וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: הבתים של ראשי המדינה ב-360 מעלות

8.4.2018 / 8:14

איך נראו הבתים של ראשי ממשלה ונשיאים כשהמדינה הייתה צעירה? צפו ב-360 מעלות בפרטים הקטנים של בתיהם של בן גוריון, אשכול, ויצמן ובן צבי. טיול מומלץ לסופשבוע: ירושלים, רחובות ולקינוח, שדה בוקר

בן גוריון ראש הממשלה הראשון של ישראל.

בשדה בוקר, המקום אותו אהב מכל, עומד ביתו של ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, דוד בן גוריון, ממש כפי שביקש בצוואתו: "אבקש כי המבנה בשדה בוקר אשר שימש כמקום מגוריי עד ליום פטירתי יישמר בצורתו הנוכחית על כל הריהוט, הספרים וכתבי העת המצויים בו. אין באמור כדי למנוע העברת הריהוט, הספרים וכתבי העת וכל שאר הדברים המצויים בצריף המגורים למבנה של קבע, במידה ויקום מבנה כזה בסמוך לאותו צריף, ובלבד שיישמר אף באותו מבנה האופי והסגנון המקורי. בקשתי כי לאחר מותי יהיו בית המגורים בשדה בוקר, על הספרייה והנכסים שבו פתוחים לציבור הרחב. אבקש כי יביאו אותי לקבורה בנחלת הקבר במדרשת שדה בוקר לצד קברה של פולה ז"ל".

הבית, לבקשתו של בן גוריון, נותר כשהיה עם פטירתו בשנת 1973. ברחבי הצריף מוצגות מתנות שונות שקיבל בן גוריון מראשי מדינה שונים, אותן בחר להציג. בנוסף,ספרייתו של בן גוריון מכילה כ-5,000 ספרים ב-9 שפות שונות, שכן בן גוריון העדיף לקרוא ספרים בשפת המקור.

הצריף של דוד בן גוריון, שדה בוקר. פברואר 2015. חנן אפשטיין,
ככה נראה ביתו של בן גוריון/חנן אפשטיין

קברם של דוד ופולה בן גוריון משקיף על בקעת צין, וצמוד למדרשת שדה בוקר. באוקטובר 1963, בטקס הנחת אבן הפינה למדרשת שדה בוקר, אמר בן גוריון: "אני חולם על מעין אוקספורד עברי בנגב.... מקום של יצירה רוחני, החל מגן ילדים עד המחקר המדעי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

חיים וייצמן. הנשיא הראשון של מדינת ישראל

לויצמן הייתה השפעה ניכרת על פקידי הממשל הבריטיים
ויש המייחסים לו השפעה מכרעת על פרסומה של הצהרת בלפור. בית המגורים של חיים ויצמן, הממוקם במכון המדע הנושא את שמו, הוא גם מקום קבורתו של הנשיא הראשון של מדינת ישראל והוא מכיל את כתביו ומורשתו.

הבית נבנה על ידי האדריכל אריך מנדלסון ונחשב לאחת מיצירותיו החשובות. ד"ר ורה ויצמן, רעייתו, המשיכה לגור בבית ולעסוק בפעילותה הציבורית גם לאחר מותו.

חדרו של חיים ויצמן בבית ויצמן, מכון ויצמן, רחובות. דוברות מכון ויצמן,
חדרו של חיים ויצמן/דוברות מכון ויצמן

יצחק בן צבי. נשיאה השני של מדינת ישראל

יצחק בן צבי זכור בעיקר כחוקר קהילות ישראל במזרח וכמי שפעל לשוויון זכויות בקרב האוכלוסיות השונות.

יד בן צבי היא מוסד ממלכתי שהוקם להמשך פועלו הציוני, התרבותי,החינוכי והמחקרי של הנשיא. המבנה מכונה "הצריף הגדול" ונמצא בלב שכונת רחביה בירושלים. את הצריף קיבל בן צבי כחייל משוחרר מהצבא הבריטי.

לאחר מות בנם במלחמת העצמאות בני הזוג הנשיאותי סירבו לעזוב את הצריף ולעבור למעון הנשיאים הרשמי. "אנחנו אנשים עממיים, תמיד חיינו עם העם, בשמחתו שמחנו בצערו כאבנו", אמר יצחק בן צבי. "בשעה שאזרחים רבים מתגוררים במעברות, מן הראוי לנו שבית הנשיא יהיה בצריף", הסכימה איתו אשתו רחל ינאית בן צבי.

הצריף של הנשיא בן צבי בית קשת.. צילום: אלכס ליבק, מערכת וואלה! NEWS
הצריף של בן צבי/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אלכס ליבק

לוי אשכול. ראש הממשלה השלישי של מדינת ישראל

הבית בו חי לוי אשכול שימש שלושה ראשי ממשלה: בן גוריון, לוי אשכול וגולדה מאיר. בית לוי אשכול משמש היום כמרכז חווייתי בו ניתן לראות גם את צדו האנושי של מי שהוביל את ממשלת ישראל בתקופה הסוערת של מלחמת ששת הימים,היה שותף לארגון ההגנה, נמנה עם מקימי "מקורות" והיה בין מייסדי תנועת העבודה. לא רבים זוכרים זאת, אבל ראש הממשלה השלישי של מדינת ישראל (1963 - 1969), היה גם זה שהשיק בחגיגיות את שידורי הטלוויזיה הלימודית הישראלית בשנת 1966.

אשכול שימש כדמות מפתח בתפקידים שונים בציבוריות הישראלית - שר אוצר, מנכ"ל משרד הביטחון וראש הממשלה עד יום מותו ב 26 בפברואר 1969. פרס אשכול, הניתן לסופרים עבריים, היה פרי יוזמתו ואכן התממש מעט לאחר מותו.

מעון ראש הממשלה לוי אשכול ברחוב בן מימון בירושלים 2014. באדיבות ארכיון יד לוי אשכול, מערכת וואלה! NEWS
בית לוי אשכול/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות ארכיון יד לוי אשכול
וואלה! NEWS בשיתוף התכנית "ציוני דרך" במשרד ירושלים ומורשת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully