וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיול נחלים בגולן: 3 מסלולים בשמורה אחת

19.8.2014 / 16:26

הזויתן, נחל יהודיה ונחל משושים הם שלושה מסלולים שופעי מים החורצים רמה עטורה ביער נהדר של אלוני תבור, הוא יער יהודיה, והם מתאימים לכל השנה ובמיוחד לקיץ. הצעה לטיול רטוב

נחל זויתן. זיו ריינשטיין,
נחל זויתן/זיו ריינשטיין

שמורת יער יהודיה

שמורת יער יהודיה היא מהשמורות המופלאות ביותר בישראל. מדרונות הגולן, הנוטים לעבר הכנרת, מכוסים כאן ב-20,000 דונם של יער פארק. השטח מחורץ בערוציהם של חמישה נחלים - נחל משושים, נחל זוויתן, נחל יהודיה, נחל גמלא ונחל דליות.

הנחלים אוספים את מימיהם מעשרות מעיינות, המנקזים רשת של יובלים רדודים. בהמשך הנחלים יוצרים קניונים מרשימים בסלעי הבזלת ובהם מפלים גבוהים ובריכות מים יפהפיות. הנחלים זורמים לכנרת ויוצרים שם את הלגונות הנהדרות של בקעת בית ציידה - לגונת זאכי ולגונת מג'רסה.

העץ השולט ביער יהודיה הוא אלון תבור, עץ גדול המשיר את עליו בחורף. אלון התבור יוצר תצורת צומח המכונה "יער פארק". זהו יער שבו העצים צומחים במרווחים גדולים אלה מאלה. בין העצים מתפתחת עשבייה עשירה וסוואנה של שיזפים ואלות. בחורף יש כאן פריחה נפלאה. בשעות אחר הצהריים בקיץ לובשת העשבייה היבשה גוון צהבהב נפלא.

השמורה משתרעת על פני 66,000 דונם. זהו שטח גדול יחסית, שבו מוצאים מקלט בעלי חיים רבים, ביניהם צבי ישראלי וחזיר בר, תן, שועל מצוי, שפן, דרבן וקוצן מצוי. בשמי השמורה מרחפים עופות דורסים דוגמת בז מצוי, חיוויאי, עיט נצי, רחם ונשר ומגוון גדול ציפורי שיר.

ברוב הנחלים מסומנים מסלולי הטיול. המסלולים ערוכים בדרגות קושי שונות, ממסלולים קלים ונוחים ועד מסלולים הרפתקנים, שבהם יש לרדת בסולמות הקבועים במפלים.
בשמורה פועל חניון לילה מוסדר ובצדו מרכז מידע ומזנון. חשוב להתעדכן במרכז המידע על מצב השבילים בשמורה ועל כללי ההתנהגות בה.

מיקום: כביש צומת דליות - צומת קצרין (כביש מס' 808), ליד סימן ק"מ 22.

טיילים בנחל יהודיה. ארז מיכאלי, מערכת וואלה!
מטיילים בנחל יהודיה/מערכת וואלה!, ארז מיכאלי

מתחדשים במשושים

נחל משושים הוא הנחל האיתן הארוך בנחלי הגולן. כ-35 ק"מ אורכו. מעיינותיו העיליים נובעים באזור הר אביטל ורכס בשנית והוא בעל אגן ניקוז גדול המשתרע על פני 160 קמ"ר. תחילה הנחל עושה את דרכו בתעלות רדודות (מסיל), מאזור עין נשוט ועם תוספות מים ממעיינות אחרים (עין צנובר), הופך הנחל לאיתן ומשנה את אופיו. הערוץ הולך ומתעמק לקניון מרשים ובו מפלים ובריכות, ביניהם בריכת המשושים.

בריכת המשושים הינו מקום מרהיב ביופיו. נחל משושים זורם כאן במפל מתון אל בריכה גדולה השוכנת למרגלות מצוק בזלת זקוף, הבנוי מהמוני טורים של עמודים שקוטרם כחצי מטר. רוב העמודים בעלי 6 צלעות ומכאן שם הבריכה ושמו של נחל משושים.

על דרך ההיווצרות של תופעה זו, הקיימת בנחלים נוספים בגולן, אין הסכמה מלאה. רוב החוקרים סבורים שעמודי הבזלת נוצרו בעקבות התקררות זרמי לבה לאחר התפרצות געשית. לאחר ההתפרצות הגעשית, הלבה שואפת להתקרר בצורה היעילה ביותר. דרך זו היא יצירת עמודים עגולים, כך שכל נקודה בהיקף העמוד מרוחקת במידה שווה מהמרכז. אם כך הדבר, בריכת המשושים היתה אמורה להיות מוקפת בעמודים עגולים וזה אינו המצב. הסיבה לכך היא שכאשר עיגולים נצמדים זה לזה, נוצרים ביניהם מרווחים. הצורה הקרובה ביותר לעיגול שממלאת את כל השטח ללא רווחים, היא משושה.

בשמורה שני מסלולים שהכשירה רשות הטבע והגנים באחרונה, נוסף על המסלולים הותיקים והמוכרים.
הראשון - מסלול מעגלי קצר אל דולמן ענק. צוות השמורה הכשיר שביל קסום המוביל אליו. השביל עובר דרך אחת מתצפיות הנוף הבודדות בגולן, לכיוון מזרח וממנה נשקף יער יהודיה והגולן מצפונו ועד דרומו. דולמן הוא מצבת קבר גדולה שבנו תושבי הגולן הקדומים (תקופת הברונזה התיכונה 1 - ראשית האלף השני לפני הספירה). השם דולמן נגזר מהשפה הברטונית העתיקה "דול" פירושו שולחן ו"מן" פרושו אבן. שולחן אבן, כך נראה ובנוי הדולמן, אך המופלא שבו זהו גודל האבנים מהן הוא בנוי.

השני - מסלול הליכה למטיבי לכת הנקרא "שביל הנחל". אורכו 3 ק"מ ונמשך כשעתיים. השביל מתחיל ממרכז המבקרים. המסלול עושה את דרכו באותה דרך אל שביל הבריכה ולאחר כ- 500 מטר, עוזב השביל את דרך הבריכה ופונה צפונה לכיוון מעלה הנחל. חוצה כרם זיתים ויורד לערוץ נחל משושים. השביל חוצה את הנחל ונפגש במצוק בגובה 3 מטרים, שאותו יש לטפס באמצעות סולם יתדות. מכאן ממשיכים לגדתו המזרחית של הנחל ההולך ומתעמק ככל שמתקדמים. המסלול מהלך בצורה קסומה, בין עצי מילה סורית, הרדופים, דולבים ואלוני התבור, כאילו ונלקח מספר האגדות. בסופו שביל הנחל חובר אל בריכת המשושים המרהיבה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
נחל משושים. דודו פילס, רשות הטבע והגנים
בריכת המשושים בגולן/רשות הטבע והגנים, דודו פילס

יש גם משושות - נחל זויתן

אופי המסלול: הליכה קלה (מתאימה גם למשפחות) בנחל זוויתן.
משך המסלול: כ- 3 שעות.
ציוד: נעלים נוחות להליכה, כובעים ו-2 ליטר מים לאדם.

בריכות ומפלי מים שוצפים ובזלות שחורות משחור הבוקעות מתוך הירוק העמוק של תקופה זו. אל שמורת יהודיה נגיע בכביש 87 העולה מהכנרת מכיוון צומת יהודיה, או מכיוון קצרין- כביש 9088, בו נפנה דרומה בצומת קצביה לכביש 87, עד הכניסה לשמורה. תחילת המסלול בשביל רחב המסומן בסימון שבילים כחול.

ראשיתו של הזוויתן במעיינות רכס הבשנית והר אביטל בצפון הגולן, והמשכו בסדרת מסילים (תעלות מים רדודות) המתלכדים לידי ערוץ מרכזי, המשנה את אופיו מערוץ רדוד לערוץ קניוני ומרשים החתור בסלעי הבזלת השחורים. ואז, בהפתעה כמעט גמורה מתגלה ערוצו של הנחל ואיתו עולם חדש ומופלא שהוסתר מעיננו כליל. הנסיך הקטן כבר אמר "כי הדברים היפים סמויים מן העין" ואכן כאלה הם נחלי הגולן המסתתרים במשורים הנרחבים הירוקים באביב והצהובים בקיץ ועולמם עשיר, מגוון ומפתיע את המטייל התמים.

לאחר חציית הנחל משתנה צבע סימון השבילים לאדום ואנו ממשיכים במורד הזרם. צמחית גדות עשירה מעטרת את ערוץ הנחל - ההרדופים שמתחילים את פריחתם הורודה והעזה וערבות, קנה ופטל הם רק חלק מהמגוון הגדול.

לאחר הליכה קצרה נגיע לאחת מנקודות השיא בנחל - צמד הבריכות המשושות. אל נא תטעו אין זו בריכת המשושים הנפלאה בנחל משושים - אלה הן בריכות נחל זוויתן. צמד בריכות אלו המכונות גם "המשקפיים" חושפות את תופעת המשושים המאפיינת מקומות שונים בגולן. היווצרות המשושים קשורה לקצב התקררות הלבה וצורת התגבשותה לצורה יעילה וחסכונית.

המשכו של שביל הטיול עובר בחלקו באמת מים פשוטה שנבנתה על ידי הכפריים הסורים מהישובים הסמוכים לנחל, שהשתמשו במים לצורך השקיית חלקות שדה קטנות. הליכה של מספר דקות תוביל אותנו לשיאו האמיתי של הנחל - מפל נחל זוויתן. המפל הגבוה בנחל נופל לבריכת מים מגובה של 27 מטר. לצד הבריכה, בריכת מים נוספת יפה ועמוקה. לאחר התצפית אפשר לרדת לתחתית המפל במסלול המסומן כחול. הירידה אורכת כ-15 דקות ובמהלכה נעזר בסולם ברזל. מלמטה נזכה לראות את המפל הנופל בכל גובהו ועוצמתו לעברינו, נוסיף את רסיסי המים באוויר ו.. האווירה מושלמת.
יש לזכור כי הבריכות עמוקות וקרות והרחצה על אחריות המתרחץ בלבד.

נחזור חזרה בשביל העולה מן הנחל, נמשיך עם סימון השבילים הכחול כחצי שעה עד לחניון בו השארנו את כלי הרכב. וכאן מסתיים המסלול הרגלי.

לפרטים נוספים היכנסו לאתר רשות הטבע והגנים

נחל זויתן. זיו ריינשטיין,
בריכת המשקפיים בנחל זויתן/זיו ריינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully