וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדור צינון: 10 מעיינות יפהפיים וללא תשלום

14.8.2014 / 16:23

הקיץ לא עושה הנחות לאלו הסובלים מחום, אז במקום שתשבו סתם במזגן ותחכו לסתיו, הנה 10 הצעות שיוציאו אתכם להתרענן בטבע וכל זאת מבלי להוציא שקל אחד מהארנק. אל המעיין

השביל הרטוב בעמק המעיינות/צילום: זיו ריינשטיין

השמש הקופחת והטמפרטורות הגבוהות, מובילות אותנו בקיץ לשני מקומות עיקריים: ים ובריכה. אבל אם כבר נמאס לכם מהחול שבחוף, מהמציל שצורח במגפון ומהעלות הכספית שכרוכה בכניסה לבריכה, יש לנו בשבילכם הצעה חלופית שתצנן אתכם: ברחבי הארץ ישנם עשרות מעיינות שהכניסה אליהם לא כרוכה בתשלום. אז עלו על בגד ים וסעו להתקרר בפנינות הטבע הבאות.

סובלים מחום? היכנסו למדור טיולי המעיינות של וואלה! תיירות

עין עלמין

בתקופה בה ישבו הסורים ברמת הגולן, קציני הצבא הסורי נצלו את מי המעיין ובנו בבסיסיהם ובמוצבים בריכות ששימשו את הקצינים בלבד. כיום למרבה השמחה, כולנו יכולים להשתכשך בבריכת עין עלמין המלאה במים בכל ימות השנה. המקום נחשב לפופולארי מאוד בקרב במטיילים ואם ברצונכם ליהנות מקצת שקט, כדאי להגיע בשעות הבוקר המוקדמות.

עוד טיולי מים בוואלה! תיירות:
מצאנו את עולם המים: רק 80 דקות מתל אביב
טבילה בעין מבוע: המים הכי קרים בגלקסיה
רט"וב באב: 6 מקומות לרחצה רומנטית

איך מגיעים: בצומת מחניים פונים ימינה לכביש לכיוון קצרין. בצומת בית המכס העליון פונים ימינה לכיוון פארק הירדן בכביש מספר 888, נוסעים כ - 2.5 קילומטר, עוברים את המחנה הצבאי מצד שמאל ונוסעים כ-150 - 100 מטר, פונים ימינה לשביל עפר נוסעים כקילומטר וחצי בכביש העפר עד להגעה לחורשת איקליפטוסים. חונים ויורדים במדרגות עד לבריכה.

מעיין עין כנף דיר עזיז. תיירות גולן,
פעם הסורים השתכשכו פה. עין עלמין/תיירות גולן

עינות סלוקיה

ברמת הגולן ממוקם המעיין המקסים עין סלוקיה, שמספק מים לשתי בריכות רדודות יחסית בגובה של 60 ס"מ. חברת המים המינרליים, "מי עדן", החליטה לנצל את המעיין העשיר המינרלים ובתמורה טפחה את המקום ונטעה בוסתנים ומדשאות. על הסלעים המקיפים את הבריכות חקוקים פסוקים מהתנ"ך בהם מוזכרת המילה "מים". תוכלו ליהנות ממפלים הקטנים שבבריכות ולצפות בסרטנים שחוצים את השביל.

איך מגיעים: עולים לרמת הגולן בכביש 87, חולפים על פני הפניה שמאלה לקצרין, ואחרי כ 500 מטרים פונים ימינה לפי השלט לעינות סלוקיה. חונים ברחבת החנייה הגדולה שמול השער.

מעיין עיינות עדן סלוקיה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
ליהנות ממפלים הקטנים שבבריכות ולצפות בסרטנים. עינות סלוקיה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

בריכת הסוסים

את בריכת הסוסים שאורכה 30 מטר ורוחבה עשרה מטרים, בנו הרומאים. במשך השנים הבריכה הורחבה על ידי נזירים כרמליתיים שבנו סכר כדי להעלות את גובה המים לשם טחינת קמח. הבריכה זכתה לשם "בריכת הסוסים" מכיוון שבעבר נהגו לרחוץ במימייה את הסוסים של המקומיים. אמנם סוסים לא תמצאו כאן היום, אבל כן תוכלו להבחין באילניות (סוג של קרפדות) המשתזפות על האבנים הגדולות במרכז הבריכה, וכן להביט בצבי מים המשתכשכים להם.

איך מגיעים: מצומת המוביל יורדים דרומה בכביש 77, במחלף זרזיר, פונים לכביש 7626 לכיוון חג' אג'רה וכעביה דרום. נוסעים עד גשר קטן מעל הנחל.

מעיין הסוסים עין יבקע נחל ציפורי. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
בעבר נהגו לרחוץ כאן את הסוסים של המקומיים. עין יבקע בנחל ציפורי/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

עין שוקק

בתוך עמק קטן המוקף בעצים גבוהים, נחבא לו עין שוקק, מעיין יפהפה שהוא שפכו של נחל יצפור. בעבר זרימת המים שימשה טחנת קמח מקומית ששרידיה קיימים בחלקה הצפוני של הבריכה. בתוך מימיו הצלולים של המעיין הצבועים בטורקיז, שוחים דגים קטנים והחוויה מומלצת היא לשבת על כסא בתוך המים, לצפות בדגים (שעושים פילינג לרגליים) ופשוט להירגע.

איך מגיעים: נוסעים עד לאזור נחל הקיבוצים - דרך עפר קצרה היוצאת מכביש 699 מעט דרומית לניר דוד. מהחניון שבסוף דרך העפר הולכים ברגל בעקבות השילוט.

עין שוקק. זיו ריינשטיין,
פילינג דגים לרגליים ומים קרירים. עין שוקק/זיו ריינשטיין

מעיין כנף

למרגלות היישוב העתיק דיר עזיז ומול הנוף של נחל כנף, נבנה בריכה ארוכה ויפה. מי המעיין הצלולים נשפכים לתוך תעלות המזרימות אותם בין הטסות, וההמלצה שלנו היא לרדת בעקבות תעלות המים. מובטח לכם נוף משגע על נחל כנף, ותוכלו לשבת בין עצי שיזף, זית וסברס ולהתנדנד בנדנדות שנתלו על עצי האיקליפטוס הגדולים.

איך מגיעים: הישוב כנף שוכן על כביש 869 העולה מצפון הכנרת מזרחה אל מעלה גמלא. יש לחנות את הרכב בסמוך לשער היציאה מהמושב, וללכת כ-1.5 ק"מ (20 דקות) על דרך העפר הנוחה עד לרחבת המעיין.

מעיין עינות סלוקיה. תיירות גולן,
ההמלצה לרדת בעקבות תעלות המים. דיר עזיז בעין כנף/תיירות גולן

עין הנצי"ב (עין יהודה)

עין יהודה, או בשמו השני עין הנצי"ב, הוא מקום פסטרולי שנראה כמו לקוח מתוך גלויה. מי המעיין כל כך צלולים שנראה כאילו הם צבועים בגוון טורקיז. המעיין עמוק ומאפשר לקפוץ לתוכו, להתרענן בשחייה ארוכה או להשתזף על המזרנים העבים שצפים על המים. אם תגיעו בשעת בוקר מוקדמת, תוכלו לראות את נביעת המעיין מתפרצת בקרקעית הבריכה.

איך מגיעים: מכביש 90 פונים לכיוון עין הנציב-שדה אליהו בכביש 6678. לאחר 800 מטר פונים ימינה לעין הנצי"ב. אחרי השער פונים מיד שמאלה ואחרי 100 מטר עוצרים ומחנים את הרכב. יורדים במדרגות ומגיעים לשער בגדר המקיפה את הבריכה. נכנסים בשער ומתקדמים לכיוון גוש הצמחייה ולבריכה (עין הנצי"ב הינו קיבוץ דתי, אנא הימנעו מלהגיע בשבת).

מעיין עין הנצי"ב עין יהודה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
המעיין עמוק ומאפשר לקפוץ לתוכו. עין הנצי"ב/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

עין נזם

דרך בטונדות גדולות המשמשות כמדרגות יורדים לבריכה מוארכת ורחבת ידיים, אם כי מעט בוצית. מי המעיין עין נזם, המכונה בפני תושבי האזור "חונזיר", זורמים בערוץ נחל קצר לפני שהם נשאבים לצורכי חקלאות. לאחר שתיהנו משחייה בבריכה תוכלו לערוך פיקניק בין עצי הפוליאנה הגבוהים שמקיפים את המעיין.

איך מגיעים: בצומת הנצי"ב שבכביש 90 פונים מזרחה לכביש 6678. נוסעים בכביש זה כ-6 ק"מ, חולפים על פני הכניסה לשדה אליהו וממשיכים דרומה עד לסימון ק"מ 6. מעט מדרום לו מסתעף ימינה (מערב) 1 כביש אספלט חקלאי מסומן בסימון שבילים כחול ומכאן מתחיל המסלול.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המים זורמים בערוץ נחל קצר לפני שהם נשאבים לצורכי חקלאות. עין נזם/מערכת וואלה!, צילום מסך

עין יזרעאל

תחת עצי איקליפטוס גבוהים, ממוקמת לה בריכה גדולה שבמרכזה מבנה משאבות מימי המנדט הבריטי. בעין יזרעאל, אחד המעיינות היפים שהתברכה בהם ארצנו, תמצאו ניקבת מים צרה בצורת האות T שמובילה את מי המעיין לבריכה. הנקבה נמוכה וגובהה מטר וחצי כשהמים מגיעים ל-60 סנטימטר, אך מומלץ מאוד להתכופף מעט ולטייל בתוכה. אחרי שטבלתם במי המעיין, תוכלו לשבת בשולחנות הפיקניק המפוזרים במקום לארוחת צהריים שלווה.

איך מגיעים: מצומת נבות: פונים דרומה לכביש 675. לאחר כק"מ ישנה פניה ימינה לדרך עפר (המתאימה לכל רכב). דרך העפר זו מובילה לחורשה קטנה במרכזה ממוקם המעיין.

עין יזרעאל. Ori, ויקיפדיה, אתר רשמי
מסביב למעיין יש שולחנות פיקניק וצל איקליפטוסים. עין יזרעאל/אתר רשמי, Ori, ויקיפדיה

עין קלט

מימיו של נחל פרת, הוא ואדי קלט בערבית, נובעים מכמה מעיינות באזור מדבר יהודה, בהם עין מבוע ועין קלט. רשות הטבע הכריזה על האזור שמורת טבע ועל כן חלק מהאתרים בו בתשלום, אך לא המעיין הזה. הנחל מתחיל את דרכו בת 30 הק"מ מירושלים ונשפך לבעקת הירדן ליד העיר יריחו. לאורך המעיין נבנתה אמת מים, שבעבר העבירה מים למבצר קיפרוס, שבנה הורדוס ונקרא על-שם אמו.

איך מגיעים: נוסעים על כביש מספר 1 מזרחה עד שמגיעים לישוב מצפה יריחו. בצומת שמאלה ומיד שוב שמאלה. עוברים ליד תחנת דלק ישנה ודרך שער. נוסעים עוד ק"מ אחד עד לצומת T. בצומת שמאלה ואחרי 100 מטרים מצד ימין מגיעים לחניון העליון של עין קלט המסומן בסימון שבילים שחור. מהחניון אפשר לרדת עם רכב פרטי בשביל כורכר עוד שני ק"מ עד לחניון התחתון של עין קלט.

ואדי קלט עין קלט. זיו ריינשטיין,
לאורך המים הזורמים נבנתה אמת מים עתיקה. עין קלט/זיו ריינשטיין

עין עקב

בלב המדבר נובע בכל ימות השנה מעיין מיוחד במינו: עין עקב. מימיו של המעיין, הקרים והמלוחים, מטפטפים מגובה של 10 מטרים ונקווים בתוך בריכה עגולה וגדולה. השחייה בבריכה מהנה ביותר, ואם התעייפתם תמיד תוכלו לשבת על שטחי הגיר הרחבים הממוקמים מסביב לבריכה. המסלול אמנם מעט אתגרי וקשה אך שווה כל מאמץ.

איך מגיעים: נוסעים דרומה על כביש 40, ואחרי שדה בוקר פונים לכיוון מדרשת בן גוריון. בכיכר פונים ימינה לפי השילוט. הולכים 3.5 ק"מ, לאחר מכן מגיעים להצטלבות עם דרך כחולה ופונים ימינה לפי השילוט. לאחר כשני קילומטר מגיעים לחניון, ולאחר עוד כ-750 מטר מגיעים למעיין.

מעיין עין עקב. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!