וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילת שלא הכרתם: המהפך של עיר הנופש של ישראל

17.8.2014 / 10:30

עיר הקיט הלאומית נלחמת בתדמית ש"אין לה מה להציע לתיירים חוץ ממלונות" ומתכננת מהפכה: הקמת "סנטרל פארק" דרומי, אינטרנט חינם, פיקוח על מחירי מיטת שיזוף ומזרקת ענק. האם זה מה שיהפוך אותה ל"ריביירה של ישראל"?

מלון אילת מלונות באילת. ShutterStock
לונות באילת/ShutterStock

מלונאי אילת וגורמי התיירות בעיר לא ישכחו לעולם את היום שבו נכנס לראשונה חבר הכנסת הכנסת סטס מיסז'ניקוב ממפלגת "ישראל ביתנו" לתפקיד שר התיירות. בבוקר אחד, אי שם בחודש מרץ 2009, לפני תקופת האביב וחופשת הפסח, נפלה רוחם ועלה קצפם. "אילת היא עיר משעממת", זעקו הכותרות בעיתונים, "חוץ מהטיילת ועוד כמה אטרקציות, אין לאילת הרבה מה להציע לתיירים וגם לישראלים אין מה לעשות בה".

* לפני שהקיץ נגמר: 10 הצעות לבילוי משפחתי בסוף החופש

התגובות לא איחרו לבוא. ראש העיר מאיר יצחק הלוי, רשתות המלונות הגדולות הפועלות בעיר ואפילו מפעילי האטרקציות, יצאו בקריאה לשר החדש להקצות תקציבים לשיפור פני העיר והפיכתה לאטרקטיבית בעיני כל סוגי התיירים. לימים, הסביר מיסז'ניקוב, כי לא באמת התכוון לפגוע בענף התיירות האילתי אלא דווקא להציבו בחזית הבמה הציבורית.


עוד על אילת בוואלה! תיירות:
המצב הביטחוני הפך את אילת ליעד הכי חם הקיץ
ללא סלולר, סיגריות או ילדים: חופשה אחרת באילת
סוף הקיץ במלונות: מה מחכה לנופשים בסוף אוגוסט?


ב-2011 עלתה העיר אילת שוב לכותרות, הפעם בהקשר חיובי יותר. משרד התיירות פתח את הכיס והקציב מיליוני שקלים לטובת קמפיין מיתוג שימצב את עיר הנופש של ישראל "כבירת הים האדום". מטרת הקמפיין השיווקי היתה להציג את אילת לא רק כיעד לחופשות בסגנון בטן-גב, אלא גם כמרכז תרבות, כנסים, ספורט וקניות. המהלך, שזכה לשם "אילת פלוס", לא זכה לעדנה גדולה.

התיירות הנכנסת לעיר המשיכה לדשדש ככל שהתערער מצבה הביטחוני של ישראל ויוקר הלינות במלונות הדיר ממנה גם את הישראלים. שלוש שנים מאוחר יותר השינוי המיוחל עדיין לא הגיע, אבל התקוות נולדו מחדש. סאגת הדוכנים בטיילת הסתיימה בניצחון משפטי של העירייה וכעת מתרכזת העבודה בשדרוג תשתיות תיירותיות ובניית אטרקציות חדשות, שלפי תאגיד התיירות העירוני, ישנו לתמיד את פניה של העיר הדרומית.


הכתבות הכי חמות בוואלה! תיירות:
צפו: איך זה לטוס במטוס ללא חלונות
המלון שבו כולם רואים מה אתם עושים
נחשפו סודות הסקס המלוכלכים של תיירים בחופשה


מי שלקח על עצמו את המשימה הוא יוסי חן, לשעבר מחזיק תיק התיירות בעיר וכיום מנכ"ל תאגיד התיירות העירוני. חן, אל"מ במילואים ותושב העיר, מסרב לקבל את הקביעה שלעיר אילת אין מה להציע לתיירים. "עד כה השקענו מעל 100 מיליון שקלים בתשתיות כדי לשדרג את חוויית הביקור בעיר", הוא מגלה בראיון ל-Monitour, "זו המטרה האמיתית. אנו רוצים לשלש את מספר הלינות התיירים השנתי שכרגע עומד על מאה אלף".

רקטות באילת מהדורת וואלה!, אוגוסט 2013. ערב ערב 
צילום:יהודה בן יתח,
התיירות הנכנסת מדשדשת ככל שמתערער מצבה הביטחוני של ישראל. תיירים באילת/ערב ערב צילום:יהודה בן יתח

"לא מבין איך אילת משעממת מישהו"

המספרים שאליהם שואף חן לא דימיוניים כל כך. מלונות אילת, שנהנים מדי שנה מ-6.5 מיליון לינות - 98 אחוזים מהן של ישראלים - יגדילו את מצבת האירוח שלהם בארבע השנים הקרובות בעוד 2,500 חדרים. "תיירות הפנים אמנם חזקה מאוד באילת, אבל אותנו לא מעניין מהי ארץ המוצא של התיירים, העיקר שהחדרים במלון מלאים", אומר חן.


עוד כתבות בוואלה! תיירות:
מי מספר 1? נבחר המלון הטוב בישראל
קחו אוויר: כמה שישראל יפה ממעוף הציפור
זהו המקום הכי יפה שמעולם לא שמעתם עליו


אלא שכאן גם מתחילה הבעיה. ברגע שיוציאו התיירים את אפם מלובי המלון הם יגלו שהעיר אמנם מתחדשת במלונות ואתרי אירוח, אך בגזרת האטרקציות אין הרבה חדש. למשל, קיר הטיפוס 'טופ 94', פארק החבלים האתגרי בחוות הגמלים, הגן הבוטני ופארק הצפרות לחובבי טבע וירוק, מבנה ה"דימקס" שהוקם במקום "האיי-מקס", הקניון העירוני המפורסם שמאפשר לרכוש מוצרים פטורים ממע"מ וגם ה"אייסמול" שנפתח זה מכבר, אבל מלבד אלה תתקשה משפחה ישראלית למצוא דרכים להעביר את הזמן, פרט לרביצה בבריכת המלון או בחוף הים.


* ערד: עוד עיר דרומית שמנסה להתאושש תיירותית


חן: "אני לא מסכים עם הקביעה הזאת. אילת היא עיר שיש בה המון אטרקציות ואני באמת לא מבין איך ניתן לומר שהיא משעממת מישהו. רק עכשיו סיימנו לשדרג את הטיילת החדשה אחרי עזיבת דוכני הרוכלים ויש עוד המון פרויקטים בדרך. אני כבר יכול לספר שהתחלנו לשדרג את כלל החופים בעיר ולהנגיש אותם לנכים, שיקבלו כיסאות ייעודיים עמם יוכלו להיכנס לים ואף להתקלח בתאים הציבוריים. בנוסף, אנו בונים מחדש את המזח הדרומי ובצמוד אליו טיילת חדשה".

בין שאר התוכניות לפיתוח התיירותי של אילת נמצא הקמת פארק מים ענק בשטח של כ-10 דונם באזור האקווריה בעיר, (בתוך ארבע שנים); הקמת פארק סקי מים בכבלים לא רחוק משם והקצאה של כ-800 דונם בצפון-מזרח העיר לטובת הקמת מלון גולף שיפעל בצמוד למגרשי גולף; אגם מלאכותי ושטחי הסעדה. בנוסף, פרסמה עיריית אילת לא מזמן מכרז חדש לבחירת חברה שתציע זוגות אופניים להשכרה בסגנון "תל-אופן" בתל אביב וגם בריכת הכרישים הגדולה במזה"ת עתידה להיפתח בעוד כחודשיים.

אך גולת הכותרת של תאגיד התיירות העירוני היא הקמתו של "סנטרל פארק" דרומי באילת בסמוך למוזיאון אילת וגלריית האמנים. הפארק צפוי לקום על שטח של 25 דונם ולכלול בתוכו מדשאות ענק, בתי קפה, אמפיתיאטרון ומזרקת מים מוסיקלית, הגדולה בישראל לדברי חן, שתפעל כל חמש דקות ותנגן מחרוזות בסגנונות מוסיקה שונים.

"אין תייר שלא יגיע לצפות במזרקה הזאת", אומר חן. "היא תהיה האטרקציה המרכזית של אילת וכולם ידברו עליה. בכלל, עד סוף השנה אנו מתכננים לרשת את כל אזורי התיירות בעיר באינטרנט אלחוטי חינם וכל תייר שיגיע לעיר יוכל להוריד את האפליקציה העירונית ולקבל מידע שוטף על מוקדי הבילוי והתרבות בעיר".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
מלון "רימונים" אילת. רמי סולומון,
98 אחוזים מהלינות בעיר של ישראלים. מלון באילת/רמי סולומון

פיקוח על מחירי מיטת שיזוף, שמשיה ובקבוק מים

כמו בכל מוקדי התיירות של ישראל, גם מלונאי אילת הרחוקה נותרים ללא מילות הסבר לתיירים שמבטלים את חופשתם בעיר בעקבות ירי טילים מעזה או מסיני. במהלך מבצע 'צוק איתן' נותרו שמי אילת כמעט נקיים מרקטות אך גם היא לא הצליחה לברוח מהנזק התיירותי.

טיסות השכר מצפון אירופה שפרנסו בשנים האחרונות את המלונאים, חדלו מלהגיע וגם הישראלים למדו שאי אפשר לברוח מאיום הטילים. "אילת היא עיר בטוחה", ממהר חן להדגיש, "ראש העיר וגורמי הביטחון מודעים לנזק התדמיתי לעיר כמו אילת שגורמים הטילים ופועלים בהתאם. זו אחת הסיבות שיש בעיר סוללת כיפת ברזל. נעשה הכל כדי להמשיך ולקיים את שגרת האירועים כרגיל ולא נעצור כמו שרוצים אויבינו".

בעיה תדמיתית נוספת עמה מתמודדים גורמי התיירות באילת היא יוקר הלינות ומחירי האטרקציות הגבוהים. חן שולל את הטענה הזאת ומחיל את המחירים הגבוהים רק על המלונות המצויים על קו החוף. "אנו לא יכולים להיות אחראים על מחירי הלינות במלונות", הוא מתגונן, "אנו כן נעשה הכל כדי להגביר את הסדר, הניקיון והחווייה בשהות בעיר. מי שיגיע לאילת בחורף ימצא מחירים אחרים לגמרי. מנובמבר עד אפריל יש לנו תדמית אחרת".

לדבריו, פרויקט נוסף שאותו מקדם תאגיד התיירות העירוני הוא פיקוח על מחירם של מספר מוצרי קיץ בחופים, כגון מיטת שיזוף, שמשיה ובקבוק מים. "המטרה היא שהתיירים יגיעו לאילת וייהנו מהאטרקציות שלה. אם התיירים יגיעו למלונות על בסיס לינה וארוחת בוקר צפויה להם הפתעה גדולה".

אז הכל טוב ויפה, אך האם זה מה שיהפוך את אילת ל"ריביירה של ישראל"? נחכה ונראה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully