וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברכת צפירה: טיול אל הגב שמתמלא מים צלולים במדבר יהודה

נחשון אפיק

12.1.2018 / 2:33

הגשמים שיורדים בהרי ירושלים, ממלאים את הנחלים שזורמים מזרחה אל ים המלח. ברכת צפירה וגב קינה הם גבים בדרום מדבר יהודה, שבהם הבוץ שוקע והמים נשארים צלולים. הצעה לחוויה מדברית רטוובה

בדרך לגב קינה במדבר יהודה. נחשון אפיק, מערכת וואלה! NEWS
מזג האוויר נעים, אפילו קריר בצל הסלע. חמור בנחל צאלים/מערכת וואלה! NEWS, נחשון אפיק

שבוע חלף מאז הגשם הטוב שירד על ההרים שמעל מדבר יהודה, המכונה "מדבר בצל גשם". ובימים אלו ממש זהו הזמן למדבר. למה דווקא עכשיו? הגשם חלף הלך לו ועמו זעם השיטפון. הבוץ יבש והגבים - כמו שהבטיח הנביא אלישע למלכי יהודה וישראל, "...כה אמר ה', עשה הנחל הזה גבים גבים... לא תראו רוח ולא תראו גשם והנחל ההוא ימלא מים ושתיתם..." (מלכים ב' ג').

זהו תיאור מדויק של התופעה המתרחשת במדבר יהודה, זו ששוחרי המדבר מצפים לה בכיליון עיניים - גשם היורד מהר חברון ויורד אל הנחלים, שוטף ומטהר אותם, ממלא את הגבים הריקים או מחליף את מי הגבים המעופשים שהתמלאו בצואת עופות ופגרי בעלי חיים.

זה הזמן לרדת למדבר יהודה: מזג האוויר נעים, אפילו קריר בצל הסלע, המים צלולים בגבים הרדודים, ובעמוקים שבהם עדיין שוקעת לאיטה האדמה שנסחפה בשיטפון האחרון.

גב קינה במדבר יהודה. נחשון אפיק, מערכת וואלה! NEWS
נקטו בזהירות במקום הזה. ברכת צפירה בבמדבר יהודה/מערכת וואלה! NEWS, נחשון אפיק

למדבר - שאנו על דבשות גמלים...

נחל צאלים הוא ללא ספק מהמכובדים שבנחלי מדבר יהודה הדרומי, עם אגן ניקוז גדול ורחב. הגשם שירד בשישי-שבת באזור חבל יתיר סיפק את הסחורה - הנחל עבר שטיפה רצינית וכל הגבים וה"מכתשות" בו מלאים ונקיים. לא נקפוץ?

איך מגיעים ולאן: מספר דרכים להגיע לנחל ומסלולים רבים, אך המושכן (אטרקציה בלעז) העיקרי הוא ללא ספק בריכת צפירה - אליה נשים פעמינו.

איך מגיעים: מערד יורדים לכפר הנוקדים - פינת חמד, נווה מדבר מלאכותי ובו מאהלים ללינת קבוצות וחדרים-צימרים מפוארים בפשטותם המדברית. חונים בחנייה המסודרת של הכפר, שם רובצים הגמלים ומחכים לצעירים חיוורי העור מ"תגלית", המגיעים לכאן לחוויה בדואית וטיולי גמלים.

יוצאים ברגל על דרך טובה מסומנת בשחור כ-3 ק"מ עד לתחילת המסלולים בירוק וכחול (האופציה של חניית הרכב בחניון הלילה שעל הדרך לא בטוחה מחשש לפריצות). מכאן הליכה לבריכת צפירה במשך כחצי שעה הכוללים עלייה קלה וירידה תלולה בעזרת יתדות ברזל המקובעות לסלע (שימו לב! הסימון ירוק, הכחול יורד לעומק הנחל ולא לגב).

הבריכה היא הגב האחרון בסדרת גבים שבימי הקיץ ריקים, אך כיום צריך לעבור אותם "ברטוב" כדי לרחוץ בגב המפואר והעמוק הנמצא על שפת מפל בגובה 80 מטרים - זהירות!

מיטיבי הלכת שיגיעו מוקדם לתחילת המסלול, יכולים להמשיך לאורך הנחל מזרחה בסימון כחול היורד בתלילות מאתגרת עם יתדות, לבריכת נעמה שכרגע התמלאה בסחף של חלקלוקי נחל, איבדה מחינה ועומקה ומחכה בסבלנות לשטפון הבא שיקח איתו את ערימות האבנים הזעירות ויסיע אותן הלאה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
גב בריכת נעמה במדבר יהודה. נחשון אפיק, מערכת וואלה! NEWS
גב קינה לפני שקיעת הבוצה. בקרוב יהיה שם צלול/מערכת וואלה! NEWS, נחשון אפיק
אנדרטה לאב והבן שנפלו למותם בברכת צפירה במדבר יהודה. נחשון אפיק, מערכת וואלה! NEWS
אנדרטה לזכר הטרגדיה של האב והבן שנפלו למותם בברכת צפירה ב-2016/מערכת וואלה! NEWS, נחשון אפיק

הליכה בין גבים צלולים

מבריכת נעמה אפשר לעלות בעלייה תלולה ומייגעת לגבעת גורני וחזרה לכפר הנוקדים, או להמשיך לסוף המסלול בחניון צאלים תחתון ומשם לכביש 90 - ים המלח. המשך הנחל מרהיב ועובר במעוקים ובמעיין מופלא אחד תחת סלע - עין נמר, שנקרא על שם אותם הימים שבהם עדיין שוטטו להם באזור נמרים עם שמות כמו "חומימבבה" ו"שלומציון".

בחזרה לשביל השחור. מצדו המערבי של הנחל, משמאל לדרך בסימון ירוק, ניתן ללכת כשני ק"מ בין גבים צלולים - מהרו - הם לא יישארו כאן לאורך זמן.

כל המסלולים הינם למיטיבי לכת בלבד וחובה להצטייד במפת סימון שבילים 11 או בתוכנה מקבילה, כגון "עמוד ענן" המתעדכנת על-ידי הגולשים. זכרו כי אנו בשמורת טבע ויש לנוע בשביל המסומן בלבד והלינה בחניוני הלילה המורשים בלבד.

גב קינה במדבר יהודה. נחשון אפיק, מערכת וואלה! NEWS
אחד המעוקים שבהם הצטברו מים מהשטפון האחרון/מערכת וואלה! NEWS, נחשון אפיק
גב קינה במדבר יהודה. נחשון אפיק, מערכת וואלה! NEWS
בריכת נעמה שנסתמה בגל החלקלוקים האחרון/מערכת וואלה! NEWS, נחשון אפיק

גב קינה: הגב הכי הצלול בשכונה

נעבור קצת דרומה מברכת צפירה, אל גב לא פחות מושך - גב קינה. הנחל והגב, שרק בשנים האחרונות מקבלים מקום של כבוד בקרב שוחרי המדבר, ממוקמים כשישה ק"מ מדרום-מערב לאזור התעשייה של העיר ערד, על גבול מדבר יהודה ומזרח הנגב.

הגב, נושא מים כל השנה, היה ירוק ודלוח עד לשבת האחרונה וכעת הוא מעקל את כמות המים האדירה שעברה דרכו, ומשקיע את אדמת הלס שהגיעה מבקעת ערד כדי שיוכל לשוב להיות הגב הכי הצלול בשכונה.

איך מגיעים: כותבים נחל קינה בווייז. מול פארק ערד ומתחת לכביש 31 המחודש, עובר כביש סביר המוביל לבית הספר האזורי "אל פורעה" שבפזורה הבדואית, ומבית הספר ממשיכים עוד כשני ק"מ דרומה לחווה-מאהל של מוסא, שם ניתן לחנות בבטחה (יש שלט לחנייה).

גם כאן מספר אפשרויות: הפשוטה ביותר היא לרדת לנחל עד לראש המפל ולפנות מטה עם הסימון הירוק בזהירות למרגלות המפל אל הגב. אפשרות זו מתאימה גם למשפחות (אמיצות). אפשרות שנייה, יותר מאתגרת וארוכה, היא הסיבוב המעגלי הירוק, הנכנס אל הנחל והגבים הטריים שבו ויוצא מזרחה למעלה בחזרה דרך עץ שיטה, בור מים ומערות.

לאוהבי היסטוריה וארכיאולוגיה מומלץ לעבור בדרך לגב בחורבת עוזה שעל הגבעה, בצמוד לסימון הכחול. במרכז החורבה מצודה מרשימה מתקופת מלכי יהודה, שתפקידה היה לשמור על דרך חשובה שעברה באזור. כנראה שכאן היתה העיר קינה המוזכרת בנחלת שבט יהודה ב"נגב הקיני".

בואו נהנה ממה שיש למדבר להציע לנו בעונה מיוחדת זו, ונוקיר לו טובה "בקטנה", בכך שנשאיר אותו נקי וניקח איתנו את כל האשפה - כי טובה הארץ מאוד-מאוד.
נחשון אפיק הוא מורה דרך מחבל יתיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully