וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התיירות יוזם: "שביל ישראל החדש" בעלות של 10 מיליון שקלים

26.11.2017 / 13:10

משרד התיירות הביא היום (א') לשולחן הממשלה את הצעתו לסימון שביל ישראל חדש בעלות של 10 מיליון שקל. למה צריך שביל חדש? כנראה מפני שהנוכחי אינו עובר בשטחים ובגולן. בזבוז כספי ציבור או צורך אמיתי לתיירים? הדעות חלוקות

צילום וידאו: עדו שחם עריכה: רן צימט

בווידאו: דור ההמשך: ילדיו של אורי דביר, מיוזמי שביל ישראל

הממשלה אישרה היום (א') החלטה להקמת שביל תיירותי לאורכה ולרוחבה של ישראל. "מדובר בדרך אתגרית ותיירותית אשר תאפשר את הצגת הגיוון הנופי והתרבותי של הארץ", נכתב בהודעת משרד התיירות. אמרת "גיוון נופי ותרבותי" - אמרת השביל יעבור, כנראה, גם בשטחים ובגולן.

כזכור, לפני מספר חודשים פרסמנו כאן את הרעיון החדש שצובר תאוצה בדבר הקמת שביל ישראל המזרחי, שיעבור היכן ששביל ישראל הנוכחי (המערבי) אינו עובר, למשל בירושלים, הגולן וגוש עציון. את השביל האלטרנטיבי יוזם, בין השאר, ירון רוזנטל, מנהל בית ספר שדה כפר עציון שבגוש עציון.

אולם, על-פי ההחלטה החדשה יתוקצב שביל ישראל החדש בסכום של 10 מיליון שקלים, כשבראש צוות הפרויקט יעמוד מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, בנוסף לאנשים מהמשרד לפיתוח הנגב, הפריפריה והגליל, קק"ל ורשות הטבע והגנים לצורך גיבוש ההצעה. המטרה, אליבא דמשרד התיירות, היא הצורך לגוון ולהרחיב את אפשרויות הטיול בישראל לתיירים מחו"ל. לפי משרד התיירות, הדרך המוצעת תאפשר למנף את התיירות בכל רחבי הארץ - חבל הארץ הצפוני המאופיין בנופים ירוקים ומאגרי מים, חבל הארץ הדרומי המאופיין בנוף מדברי, דרך המאפשרת הליכה בין אתרים קדושים ועוד.

אבל אמנם אנו זקוקים לשביל ישראל חדש? בעקבות ההצהרה על "השביל המחודש", אי אפשר שלא להיזכר ב"שביל הבשורה", שביל צליינות שנחנך ב-2011 ביוזמת שר התיירות דאז, סטס מיסז'ניקוב, שתכליתו היתה פוליטית לחלוטין וטפיחה על שכם משרד התיירות, והתבסס על ה"ג'יזס טרייל", שיזם מעוז ינון, ועבר במקומות הקדושים לנצרות לאורך כ-60 ק"מ מנצרת לכפר נחום. אותו שביל בשורה שיזם אז משרד התיירות, לא עבר בכפרים ערביים ומקומות שבהם התחוללו ניסים של ישוע, לפי המסורת הנוצרית, כמו "נס החתונה" בכפר כנא בגליל ואחרים.

יום שביל ישראל. החברה להגנת הטבע, מערכת וואלה! NEWS
באמת צריך עוד "שביל ישראל"? מטיילים בשביל ישראל/מערכת וואלה! NEWS, החברה להגנת הטבע

"פוטנציאל כלכלי של תיירות לפריפריה"

על-פי התוכנית, משרד התיירות, בתיאום ובשיתוף צוות בחינה בין-משרדי יגיש לממשלה בתוך 120 יום את המלצותיו לתכנית אסטרטגית לפיתוח השביל. המלצות הצוות יכללו את מתווה השביל התיירותי ובכלל זה את החיבור לשביל ישראל לאופניים, תכנון התאמת התשתיות התומכות, מקומות הלינה לאורך השביל ועוד.

בהחלטה נכתב, בין היתר, כי "הפוטנציאל הכלכלי של תיירות שכזו לפריפריה היא משמעותית ויש בה כדי הביא לפריחה של חדרי אירוח, מקומות הסעדה, אטרקציות תיירותיות ועוד. יתרה מכך, בפריפריה ההישענות הכלכלית על התיירות היא כעל תשתית תעסוקתית ומקור הכנסה מרכזי. לכן, המשמעות של גיבוש תכנית כוללת לדרך שכזו היא הכרחית על-מנת לסייע ולקדם את הפריפריה. בכך, מדינת ישראל כולה תוכל ליהנות מהצמיחה בתיירות הנכנסת".

כמו כן נכתב, שהניסיון העולמי מראה כי שבילים תרמילאים מהווים אטרקציה תיירותית במדינות רבות, שהשכילו למנף משאבי טבע לשבילים ארוכים, מתוחזקים ברמה גבוהה ומשווקים ברחבי העולם כיעד תיירותי בפני עצמו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כך ייראה שביל ישראל המזרחי, לפי התוכנית המוצעת/מערכת וואלה!, צילום מסך

מסמן שבילים: "ליצור שביל ארוך אחד זה מיותר"

ההצעה מפרטת את הפוטנציאל הכלכלי של שביל החוצה את מדינת ישראל - הן בתיירות פנים והן בתיירות נכנסת, לרבות הקמת אטרקציות, מקומות לינה והסעה ועוד. לפי משרד התיירות, ההוצאה הממוצעת של תייר בישראל היא כ-1,500 דולרים והשביל צפוי לשפר ולפזר את ההוצאה התיירותית גם לפריפריה.

בין היתר יכללו ההמלצות את הנושאים הבאים:
א. המלצה על מתווה שביל תיירותי לאורכה ורוחבה של מדינת ישראל - ובכלל זה חיבור לשביל ישראל לאופניים.
ב. תכנון סימון השביל ובכלל זה שילוט והכוונה, הכולל בין היתר מידע תיירותי מקצועי.
ג. תכנון התאמת תשתיות תומכות - חיבור לתשתיות חשמל ומים, תחבורה וכדומה.
ד. תכנון מתחמי לינה לאורך המסלול.
ה. תכנון היבטי שיווק השביל - ובכלל זה הבאת סוכנים ייעודים לצורך מיתוג ושיווק השביל, קידום אתר מידע מרכזי, תשלומים מקוונים, אישורים ותעודות וכדומה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בירך על היוזמה ואמר: "לשביל ישראל השלכות תיירותיות והיסטוריות. זה הדבר המתבקש מבחינת פוטנציאל תיירותי. אין דבר שמחבר יותר לאהבת המולדת, מללכת בפסוקי התנ"ך, בתולדות בית שני ותולדות הקמת המדינה. יש לנו טבע יפה והיסטוריה אדירה. אשתדל ללכת בחלק ממנו. זהו מפעל יוצא מן הכלל".

אבל לא כולם שמחים וחושבים שהשביל החדש שמסתמן נחוץ. לדברי שי יגל, מי שסימן בעברו לא מעט שבילים עבור החברה להגנת הטבע, השביל "החדש" מיותר. "צריך להתאים את מערכת השבילים לתיירות ויש פוטנציאל ענק בתחום הזה, אבל לא נכון לעשות את זה במסגרת של שביל ארוך אחד אלא ביצירה של מספר טרקים, באורך של כל אחד בכמה ימים בחלקים שונים של הארץ, שכיום לא מותאמים מבחינת נגישות, תחבורה, לינה ואטרקציות. רוב השבילים בעולם הם בני מספר ימי הליכה, מקסימום 10 ימים, ולא 1,000 ק"מ", הוא אומר.

החברה להגנת הטבע, שאחראית על סימון תוואי השבילים בארץ, דווקא מבסוטה מהתוכנית החדשה: "כמי שיזמה, הגתה וסימנה את שביל ישראל, שחוגג השנה 22 שנים, מלאות במטיילים, מהארץ ומכל העולם, החברה להגנת הטבע מברכת על היוזמה ותשמח לתרום מניסיונה רב השנים בסימון שבילי תיירות וטיולים, בכל רחבי הארץ".

גם ירון רוזנטל, מנהל בית ספר שדה כפר עציון,סבור שלא במפתיע ש"אם יאמצו את התוואי של שביל ישראל המזרחי זה מצוין, ואם יוסיפו אזורים עם חשיבות היסטורית בשטחים ובגולן, שלא נמצאים עכשיו - מה טוב". לדבריו, מותר גם להשקיע בשבילים שיעברו ביהודה ושומרון ובגולן, כמו בכל העולם. "מדוע השקעה בשביל ביהודה ושומרון היא פוליטית, בעוד השקעה בשבילים בתוך הקו הירוק היא תיירותית?" הוא מוסיף.

ומה דעתם: צריך שביל ישראל חדש בארץ? טקבקו לנו!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully