וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיעים שמחכים לכם: המדינה המוסלמית שמחבקת את הישראלים בחום

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, בשיתוף פגסוס

27.5.2018 / 8:03

הר שבוערת בו אש ללא הפסקה, הרי געש הפולטים בוץ ועיר בירה שיש בה ניגוד מהמם בין מודרניות למסורתיות ומתפתחת במהירות מסחררת. ביקור באזרבייג'ן ובירתה באקו הוא הזדמנות לחוות מדינה בתנועה ועיר שמשילה את עורה הישן ומצמיחה חדש

מגדלי הלהבה על רגע העיר העתיקה של באקו בירת אזרבייג'ן. ShutterStock
מרכז באקו על רקע מגדלי הלהבה האייקוניים/ShutterStock

כשעורכי המדריך לונלי פלאנט סימנו ב-2015 את באקו בירת אזרבייג'ן כאחד מעשרת המקומות המומלצים לטיול באירופה בשנת 2015, היה ברור שיעד תיירותי חדש נולד. יעד מפתיע, לא מוכר, כזה שמייצג תרבות שונה, אוכל אחר, אדריכלות אחרת, אטרקציות מיוחדות - בקיצור, מקום מרתק שאינו מוכר. כלכלתה נסמכת על תעשיית הנפט, התעשייה והחקלאות, בכל מקום יציעו לכם תה המוגש עם קוביות סוכר או ריבה לצדו, "אל תלוו כסף או לחם בלילה", יאמרו לכם האזרים שתרבותם שזורה בלא מעט אמונות תפלות, והם תמיד יתגאו שהשחמטאי האגדי גארי קספרוב הוא יליד באקו.

יש לא מעט אטרקציות ותופעות טבע באזרבייג'ן. "ההר הבוער" (Yanar Dag) הוא אחד מהם. זהו הר שממוקם 25 קילומטרים צפונית לבאקו, והגז הטבעי שנפלט ממנו יוצר אש תמידית שבוערת ממנו למרחק של כמה מטרים. יחד עם הרוח החזקה באזור נוצרות צורות מיוחדות שמוסיפות למסתוריות שאופפת את המקום, לצד ריח הגז החריף. המקומיים טוענים שהלהבה החזקה לא כבתה כבר 5,000 שנה.

ההר הבוער (Yanar Dag), אזרבייג'ן. ShutterStock
המקומיים טוענים שהלהבה החזקה לא כבתה כבר 5,000 שנה. ההר הבוער/ShutterStock

בשמורות הטבע אבשרון ושירוואן אפשר לראות צבאים ומינים שונים של ציפורים ועופות; העיר שאקי נחשבה לתחנה חשובה במארג הדרכים של דרך המשי ובה ארמון מרשים שנבנה במאה ה-18 ושימש כחאן; גנג'ה, העיר השנייה בגודלה במדינה, מפורסמת בזכות המוזוליאום המפואר שבה, שנבנה לכבוד המשורר הלאומי חכים ג'מאל א-דין ניזאמי. מרשימה במיוחד היא שמורת גובוסטאן, כשעת נסיעה דרומית לבאקו, שבה מאות הרי געש הפולטים בוץ ויש בה ציורי סלע עתיקים. השילוב בין תופעת הטבע לתחריטים ההיסטוריים הפכו אותה לאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

אבל כדי ליהנות מכל האתרים האלה, חייבים להתחיל וכדאי גם לסיים, בבירה באקו - שער הכניסה לאזרבייג'ן, מדינה מוסלמית שיעית, שטיול בה הוא מסע את תרבות הקווקז העתיקה והצצה אל מדינה שמתפתחת בצעדי ענק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הרי געש בוציים בשמורת גובוסטאן, אזרבייג'ן. ShutterStock
בשמורת גובוסטאן מאות הרי געש הפולטים בוץ וציורי סלע עתיקים/ShutterStock

עיר של קצוות

אזרבייג'ן נמצאת לחופי הים הכספי בין רוסיה ואיראן, ובירתה באקו נחשבת לאחד מהאזורים האורבניים המתפתחים במהירות הגדולה ביותר באירופה. הבטון מהתקופה הסובייטית של העיר הוחלף בשנים האחרונות במגדלי זכוכית ופלדה מודרניים, והעיר בת שני מיליון התושבים יוצרת שילוב לא שגרתי של אירופה ואסיה, תרבות מוסלמית עם מאפיינים מערביים.

באקו היא עיר של קצוות. ברחובותיה מכוניות פאר לצד מכוניות סובייטיות ישנות, אתרי מורשת עולמית העומדים בצלם של גורדי שחקים, שכונות מגורים מודרניות ומפוארות לצד סמטאות צרות שמשקפות את העבר הרחוק של המדינה, מדינה מוסלמית שיעית שתושביה חילוניים במראם ובהתנהלותם. יחסיה הטובים של אזרבייג'ן עם ישראל, והעובדה שרחובותיה נחשבים בטוחים, הופכים אותה ליעד מסקרן עבור מי שרוצה לקלות את קצותיה הלא מוכרים והרחוקים של אירופה.

באקו, הנמצאת בקצהו של חצי אי הבולט לתוך הים הכספי, רואה עצמה כעיר אירופאית כל דבר, והיא מנסה להפוך לעיר בינלאומית. דוגמה לכך אפשר לראות במסלול הפורמולה 1, סבב מכוניות המרוץ היוקרתי והחשוב בעולם, שהוקם בה והפך אותה לאחת הערים שזוכות באירוח התחרויות.

באקו נראית כמו שדה ניסויים יצירתי לאדריכלות מודרנית והמבנים החדשים בה הם ספקטקל. "העיר הלבנה" הנבנית בה בימים אלו, היא דוגמה לפרויקט מגלומני של מגורים, עסקים, תיירות ובילויים, המשתרע על שטח עצום בצפון העיר, לחופי הים הכספי. ההשראה לכך היא האיש שדוחף יותר מכל לפיתוחה של באקו בפרט ואזרבייג'ן בכלל - הנשיא אילהם אלייב, שממשיך את שושלת השליטים המשפחתית מאז שהמדינה הפכה עצמאית בשנת 1992. דוגמה לכך אפשר לראות באולם היידר אלייב האיקוני בעיצובה של זאזא חדיד, שבו מתקיימים קונצרטים, תערוכות, כנסים והופעות. דוגמה נוספת לכך אפשר לראות באולם הקריסטל המרהיב והעצום שנבנה לחופיה של העיר, לכבוד אירוח אירוויזיון 2012. מרגע הזכייה ב-2011 הפכה בנייתו לפרויקט לאומי והתוצאה היא אולם מפואר, שהפך מיד לאחד האייקונים המזוהים עם העיר, כשלצדו דגל עצום של אזרבייג'ן.

שם גם מתחיל מסע על הטיילת בין כמה מהמבנים הגדולים מהמפורסמים בעיר. צפונית לאולם הקריסטל נמצא גלגל הענק Baku eye שמספק ממרומו תצפית נפלאה על העיר והמפרץ. בהמשך נמצא קניון Caspian Waterfron הגדול, שעוצב בצורת פרח, ובקרבתו ארמון גולסטאן, שמשקיף מההר אל המפרץ והפך ממרכז הכנסים המרכזי של ממשלת אזרבייג'ן בעידן הסובייטי לאולם קונגרסים וכנסים בינלאומיים. ממנו יוצאת טיילת לאורך ההר המשקיפה על העיר ומספקת תמונה פנורמית יפהפייה שלה.

אולם היידר אלייב האיקוני בעיצובה של זאזא חדיד, באקו, אזרבייג'ן. ShutterStock
באקו נראית כמו שדה ניסויים יצירתי לאדריכלות מודרנית. אולם היידר אלייב בעיצובה של זאזא חדיד/ShutterStock

ארמונות, מסגדים ומאכל לאומי ממכר

במוזיאון לאמנות עכשווית יש מעל 900 יצירות אמנות, רובן של אמנים מקומיים, והוא שווה ביקור עבור אלה המתעניינים באמנות מודרנית ורוצים לנצל את ההזדמנות כדי לראותה מהזווית של אזור הקווקז. השוק טזה (Teze Bazaar) הוא השוק המפורסם בעיר ויש בו כמה מהגבינות והתבלינים הטובים ביותר במדינה. זה גם המקום לאכול קבב, המעדן המקומי, באחת המסעדות שבסביבתו. אתם תהיו חייבים לטעום גם קוטבי, המאכל הלאומי של אזרבייג'ן. אלה פנקייקים מתקתקים ממולאים בירקות, בשר או עשבי תיבול ומי שיאהב זאת, יתקשה להפסיק לאכול.

טיול מאורגן לאזרבייג'ן

מגדל העלמה בעיר העתיקה של באקו, אזרבייג'ן. ShutterStock
מגדל העלמה בעיר העתיקה של באקו/ShutterStock

את הניגוד המהמם ביותר בין ישן לחדש יוצרים מגדלי הלהבות הסמוכים לעיר העתיקה, אשר חומותיה הוכרזו כאתר מורשת עולמית. את הניגוד המהמם ביותר בין ישן לחדש יוצרים מגדלי הלהבות הסמוכים לעיר העתיקה, אשר הייתה האתר הראשון באזרביישן שהוכרז כאתר מורשת עולמית. צורתה כשל אליפסה באורך של כ-600 מטר וברוחב של כ-400 מטר, ובין סמטאותיה יש עשרות מסגדים ומבנים עתיקים ומרשימים שמהווים את פאר האדריכלות המקומית. אין ספק שארמון שירוואנשה האדיר הוא גולת הכותרת של העיר העתיקה. הוא הוקם במקום שלפי האמונה שימש כמקום קברו של הקדוש יחיא מקוביט, ולפי האמונה הרווחת בתחומו מצויות בארות שלמימיהם יכולת ריפוי. אורכו של הארמון כמאה מטרים ורוחבו כ-50, והוא כולל גם מוזוליאום וחמאם. מגדל העלמה שבעיר העתיקה הוא הוא סימלה הידוע ביותר של באקו, והוא מופיע על שטרות ומטבעות ואגדת העם מספרת שמקור שמו בעלמה שקפצה ממנו אל מותה.

באקו מסמלת במידה רבה את אזרבייג'ן הנוכחית - ראשה מתפתחת בקצב מסחרר ורגליה בעברה הסובייטי, יש בה גורדי שחקים שמזכירים את קו הרקיע של שנגחאי ועתיקות שמלמדות על תרבות הקווקז העתיקה, אוכל מקומי וחנויות מלאכה קטנות לצד מסעדות יוקרה וקניונים מלאי מותגים. טיול בה הוא הזדמנות לחוות מדינה בתנועה ועיר שמשילה את עורה הישן ומצמיחה חדש.

טיולים מאורגנים לחו"ל

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully