות קטנות, וזהו למעשה העדר הגדול בעולם בטבע.

היחמורים שוהים במשך מרבית שעות היום בסבך החורש הים-תיכוני אך ניתן לערוך תצפית עליהם כשהם שוהים במכלאת האיקלום. אל התצפית נגיע לאחר שניסע מזרחה מתצפית המונפור, לאורך השביל המסומן בשחור כ- 5 קילומטרים, עד שנגיע לחניון הזיתים הנקרא כך בשל שפע עצי הזיתים באזור. נחנה את הרכב ונלך כמה מטרים דרומה אל תצפית מכלאת האקלום.

איך מגיעים?

דרך כביש מס' 4, בין נהריה לראש הנקרה, כ- חמש דקות נסיעה מנהריה צפונה. משך הסיור הוא כשעה וחצי עד שלוש. תהנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully