וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מושבה לא נושבה: טיול סובב ראש פינה

18.4.2014 / 8:57

באזור ראש פינה יש יותר מרק צימרים: היסטוריה של אחת המושבות הראשונות בארץ, סנדלריה עתיקה באיילת השחר, אתר מלחמה עם הסורים בחורבת ירדה וגם מוזיאון רעות שנפתח לא מזמן לזכר אותם לוחמי תש"ח. הצעה לטיול בגליל העליון

אתר השחזור ראש פינה. אלכס ליבק,
אתר השחזור בראש פינה/אלכס ליבק

המסלול:
אתר השחזור בראש פינה
חירבת ירדה
הסנדלרייה באיילת השחר
מוזיאון הרעות
אגמון החולה

משך המסלול: 5-6 שעות

את הסיור נתחיל בשעות הבוקר בגליל העליון. התחנה הראשונה תהיה אתר השחזור של ראש פינה (טלפון: 04-6936913), המושבה הציורית שממוקמת למרגלות הר כנען, מזרחית לצפת. האתר מספק שחזור של מושבת הראשונים שהוקמה באופן רשמי ב-1882. יש להגיע לבית פיק"א הנמצא ברחוב העליון, ומשם ניתן לצאת לסיורים מגוונים בין בתים וחצרות היסטוריים במושבה. מומלץ מאוד לשבת וליהנות באחד מבין מבחר בתי הקפה, המסעדות והגלריות שמצויים בכל פינה.

לאחר ארוחה קלה או כוס קפה, צאו בחזרה לכביש 90, סעו צפונה עד צומת מחניים, ופנו ימינה לכביש 91 המוביל לכיוון נהר הירדן. חפשו שלט המפנה אתכם שמאלה לחירבת ירדה, אתר ארכיאולוגי של חווה חקלאית עתיקה ונסתרת מן העין. במקום נחשפו ממצאים כמו חרסים ומטבעות מהתקופה הרומית המאוחרת בארץ ישראל ועד התקופה הממלוכית והתקופה הערבית הקדומה. מעבר לחוויה הארכיאולוגית אסור לפספס כאן את התצפית המרהיבה על נהר הירדן, עמק החולה, ההרים מסביב, מושב משמר הירדן והמעיין עין ירדה. במקום גם אנדרטה המנציחה את עשרות חללי הקרבות שהתרחשו במקום ביוני 1948, ובהם נבלם הצבא הסורי.

כשתסיימו את חוויית החירבה, חזרו לצומת מחניים, פנו ימינה וכעבור נסיעה של חמש דקות היכנסו ימינה לקיבוץ איילת השחר. במקום נמצא הגן הלאומי תל חצור, אבל לחובבי הנוסטלגיה אנחנו נמליץ לא לפספס את הסנדלריה באיילת השחר. סעו בעקבות השילוט בתוך הקיבוץ והגיעו אל הסנדלריה האותנטית והמשוחזרת שהייתה בעבר אחד המוסדות החשובים בחיי כל קיבוץ. הסנדלריה פעילה גם כיום ומלבד ההדרכה המרתקת שתיקח אתכם למסע בזמן, תוכלו לרכוש כאן סנדלים ונעלי בית מיוחדים המיוצרים במקום לילדים ולמבוגרים.

מוזיאון הרעות מצודת כ"ח. קרן קהת,
פנינת נוף עם תצפית נפלאה לעמק החולה. מוזיאון הרעות שבמצודת כ"ח/קרן קהת

טיול אל יפי הבלורית והתואר

מאיילת השחר נמשיך צפונה על כביש 90, עד צומת כ"ח בה נפנה שמאלה ונעלה אל מוזיאון הרעות שנפתח רק בינואר האחרון ונמצא בסמוך למצודת כ"ח. זהו ללא ספק גולת הכותרת של הסיור - מעבר לעובדה שמדובר בפנינת נוף נדירה עם תצפית נפלאה לעמק החולה, זהו מוזיאון שמנציח את זכר 28 (כ"ח) הנופלים בקרבות על כיבושה של המצודה במלחמת העצמאות. את הקמתו יזם יהודה דקל ז"ל, חבר הכשרת הצופים בקיבוץ דפנה, ש-12 מחבריה ושלושה ממפקדיה נפלו בקרב השני על כיבוש המצודה.

מדובר במוזיאון חדשני בכל הקשור לשימוש בטכנולוגיה שנקראת "מציאות רבודה", במסגרתה "עולה" המצודה בתלת ממד, הקרב מתעורר לחיים והמבקר הופך לחלק מההוויה ו"משתתף" בקרב. עד כה היה פתוח המוזיאון לקבוצות בלבד ובימי חול המועד פסח הוא יפתח את שעריו גם לקהל הרחב (יש לתאם מראש בטלפון 04-6432810).

לקראת ערבו של יום נקנח את הטיול עם פינוק אמיתי שירתק ילד ומבוגר כאחד, באגמון החולה המצוי גם הוא במרחק נסיעה קצר על כביש 90. עופות המתכוננים לשעת לילה, ציפורים, חיות שלא רואים בשום מקום אחר - זהו אתר שנבחר על ידי כתב העת הבריטי BBC WILDLIFE לאחד מעשרת תצפיות בעלי החיים החשובות בעולם. ניתן לערוך במקום סיור עצמאי באופניים או בחשמליות, וגם סיור מודרך באוטובוס מוסווה.

פרטים נוספים על סיורים ואירועים באתר המועצה לאתרי מורשת בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • טיול
  • צפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully