וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים לערד: פסטיבל של אטרקציות והצעות לטיול

17.8.2014 / 8:56

לאחר "אסון ערד" ב-95 חוותה העיר הדרומית צניחה תיירותית, אך בשנים האחרונות היא שבה ומתפתחת. לקראת הפסטיבל המסורתי שיתקיים השבוע, הנה כמה מהאטרקציות הכי מיוחדות באזור ערד. שווה שתקדישו לה לפחות יום טיול

פסטיבל ווליום ערד. עירא זליכה
לא מפסיקים לשיר. פסטיבל ערד/עירא זליכה

ערד היא לא עוד שלט דרכים ויישוב על אם הדרך היורדת למצדה ולים המלח, אלא עיר שלוחצת בשנים האחרונות על דוושת הגז ונמצאת בתנופת התפתחות ששווה שתקדישו לה יום טיול, ואולי אפילו אובר-נייט. לפני שנתיים ציינה העיר הדרומית יובל שנים לראשית ההתיישבות בה ומאז ידעה עליות ומורדות של גלים התיישבותיים, לצד תיירותיים.

תקופת הרנסנס התרבותית של ערד היתה בשנות ה-90, אז היוותה מקדש לזמר העברי. בכל קיץ, במשך ארבעה ימים ולילות, נהרו אליה המונים כדי לשיר ברחבי העיר ועל מורדות המצדה במופעים מרגשים של טובי הזמרים שהסתיימו על רקע הזריחה. ביולי 1995 נגדעה מסורת הפסטיבל בצלילים צורמים כששלושה צעירים נדרסו למוות על ידי ההמונים שהתכנסו כדי לחגוג את מופע הפרידה של להקת משינה. ב-2009, 14 שנים אחרי, החליטו פרנסי העיר לחזור ולהחיות את הפסטיבל מחדש.


עוד טיולים בארץ בוואלה! תיירות:
ישראל של מטה: טיול במנהרות הכי יפות בארץ
עמק המעיינות: עולם המים, רק 80 דקות מת"א
טבילה בעין מבוע: המים הכי קרים בגלקסיה


השנה (21-18 באוגוסט) מציין הפסטיבל את שנתו ה-32 ולמרות האירועים הקשים של השבועות האחרונים, מנהליו מבקשים לשמור על השגרה ועל המסורת במצוות "לא נפסיק לשיר". תחת הכותרת "יש ז?מר באוויר"' יתארחו בעיר מעל ל-70 זמרים, מוזיקאים ויוצרים, בהם גם אמנים צעירים בראשית דרכם וכן שחקנים במופעים לילדים. במחווה למיטב הזמר הישראלי לדורותיו יופיעו, בין השאר, הזמרים מירי מסיקה, הראל סקעת, צביקה פיק, אושיק לוי, אלון אולארצ'יק וסיוון טלמור, שולי נתן בשירי נעמי שמר, רבקה זהר ולירון לב. הכניסה לכל המופעים ללא תשלום (טלפון: 08-9951776

ואם הפסטיבל הוא לא סיבה מספקת לבקר בערד, מציעה העיר לאורחיה, במקביל לאירועי הפסטיבל, שפע של אטרקציות תיירותיות ומגוון מסלולי טיול, מוזיאונים, יקבים מדבריים ואתרי לינה. הנה כמה מהמיוחדות שבהן.

רובע האמנים

הערדניקים מספרים שבשנים האחרונות מורגשת מגמת חזרה הביתה של מי שעזבו את העיר וחוזרים אליה, כשהם כבר בעלי משפחה ומלאי אופטימיות להצמיחה מחדש. "ערד", אומרת אנה סנדלר, מנהלת התיירות בעיר, "היא סוג של קיבוץ גדול, כולם מכירים את כולם ומאוד קל ונוח לגדל בה ילדים, מה גם שעלויות המגורים והמחייה נמוכים ביחס למרכז". התושבים מתארים את עירם כמקום מאוד ידידותי, חם ועוטף עם קהילה צומחת שופעת ביזמויות ורעיונות למנף אותה.

אחד המקומות המתעוררים מחדש הוא רובע האמנים שבאזור התעשייה. מדובר בהאנגרים גדולים שהיו נטושים שנים ולפני עשור עלה רעיון לאכלס אותם באמנים שיעבדו במקום ויפעילו גלריות לטובת המבקרים. היוזמה לא צלחה והיחידים שהחזיקו מאז את הגחלת הם גדעון פרידמן - אמן זכוכית מוכשר שמחזיק במוזיאון פרטי בו מוצגות יצירותיו המדהימות ביופיין, ומירי ליבוביץ' ואדוארד שרוסטר - מעצבי בובות מיוחדות בסגנון הקומדיה דל ארטה והבעלים של מוזיאון הבובות.

פרנסי העיר, בשיתוף משרד התיירות והרשות לפיתוח הנגב, שבו לפתח ולמנף שוב את הרובע ולהופכו למרכז תרבות ואומנות לקהילה יוצרת. ב"רובע אשת לוט" פועלים היום 15 אמנים שמציגים את עבודותיהם ועורכים סדנאות לתיירים מזדמנים.

רובע האמנים. טלפון: 08-9951871.

רובע האמנים ערד גלריית קאזה פאניץ. צילום:  אריאלה אפללו,
בהאנגרים נטושים מאכלסים כיום אמנים. גלריית קאזה פאניץ ברובע האמנים, ערד/צילום: אריאלה אפללו

ג'יפים בקנאים

גיורא אלדר הוא ערדניק שורשי וג'יפאי מנוסה, שמוביל טיול שטח באזור, שאותו הוא מכיר כאת כף ידו, למשל לנחל שפן ונחל צפירה, שבו גב מים שמלא כל השנה; טיולים נוספים באזור: נחלי חימר, פרצים סדום ומערות המלח וטיול למישור עמיעז ותצפית מראש הר סדום. הפעם הוביל אותנו בעקבות הקנאים - כת שאנשיה ישבו במצדה וחיו במדבר עד שנכבשו על ידי הרומאים. על שמם נקראו הר ובקעת הקנאים, וכן מערת הקנאים הלא ממש מוכרת אולי בשל הגישה הקשה אליה המצריכה ירידה בחבלים.

מי שיתגבר על המכשול, יזכה לראות את הנטיפים היפים שהתגלו בה. נוסעים בשבילים של דרום מדבר יהודה, עוברים בדרך את מאהלי הבדואים, חוצים ערוצי נחלים יבשים עד לטיפוס האתגרי מהבקעה עד למרגלות הר הקנאים. ממרומי ההר תצפית מרהיבה על הבקעה, אל פסגת ואל ים המלח והרי מואב. להרפתקנים גיורא משלב גם פעילות סנפלינג בנחל רחף ולינת לילה בשטח או במאהל של משפחה בדואית.

טיולים בראש אחר. טלפון: 052-3971774.

הר קנאים בקעת קנאים, מדבר יהודה טיול ג'יפים. צילום:  אריאלה אפללו,
קחו קצת זמן מדבר אם אתם באזור. הר קנאים, מדבר יהודה/צילום: אריאלה אפללו

מראה מדבר

קומפלקס של אמנות ואירוח, המשתרע על שני האנגרים המאכלסים מוזיאון, גלריה, סדנאות אמנות, צ'י קונג ויוגה, מתחם אירוח בסגנון מרוקאי, מגוון חללי לינה ומתחם קולינארי בשם "מדברייה". להאנגרים חצר אקולוגית עם גן ירק ולהקת תרנגולות, שמסתובבות חופשי ומספקות את הביצים לארוחות. המקום שייך לאביטל ואלון אהרוני - היא אמנית קרמיקה המציגה במקום את פסליה ואת מיצב אדמה שיצרה בהשראת הנוף המדברי, והוא אמן מתכת ופסיפס, שיוצר פסלים סביבתיים וגם בשלן טוב.

אלון עורך "תרבות בצלחת" ומגיש מגוון ארוחות נושא, למשל ארוחת משתה עם שפע של בשרים ויינות, או ארוחת שורשים צבעונית עם מנות כסלק ממולא בקינואה, פירה קולורבי, תפוחי אדמה סגלגלים, גזרים מאודים ולקינוח דלעת ערמונים במילוי קרם וניל.

מראה במדבר. טלפון: 054-4396824.

המדברייה רובע האמנים ערד. צילום:  אריאלה אפללו,
לישון ולאכול בסגנון מרוקאי. המדברייה בערד/צילום: אריאלה אפללו

יין מדברי

מיטל דמרי היא הייננית הכי צעירה בארץ, שלמדה ייננות בפירנצה וברזומה שלה עבודה ביקב סנט בלר בניו זילנד וביקב רקנטי בעמק חפר. כיום היא עובדת ב"יקב מדבר" - יקב בוטיק מאוד הרפתקן - שמייצר 14 סוגי יינות, בהם גם יין כתום מיוחד בטעמו ומיץ ענבים אורגני מענבי הר עמשא. כמו כן, ביקב תמצאו יינות משובחים שבשביל הסימיון סובניון 2010 (שנכנס לרשימת 10 היינות הטובים בארץ) והדרומי לבן 2012 (בלנד של סמיון ושרדונה) - שווה שתגיעו במיוחד.

לצד הסיורים וטעימות היין, יש ליקב בר יין מדליק המגיש נשנושים, פוקצ'ות וגבינות אנינות. בסופשבוע מתקיימות הופעות ג'אז, בלוז, אינדי ופלמנקו, ובשישי - ערב ללא תחתית - מזיגת יין ללא הגבלה.

יקב מדבר, רובע האמנים. טלפון: 08-8662100. 25 שקל לסיור וטעימות.

יקב מדבר רובע האמנים ערד. צילום:  אריאלה אפללו,
ויש גם יקב בוטיק והרפתקן. מיטל היננית ביקב מדבר, ערד/צילום: אריאלה אפללו

פאב מיתולוגי

"מוזה" הוא אחד ממוסדות הבילוי והקולינריה הוותיקים בערד, שביום מתפקד כמסעדה ובלילה הופך לפאב אנגלי תיקני. התפאורה: מאות דגלים וצעיפים של עשרות קבוצות כדורגל מהעולם, שמכסים את הקירות והתקרה. התפריט: הכל מכל - בשרים על האש, תבשיל גולש, מרקים, פסטות, פיצות, סלטים ומוקפצים ממחוזות סין. בבר 30 סוגי וויסקי, שבעה סוגי בירה מהחבית וברמן שמשקשק מבחר מכובד של קוקטיילים.
כמקדש לחובבי הספורט, הם מקרינים משחקים חשובים על מסכי ענק ומקיימים הופעות רוק אינטימיות.

מוזה. טלפון: 08-9975555.

בר מוזה בערד. צילום: מתוך אתר הבר,
ספורט, אווירה והרבה צעיפים. בר מוזה בערד/צילום: מתוך אתר הבר

מול הנוף

גלי וגילי סופר עזבו את המולת העיר לטובת החיים הרגועים באזור המדבר האהוב עליהם. השניים הם מארחים מאירי פנים והבעלים של מלון בוטיק מקסים - "יהלים"- המשקיף אל מרחבי המדבר וים המלח. מלבד אירוח נעים ולבבי, יציעו לכם שלל אפשרויות למסלולי טיול באזור כולל הקפצה ואיסוף, אם רק תבקשו.

למלון לובי רחב ידיים, מרפסת נוף גדולה וחדרים גדולים ומרווחים מעוצבים באיפוק אלגנטי בצבעי המדבר, שלחלקם ג'קוזי צמוד למיטה, לאחרים מרפסת לשקוע מול נוף ולאחד גינה פורחת עם ג'קוזי פתוח. בבוקר הם מגישים ארוחה גדולה הכוללת 7-6 סוגי גבינות, 4 סוגי סלטים, מוזלי, סלמון, טונה וקונפיטורות עונתיות שגילי רוקח.

מלון יהלים. טלפון: 077-5632806.

מלון יהלים בערד. צילום:  אריאלה אפללו,
לישון ולהשקיף אל מרחבי המדבר וים המלח. מלון יהלים בערד/צילום: אריאלה אפללו

כפר הנוקדים

פאטה מורגנה קדמה את פנינו בלב המדבר. עצי הדקל ועצי הבוסתן נעו ברוח, חבורת גמלים, חמורים וטווסים הסתובבו בשטח וארנבים קיפצו בחצר. מסביב מוקמו חאנים גדולי מידות לצד מאהלים שנארגו מצמר עיזים, סוכות שחופו בכפות תמרים, צימרים שרופדו בשטיחים ומרפסות שרוהטו בשולחנות עגולים וכוסו בבדי סטן בוהקים. הרהיטים נבנו מבולי עץ, גופי התאורה עוצבו מגושי מלח והקירות חופו באבני מדבר. ההשקעה ניכרת בכל פרט וגם אם מדובר במדבר וחולות, הניקיון והטיפוח זועקים מכל עבר.

כזהו כפר הנוקדים - נאת מדבר אמיתית שמטרתה להעביר לנופש את חווית האירוח של אברהם אבינו אבל בשדרוג בר זמננו. את אוהל שחרזדה, למשל, עיצבו ברוח סיפורי אלף לילה ולילה עם פינות ישיבה מזרחיות, ערסלים, נרגילות ומשחקי שש-בש ובחוץ הציבו ספסלים נמוכים ועצים לקומזיץ תחת שמים זרועי כוכבים. במאהל אין טלוויזיה אבל יש ניתוק מוחלט מהשגרה ואפשרות נהדרת להתחבר למדבר, לטבע ולשקט.

אפשר לשקוע בערסלים, להיזרק בזולות, להירגע בסדנת יוגה ולצאת לטיולי גמלים, חמורים, ג'יפים ואופניים בנחלים צאלים ורחף. את הארוחות תוכלו להכין לבד במטבחונים המאובזרים או לאכול ארוחה בדואית אוטנטית במאהל הגדול.

כפר הנוקדים (9 ק"מ מזרחית לערד). טלפון: 08-9950097.

כפר הנוקדים. צילום:  אריאלה אפללו,
נאת מדבר אמיתית. כפר הנוקדים/צילום: אריאלה אפללו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully