וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרך המשי החדשה: לטייל בהשראת הפרויקט השאפתני החדש של סין

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, וואלה! NEWS בשיתוף פגסוס

7.12.2017 / 8:57

דרך המשי של המאה ה-21 אותה דוחפת סין קדימה, אמורה לחבר בין שווקי אסיה לאירופה, ותשנה את פניהן של ערים ואזורים בסין. היא גם נותנת השראה לטייל באותם מקומות קסומים ואקזוטיים בהם עוברת דרך המשי ההיסטורית - משיאן שבמרכז סין ועד קשגאר שבקצה המערבי שלה

החומה הסינית. GettyImages
ארץ של פרויקטים כבירים, ישנים וחדשים. החומה הסינית/GettyImages

דרך המשי ההיסטורית חיברה בין סין והמזרח הרחוק לבין המזרח התיכון ואירופה, ולמרות שאנחנו חיים בעידן של מטוסים, ספינות משא עצומות וטכנולוגיה שהופכת את העולם לקטן ונגיש יותר, הדרך הזאת חיה וקיימת.

אם לפני כ-2,000 שנה כשנסללו דרכיה של דרך המשי הסינים היו מסויגים לגביה והוטרדו מהשפעתה עליהם עקב החיבור שנוצר עם עמים אחרים מאסיה ומאירופה, הרי שבימים אלה הסינים אחוזי התלהבות לגביה ובהשראתה הקימו את תכנית "החגורה והדרך" (The Belt and Road Initiative) - דרך המשי של המאה ה-21, שאמורה לחבר בין שווקי אסיה ואירופה באמצעות בניית תשתיות משותפות בין מדינות שונות, הגדלת חילופי תרבות והרחבת הסחר. סין עתידה להשקיע כ-125 מיליארד דולרים בתכנית שתהפוך את דרך המשי העתידה לעדכנית יותר ותהווה מנוע צמיחה אדיר ממדים לאימפריה הסינית. דרך המשי, אז והיום, עדיין ממגנטת אליה חוקרים, הרפתקנים, פוליטיקאים וסוחרים.

למעשה לא מדובר בדרך אחת אלא ברשת של דרכים יבשתיות, אשר במשך מאות שנים נעו בהן סוחרים על גבי בהמות משא שונות, מובילים סחורות מצד לצד ובתוך כך מובילים גם שינויים תרבותיים וחברתיים. דרך המשי החדשה תשנה את פניהן של ערים ואזורים בסין, והיא גם נותנת השראה לטייל באותם מקומות בהם עוברת דרך המשי ההיסטורית.

שיאן

אחת הערים המרכזיות בסין שהייתה בעבר נקודת היציאה לדרך המשי ההיסטורית היא שיאן (Xian) שבמרכז המדינה, כרך ובו מעל ל-8 מיליון תושבים. האטרקציה התיירותית המפורסמת של העיר היא צבא הטרקוטה. מדובר בצבא של כ-7,000 חיילי חרס בגודל טבעי שהשתמרו כ-2,000 שנה מתחת לאדמה והתגלו במקרה כשחקלאי מקומי חפר באר ונתקל בשרידיהם. במקום אפשר לראות את הפסלים דמויי החיילים ערוכים לקרב עם שריוניהם, סוסיהם וכלי נשקם, והם נקברו יחד עם הקיסר הראשון בשושלת צ'ין בשנת 210 לפנה"ס.

קסמה של שיאן הוא בשילוב המהמם בין מודרניזציה עדכנית ביותר לבין מסורות בנות מאות שנים. העיר היא מרכז חשוב ברמה הלאומית והן מבחינה גלובלית של ייצור טכנולוגיות מתקדמות ויש בה מפעלים ליצור מטוסים, אוניברסיטאות גדולות והיא מהווה מרכז פיננסי ומחקרי חשוב. לצד גורדי השחקים, מרכזי הקניות ומפעלי ההייטק יש מקדשים היסטוריים ומונומנטים יפים דוגמת המסגד הגדול של שיאן (X'ian Da Qingzhengsi), שנבנה בשלהי המאה ה-14 ובנוי בסגנון סיני, מסורתי, חומת העיר העתיקה (X'ian Chengqiang) המקיפה את מרכז העיר, מגדל הפעמון (Zhonglou), שנבנה בשנת 1384 כאמצעי תצפית והגנה על העיר ומגדל התוף (Gulou), המגדל הגדול שנשתמר עד היום בסין, שנבנה בשנת 1380 בבמנה המזכיר יותר מצודה מאשר מגדל (גובהו כשמונה מטרים בלבד), ושימש בעברו כדי להכריז על השעה ביום באמצעות מכות על תוף.

צבא ה?ט?ר?קו?ט?ה בעיר שיאן, סין. ShutterStock
התגלו במקרה והפכו לאתר תיירותי שהוא בגדר חובה. צבא הטרקוטה/ShutterStock

ז'יאנגואן

צפונית-מערבית לשיאן, לכיוון הגבול עם מונגוליה, נמצא מעבר זיאנגואן, שבו המעבר הראשון בקצה המערבי של החומה הגדולה של סין, ואחד הראשיים שלהם. מדובר במעבר מרשים ושמור היטב, בעל חומה שהיקפה 733 מטרים וגובהה כ-11 מטרים. שטחו של המעבר יותר מ-33,500 מטרים רבועים. העיר ז'יאנגואן (Jiayuguan) הסמוכה להרים הוקמה על דרך המשי לפני כ-600 שנה ולמרות שינויי האקלים הקיצוניים בין החורף לקיץ וסופות החול שפוקדות מפעם לפעם את האזור, התיישבו בה סוחרים ונוודים במשך השנים והיא התפתחה לעיר מודרנית.

דונהונג

למרות שהיא קטנטנה בגודלה במושגים סיניים (רק 190 אלף תושבים), בעיר השדה הזאת שבצפון המדינה יש לא מעט מה לראות. פגודת הסוס הלבן עומדת על תילה במרכז העיר כבר כ-1,700 שנה ושוק הלילה בוא אפשר לקנות סחורות אוריינטליות דוגמת פסלי בודהה וקרני בעלי חיים. מערות מוגאו, המכונות "מערות אלף הבודהה", הן עדות לשגשוגה של העיר כבר במאה הרביעית לספירה ולחדירת הבודהיזם לסין מדרך המשי. 735 מערות יש באזור, שנמצא כ-25 קילומטרים דרומית-מזרחית לדונהונג, והן הוכרזו על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית בזכות ציורי הקיר, הפסלים והמגילות שנמצאו בהן. הן כוסו בחול יותר מאלף שנה, וכתוצאה מכך פריטים אלו נשמרו היטב. כינויה "עיר החולות" ניתן לדונהונג הודות לדיונות החול העצומות המקיפות אותה ובלב הדיונות, כשישה ק"מ ממרכז העיר נמצא אגם בצורת ירח, ולצדו פגודה וחורשה קטנה היוצרים מראה של נווה מדבר חריג במראהו.

מערות אלף הבודהה ליד העיר דונהונג, סין. ShutterStock
מערות אלף הבודהה בסמוך לעיר דונהונג/ShutterStock

שינג'יאנג

המחוז העצום הזה בצפון-מערב סין הוא לונה פארק של טבע נשגב, מרחבים אינסופיים וערים מיוחדות. אחד המקומות היפים יותר בדרך המשי הוא אגם סייראם (Sayram) המוקף הרים ירוקים, שנמצא כ-90 קילומטרים דרומית-מערבית לאורומצ'י (Urumqi), העיר הגדולה במחוז. במשך השנים העמים השונים במקום העניקו לאגם שמות רבים. הסינים קראו לו "הים הנקי", המונגולים קראו לו "האגם בהרים", והקזחים כינו אותו "האגם המבורך". מה שבטוח, בני כל העמים יסכימו שהוא יפה מאוד. בין העיר אורומצ'י לאגם אצמו ניצב הר טיאנשן הנישא לרום של 1,928 מטרים, ובימים בהירים מספק נוף נשגב הנשקף למרחקים. צורות הנוף במחוז משתנות באופן קיצוני כשלצד מרחבים ירוקים ישנם גם מדבריות ומדבר טיאנשן מתגאה ב"גרנד קניון" קטן באורך כ-5.5 קילומטרים ובעומק של כקילומטר וחצי, שבו מצוקים אדמדמים חורצים שלל ערוצים באדמה.

טיול מאורגן לסין

הר טיאנשן, סין. ShutterStock
בימים בהירים הוא מספק מראה נשגב. הר טאינשן/ShutterStock

קשגאר

כבר 2,000 שנה שהעיר הזאת היא נווה מדבר בלב בצפונו של מדבר טקלמקן. מדובר בעיר שהיא שילוב של מזרח רחוק ומזרח תיכון וביקור בה הוא כקפיצה אחרונה בזמן. היא שונה מאוד מבייג'ינג ושנגחאי והתקופות בהן שלטו בה הטורקים, המונגולים והטיבטים הותירו בה חותם. מדי יום ראשון מתקיים בה שוק בעלי החיים שבו סוחרים בגמלים, סוסי ובקר. בעלי החיים נבדקים בקפידה והתמקחות נעשית בתנועות אצבע ואם אתם שומעים את הקריאות "באש באש" שמשמעותן "אני עובר, אני עובר" אז זוזו הצדה כדי לא להירמס על ידי שיירות בעלי החיים והרועה שמובילם. ההשפעה המוסלמית ניכרת בכל פינה בעיר ואחד המונומנטים המקומיים הוא קבר Apa Khoja המרהיב, שנבנה בשנת 1640 על ידי האימאם המקומי יוסופ בסגנון האדריכלי אסלאמי אויגורי המשלב צריחים וכיפות.

פגסוס טיולים מאורגנים למגוון יעדים

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, וואלה! NEWS בשיתוף פגסוס
  • עוד באותו נושא:
  • סין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully