וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך בונים מטוס? ביקור במפעל הגדול בעולם

במבנה הגדול בעולם, שאורכו ק"מ על 500 מ', עובדים יום ולילה 40 אלף איש כדי לבנות מפלצות שעפות באוויר. הכירו את מפעל המטוסים של בואינג בסיאטל, ארה"ב, היכן שמייצרים 75 אחוזים מכלל המטוסים בעולם

מפעל בואינג למטוסים בסיאטל/צילום: זיו ריינשטיין עריכה: מאיה בן יוסף

מטוסים הם מפלצות מעופפות. זה מה שהם. וכשאתה מגיע למפעל שבו מייצרים את המפלצות האלה, אתה מבין שהם בסך הכל ג'וקים קטנים על פס יצור בלתי פוסק, שמשחרר לאוויר עשרות מטוסים בחודש.

אותו מפעל שייך ליצרנית המטוסים האמריקנית, בואינג, שמייצרת 75 אחוזים משוק התעופה העולמי. המפעל, העונה לשם "אברט" (Everett), הוא המבנה הגדול ביותר בעולם ונמצא בסיאטל שבמדינת וושינגטון, ארה"ב. במפעל מייצרים מטוסים יום ולילה, הנחטפים כמו לחמניות חמות שיצאו מהגלי (המטבח)האחורי במטוס. כך, למשל, ממטוס ה-737, מטוס צר-גוף קטן שמתאים לטיסות לטווחים קצרים יחסית, מייצרים כ-42 יחידות בחודש, כלומר יותר ממטוס ליום (!)

עוד על מטוסים בוואלה! תיירות:
מה הדבר שהכי מפריע לנוסעים במטוס?
מיהי חברת התעופה הכי בטוחה בעולם?

והגידול בייצור המטוסים נובע, כמובן, מהגידול בכמות בני האדם שטסים בעולם. אם ב-1992 טסו מעט יותר ממיליארד נוסעים ברחבי תבל, ב-2012 טסו כמעט שלושה מיליארד נוסעים, כלומר כמעט מחצית מאוכלוסיית העולם.

מפעל מטוסים בואינג בסיאטל. זיו ריינשטיין,
כך מייצרים מטוסי 787 במבנה הגדול בעולם. מפעל בואינג בסיאטל/זיו ריינשטיין

40 אלף עובדים, 2,000 זוגות אופניים

בואינג היא תאגיד ענק שיחגוג ב-2016 100 שנים להקמתו. באברט, שהוא כאמור מפעל ענק שאורכו יותר מקילומטר ורוחבו יותר מ-500 מטרים, נעים 40 אלף העובדים (מתוך 175 אלף בעולם כולו) על כ-2,000 זוגות אופניים שמביאים אותם ממקום למקום. למה צריך כל כך הרבה עובדים אתם שואלים? ובכן, נסו להרכיב מפלצת בגודל של בואינג 747, המכונה גם "ג'מבו" שכוללת 6 מיליון חלקים, ותבינו תכף ומיד. וזה עוד כלום: רק כדי לצבוע את המטוסים מחזיקה בואינג שלושה האנגרים ענקיים, כשצביעת מטוס אחד מצריכה מספר ימים וגם כמה מאות ליטרים טובים של צבע.

ב-20 השנים הקרובות תספק יצרנית המטוסית האמריקנית כ-35 אלף מטוסים, מעריך מנהל המוצר של בואינג, קייסי גואלזר, כשרוב המטוסים שישמשו את בני האדם הם מסוג 737(24.6 אלף מתוך ה-35), שחברות התעופה משתמשות בהם לטיסות באירופה וטיסות מקומיות במדינות גדולות, כמו ארה"ב וקנדה.

אבל ה"בייבי" של בואינג הוא כמובן, ה-787, הדרימליינר, שאצלנו מכונה "מטוס החלומות". כיום פעיל "החלום", שעד לפני כשנה קורקע עקב בעיות בסוללת הליתיום שלו שהתחממה יתר על המידה בזמן טיסה, במתכונת של דגם מסוג 787-8. אולם בקרוב מתוכנן לצאת אל שוק התעופה דגם חדש - 787-9 - ואייר ניו זילנד תהיה חברת התעופה הראשונה שתהפוך את החלום למציאות. אבל אם תשאלו את אנשי בואינג, זהו כבר מטוס ישן. הם כבר עמלים על פיתוח דגם חדש יותר של הדרימליינר - 787-10 - שאמור להיות מטוס העתיד בענף התעופה האווירית, ביחד עם 777-8X.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מפעל אברט לייצור מטוסים בואינג סיאטל. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
הסופר-סטאר בבנייה במפעל בואינג. הטריפל 7/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

סוכן מיוחד 777

ואכן, הטריפל-סאבן (777) הוא הבן המוצלח של בואינג. כיום בעולם יש 1,158 מטוסים מסוג זה בדגמים שונים, שטסו 7.5 מיליון טיסות ב-39.6 מיליון שעות טיסה. מה-777 מייצרים 8.3 יחידות בחודש, ובחברה אומרים עליו שאם מטוסי בואינג הם סטארים - אז ה-777 הוא סופר-סאטר. לפי נתוני בואינג, המטוס בעל אחוזי דיוק מדהימים, עם נתון של 99.4 אחוזי דיוק הגעה ליעד.

לעובדה שהמטוס המלזי, שאבד בחודשים האחרונים היה מסוג 777, אין מתייחסים בחברה ומעדיפים למלמל הודעה לקונית על השתתפות בצער המשפחות. זאת, כנראה, כדי לא לקשור את המטוס הסופר-סטאר שלהם לאירוע או כשל אחר שתמיד עלול לגרום ליחסי ציבור שליליים.

עבור יחסי ציבור טובים, מזמינים בבואינג את מנהלי חברות התעופה לסיור במפעל, שכולל כמה מתחמים אדירים, ביניהם מרכז מבקרים של ה-787. המקום הוא כמו סניף ענק של המשביר לצרכן או של איקאה, שבאים אליו לפני שמרהטים את הבית. כל מה שתרצו למטוס - יש שם: מטבחים, מושבים למחלקות תיירים, ביזנס וראשונה, שירותים מסוגים שונים (אפילו שירותי נכים), מסכי וידאו ושלטים בגדלים שונים, אפילו חדר ענק של בדים מכל הסוגים והצבעים שיתאימו לכל חברת תעופה והצבע שלה - בקיצור גן עדן למעצבי פנים, ובעיקר פנים המטוס.

ולמי שסתם חובב מטוסים, יכול להגיע לסיור במפעל של בואינג לסיור רכוב ומודרך, שאותו עשו בשנה שעברה כ-250 אלף איש. הסיור נמשך כשעה וחצי ועלה 20 דולרים לאדם, אבל בבואינג מבטיחים לכם חוויה שתעופו עליה.

הכותב היה אורח של חברת בואינג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully