וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכודות הדבש: כך עובדים על תיירים בכל מדינה בעולם

היזהרו מבובות אנושיות ברוסיה, אל תקבלו ורדים מזרים באיטליה, שימו לב שאתם לא משלמים על הסכו"ם במסעדה ביוון ואל תיתנו לאף אחד לצלם אתכם בספרד. קבלו את מדריך הונאות התיירים המעודכן

לפני מספר חודשים, הגיעו תיירים מקנדה לקניון בצפון הארץ. הם רכשו בו מזון, ורק לאחר מכן גילו כי נעקצו וקיבלו עודף בשקלים ישנים. המקרה הזה מצטרף לאינספור הונאות תיירים שביצעו במהלך השנים נהגי מוניות ונותני שירותים אחרים בישראל.

אז נכון, תיירים נעקצים בכל העולם, אבל יש גם דרכים להתגונן מפני ההונאות הללו. אתר Brightside מספר על כמה מהבולטות שבהן.

בובות בגודל אנושי

המקום: רוסיה, אוקראינה.
ההונאה: הנוכלים הללו ממתינים לתיירים באתרים הפופולריים ביותר, בעודם מחופשים לדמויות שונות כגון חיות או דמויות מסרטים מצוירים. הם פונים למשפחות עם ילדים ומציעים להורים שילדיהם הנלהבים יצטלמו עמם. מיד לאחר מכן, הם יבקשו כסף בעבור ה"זכות" להצטלם, ואף יהפכו להיות אגרסיביים במיוחד - עד שיקבלו את מבוקשם. פגשתם אותם? פשוט המשיכו ללכת, או שתקבעו מראש מחיר לצילום, אם זה ממש חשוב לכם.

קבלות מנופחות בסופרמרקט

המקום: צ'כיה.
ההונאה: תיירים רבים רוכשים מוצרי מזון בסופרמרקט מקומי, אך חשוב מאוד לבדוק את הקבלה בסיום החשבון, כדאי מאוד לוודא כי הן הכמויות והן אופי המוצרים שקניתם אכן תואם למה שיש לכם בעגלת הקניות. זאת מאחר שבמקומות מסוימים, קופאים מנצלים את תמימותם של תיירים ומוסיפים פריטים לחשבון, בהנחה שהתייר אינו מכיר את השפה ועשוי להיות מעט מבולבל בסיטואציה החדשה.

עוד בוואלה!

זהירות: 7 ההונאות שכל תייר חייב להכיר

לכתבה המלאה

לשלם על הסכו"ם במסעדה

המקום: איטליה, יוון, צ'כיה.
ההונאה: כמו במקרה הקודם, מסתבר שגם איטלקים רבים מנצלים את אי ידיעת השפה המקומית מצד תיירים, ועשויים להוסיף לחשבון במסעדה אלמנטים כגון "מיזוג אוויר", "סכו"ם", "מפיות", "מפת שולחן" ועוד. אם אכן מתעורר בכם חשד, בקשו מהמלצר להביא שוב את התפריט, והשוו את מחירי המנות לחשבון הכולל.

בפראג שבצכ'יה, במקרים רבים סלסלת לחם טרי או כעכים פריכים מוגשת לשולחן. התיירים סבורים כי זהו חלק מהדיל, וטועמים. עם זאת, המלצרים יספרו בדויק כמה לחמניות או כעכים אכלתם - ויוסיפו אותם לחשבון מאוחר יותר. לכן, פשוט כדאי לשאול מראש מה כלול ומה לא.

קבלה. ShutterStock
בדקו שאין לכם כל מיני "תוספות" בקבלה/ShutterStock

ורדים אכזריים

המקום: איטליה.
ההונאה: קיבלת ורד מידיו של צעיר איטלקי נאה ברחובות רומא? אל תתבלבלי. תיירות רבות עלולות לחוש מבוכה או להתבלבל מהגישה הישירה הזו, במיוחד לאור העובדה שהיא מגיעה בליווי חיבוק. והחיבוק הזה יותיר את התיק שלך ריק מארנק ואת ידך ריקה משעון היד שלך.

וישנן גם צועניות שמשתמשות בוורדים בדרכים אחרות: הן מגישות לתייר ורד, ומיד לאחר מכן דורשות כסף. סירבת? צפה למטח קללות והאשמות בקול רם. במקרה זה, הדבר הטוב לעשות הוא פשוט להעמיד פנים כי אינך מבין אנגלית (השפה שבה הן פונות אליך), להחזיר את הוורד ולהמשיך בדרכך.

בחורה מגישה פרח. ShutterStock
קיבלת ורד במתנה? זה עלול להיות חשוד/ShutterStock

"צמידי חברות"

המקום: יוון, ספרד, צרפת, איטליה.
ההונאה: ההונאה הזו פועלת על תיירים נלהבים למדי. הנוכלים מתקרבים לתייר, ועונדים על פרק ידו "צמיד חברות", מבלי לבקש את הסכמתו. לאחר מכן, הם דורשים תשלום על הצמיד. גם במקרה זה, עדיף להעמיד פנים שאינכם מבינים במה מדובר, ולהמשיך הלאה. שימו לב: לעתים, הונאה זו מבוצעת על ידי ילדים, שעלולים לכייס אתכם במיומנות.

דמויות קומיקס (לא) מרקדות

המקום: איטליה, פולין, רומניה, ספרד.
ההונאה: בעודכם מטיילים ברחובות העיר, אולי תיתקלו במישהו עם תיבת נגינה או רמקולים ניידים - ודמויות קומיקס מנייר, שממש רוקדות לצלילי המוזיקה. דמויות אלו נמכרות בכשני אירו, והמוכר יספר כי הן פועלות על ידי גלי הקול הבוקעים מהרמקולים. אם תרכשו אותן, תגלו שהן לא יזוזו - גם עם המוזיקה המקפיצה ביותר. יסתבר לכם שאלו סתם ניירות דוממים. אלו שרקדו ברחוב, היו מחוברות לחוט שקוף - ולמישהו שהניע אותן לפי הקצב.

המחיר של הלבוש המסורתי

המקום: רוסיה.
ההונאה: במקומות מסוימים ברוסיה, צלם עשוי להזמין אותך להתלבש בלבוש לאומי מסורתי, ולתעד את הסצנה. המחיר עצמו יהיה נמוך יחסית, משהו כמו שני אירו. עם זאת, הצלם עלול להסתיר ממך את התנאי העיקרי: המחיר שנקבע הוא לפריט לבוש אחד בלבד, ולא לכל ה"תחפושת".

לבוש מסורתי קווקזי. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
לבוש מסורתי בקווקז הרוסי. נחמד, אבל השאלה כמה עולם להצטלם עם זה?/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

תעתועי המטבע המקומי

המקום: צ'כיה, מצרים, איטליה.
ההונאה: תמיד טוב לדעת מראש כיצד בדיוק נראים המטבעות והשטרות המקומיים ביעד שלכם, הן הנוכחיים והן בגלגולם הקודם. כך למשל, באיטליה עלולים לתת לכם עודף במטבעות של לירטות ישנות (ולא באירו), שיצאו מהמחזור כבר בשנת 2002. לעומת זאת, בצ'כיה עלולים לתת לכם עודף במטבע בולגרי ולא במטבע הקרונה הצ'כי.

בנוסף, אם המחיר נקוב במספר בלבד, חשוב לדעת מראש האם המספר מתייחס למטבע המקומי או למטבעות כגון דולר או אירו.

דומה ליורו, אבל זו לירטה איטלקית

תחתום פה, ופה, ופה

המקום: איטליה, ספרד, צ'כיה.
ההונאה: נתקלתם ברחוב בשולחן ובו ניירות ועטים? אל תעצרו כדי לבדוק באיזו עצומה מדובר. במקרים רבים, נוכלים מזמינים תיירים באמתלות שונות, ומבקשים מהם לחתום על נייר כזה או אחר. אחרי החתימה, הם מיד יבקשו "תרומת חובה" או אפילו יגבו כסף על השימוש בעט. הם יסבירו לכם שתנאי זה מופיע - בשפה הזרה ובאותיות קטנות - על הנייר שעליו זה עתה חתמתם.

ליהזהר על מה אתם חותמים

חפש את המזוודה שלך

המקום: באלי.
ההונאה: כאן, אם לא מצאת את המזוודה שלך על מסוע המזוודות שבנמל התעופה, יש סיכוי טוב שבעוד רגע קט ייגשו אליך כמה אנשים במדים ויציעו לך סיוע. המזוודה שלך אמנם תימצא, אבל החברים הללו יבקשו שכר על עמלם. משהו כמו 10 דולרים. לראש.

התרחקו מהסייענים

המקום: איטליה, ספרד, מצרים באלי.
ההונאה: אם אדם זר מציע לך עזרה, ולו הקטנה ביותר, אל תרגישו בושה - ושאלו אותו כמה כסף הוא מבקש בעבורה. כך למשל, בנמלי תעופה מסוימים, מישהו עשוי לקחת את הכבודה שלך ולשאת אותה עד לרחבת המוניות. והשירות הזה יעלה לכם כסף. יש גם מי שיציעו לכם לצלם אתכם באמצעות הסמארטפון או המצלמה שלכם. גם במקרה זה, הם יצפו לגמול הולם.

ובכלל, ראוי לאמץ את הכלל לפיו אין להפקיד את הדברים החשובים שלכם בידי מי שנראים חזקים או מהירים מכם.

ועוד בעניין הסייענים - במקומות רבים ייגש אל התייר מקומי וישאל אותו מה היעד הבא שלו. כאשר הוא יקבל תשובה, יאמר המקומי כי הוא מדריך מוסמך, וכי אתר זה הוא תחום התמחותו. אם יש לכם חשד, פשוט אל תספרו מהו היעד שלכם.

השוק בבאלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully