וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סאמוס: האי היווני שיגרום לכם לעזוב הכל ופשוט לרוץ למים

12.7.2018 / 17:00

יש בו חופים שיגרמו לכם לדמיין בריחה מהציוויליזציה, מסעדות משובחות, אתרים ארכיאולוגיים מסקרנים ואפילו חיי לילה סוערים. כעת, טיסות ישירות מנתב"ג יגרמו גם לכם לגלות את האי היווני סאמוס

ShutterStock

אני לא אוהב לרוץ. כבר שנים שאני לא רץ. לא ג'וגינג, לא אחרי הילדים וגם לא אחרי האוטובוס האחרון שעוזב את התחנה. אני פשוט לא אוהב לרוץ. אבל כאשר המפרץ הציורי הזה התגלה לעיניי - מצאתי את עצמי רץ. החוף המבודד הקטן הופיע לאחר הליכה קצרה בחורש ירוק, ומימיו התכולים-טורקיזיים היו צלולים להפליא. משני צדיו סלעים למכביר, וברקע - אי הררי נוסף. לא שלטתי בכך: הנפש היא זו שהריצה אותי. כמו נפש של ילד קטן שמסתער על העולם.

*אסקפיזם זה אנחנו - עשו לנו לייק בדף הפייסבוק של וואלה! תיירות

ותוך כדי ריצה פשטתי חולצה, הסרתי משקפיים, העפתי סנדלים, וספלאש - התמזגתי עם המים הטובים.

אז ביוון רצתי. כי יש מצבים שבהם שווה להניח בצד את העקרונות.

האי סאמוס יוון. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
שוכן בחלק המזרחי של הים האגאי ונושק לטורקיה. האי סאמוס/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא
במלון Doryssa Seaside Resort האי סאמוס יוון. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
בנוי בדומה לכפר יווני קלאסי. מלון Doryssa Seaside Resort בסאמוס/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

מהחוף המבודד לחיי הלילה הסוערים

האי היווני סאמוס (Samos) הוא יעד שרק ישראלים מעטים מכירים. הוא גדול דיו להכיל שפע של פעילויות - וקטן דיו כדי לשמור על מידת אינטימיות רצויה. בכל זאת, אי יווני. יש בו חופים בעלי ניחוח בראשיתי, מפרצים שגורמים למתבונן בהם לדמיין על בריחה מהעולם, כפרים יפים, מסעדות משובחות, אתרים ארכיאולוגיים מסקרנים ואפילו חיי לילה סוערים. וכל מרכיב במשוואה הזו חי בשלום עם חברו, בתמהיל מדויק ונכון.


עוד על יוון בוואלה! תיירות:
מהכי יפה ועד הכי משפחתי: 19 האיים היווניים הטובים ביותר
סנטוריני: אחד מהאיים היפים בעולם נמצא במרחק שעתיים מכם
מצאנו אי שבו כנראה לא תפגשו הרבה ישראלים בקיץ הזה


האי ההררי, ששטחו כ-470 קמ"ר בלבד, שוכן בחלק המזרחי של הים האגאי ונושק לטורקיה, הנראית היטב מחלקו המזרחי. למעשה, המרחק ממנו אל טורקיה עומד על כ-1.6 ק"מ בלבד. לאחרונה חנכה חברת דיזנהאוז חבילות נופש בלעדיות לסאמוס, עם טיסות ישירות מנתב"ג, הנמשכות כשעה ורבע. החבילות הללו מאפשרות גם לצאת משגרת הבטן-גב ולהוסיף טיולי ג'יפים, שייט חוויתי וביקורים באתרים ארכיאולוגיים. עוד נגיע לכל הטוב הזה.

עוד באותו נושא

מהכי יפה ועד הכי משפחתי: 19 האיים היווניים הטובים ביותר

לכתבה המלאה
האי סאמוס יוון. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
מפרצים שגורמים למתבונן בהם לדמיין על בריחה מהעולם. סאמוס/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא
האי סאמוס יוון. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
קטן דיו כדי לשמור על מידת אינטימיות רצויה/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

אי ירוק בים

חנויות התיירים הצבעוניות בכפרי האי גדושות, בין השאר, בחולצות שעליהן איור של משולש ישר-זווית וכמה משוואות גיאומטריות. אז אם עוד לא גילו לכם, באי הזה נולד לא אחר מאשר פיתגורס, בעת שסאמוס נחשב למרכז תרבותי מוביל ביוון, אי אז במאה השישית לפני הספירה.

אף אחד לא באמת יודע היכן שכן ביתו של מי שעל שמו כונה המשפט הגיאומטרי המפורסם, אבל רוחו של פיתגורס שורה על פני מקומות רבים באי - בין אם בחנויות המזכרות ובין אם בפסל המשולש היפה שניצב במרינה שוקקת החיים שבעיר פיתגוריו (Pythagoreio).

ואם אתם חובבי טריוויה קצת מוזרה, כדאי לדעת שפיתגורס לא היה רק איש רוח ומדע מחונן, אלא גם פריק של הנחיות תמוהות שנתן לתלמידיו - מאופן הנחת הנעליים ליד המיטה לפני השינה ועד האיסור לאכול שעועית.

אבל אם נחזור להווה, כדי ביום הראשון לצאת לטיול ג'יפים קצר ברחבי האי (או פשוט לשכור רכב ולגלות אותו באופן עצמאי). תושביו גאים על כך שבזכות מבנהו הגיאוגרפי ההררי והאקלים שבו, זהו אחד האיים הירוקים ביוון, גם בשיא הקיץ. הדרכים ייקחו אתכם בין כפרים קטנים והרים נישאים. אל תוותרו על דוכני המכירה של התוצרת המקומית: יין, דבש ושמן זית.

כאן תגלו כי במובנים רבים, סאמוס נשאר אי שם בשנות ה-80, במובן הטוב של המילה. כמה רטרו הכל נראה? בואו נגיד שבזמנם החופשי, אפילו התיירים כאן משחקים "קנדי קראש" בטלפון.

חיי לילה בעיר פיתגוריו האי סאמוס יוון. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
חנויות התיירים הצבעוניות לצד חיי לילה בעיר פיתגוריו/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא
מרינה בעיר פיתגוריו האי סאמוס יוון. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
שוקקת חיים. המרינה בעיר פיתגוריו/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

פיתגורס וחברים

אנחנו לנו במלון Doryssa Seaside Resort שבנוי בדומה לכפר יווני קלאסי, עם כיכר מרכזית, בתים יפהפיים וחוף ים צמוד ומפנק. במרחק הליכה של 15 דקות מהמלון (או דקה במונית), ממתינה לכם המרינה של העיר פיתגוריו, שבה חנויות קטנות וחמודות והמון ברים ומסעדות.

אבל עם כל הכבוד לעינוגי הבטן-גב-קיבה, שווה לדלג אל כמה מאתרי האי, בהם "מערת הבתולה" (Panagia Spiliani). לצד מנזר השוכן על רכס מול הים, חבויה מערה אפלולית וקרירה שמובילה אל מקדש קטן וצבעוני, עמוק בבטן האדמה. יש הסבורים שכאן נהג פיתגורס להעביר שיעורים לתלמידיו, ומאוחר יותר נחצבה כאן כנסייה זעירה.

במרחק קצרצר ממתינה לכם חוויה הרבה יותר מסעירה: הליכה שפופה באמת מים שנחצבה ממש בתוך ההר. אורכה כקילומטר והיא נחצבה במאה השישית לפני הספירה, כדי לספק מי שתייה לכפרי החוף. זאת, מבלי להיראות על ידי אויבים, שעלולים היו להרעיל את המים. אתר ארכיאולוגי זה קרוי מנהרת אפפליניון, או "יופלינוס" (Eupalinus Tunnel), וכריית המנהרה נחשבה באותם ימים למבצע הנדסי שאפתני ביותר - וגם מקור גאווה מקומי. ההליכה נערכת עם קסדות להגנה מפני חבטות, והמנהרה עצמה מוארת היטב (מידע נוסף באתר www.eupalinos-tunnel.gr).

חובבי היין מוזמנים לנסוע אל עיר הבירה סאמוס, בה שוכן מוזיאון יין מפתיע, המהווה חלק מקואופרטיב יצרני היין של האי. מסתבר שסאמוס ידוע ביינות המוסקט שלו ומרכז מעוצב זה, העונה לשם Malagari, מהווה שיר הלל ליין המקומי. כאן תלגמו יינות קינוח נהדרים, שחלקם זכו בפרסים בינלאומיים רבים. באי הקטן, שבו 36 אלף תושבים בלבד, ישנם 2,200 יצרני יין, המייצאים את תוצרתם לרחבי העולם. רק בצרפת, נמכרים מדי שנה כ-2.5 מיליון בקבוקים של יינות מסאמוס.
המוזיאון הקטן מספר את סיפור היין המקומי בימי עבר, ומציג כלי ייצור מסורתיים. בהחלט שווה ביקור (מידע נוסף באתר samoswine.gr/en/winemaking-facilities-museum-of-samos-wine).

מערבה מהעיר הגדולה, במרחק של כרבע שעת נסיעה, ממתינה לכם פנינה נהדרת - הכפר קוקארי (Kokari). מי שמפנטז על מסעדות דגים שוקקות ממל מעל קו המים, ימצא כאן את סיפוקו. הכפר הקטן מציע סמטאות צרות שבהן חנויות מזכרות, וגם חוף יפהפה שמוביל את לשון יבשה החודרת אל תוך המים, ומציעה בידוד מושלם מהעולם. והכל צבעוני להפליא. כאילו כל צבעי העולם הגיעו לבקר בכפר הקטן הזה, ומתחרים על תשומת הלב שלכם.

בסמוך לכפר שוכן חוף הרחצה Lemonaika, המתייחד בעובדה שהגבעות העוטפות אותו מאכלסות חורש צפוף וירוק. המראה פשוט שובה לב.

מערת הבתולה האי סאמוס יוון. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
אפלולית, קרירה ומובילה אל מקדש קטן וצבעוני. מערת הבתולה/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא
הכפר קוקארי סאמוס יוון. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
סמטאות צרות שבהן חנויות מזכרות וגם חוף יפהפה. הכפר קוקארי/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

אי פרטי: הדרך אל האושר

אחד משיאי הטיול שלנו בסאמוס היה שיט היוצא מהמרינה של פיתגוריו, ונמשך משעות הבוקר ועד שעות אחר הצהריים המאוחרות. שיט זה מוצע אף הוא למזמיני החבילות לסאמוס, במחיר של 40 אירו לאדם. אבל המילה "שיט" עלולה להטעות, כי השיט הוא רק הדרך אל האושר. אז מה בתוכנית? עגינה באי זעיר ורחצה בחוף בתולי (כן, זה שיגרום לכם לרוץ אל המים). בהמשך השיט פוקדים חוף נוסף, שהגישה אליו נערכת מהים בלבד. כאן, הקפטן ובני משפחתו יכינו לכם ארוחת ברביקיו מושקעת, הרחק מכל מה שמזכיר ציוויליזציה. אל תוותרו על שנירקול במים הצלולים - עונג גדול. בקיצור, אם יש חוויה אחת בסאמוס שאסור לכם לוותר עליה - זו תהיה החוויה. וזה בהחלט יהיה הניתוק הכי נכון שחוויתם מזה זמן רב.

שיט סאמוס יוון. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
הדרך אל האושר. בשיט בסאמוס תגיעו לחופים מבודדים/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא
מנהרת אפפליניון האי סאמוס יוון. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
מקור גאווה מקומי. מנהרת אפפליניון/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

כמה זה עולה? מחירי חבילות לדוגמה

שלושה לילות (11-8 באוגוסט), חצי פנסיון (כולל העברות) במלון Doryssa Seaside Resort (חמישה כוכבים): 759 אירו לאדם בחדר זוגי.

חבילה דומה, של שלושה לילות במלון Samaina Inn (ארבעה כוכבים), הכל כלול: 649 אירו לאדם בחדר זוגי.


* הכותב היה אורח חברת "דיזנהאוז".

מוזיאון יין האי סאמוס יוון. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
חלק מקואופרטיב יצרני היין של האי. מוזיאון היין בסאמוס/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully