וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחת גפנו וטיולו: דרכי היין של ישראל

18.9.2014 / 17:32

גתות עתיקות, נוף כרמים, ענבים משובחים וכ-250 יקבים פעילים מעידים שישראל תמיד היתה ארץ של יין. מהגולן, דרך שפלת יהודה ועד לנגב ולכבוד השנה החדשה ועמה עליית צריכת היין והטיולים - קבלו את מדריך טיולי היין של ישראל

כרמים ענבים גליל. ShutterStock
מצפון ועד דרום - הכרמים מכסים את ישראל. גפנים בגליל/ShutterStock

סוף עונת הבציר נותנת את האות לחליצת הפקקים של הבציר דה-אשתקד, שזה עתה עלה מהמרתפים והושק לכבוד פתיחת שנת היין החדשה. הסמיכות לעונת החגים אינה מקרית, כי אז גם עולה מפלס צריכת היין בכל בית ישראל. ההכרזה על היינות החדשים נעשית עם הרבה רעש וצלצולים ענוגים של השקת הגביעים כשיינן הבית נמלא בגאווה בפרי עמלו.

תפארתו של היין הישראלי היא לא רק בחגים, להפך, תרבות היין בארץ פורחת ועולה עם קרוב ל-250 יקבים ברחבי הארץ. גתות עתיקות, ריכוז הכרמים והיקבים באזורים מסוימים, והתפתחותו המהירה של הענף, הובילה לפיתוח דרכי יין תיירותיות מהגולן דרך הגליל, הכרמל, שפלת יהודה ועד לנגב.

לכבוד החגים, ובכלל, כדאי לצאת לטייל בעקבות היין, כשעל אם הדרך תוכלו לעצור בשרידי הגתות, בכרמים וכמובן ביקבים. המשותף לכולם, כמעט, הוא האנשים והסיפורים שמאחורי היין, לצד האפשרות לטעום אותו ולחזור הביתה עם בקבוק או שניים הישר מהמקור. אז לפני שאתם מרימים לחיים, הנה מדריך אל דרכי היין של ישראל.

דרך היין של יהודה

בהיסטוריה הקדומה נודע אזור מטה יהודה כמרכז גידול וייצור היין הגדול והמפואר בארץ, שהיווה חלק נכבד מעבודת האדמה לצד גידול צאן ומטעי זיתים. על כל תל וגבעה באזור נחשפו שרידים של גתות עתיקות חצובות בסלע ועדויות לאגירת שמן ויין במערות מתקופות בית ראשון, שני ומימי החשמונאי.


עוד טיולים באזור יהודה:
מערת התאומים: להיות בטמן ליום אחד
בדרך לי-ם: טיול בין אתרים על כביש מספר 1
נאות קדומים: 'אפליקציות' לילדים מימי התנ"ך


לאזור יש את הטרואר הנכון - שילוב בין הקרקע, מיקום הכרם והאקלים - מסורת יין קדומה בת 3,000 שנה, 4,000 דונם של כרמים ו-34 יקבי בוטיק הסובבים את עמק האלה והרי ירושלים, שייצרו באופן טבעי את דרך היין המקומית. הוסיפו לאלה את האנשים המעניינים שעומדים מאחורי גידול הגפנים וייצור היינות, את עובדת מיקום היקבים בלב הטבע - וקיבלתם נתוני פתיחה אולטימטיביים ללגימת היין. לאזור יש מפת יין שאותה תוכלו להוריד מהאתר, או לקבל באחד מהיקבים ולצאת דרך, וכן מסורת שנתית של פסטיבל יין שיתקיים השנה ב-23.10.14.

המומלצים לעצירה:
יקב הנס שטרנבך במושב ישעיהו; לה-טרה פרומסה בקיבוץ גת, שלו גם מסעדה (שילוב מעניין של יין עם אוכל קוצ'יני ואיטלקי); יקב עגור של שוקי הג'ינגי - יין שחור מעולה ונוף נפלא; יקב עמק האלה בקיבוץ נתיב הל"ה, שלו כרמים מהיפים בארץ; קלו דה גת בקיבוץ הראל, היושב בתוך חאן ערבי ששימש גם כמפקדה של יצחק רבין; יקב טפרברג המשפחתי שנחשב לוותיק בארץ וראשיתו ב-1870 בירושלים העתיקה; יקב קטלב הממוקם בתוך מערה בנס הרים; יקב פלם באשתאול הממוקם מעל נחל כסלון ומול יער הקדושים; יקב כרמי יוסף-ברבדו ממוקם בלב הכרמים ובעליו הם פרופסורים ליין; יקב כץ במושב מסילת ציון של היינן יוסי כץ, שהוא ביוכימאי המתמחה בהורמונים ובייצור יינות אורגניים; יקב מוני הממוקם בתוך מערה שנחפרה לפני 123 שנה על ידי נזירים ובצמוד לו מנזר דיר ראפעת היפהפה; יקב ברקן ביער חולדה - היקב השני בגודלו בארץ שמחזיק ב-42% מהכרמים בארץ ובמרכז מבקרים חדשני וגדול לתפארת מדינת היין. היקב החדש מכולם הוא כרם ברק במושב בקוע - היקב של יעל ויוסי רוזנברג - שהוקם לזכר בנם. מדובר בחווה תיירותית עם יקב, מעדנייה (לחמים וגבינות תוצרת עצמית) ומתחם לסדנאות אפייה וגיבון גבינות.

פרטים נוספים באתר מטה יהודה

כרמים גפן ענבים שפלת יהודה. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
עשו פה יין עוד מתקופת אבותינו. בציר בכרמים בחבל יהודה/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו

דרך היין של הגולן

למרות היותה של אדמת הגולן בזלתית ושחורה, היא משמשת מרבד פורה לשטחים עצומים של כרמים, הנושקים לנוף היפה של הרמה. מלבד הקרקע, את העבודה עושה גם מזג האוויר האולטימטיבי - חם ביום וקר בלילה - שמיטיב עם אשכולות הענבים. גידול הגפנים וייצור היין בגולן החל בתקופת המקרא, אך מעולם לא הצליח לתפוס מקום מרכזי בחקלאות המקומית, כולל גם בימי הברון רוטשילד, שרכש 100 אלף דונם במטרה לחדש את ההתיישבות היהודית בגולן על ידי נטיעת כרמים - יוזמה שלא צלחה.


עוד טיולים בגולן:
נחל ג'ילבון: המרענן הרשמי של רמת הגולן
טיול נחלים בגולן: 3 מסלולים בשמורה אחת
שומרים על הנשר המקראי בשמורת טבע גמלא


תחיית היין המקומית החלה בסוף שנות ה-70, כשחקלאי האזור ניסו שוב את מזלם, נטעו כרמים וסיפקו את היבול המשובח לכל היקבים בארץ. מאז הכל היסטוריה, כולל גם הקמת היקב הראשון ברמת גולן – יקב גולן בקצרין, שציין השנה יומולדת 30.

המומלצים לעצירה:
יקב רמת הגולן, שנחשב לפורץ דרך והסמן הימני בתעשיית היין הארצית. ליקב מרכז מבקרים גדול ומפואר המציע סיורים מודרכים בפס הייצור האוטומטי, ירידה למרתפי היין, טעימות וסדנאות יין מקצועיות; יקב הר אודם של משפחת אלפסי - היקב הצפוני ביותר בארץ - שהוא אופרציה משפחתית של הורים חקלאיים שגידלו כרמים ומשגדלו הילדים הקימו יקב שבו עובדים ארבעת ילדיהם; שאטו גולן במושב אליעד - מיקבי הבוטיק היוקרתיים בארץ בשל עיצובו המיוחד, שילוב האמנות והיין המשובח, כמובן; יקב בהט - יקב בוטיק משפחתי בקיבוץ עין זיוון, שמאחוריו עומד האב-היינן עופר בהט - חקלאי שהגשים חלום והחל לייצר יין בחצר ביתו; יקב בשן במושב אבני איתן - יקב אורגני אקולוגי שהוקם במבנה של מכון החליבה, בסמוך למפל השחור בנחל אל על; ושלושת היקבים במושב קדמת צבי - יקב בזלת הגולן, יקב אסף ויקב עין נשוט, שאת יינותיו מייצרים בבונקר סורי הממוקם בחווה חקלאית תיירותי במושב.

פרטים נוספים באתר תיירות הגולן.

כרם בגולן גפן כרמים. רונן גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
קרקע הבזלת מהווה מרבד פורה לשטחים עצומים של גפנים. כרמים בגולן/מערכת וואלה! NEWS, רונן גלבוע

דרך היין של הגליל

אין ספק שהגליל הוא בירת היין הישראלית, כשאת הבכורה בוצר הגליל העליון עם כ-10,000 דונם של כרמים ומעל ל-30 יקבים. את דרך היין הגלילית נהוג לחלק לארבעה אזורים - מרום גליל, גליל תחתון, גליל מערבי וגליל עליון שביחד מאכלסים את מספר הכרמים הגדול בארץ. בעוד שבגליל העליון נמצאו מעט שרידים לתעשיית יין קדומה, בגליל המערבי התגלו גתות יין עתיקות המעידות על תרבות יין עתיקה. ובעוד תיירות היין בגליל העליון ובמרום הגליל בשיאה, תיירות היין של הגליל המערבי עדיין בחיתוליה ומונה כיום שבעה יקבים בלבד, כשהטרי והייחודי שבהם הוא יקב כישור.


עוד טיולים בגליל:
קרני חיטין: טיול אל הקרב הגורלי של ארץ ישראל
מושבה לא נושבה: טיול סובב ראש פינה
מבצר יחיעם: טיול סוף קיץ קריר


המומלצים לעצירה:
יקב אדיר בדלתון - מרכז מבקרים מהיפים בארץ הכולל גם מחלבה, בר יין ובית קפה מול הנוף; יקב רימון בדלתון - הראשון בעולם שמייצר יין (ויש שיגידו שיכר) מרימונים, שלו גם סגולות בריאותיות; יקב הרי גליל בקיבוץ יראון - נטוע בלב הטבע, מוקף בכרמים ויערות ולמרות עיצובו ההייטקיסטי משתלב בהרמוניה עם הנוף. יקב כישור בכפר כישורית - היקב הכי חדש בארץ שהוא גם מיזם חברתי המשלב בעבודה בעלי מוגבלויות המתגוררים בכפר ועובדים בחווה החקלאית, בכרמים וביקב.

רמות נפתלי הוא מושב היין של ישראל הודות לארבעת היקבים שבמושב: יקב עמרם של עמרם אזולאי, מהכורמים הוותיקים בארץ; יקב נעמן - מתחם תיירותית של רמי ובטינה נעמן, שלצד הצימרים הקימו גם יקב ומרכז מבקרים; יקב 3 גפנים - יקב בוטיק קטן שיינותיו עטורי פרסים ויקב רמות נפתלי של היינן יצחק כהן, שמטפח כרמים בעמק קדש ומגדל כרם פרימיום קטן בגינת ביתו. ואחרון חביב - יקב כפר תבור שבגליל התחתון.

פרטים נוספים באתר גו גליל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בוצרים עם זריחה בכרמים של יקב לוריא בגליל העליון/מערכת וואלה!, צילום מסך

דרך היין של זיכרון-בנימינה

בבואו של הנדיב הידוע לפלשתינה, הביא עימו את ראשית תעשיית היין של זיכרון יעקב - גידול כרמים, עשיית יין ובניית מפעל זכוכית לייצור הבקבוקים על חוף טנטורה. הברון לא חסך בכספים ובנה מפעל גדול ומפואר מאבני כורכר מקומיות, הביא את מיטב חומרי הגלם אך המפעל לא פעל, ולו יום אחד. היום המפעל, הממוקם בקיבוץ נחשולים, הפך למוזיאון המזגגה והוא אוצר את סיפורו של הברון רוטשילד לצד ההיסטוריה הימית הקדומה באזור.

לעומת המפעל שלא צלח, הכרמים דווקא שגשגו להפליא ובסוף המאה ה-19 חלק גדול ממושבות הברון התפרנסו מגידול כרמים ומתעשיית היין שנמשכת עד היום.


עוד טיולים באזור הכרמל:
הכרמל המפתיע: זולות סודיות בנחל כלח
שמורת טבע חוף דור הבונים: טיול ים מרתק


המומלצים לעצירה:
יקבי כרמל - מהגדולים והראשונים בארץ שמובילים את עולם היין המקומי; יקבי בנימינה - היקב ומרכז המבקרים המחודש, ממוקמים במבנה שהיה בשנות ה-30 מפעל לבשמים וסבונים, בשנות ה?40 חברי ההגנה הסליקו בו נשק; יקב תשבי - משפחת תשבי הם דור חמישי לכורמים, שמלבד הכרמים המשתרעים מול היקב, מייצרים ברנדי במזקקה הצמודה ומייבאים את השוקולד וולרונה המצוין; יקב סמדר - יקב בוטיק קטנטן, שפועל ברפת הישנה של משפחת שפירא - מותיקי זיכרון; יקב ראובן - יקב ומרכז מבקרים הממוקמים בבקתת עץ יפה בלב הכרמים של גבעת עדה; יקב אמפורה - לדעתנו היקב היפה בארץ, הממוקם בבית אבן שנראה כמו אחוזה טוסקנית. השביל המוביל ליקב מוקף בשדרת גפנים אורגניות, בערוגות תבלינים ובנוף הירוק של הכרמל (פתוח בשבת).

פרטים נוספים באתר עמותת התיירות כרמלים.

יקב אמפורה ח וות מכורה כרמים מהר"ל. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
היקב היפה בארץ. יקב אמפורה, כרם מהר"ל/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו

יקבים בעמקים

לאזור העמקים אין עדיין דרך יין, אך יש כמה יקבים בהם שלושה ייחודיים, שכדאי שתכירו. יקב יפתחאל - שילוב של מכוורת ויקב של הכוורן והיינן צביקה אופיר, שבנה מרכז מבקרים בתוך בקתת עץ אותנטית בלב החורש והכרמים. השילוב המיוחד ייצר תופעה נדירה - הדבורים יצרו להן קן נסתר בין ענפי הגפנים. הסיור ביקב ובמכוורת כולל גם השתתפות בבציר; יקב עמק יזרעאל - בקיבוץ חנתון בבעלות יהודה נהר ויעקב נר דוד, שהצטרפו לקיבוץ במטרה לחיות חיים יהודיים לצד אהבת הארץ; יקב טוליפ - מעבר ליינותיו העטורים במדליות ופרסים היקב ממוקם בכפר תקווה בו מתגוררים אנשים בעלי מוגבלויות שמשולבים בעבודת היקב. הסיור עובר באולם החביות ומסתיים בטעימות מסביב לבר וכולל את סיפורה המרגש של משפחת יצחקי, בעלי היקב, ומעורבותה בחיי קהילת הכפר.


עוד טיולים בעמקים:
עמק המעיינות: עולם המים, רק 80 דקות מת"א
שיר העמק: טיול במעין חרוד
בית שערים: המערות הכי יפות בעמק יזרעאל


בימים אלה הושק גם יקב Maia, אח קטן לטוליפ, שלו קונספט ישראלי-ים תיכוני. הרעיון מאחורי היקב הוא יצירת יינות בטעמים ובהתאמה מושלמת לאזורנו (שילוב האקלים, התרבות, האופי והניחוחות) ולצורך כך הם מגדלים זנים ייחודיים והרחיקו ליוון כדי לגייס את פר' קוסטאס בקיאסטס, מומחה לגפנים ים תיכוניות, ו והיינן פרופ? יאניס פראסקבופולוס. יאמס!

פרטים נוספים באתר עמותת התיירות בעמקים.

יקב עמק יזרעאל. זיו ריינשטיין,
למרות שלא מגדלים פה הרבה ענבים, גם בעמק עושים יין. יקב עמק יזרעאל/זיו ריינשטיין

גוש עציון והשומרון

תיירות גוש עציון משגשגת ולא בכדי, לאזור יש שלל אתרי היסטוריה, מורשת וסיפורי גבורה, שפע של מערות, מנהרות ומעיינות להתרענן בהם וכרמים ויקבים לסייר ולטעום את יינותיהם - הזדמנות נהדרת להכיר חבל ארץ תיירותי, שבטח לא כולם מכירים.

הגוש נטוע באזור הררי גבוה, שהוא אידיאלי לגידול גפנים וכבר בעת העתיקה נודע כאזור מרכזי של תעשיית היין ועל כך מעידים הגתות הרבות הפזורות בשטח. התעשייה התחדשה שוב באמצע שנות ה-90 והיום כבר תוכלו לראות מאות של דונמים גדול על מורדות ההר.

המומלצים לעצירה:
לגוש יש את יקבי גוש עציון, יקב הרי ירושלים, יקב לביא, ויקב תקוע ויקב פרנסי - שני יקבים קטנים וביתיים המייצרים יינות אורגניים. עוד באזור: יקב פסגות, יקב נחלת בנימין - מרכז מבקרים חדש ומרתק ויינות שמתיישנים במערה עתיקה; יקב טורא בישוב רחלים שבשומרון, שלו כרמים יפהפיים הגדלים בהר ברכה. זהו יקב בוטיק שמפיק יינות מצוינים, שקטפו פרסים רבים. ורד בן סעדון, הבעלים, עורכת סיור ביקב, מספרת את סיפורה (היא גיורת שעלתה מהולנד) ומגישה טעימות מהיין ומשמן הזית שהם מייצרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זכה בלא מעט פרסים. חביות יין ביקב טורא/מערכת וואלה!, צילום מסך

דרך היין הדרומית

בתקופת המקרא נודע צפון-הנגב כאזור מרכזי של גידול כרמים וייצור יין, ועדויות לכך אפשר למצוא בעיקר ביער יתיר - ב"בדרך המתקנים החקלאיים" ובחורבת ענים. תהילתו של האזור כחבל יין חוזרת, ובשנים האחרונות נטעו שם כרמים רבים והקימו את השלוחה הדרומית של יקבי כרמל, יקב יתיר, למרגלות תל ערד. ואם אתם כבר בסביבה, כנסו גם ליקב מדבר שבערד - יקב קטנטן, הרפתקן שמייצר יינות מעולים ומחזיק בבר מדליק עם הופעות בסופשבוע. גם במערב הנגב יש מעט יקבים קטנים, בהם יקב בן שושן בברור חיל, יקב שדמה ברביבים ויקב גלאי בניר עקיבא. יקב קדש ברנע ממוקם בניצנה, על גבול מצרים, שברמת הנגב ויקב נאות סמדר על גבול הערבה.


עוד טיולים בדרום הארץ:
חוזרים לערד: כל האטרקציות שיש בעיר הדרומית
היי דרומה: טיול בעקבות החץ השחור
מתגלגלים לערבה: 2 טיולי אופניים למשפחה המדוושת


את הבכורה קוטף הר הנגב, שהמחזיק בדרך היין הרשמית של הנגב, שעוברת לאורך כביש 40 המוביל למצפה רמון. הדרך מתייחסת לחוות בודדים חקלאיות, הממוקמות מימין ומשמאל לכביש וחלקן מתמחות בגידול ענבי יין במדבר הצחיח.

המומלצים לעצירה:
יקב שדה בוקר; חוות רוטה; חוות כרמי הר הנגב; יקב רוג'ום; יקב דרך ארץ, שמייצר גם שמן זית סורי; חוות נחל בוקר ברכס החלוקים - יקב וחדר יין חדש ויפה, לוד'גים לאירוח וטיולי סוסים; חוות נעמה - יקב בוטיק ועדר נאקות המספקות חלב; חוות כרמי עבדת - ענבי היקב נבצרים ידנית בכרמים שנטעו על שרידי טרסות עתיקות. יקב אשבא - חווה אקולוגית המתמחה בייצור יין אורגני כשר.

פרטים נוספים באתר גו נגב.

כרם בגולן גפן כרמים. רונן גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
גם בחוות בודדים מייצרים יין שגדל בנגב. כרמי עבדת/מערכת וואלה! NEWS, רונן גלבוע

ועוד קצת יין

יקב-צימר - מתחם אירוח מושקע עם שלוש סוויטות יפהפיות מעוצבות כחאן גלילי מוקפות יערעם קשתות, תקרות קמורות, נוף ליער והפתעה – מרתף מתחת לצימרים ובו יקב קטנטן וחדר יין יפהפה עם שולחן גדול ובו תצוגה של עשרות פותחנים עתיקים מרחבי העולם. ירון הוא יינן חובב שמייצר יין איכותי מענבי הטמפרניו הספרדיים ומזמין את אורחי הצימרים לסדנת יין ולגימה חופשית. תמר וגפן, מצפה הילה.

מלון יין - כרמים הוא מלון ספא ויין שמיקומו על דרך היין של אזור יהודה העניקו לו בטבעיות את שמו. המלון מנהל דיאלוג עם הסביבה - ללובי קירות זכוכית המכניסים פנימה את הפנורמה של הרי ירושלים ואת הכרמים הנטועים למרגלותיו ומהמרפסות נשקפים ההרים, היערות והכרמים הסובבים אותו. מלבד הספא וטיפולי היין למלון בר וחדר יין מושקע בו נערכות טעימות מודרכות לאורך היום ומתקיימים סופשבוע יין עם סדנאות, הדרכות, טיולים בגתות עתיקות וביקבי האזור וארוחות מיוחדות. מלון כרמים, קריית ענבים.

ספא יין - ניחוח היין מרחף מעל המושבה ומלווה את המטופלים בדרכם לטיפול הוינותרפיה - טבילה באמבט יין, עיסוי עם ענבים שרק נבצרו, פילינג זרעי ענבים ועיסוי שמנים ותמציות ענבי מרלו. חגיגית יין במיטבה. ימה - ספא יין, זכרון יעקב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully