וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיול לאורך נחל הירקון: ברגל, ברכב או באופניים

12.12.2013 / 0:30

נחל הירקון והפארק שסביבו הם הריאה הירוקה של גוש דן. גם בחורף אפשר ומומלץ לנצלם למסלולי בהליכה, בנסיעה או ברכיבה. כמה הצעות לטיולים לאורך גדות הנחל

מטיילים בפארק הירקון בתל אביב בחג סוכות, 21 בספטמבר 2013. דרור עינב
הריאה הירוקה של גוש דן. נחל הירקון והפארק המקיף אותו/דרור עינב

נחל הירקון והאזורים לאורכו הם הריאה הירוקה המשמעותית עבור הערים בגוש דן. מיקומו המרכזי של הירקון מציע נגישות רבה לצד מוקדי משיכה נוספים וכן את אחד ממסלולי הטיול היפים בארץ בהליכה, בנסיעה וברכיבה לאורך הנחל. כמה הצעות לטיול לאורך גדות נחל הירקון:

טיול רגלי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טיול חורפי בין אתרים על גדות הירקון. נחל הירקון/מערכת וואלה!, צילום מסך

במרחק כמה דקות הליכה זה מזה נמצאים האתרים גבעת נפוליאון, ראש ציפור וטחנת גריסה (ג'רישה)-שבע טחנות. אפשר ליהנות מטיול חורפי ולבקר באתרים אלו.

גבעת נפוליאון: שרידי עיר גדולה וחשובה על גבעה גבוהה. בחפירות נחשפו שרידי מערכת ביצורים של עיר כנענית, ארמונות ומפעל מים. מקור הכינוי באגדה המספרת כי נפוליאון חנה במקום זה בעת המצור על יפו הטורקית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מקום המפגש היחיד בין נחל הירקון לנחל האיילון. ראש ציפור/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש ציפור: גשר להולכי רגל ולרוכבי אופניים מעל מקום המפגש היחיד בין נחל הירקון לנחל האיילון, המחבר את כל חלקי פארק הירקון. בהתבוננות במפה ניכר דמיונו לראש של ציפור.

טחנת גריסה (ג'רישה)-שבע טחנות: שרידי מכלול מרשימים של טחנות קמח מן המאה ה-19, הממוקם על גבי שרידים קדומים יותר שפעלו בשנות ה-30 של המאה ה-20 בכפר הערבי ג'רישה. באתר סכר אבנים וגשר עץ מעל נתיב מים צר.

טיולי אופניים

מטיילים בפארק הירקון בתל אביב בחג סוכות, 21 בספטמבר 2013. דרור עינב
שבילי אופניים מסודרים ומסומנים/דרור עינב

המטיילים ברכיבה על אופניים יכולים לבחור מסלול מזרחי בדרכי עפר או מסלול מערבי בשבילים לרוכבי אופנים.

המסלול המערבי: מומלץ להתחיל מאצטדיון רמת גן, לחצות את גשר העץ ולסיים את המסלול בכל נקודה עד לתחנת הכוח "רידינג", שם מסתיים המסלול. לאורך מסלול הנסיעה יוכלו הרוכבים לבקר בגבעת נפוליאון, בראש ציפור ובטחנת גריסה (ג'רישה)- שבע טחנות.

המסלול המזרחי: ברובו עובר בשבילי עפר מסומנים. את המסלול המזרחי מומלץ להתחיל בצומת הרחובות הברזל והנחושת ברמת החייל ולסיים בפארק אפק. בדרך יוכלו הרוכבים לבקר בטחנת אבו רבאח, באתר ירקונים, בבית הבטון, בסכר מדידה של נציבות המים ובבריכת הנופרים.

טחנת אבו רבאח: טחנת קמח שהוקמה בסוף המאה ה-19 על ידי השיח אבו רבאח, על גבי שרידי טחנה קדומה יותר.

אתר ירקונים: שרידי נסיון התיישבות על גדת הירקון, שנעשה ב-1880 על ידי יהודים מירושלים ומפתח תקווה. לאחר זמן קצר נאלצו המתיישבים לעזוב בשל ההצפות והתפרצות מחלת הקדחת.

בית הבטון: המבנה הראשון בארץ ישראל שנבנה מבטון. בית משאבות של חברת השקיה "פלשתינה", שנוסדה בשנת 1912 על ידי בצלאל יפה במטרה לספק מים לפרדסי הסביבה.
סכר מדידה של נציבות המים: סכר בטון המהווה חלק ממכלול מתקני מדידה לחישוב ספיקת המים בנחל.

טיול ברכב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
להגיע לרכב, לחנות ולצאת לטיול בגן לאומי אפק. מצודת בינאר באשי בעיר הקדומה אנטיפטריס/מערכת וואלה!, צילום מסך

לבאים ברכב ניתן להגיע לגן לאומי אפק (סמוך לראש העין) ומשם לצאת לטיול באנטיפטריס (גן לאומי-הכניסה בתשלום), בבריכת הנופרים ובפילבוקס.

אנטיפטריס: אחת הערים החשובות בארץ ישראל, ששלטה על מעבר אפק, על אגן הירקון ועל דרום השרון. המצודה העות'מאנית, בינאר באשי (1571) היא השריד הבולט ביותר במקום. המצודה בנויה על גבי בית מושל מהתקופה הכנענית ולצדה שרידי העיר הרומית-ביזנטית אנטיפטריס.

טחנת אל-מיר: טחנת הקמח הראשונה במעלה הנחל וכנראה הקדומה ביותר.

חוות קסאר: שרידי חווה חקלאית ובה באר לשאיבת מים ובריכת אגירה.

בריכת הנופרים: שריד אחרון של אזור הנביעות הטבעי, חלק ממעיינות הירקון, הזורמים באופן חופשי לנחל ומהווים את תחילת האפיק. ייחודה של הבריכה בצמחייה שבמקום ובעיקר בנופר הצהוב. אלה הם שרידי הצמחייה הטבעית של הירקון, שהידלדלה עקב צמצום שפיעת המעיינות.

פילבוקס: עמדת שמירה על מסילת הרכבת מפתח תקווה לראש העין, שפעלה בתקופת המרד הערבי (1936). השמירה הוטלה על "חיל נוטרי הרכבת". השם Pill Box נובע מצורת העמדה, המזכירה את קופסת התרופה "כינין" נגד קדחת.

בנוסף לשיקום האקולוגי ותחזוקת השבילים הסלולים המיועדים לטיולים, בתחום פארק גני יהושע יש עמדות שתייה ופינות מוצלות רבות לעצירות מנוחה ופיקניקים.
למגוון מסלולים על פי מפת שבילי האופניים סביב נחל הירקון באתר רשות נחל הירקון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully