וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התיירות מחרים את Airbnb? תתכוננו לשלם יותר במלון

20.11.2018 / 7:49

אז משרד התיירות רוצה להחרים את Airbnb בגלל שהאתר מפסיק לפרסם 200 דירות בשטחים? יופי. תתכוננו לעליית מחירים בכל המלונות בארץ ולכך שהתיירים שבכל זאת באים לכאן ילונו במקום בירושלים - בבית לחם, רמאללה ויריחו. דעה ופרשנות

צלמים זמניים מורשים

בווידאו: עיריית ברלין הפסיקה את השכרת דירות Airbnb

אמש (ב') יצאה הודעה של ענקית השכרת הדירות לטווח קצר - חברת Airbnb - על הסרת 200 דירות הממוקמות בישובים ביהודה ושומרון ומושכרות באמצעות האתר שלה.


הפלסטינים מאשימים: Airbnb עושה כסף מבתים בהתנחלויות


תגובת שר התיירות יריב לוין לא איחרה לבוא. "מדובר בהחלטה מבישה ואומללה ובכניעה מחפירה של החברה". השר לוין קרא ל-Airbnb לבטל את ההחלטה, וכן הנחה את הנהלת משרדו להוציא לפועל תוכנית מיוחדת לעידוד התיירות והלינה בדירות נופש ביהודה ושומרון.

השר לנושאים אסטרטגיים, גלעד ארדן, מתחרה בתגובתו בשר התיירות ואמר: "מדובר בהחלטה אומללה המהווה כניעה לארגוני ה-BDS האנטישמיים ומבוססת על שיקולים פוליטיים ולא שיקולים עסקיים. סכסוכים לאומיים קיימים בכל העולם, וראשי Airbnb יצטרכו להסביר מדוע בחרו דווקא לנקוט עמדה פוליטית גזענית נגד חלק מאזרחי ישראל. אני קורא לבעלי הנכסים שנפגעים מההחלטה לבחון הגשת תביעות כנגד Airbnb בהתאם לחוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם. בכוונתי לפנות לגורמים המדיניים הבכירים ביותר בארה"ב, כדי שיבחנו אם ההחלטה הזו מפירה את החקיקה נגד חרמות הקיימת ביותר מ-25 מדינות בארצות הברית".

בהקשר של אפליה, יש לציין שבבדיקה קצרה שערכתי מצאתי ש-Airbnb משווקת אלפי דירות ווילות בצפון קפריסין - שטח משטחה של הרפובליקה הקפריסאית שנכבש על ידי הצבא הטורקי בשנת 1974 ושאף מדינה בעולם לא מכירה בו כמדינה ריבונית. ולא ניכנס לחצי האי קרים ש"נכבש" שוב על ידי רוסיה, או נגורנו קראבאך - אזור השנוי במחלוקת בין ארמניה לאזרבייג'ן.

אז מבלי להיכנס לאופי ההחלטה של Airbnb לפוליטיקה ולתגובות הפוליטיקאים שמנסים לרצות את המחנה שלהם, אולי כדאי לעשות קצת סדר בראש. Airbnb משווקת באתר שלה בעונות הבוערות כ-10,000 אמצעי איכסון בגוש דן, בדגש על העיר תל-אביב יפו אך גם בהרצליה, נתניה, בת ים. בירושלים בעונות הביקוש בין 6,000 ל-8,000 דירות ובאילת, עיר הנופש הדרומית, עוד כמה אלפי דירות.

ירושלים תיירים כנסיית הקבר ירושלים. shutterstock, ShutterStock
חרם? הם עלולים לישון אצל השכנים שלנו, במקום אצלנו. תיירים בירושלים/ShutterStock, shutterstock

לינה זולה - הפתרון לתיירים להגיע לכאן

Airbnb היתה ועודנה "שסתום ביטחון" למחירי המלונות הגבוהים באזורי הביקוש העיקריים בישראל. התאחדות המלונות פעלה ופועלת תקופה ארוכה להטיל רגולציה שתגביל את פעילות Airbnb בטענה שבחלקה מוצדקת לחלוטין - שלא מדובר בתחרות הוגנת למלונות הפועלים כעסקים, משלמים מסים כעסקים וכפופים לחוקים ברורים.

משרד התיירות הבין את חשיבותה של Airbnb עוד לפני מספר שנים. הוא היה זה שנלחם במלונאים והתנגד בתקיפות להחלת רגולציה שתגביל את פעילות Airbnb ברחבי המדינה. הסיבה המרכזית היתה, שאם לא יעמדו אפשרויות של דיור מוזל בפני התיירים, המלונות יעלו עוד יותר את המחירים שכבר כיום הם מהגבוהים באירופה, אם לא בעולם כולו. חברת מחקר בינלאומית סיפקה לי נתונים השוואתיים של מחיר בתי המלון בתל-אביב ובירושלים בשנים 2015, 2016, 2017 ועד אוקטובר 2018, לעומת ערי תיירות מרכזיות באירופה, כמו בודפשט, פראג, ברלין אתונה, ברצלונה, רומא, אמסטרדם, לונדון ופריז. נחשנו את התוצאות: תל אביב דורגה במקום השני אחרי פריז מבחינת יוקר הדיור המלונאי לתיירים, אך מקדימה את לונדון ואמסטרדם. ירושלים במקום החמישי והמכובד לפני רומא, ברצלונה, אתונה, ברלין, פראג ובודפשט.

עד כמה חשובה Airbnb בתחום האירוח? ובכן, חשובה מאוד. רשת המלונות הגדולה בישראל - פתאל - הקימה חטיבה נפרדת העוסקת בשכרת דירות לטווח קצר בכרם התימנים בתל-אביב. החלטה מסחרית נבונה מבחינתה, שגררה ביקורת רבה של מלונאים שרתחו על כך שבעצם פתאל מתחרה במלונות הקונבנציונליים.

השנה ישבר שיא התיירות הנכנסת שנשבר בשנה שעברה ועמד על 3.6 מיליון תיירים. ההערכה שככל הנראה בסוף שנת 2018 יספרו בישראל כ-4 מיליון תיירים. כבר כיום יש בעיה קשה לשכן את התיירים באזורי הביקוש. עיריית תל אביב ומשרד התיירות פרסמו בשבוע שעבר הודעה, שבמהלך חודש מאי 2019, לקראת תחרות האירוויזיון, נשקלת האפשרות של הקמת מתחם אוהלים לתיירים שיגיעו. עוד דובר על הבאת ספינות נופש שיעגנו בקרבת החוף בתל אביב ועליהן ישוכנו התיירים.

שלשום בדיוק בדקתי מחירים של דירות סטודיו ביפו וברחוב "דרך סלמה" באתר Airbnb. מצאתי מחירים של 100 דולרים ללילה, 120 דולרים ללילה לדירת סטודיו. לעומת זאת, חדר במלון 4 כוכבים בתל אביב תומחר אמש ב-220 דולרים.

ישראל פתחה את השמיים לטיסות ממדינות האיחוד האירופי, ופתאום אפשר לטוס משבעה יעדים שונים ברומניה לישראל במחירים של 100-60 אירו לכרטיס טיסה הלוך ושוב. מי שזמנם בידם ומחפשים דילים, יורדים לעובדה שליד אילת וקונים כרטיסי טיסה ליעדי לואוקוסט ב-40-30 אירו לכרטיס. אז אם נגביל את Airbnb, כפי שרוצה משרד התיירות, יקרו שני דברים עיקריים:
• רמת הביקוש בבתי המלון תעלה ותדחוף את מחירי המלונות לרמה בלתי נסבלת.
• באין אופציה של Airbnb, יתיירים יחפשו אופציות איכסון זולות. למשל, באזור ירושלים הם יעברו להתגורר במלונות בבית לחם, ברמאללה ואף ביריחו.

עוד באותו נושא

הפלסטינים מאשימים: Airbnb עושה כסף מבתים בהתנחלויות

לכתבה המלאה
העיר אילת חוף הים האדום ים סוף. ShutterStock
חושבים שבעיר הקיט הדרומית ייענו לחרם ויפסידו כסף? מלונות באילת/ShutterStock

האם יש לאיום של שר התיירות "שיניים"?

לפני שמשרד התיירות יצליח במשימתו לחסום את Airbnb, עליו להתגבר על ראשי הרשויות המקומיות. בסופו של יום, הרגולציה שעשויה להיות מופעלת כנגד Airbnb היא בעיקרה באמצעות הרשויות העירוניות (למעט מס הכנסה). Airbnb עוזרת לכלכלה המקומית. האורחים בדירות נשענים על העסקים הקטנים באזורים בהם נמצאות הדירות. מכולות, בתי קפה, ברים, מסעדות, מכבסות ומה לא.

האם נראה לכם שראש העיר תל אביב יפו, רון חולדאי, יישתף פעולה עם משרד התיירות בניסיון להטיל חסמים על Airbnb שתדיר את רגליי התיירים מלישון בעירו? אני ממש לא משוכנע בכך. אז נכון, אולי ראשי ערים המזוהים עם הליכוד יסכימו למשחק הזה. אולי ראשת עיריית נתניה, ראש העיר אילת, ראש עיריית בת ים, אך האם משה ליאון, ראש העיר הנבחר של ירושלים, יעזור ליריב לוין? לא בטוח.

ולמי מאיתנו שחש שהחלטת Airbnb פוגעת בו ולא רוצה להזמין יותר דירות ב-Airbnb, אז "לא אלמן ישראל". סוכנות הנסיעות הענקית Booking.com משווקת באתר שלה מעל לשישה מיליון דירות ברחבי העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully