וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלו ברשת: מלכודות התיירים שאתם חייבים להכיר

חיים קוזניץ

29.5.2014 / 16:00

כסף שמצאתם "פתאום" ברחוב? מסעדה שיש בה תפריט "מיוחד" לתיירים? או כרטיס למשחק של ברצלונה ב"מחיר מציאה" - לקראת עונת הנסיעות מספר חיים קוזניץ, מדריך טיולים, על מלכודות התיירים הכי נפוצות שמחכות לישראלים בחו"ל

כייס מלכודת תיירים. ShutterStock
כדאי מאוד שתשמרו על הכסף שלכם בחו"ל/ShutterStock

עם תחילת עונת התיירות, ישראלים רבים יוצאים לטיולים וחופשות בחו"ל. במסגרת עבודתי כמדריך טיולים בעולם, נתקלתי וראיתי מקרוב מלכודות תיירים רבות, בחלקן אף נלכדתי בעצמי. מטייל שעובר את "החוויה", מרגיש בדרך כלל שבוז, ולעיתים אירוע שכזה עלול להשכיח את ההנאה מהטיול. אז ממה צריך להיזהר בשביל לא ליפול בפח? הנה כמה ממלכודות התיירים הנפוצות בעולם שלא תמיד שמים לב אליהן.


* מתחם התחנה: מלכודת תיירים היא רק מלכודת תיירים

מוניות: לא לנסוע עם חאפרים

סעו עם מונית מורשית - תמיד לפנות לטור המוניות ולא להיכנס למונית שעומדת בנפרד. במקומות רבים, בשדות התעופה ובתחנות הרכבת, ייגשו אליכם וינסו "לפתות" אתכם לשכור את שירותי המונית שלהם. בדרך כלל מדובר בחאפרים שמנסים לעשות עליכם קופה. מה לעשות? אל תגיבו וגשו הישר לטור המוניות הארוך שנמצא לרוב בצמוד לבית הנתיבות או תחנת הרכבת.


* באיזו עיר בעולם תשלמו הכי הרבה על מונית לשדה התעופה?


הפעלת מונה - אם עצרתם מונית אקראית ברחוב, תקפידו שהנהג יפעיל את המונה. מה לעשות אם לא? להגיד לו שלא ייסע, שיעצור ואז לסכם מראש את המחיר. אם המחיר נשמע יקר - צאו מהמונית.

תיירת מזמינה מונית בחו"ל. ShutterStock
אל תעצרו מוניות של "חאפרים", דרשו תמיד מונה/ShutterStock

מסעדות: תפריט "מיוחד" לתיירים

תפריט באנגלית - אם מגישים לכם רק תפריט רק באנגלית, תבקשו לראות גם את התפריט בשפה המקומית. לעיתים יש מחירון מיוחד לתיירים (במזרח אירופה), שהוא גבוה בהרבה מהמקובל. מה לעשות? רצוי לרשום לכם כמה מילות מפתח של אוכל בשפה המקומית ולבדוק את עלותן בתפריט. אם יש רק תפריט באנגלית - זו בדרך כלל מסעדה תיירותית עם מחירים בהתאם.


עוד על אוכל בוואלה! תיירות:
אוכל רחוב: איפה אוכלים מה בחו"ל?
כל מה שצריך לדעת על אוכל בחופשה בלונדון
חבל אברוצו, איטליה: חופשה לאוהבי אוכל משובח


מסעדה במקום תיירותי מרכזי - זוהי מסעדה (משחטה) לתיירים. כולנו רוצים לחוות את האוכל המקומי הטוב והאותנטי. בערים גדולות יש להתרחק ככל האפשר מהמרכזים המתויירים ולחפש את המסעדות הקטנות קרוב לאזורי המגורים של המקומיים.


קלקולי קיבה - מי שמטייל במקומות לא "מערביים", מומלץ לו לאכול רק מאכלים רותחים ומבעבעים. בשווקים ובמסעדות באסיה, דרום אמריקה ואפריקה לא כדאי לאכול בשרים על האש וכדומה (מטיילים שלי במרוקו, שהתפתו לשישליק ריחני בשוק במרקש, לא ישכחו איך הם נאלצו לבלות שלושה ימים במיטה במלון עקב השילשולים והבחילות).

רכב שכור: תדלקו את הרכב, כדי שלא "ידליקו" אתכם

מיכל הדלק - תמיד להחזיר את הרכב עם מיכל מלא, גם אם לא קיבלתם אותו כך. בשל רצון לחסוך 30-20 דולר/אירו אתם עשויים לקבל חיוב מנופח בכרטיס האשראי, שכולל דלק במחיר מופקע ותוספת על שירותי התדלוק - חבל (ישראלים שהחזירו באיטליה לא מזמן, רכב שכור עם חצי מיכל ריק, קיבלו חשבון של 200 אירו).

שריטות ומכות ברכב - היום בעידן הטלפונים החכמים מומלץ להשתמש בהם. צלמו את הרכב מכל צדדיו, כולל את מספר הרישוי שלו. תאריך הצילום נשמר, וכך תוכלו להוכיח שלא אתם גרמתם לנזק.

סוכנות השכרת רכב מכירת רכב. ShutterStock
לפני שמקבלים את המפתחות, בדקו טוב-טוב שאין דפיקות ברכב/ShutterStock

כניסה וחנייה בערים: החנייה שעלתה מאות אירו

חנייה - בערים צפופות תגלו לפעמים אנשים שמנפנפים לכם בידיים ומכוונים אתכם למקום חנייה פנוי ברחוב. אלה חאפרים שמתפרנסים מזה. צריך לשאול אותם מראש כמה זה עולה ולוודא שהמחיר שנאמר לכם הוא לא לשעה אחת בלבד. בכל מקרה לא לתת את הכסף מראש (ישראלי שפגשתי פעם בטורקיה סיפר לי איך לקחו ממנו 80 דולר במקום 10).


ואם כבר בחופשה בחו"ל...
ברצלונה: 10 אתרי החובה שאסור לכם להחמיץ
ברלין: לחרוש את העיר בלי להוציא יורו (כמעט)
ירח דבש באירופה: 10 המקומות הכי רומנטיים לזוגות טריים


כניסה עם רכב לערים עתיקות (בעיקר באירופה) - הכניסה כיום לערים העתיקות מוגבלת לתושבים המקומיים בלבד. לא תמיד יש שילוט שמזהיר ומתריע. כל הערים הללו מרושתות במצלמות ורכב לא מורשה יקבל דו"ח בדואר (חצי שנה אחרי שחזרו מטיול באיטליה, קיבלו שני חברי קיבוץ בדרום דו"חות חנייה בסך של למעלה מ-800 אירו. "לא שילמתי את הדוחות ובשבע השנים הקרובות לא נטוס לאיטליה", סיפר לי אחד מהם, לאחר שהוא בדק שהדוחות שקיבל תקפים למשך שבע שנים).

מכונות אוטומטיות לכרטיסים: שלא ישחקו איתכם במשחק של מסי

נסיעה ברכבת התחתית - יש ערים בהן ניתן לקנות כרטיסים רק באמצעות מכונות אוטומטיות. לא מעט ישראלים נתקלו בכאלה שהציעו להם באדיבות כרטיסים שהתגלו אחר כך כחסרי תוקף. אותם "ציידים" עומדים בקרבת מכונות הכרטיסים וממתינים ל"קורבן". מה לעשות? לקנות מראש כרטיסים בקיוסקים שמוכרים אותם, או לקנות בתחנות מרכזיות שבהן יש מכירה ידנית.

הוצאת כסף עם כרטיס האשראי - לעולם (!) לא להסתייע באדם שהגיע באקראי על מנת לעזור. במקרה חירום בלבד, אפשר לפנות למישהו שהיה לפניכם בתור והוציא כסף לעצמו.

כרטיסים לאירועי ספורט - לקנות רק בסוכנויות מורשות ולא מספסרים. לא אשכח את מפח הנפש של האבא שיצא לטיול בר מצווה עם הבן שרצה לראות משחק כדורגל בברצלונה, והסתבר לו שהכרטיסים שקנה מזוייפים. מה לעשות? אם אין ברירה והכרטיסים בקופות אזלו, ניתן להגיע עם מוכר הכרטיסים שהכסף יימסר לו לאחר הביקורת ולא לפניה.

סביב העולם: אלפים נסעו בתחתונים ברכבת התחתית. רויטרס, יוטיוב,
שלא ישאירו אתכם בלי המכנסיים בסאבוויי. קנו כרטיס רק במכונת המכירה/רויטרס, יוטיוב

מועדונים/ברים: הכניסה חינם, המשקה ממש-ממש לא

כניסה למועדונים - תבררו מראש שם של מועדון או בר מומלצים והיכנסו רק אליהם. בערים שונות יינסו לפתות אתכם להיכנס למועדונים בהבטחות שונות. אל תתפלאו לקבל לאחר מכן חשבון של מאות דולרים/אירו על כוס או בקבוק אלכוהול (אני נתקלתי בכאלה בגרמניה, טורקיה, יוון, איטליה, אוסטריה וספרד).

"כסף על הרצפה": אל תרימו, שלא "ירימו" אתכם

הארנק והדרכון במקום מוסתר בלבד - כמו ש"דבורים חגות סביב הדבש", כך הכייסים נמצאים במקומות הומי קהל. אני תמיד מזהיר את המטיילים איתי לשמור את הארנק ואת הדרכון בכיס פנימי בלבד בבגדים (הכספת שבגרב גם טובה). בתיק הגב או בתיק היד לא לשים דברים יקרי ערך (כייסו נוסעים שלי בלובליאנה, מוסקבה, ברצלונה וונציה).

שטרות כסך על הרצפה - ראיתם כאלה? נפלא! רק תוודאו שכשאתם מתכופפים להרים אותם, מישהו שומר עליכם מאחור (באוטובוס ברומא לי זה קרה - התכופפתי להרים שטרות שהיו זרוקים על הרצפה, ולאחר מכן התברר לי שהארנק שלי נעלם.

ברמן מכין משקה קוקטייל בבר. ShutterStock
אולי תיכנסו חינם לבר, אבל המשקה עלול לכסות על "מחיר הכניסה"/ShutterStock

מדריכים מקומיים: "המדריך" נעלם עם התיק של המטייל

הדרכה פרטית - אם אתם רוצים הדרכה שכזו, רצוי ליצור קשר עם מדריך מומלץ עוד לפני הנסיעה. אם הגעתם כבר לחו"ל, יש ליצור קשר עם לשכת התיירות המקומית והם כבר יפנו אליכם מדריכים. במקומות הומי קהל ייפנו אליכם אנשים שונים, עם תגים מזוייפים של מדריכים, אל תשכרו את שירותיהם! מטייל בפורטוגל גילה ש"המדריך" ששכר נעלם עם התיק שלו, לאחר שהם התיישבו ביחד במסעדה.

לסיום, אנחנו הישראלים בטוחים ש"לנו זה לא יקרה", כי אנחנו הרי אלופי הקומבינות. מסתבר שגם בתחום זה יש לנו עוד הרבה מה ללמוד ורצוי להתייחס בזהירות לכל הצעה אדיבה או מוזרה שמופנית כלפינו.

חופשה נעימה (ובטוחה).

חיים קוזניץ, מדריך טיולים בחו"ל ומספר סיפורים "מיומנו של מדריך טיולים" בגל"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully