וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היי דרומה: טיול בעקבות החץ השחור

17.4.2014 / 9:18

לטיול בנגב המערבי כדאי לצאת מוקדם בבוקר. המסלול שעובר בין יד מרדכי לקיבוץ בארי ואנדרטת "חץ שחור", אמנם "ישרוף" לכם יום שלם אבל כל נקודה בו היא עונג לנפש. הצעה לטיול

מוזיאון יד מרדכי. צילום: איציק שוויקי, מערכת וואלה! NEWS
יד מרדכי/מערכת וואלה! NEWS, צילום: איציק שוויקי

המסלול:
אתר שחזור קרבות תש"ח ביד מרדכי
מוזיאון "משואה לתקומה" ביד מרדכי
מוזיאון המים והביטחון בניר עם
מאגר מי השפדן בניר עם
חורשת חץ שחור
אתר בארי הישנה
מצפה גבולות
דרך נוף הבשור

משך המסלול: 10-8 שעות

יום ארוך ומרתק לפנינו ומומלץ לצאת לדרך בשעת בוקר מוקדמת. כביש 4 יוביל אותנו לקיבוץ יד מרדכי. בקיבוץ מספר אתרים ששווה לבקר בהם. באתר שחזור קרבות תש"ח (פתוח בכל יום בין השעות 16:00-8:00, לתאם מראש בטלפון 08-6720559 או 052-3923104) תוכלו לסייר במוזיאון פתוח המספק מבט פנורמי על שדה הקרב ממלחמת העצמאות, כולל תעלות קשר, עמדות לחימה, חיילי אויב מדומים וכלי רכב מלחמתיים הפזורים בשטח.

כמה מאות מטרים מכאן שוכן מוזיאון "משואה לתקומה" (לתאם ביקור מראש בטלפון 08-6720559), אשר כולל שחזור של הבונקר מרחוב מילא 18 בגטו ורשה, שבו נרצחו מרדכי אנילביץ' ורבים מחבריו לארגון היהודי הלוחם (אי"ל); מודל של גטו ורשה שמתאר בפירוט את מבנהו, בתיו ורחובותיו; שחזור אתר הקרבות מול הצבא המצרי מ-1948; ואנדרטה לזכרו של מרדכי אנילביץ'.

לפני שעוזבים את יד מרדכי כדאי להיכנס גם לסדנת הדבש הממוקמת ליד הסילו הכתום, כשלאחריו נצא מהקיבוץ ודרך כביש 34 נגיע לקיבוץ ניר עם המרוחק כעשרה קילומטרים בלבד. בניר עם בקרו במוזיאון המים והביטחון (בתיאום מראש בטלפון 050-5709042) המספק הצצה ייחודית לתהליך ההתיישבות, המים, החקלאות ומלחמות ישראל בנגב משנות ה-30 ועד מלחמת העצמאות. האתר היווה נקודה מכרעת בחיזוק ההתיישבות בנגב על ידי שאיבת מים ופריסת צינורות מים ליישוב היהודי, מה שאפשר הקמת יישובים נוספים בנגב וגרם לוועדת האו"ם לספח את הנגב לשטח היהודי בתכנית החלוקה.

מצפה גבולות. צלם: באדיבות אתר מצפה גבולות, מערכת וואלה! NEWS
אחד משלושת המצפים הראשונים בנגב. מצפה גבולות/מערכת וואלה! NEWS, צלם: באדיבות אתר מצפה גבולות

לחזור אל דרך נוף הבשור

כשנצא מתחומי המוזיאון, נפנה ימינה ונעלה לתצפית על מאגר מי השפדן, שמימיו מגיעים ממפעל טיהור המים בראשון לציון. לאחר מכן ניסע דרומה על כביש אספלט צר (חשוב לא לסטות מהדרך) ונעבור לרגליי תצפית על שם אלוף משנה, נבי מרעי, שנפל באינתיפאדה הראשונה (העלייה לתצפית תלויה במצב הביטחוני באזור באותה עת) עד שנגיע ל"חורשת חץ שחור".

חורשה זו קרויה על שם הפעולה בעזה ב-1955 ומנציחה את פעולות התגמול של שנות ה-50, כולל הסברים ושלטים על הנושא ו"אנדרטת חץ שחור". נסיעה בכביש הצר של כ-200 מטרים נוספים לכיוון דרום ומצד ימין נבחין בצריף אשר שימש את ועדת שביתת הנשק הישראלית-מצרית עד ימי מלחמת ששת הימים.

בנקודה זו נפנה שמאלה, ניסע כ-150 מטר ונעלה על כביש 232. ניסע דרומה ובצומת סעד נפנה שמאלה לכביש 25 ואז מיד ימינה שוב לכביש 232 המוביל אל קיבוץ בארי. בכניסה לקיבוץ נפנה ימינה וניסע על כביש צר למרחק של כשני קילומטרים אל אתר בארי הישנה. זהו המקום שבו התיישבו חברי קיבוץ בארי במסגרת עליית 11 הנקודות בנגב ביום כיפור 1946. אגב, בעונות הפריחה השטח רווי בפרחים רבים, בעיקר כלניות. עוד אטרקציות במקום: מגדל מים ובית הביטחון.

אחרי שנצא מבארי ניסע דרומה על כביש 232, נמשיך ישר בצומת מגן עד שנגיע לצומת גבולות. נפנה שמאלה ולאחר כחמישה קילומטרים נפנה ימינה וניכנס לקיבוץ גבולות. ניסע על פי השילוט למצפה גבולות. במקום הדרכה מסודרת על פי תיאום (טלפון 08-9924344). לאחר הביקור במקום נחזור לכביש 222 וניסע מעט מזרחה. קצת לפני קיבוץ צאלים נפנה שמאלה לדרך כבושה לפי שילוט המוביל ל"דרך נוף הבשור".

דרך יפהפיה זו תיקח אותנו לאורך נחל הבשור כשלאחר נסיעה קצרה נוכל לעצור בגשר החבלים העובר על הנחל. ניתן לחצות את הגשר הלוך וחזור תוך השגחה על הילדים, ולאחר מכן להמשיך בנסיעה בדרך המלווה בפרדסים ומאגרי מים ואורכה כ-18 ק"מ. היא מסתיימת בכביש מגן-אופקים מספר 241. ניקח שמאלה וניסע עד צומת מגן ושם נפנה ימינה לכביש 232 אשר יוביל אותנו בחזרה צפונה (או דרומה לדרומיים בינינו), בדרך הביתה אחרי יום מרתק ומעשיר.

פרטים נוספים על סיורים ואירועים באתר המועצה לאתרי מורשת בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • טיול
  • פסח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully