וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיימינג טיסה: התנועה שמתנגדת לטיסות ומגנה על הסביבה

מחקר חדש מצא כי יותר ויותר אנשים מוותרים על טיסות, במטרה לצמצם את ההשפעה הסביבתית על כדור הארץ. גם תנועת ה-Flygskam ("שיימינג טיסה" בשבדית) צוברת תאוצה ו"מקרקעת" נוסעים. עד כמה הדבר ישפיע על רווחי חברות התעופה?

זיהום אוויר מטוס. Shutterstock, ShutterStock
יותר טיסות - יותר פחמן דו-חמצני נפלט ומזיק לכדור שלנו/ShutterStock, Shutterstock

יותר ויותר מטיילים מחליטים לוותר על טיסות, בשל דאגה לסביבה. כך עולה מדוח חדש שמפרסם בימים אלו הבנק השוויצרי UBS. במקביל, הולך וגובר השימוש במושג השבדי Flygskam, שמשמעותו היא "שיימינג טיסה" (Flight Shame), שהפך כבר לתנועה של ממש בשבדיה לפני כשנה והתפשטה לעולם, שדוגל בחוסר-טיסות או בצמצום המוני שלהן, כדי למנוע פליטה של פחמן דו-חמצני (שמתרחשת כשדלק המטוס נשרף) שמזיק לסביבה.

נבחרו הערים הכי ירוקות בעולם; איפה מדורגת תל אביב?

מתוך הדוח של UBS עולה, כי אחד מחמישה מרואיינים מסר כי הפחית את מספר הטיסות שלו בשנה שעברה, בשל ההשפעה של עולם התעופה על האקלים העולמי. כתוצאה מכך - ובמיוחד אם הרעיון ימשיך להתפשט בעולם - הגידול הצפוי במספר הטסים בעתיד עלול להיות קטן ממה שסבורים. למעשה, בדוח מדובר על הפחתה של כמחצית מהמספר הצפוי.

ברשת BBC מדווחים כי הגידול במספר הטסים בעולם עומד על 5-4 אחוזים בשנה, מה שאומר שהמספרים של היום יוכפלו בעוד כ-15 שנים. תחזיות שמגיעות מחברות ייצור מטוסים כגון בואינג ואיירבוס, צופות כי שיעורי הגידול הקבועים הללו יימשכו עד לשנת 2035.

מטוסים טיסות בשמיים. ShutterStock
הגידול במספר הטסים בעולם עומד על 5-4 אחוזים בשנה/ShutterStock

פחות מטוסים קטנים, פחות רווח

עם זאת, המחקר שערך הבנק השוויצרי צופה כי קמפיינים רחבי היקף, כמו למשל זה שמאחוריו עומדת בימים אלו תלמידת בית הספר השוודית גרטה תונברג, מביאים את משבר שינוי האקלים אל קדמת הבמה ועשויים לגרום לרבים לשקול מחדש האם לעשות שימוש במטוסים. זאת, במיוחד במדינות אירופה ובארצות הברית.

ואכן, הסקר, שנערך בחודש מאי האחרון וכלל יותר מ-6,000 נשאלים מארצות הברית, גרמניה, צרפת ובריטניה, גילה כי 21 אחוזים מהם הפחיתו את מספר הטיסות שלהם בשל סיבות אלו.

עורכי הסקר צופים כי לאור כל זאת, הגידול במספר הטסים יעלה בכ-1.5 אחוזים בלבד בשנה (כמחצית מהתחזיות של חברת איירבוס, למשל). בארצות הברית, הצפי הוא לירידה מגידול שנתי של 2.1 אחוזים אל גידול של 1.3 אחוזים בלבד.

מספרים אלו עלולים להביא עמם השפעה של ממש על תעשיית התעופה. כך למשל, עלולים שיעורי הגידול המצטמקים להפחית את מספר ההזמנות של מטוסים קטנים יותר, המיועדים לטיסות לטווח קצר ובינוני. מדובר על הפחתה של 110 מטוסים, הן של בואינג והן של איירבוס. עוד צופה הבנק כי בשל כך, רווחיהן של החברות היצרניות יצטמצמו במידה ניכרת.

עוד בוואלה!

שבע דרכים פשוטות לשמור על הסביבה כשאתם טסים לחו"ל

לכתבה המלאה

ומה איתכם - תסכימו לצמצם טיסות כדי לא לפגוע בכדור שלנו? טקבקו לנו

  • עוד באותו נושא:
  • טיסות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully