וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובב אייפל: המקומות, הסודות והאתרים שגם הצרפתים לא מכירים

מאיה גז

10.1.2019 / 17:00

למרות שנדמה שכולם מכירים אותו, מגדל אייפל הוא מונומנט מלא סודות, מריבות, הפגנות וסיפורים עסיסיים, בדיוק כמו שהצרפתים אוהבים. בואו לסיור קצר ומעשיר בסביבת האייפל, לאכול משהו טעים ולהתפעם מפינות פחות מוכרות של העיר

מגדל אייפל פריז. אתר pixabay.com, Creative Commons
נבנה לכבוד התערוכה העולמית שהתקיימה בפריז ב-1889. מגדל אייפל/Creative Commons, אתר pixabay.com

מגדל אייפל הוא הדבר הראשון שעולה בראש של מי שאומרים לו "פריז". וזה לא סתם. נדמה שהמגדל הזה, שהפך לסמל של העיר, הגדיר אותה מאז ומתמיד. מגדל גבוה ומשולש, שלוש קומות והזרקור מעל הקומה השלישית מאיר את עיר האורות בסיבוב מושלם.

כבר כמה שנים שהאייפל בולט ונוצץ גם בחושך, תוך שהוא מנצנץ עם רדת הערב בכל שעה עגולה בעזרת 20 אלף נורות. ובכל זאת, למרות שנדמה שכולם מכירים אותו, מגדל אייפל הוא מונומנט מלא סודות, מריבות, הפגנות וסיפורים עסיסיים, בדיוק כמו שהצרפתים אוהבים.

מעט מאוד יודעים שמי שעומד מאחורי בנייתו הוא המהנדס גוסטב אייפל, או כפי שנהגו לכנות אותו, "קוסם הברזל". אייפל, במקור מהעיר דיז'ון, למד הנדסה והתמחה בכימיה. הוא עבד בחברה בלגית, שם בנה גשרים ומסילות ברזל וגילה את איכותה של הפלדה כחומר בנייה סופי. מגדל אייפל, שנקרא על שמו, הוא המגדל שבנה המהנדס לכבוד התערוכה העולמית שהתקיימה בפריז ב-1889 כדי לציין מאה שנה למהפכה הצרפתית. מסתובבת שמועה בלתי מבוססת, שגוסטב אייפל נמנה על שורות ארגון "הבונים החופשיים" ובחר לבנות את הבניין המשולש כסמל הבנייה החופשית.

כתבתי את סיפור בנייתו של מגדל אייפל בספר הילדים "המגדל של גוסטב" (הוצאת "רימונים"), גם כדי להציג את גוסטב אייפל כ"אביו- מולידו" של המגדל המפורסם ולהחזיר לו את הכבוד לו הוא ראוי, וגם כדי לגרות את בלוטות התיירות של הקוראים הצעירים והפחות צעירים.

אבל אם יש כאלה שמגיעים לפריז (עם או בלי ילדים) כדי לראות את מגדל אייפל, או כדי לכרוע ברך בפני בחירת לבם, בעודם עומדים בקומה השלישית של המגדל (היוש, טום קרוז!), יודעי ח"ן יעשו סיור מקדים בסביבות מגדל אייפל לפני שיעלו לראות את העיר מהמגדל. הנה הוא סיור קצר ומעשיר למי שרוצה לגלות את סביבות מגדל אייפל, לאכול משהו טעים ולהתפעם מפינות פחות מוכרות של העיר.

זיקוקים סביב מגדל אייפל במסגרת חגיגות יום הבסטיליה. רויטרס
מנצנץ עם רדת הערב בכל שעה עגולה בעזרת 20 אלף נורות. מגדל אייפל/רויטרס

שדרת מונטיין

כיום מדובר בשדרות יוקרתיות, אך במאה ה-18 נהגו לכנות את הרחוב "סמטת האלמנות" משום שלכאן הגיעו אלמנות אבלות. מאז הרבה מים זרמו בסיין והשדרה היוקרתית בפריז (עם הנדל"ן היקר ביותר למטר רבוע בכל רחבי צרפת) נושאת את שמו של מישל דה מונטיין, כותב צרפתי ידוע שם. זוהי "שדרת האופנה" הפריזאית, וכאן מצטופפים כל השמות הגדולים: מדיור עד ולנטינו, עבור בראלף לורן ופנדי.

השדרה מחברת בין השאנז אליזה לכיכר אלמה, ולקראת סוף השדרה (קרוב לכיכר אלמה) נמצא מלון הפלזה אתנה (Hotel Plaza Athénée), החביב כל כך על קארי ברדשו מ"סקס והעיר". כאן צילמו את שני הפרקים האחרונים של הסדרה. המלון ההיסטורי הזה נפתח בשנת 1913 ומחירי הסוויטות שלו מאמירים עד 20 אלף אירו. פרט טריוויה מעניין - מרלן דיטריך התגוררה בשדרות מונטיין (Avenue Montaigne) מספר 12, ובדירתה גם הלכה לעולמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

כיכר אלמה

אם עייפתם מהתבוננות מחנויות היוקרה, או שאתם זקוקים לחימום קל, היכנסו לבית הקפה של כיכר אלמה, שמשקיף על מגדל אייפל ופנקו עצמכם בכוס שוקו או יין חם. כיכר אלמה אוספת לתוכה את שדרות ניו-יורק, פרזידנט ווילסון, ז'ורז' V ומונטיין. היא נקראת על שם גשר אלמה שמחובר אליה, וקיבל את שמו מ"הקרב על האלמה" בשנת 1854 שהתקיים במלחמת קרים, ובו העות'מנים, האנגלים והצרפתים ניצחו את הרוסים. הקרב התנהל על גדות נהר אלמה, שנחשב לנהר היפה ביותר בעולם.

מוזיאון איב סן לורן

סמוך לכיכר אלמה, בשדרות מארסו מספר 5, ניצב הבוטיק המיתולוגי שבו קיבל מעצב האופנה איב סן-לורן, את נשות החברה הגבוהה. הנשים הללו הגיעו אליו אחרי תצוגות הקוטור כדי שיתפור עבורן את השמלות שבהן צפו ערב לפני כן בתצוגה. איב סן-לורן הלך לעולמו ושותפו ובן זוגו, פייר ברז'ה, הפך את המקום לעמותה בה הוצגו תערוכות שונות הנוגעות לליבו של המעצב הנודע. לפני שנה, אחרי שגם ברז'ה הלך לעולמו, הפך המקום למוזיאון בפני עצמו. כיום ניתן לצפות שם בתערוכה מרהיבה ממש שמתחקה אחרי דרכו האמנותית ותפיסת מקומו של סן-לורן בעולם האופנה הצרפתי והעולמי.
museeyslparis.com

מסעדת ל'אמי ז'אן

המסעדה המיוחדת הזאת, של השף סטפן ז'גו (שביקר לפני מעט יותר משנה בישראל), היא ה"מכה" של הסלבריטיז והפודיז מרחבי העולם. רוברט רדפורד, פרנסואה פינו, פראן דרשר ("נני"), בארדלי קופר ואירינה שייק, קוונטין טרנטינו ועוד רבים אחרים נוטים להגיע לכאן הישר משדה התעופה עם המזוודות.

המסעדה הקטנטנה מגישה אוכל צרפתי באופן הומוריסטי. השף עובד במטבח פתוח והציב מראות מסביב לקירות המסעדה כך שיוכל לראות את פניהם של הסועדים. אם מישהו מעקם את הפרצוף או זקוק לעזרה - שף ז'גו שולח אליו מלצר מיד. האוכל קריאטיבי במיוחד (אדנית עם אדמה אכילה וירקות שורש שתולים בה). הייחוד של המקום הוא שהוא חלק מתנועת הביסטרונומיק, כלומר תנועה שלוחמת במסעדות "מישלן" ומגישה מנות שלושה כוכבי מישלן במחירים מצחיקים.
lamijean.fr

גולת הכותרת: מגדל אייפל

המגדל המפואר והמרגש הוא פלא ארכיטקטוני סימטרי, בן שלוש קומות, שעשוי על טהרת הברזל. אפילו המסמרות (ברגי הענק) שמחברות בין קורת ברזל אחת לאחרת, עשויות ברזל. עלות בנייתו היתה כ-1.5 מליון דולר. כאשר נבנה, היה האייפל למגדל הגבוה ביותר בעולם, ועד בנייתו של מגדל קרייזלר בניו-יורק ב- 1929, שמר על מעמדו כגבוה ביותר.

ב-2014 הפתיע בית המשפט הצרפתי כשחוקק חוק סנסציוני. בית המשפט קבע שהאייפל, שמנצנץ עם רדת החשיכה, הוא יצירת אמנות של "מופע אורות". צילום של מגדל אייפל מנצנץ נחשב לגניבת זכויות יוצרים ועלול להסתיים בקנס כספי גבוה.

מגדל אייפל פריז. אתר pixabay.com, Creative Commons
עשוי על טהרת הברזל. מגדל אייפל/Creative Commons, אתר pixabay.com
seperator

ד"ר מאיה גז היא מומחית לתרבות צרפת, חוקרת ומרצה במכללת הדסה בירושלים ובאוניברסיטת תל אביב. היא התגוררה בפריז כעשור במסגרת עבודתה ולימודי הדוקטורט שלה. ספר הילדים הראשון שלה, "המגדל של גוסטב" (הוצאת רימונים), מספר את סיפור בנייתו ההיסטורי של מגדל אייפל.

מגדל אייפל פריז. אתר pixabay.com, Creative Commons
צילמתם? צילום של מגדל אייפל מנצנץ נחשב לגניבת זכויות יוצרים/Creative Commons, אתר pixabay.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully