וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פלסטין" דורגה כיעד עם הזינוק התיירותי הגדול בעולם. ואיפה ישראל?

8.8.2017 / 11:06

דו"ח חדש שערך ארגון התיירות העולמי של האו"ם (UNWTO), חושף את עשרת היעדים התיירותיים שהכי זינקו במדד הפופולאריות השנה, והתוצאות מפתיעות: "פלסטין" במקום ה-1 עם עלייה של 58% בתיירים, מצרים במקום ה-2. ואיפה דורגה ישראל?

יח"צ - חד פעמי

בווידאו: זה מה שיביא את התיירים? קמפיין עדוד התיירות לישראל עם שיר אלמליח

איזה יעד תיירותי היה שם חם יותר בשנת 2017, ישראל או הרשות הפלסטינית? השנה אמנם רחוקה מלהסתיים, אבל העובדה שחצי ממנה כבר מאחורנו מאפשרת לשים את האצבע על כמה מהטרנדים השנתיים בעולם התיירות. אחד מהם הוא מדד הפופולאריות: דו"ח מחקר חדש שערך ארגון התיירות העולמי של האו"ם (UNWTO) חושף את עשרת היעדים התיירותיים שעשו את הזינוק הגבוה ביותר במדד הפופולאריות העולמי שלהם בשנת 2017 - והתוצאות מפתיעות, במיוחד בגזרת המזרח התיכון.

ישראל יכולה להתגאות בכך שהתברגה לרשימת עשרת היעדים עם זינוק נאה בהיקף התיירות הנכנסת השנה, וכך גם השכנה מצרים - שתיהן מדינות שנושאות עמן את המוניטין המפוקפק של אזור עימות, לצד תוניסיה שנמצאת גם היא בפנים למרות חוסר היציבות הבטחוני באזורה. אולם ההפתעה הבולטת ביותר היא כניסתה של הרשות הפלסטינית לרשימת היעדים שנהנים השנה מזינוק משמעותי בהיקף התיירות, ולא סתם כניסה - זינוק הישר אל המקום הראשון בעולם, כאשר ישראל נמצאת הרחק ממנה וסוגרת את הרשימה עם המקום העשירי.

מגמות נוספות שעולות מן הדו"ח היא הנטייה ההולכת וגוברת של תיירים בגמישות בתכנון היעד ונכונות הולכת וגדלה לנסות יעדים פחות צפוים ומסורתיים ומקוריים יותר, כאלה הנחשבים לפחות מתוירים. מלבד העלייה החדה בתיירות לרשות הפלסטינית מעידה על כך גם הנוכחות של מדינות כמו מונגוליה וניקרגואה בעשירייה הראשונה.

אז אילו מדינות עשו קפיצה תיירותית ב-2017? הנה העשירייה הפותחת.

1. הרשות הפלסטינית

נדיר שהרשות הפלסטינית עולה לכותרות העיתונים ברחבי העולם בנושאים שאינם קשורים לבטחון או פוליטיקה, אולם מקרה כזה התרחש מוקדם יותר השנה כאשר אמן הרחוב והאקטיביסט הבריטי בנקסי הודיע על פתיחת מלון בוטיק ראשון בעולם מטעמו ובעיצובו, הצופה אל חומת ההפרדה בבית ללחם. להשקת המלון של בנסקי, המציע "שילוב בין מקום אירוח, פעולת מחאה ועבודת אמנות" הייתה השפעה מיידית: היקף התיירות בגדה המערבית זינק, והעסקים בסביבתו של "The Walled Off Hotel" פורחים.

על פי נתוני ה-UNWTO, מתחילת שנת 2017 עדה הרשות הפלסטינית לעלייה תלולה של 57.8 אחוזים בהיקף התיירות הבינלאומית. המלון של בנקסי, בו משובצות יצירות אומנות פוליטיות ופציפיסטיות והוא מארח הופעות של מוזיקה חיה מהעולם, תוכנן להיות ממוקם בתחומי שטח בשליטה ביטחונית ישראלית על מנת שיתאפשר גם לבעלי אזרחות ישראלית להתארח בו מבלי להיכנס לשטחי A ולעבור על החוק. המלון צפוי להמשיך ולסייע בהגדלת המודעות לתיירות בשטחי הרשות הפלסטינית (המשווקת בעולם תחת השם פלסטין), וזו צפויה על פי מחברי הדו"ח להאמיר להיקף של יותר מ-630 אלף נופשים עד סוף השנה.

עוד באותו נושא

רוצים ללון במלון של בנקסי בבית לחם? הפקידו אלף דולר עירבון

לכתבה המלאה
המלון של אמן הגרפיטי בנקסי בבית לחם שבגדה המערבית, 3 במרץ 2017. AP
נתן דחיפה לרשות. המלון של בנקסי בבית לחם/AP

2. מצרים

תעשיית התיירות המצרית עברה בשנים האחרונות תקופה של יובש ובצורת, אם להשתמש באוצר מילים מדברי. חוסר היציבות הפוליטית המתמשך ומקרה התרסקות מטוס האיירבוס A-321 של חברת קוגלימאביה, אירוע עליו לקח דאעש אחריות, הרתיעו את ההמונים מלהגיע לביקור במדינה הצפון אפריקאית.

לשמחתם של השלטונות במצרים, ממשלת בריטניה אשר עדיין אוסרת על חברות התעופה לטוס לשארם א-שייח, משם יצא אותו מטוס איירבוס, היא המדינה היחידה מלבד רוסיה שאין ממנה איך להגיע למדינה. מכיוונן של מדינות אחרות דווקא נרשמה נהירה למצרים בשנת 2017 ובעקבותיה עלייה תלולה של 51 אחוזים בתיירות החוץ, וצפי לסיום השנה עם לא פחות מ-8 מיליון נופשים. הרבה אמנם, אבל פחות מ-14 המיליונים אשר ביקרו בה בשנת 2010.

נופש בשארם א שייח. ShutterStock
למרות האיסור לטוס לכאן, עדיין צמיחה בתיירות. שארם א-שייח/ShutterStock

3. איי מריאנה הצפוניים

רוב האנשים כנראה לא יכולים להצביע על הארכיפלג הזה במפה, אבל זה ממש לא מה שעצר את איי מריאנה הצפוניים, קבוצת איים באוקיינוס השקט, להיות יעד מתעורר והשלישי הגדל במהירות הרבה ביותר על פני כדור הארץ מאז תחילת השנה. על פי ה-UNWTO, היקף התיירות ב-15 האיים הללו עלה עד כה ב-37.3 אחוזים.

איי מריאנה הצפוניים הינם טריטוריה עצמאית תחת חסותה של ארצות הברית, ובשנה שעברה הם קידמו בברכה לא פחות מ-531 אלף תיירים, כאשר המספר הזה זינק כאמור השנה ביותר משליש. למרות שהם רחוקים מהתודעה, הנוף הוולקני והחופים המרהיבים של קבוצת האיים המבודדת הזו קורצים ליותר ויותר אנשים המחפשים יעד מרוחק ובלתי שגרתי.

איי מריאנה. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
טריטוריה עצמאית תחת חסותה של ארצות הברית. איי מריאנה/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

4. איסלנד

הופעתה של איסלנד ברשימה הזו לא הפתיעה אף אחד, שכן העלייה בפופולאריות שלה בקרב תיירים מתועדת היטב במגזיני התיירות בעולם. היא מיוחסת, לרוב, לשני גורמים: הראשון הוא אפקט "משחק הכס" והחשיפה שהביאה הסדרה לנופיה המיוחדים של איסלנד, שם צולמו סצנות רבות מתוכה. השני הוא חברת התעופה "איסלנדאיר", אשר החלה להציע לנוסעיה עצירה חינם באיסלנד כאשר הם בדרך לארצות הברית.

והמגמה נמשכת: על פי UNWTO נהנתה איסלנד מעלייה מרשימה של 34.9 אחוזים בתיירות מאז תחילת השנה, מה שמעמיד את הצפי השנתי על כמעט 2.5 מיליון תיירים - והרבה מאוד תמונות מרשימות באינסטגרם.

שער לאיסלנד. איתי מוניקנדם, מערכת וואלה! NEWS
לפני ארה"ב, עוצרים בארץ הנופים המדהימה. הזוהר הצפוני באיסלנד/מערכת וואלה! NEWS, איתי מוניקנדם

5. תוניסיה

תעשיית התיירות של תוניסיה סבלה מגורל דומה לזה של מצרים לאחר מתקפת טרור בעיר הנופש סוסה לפני כשנתיים, כאשר טרוריסט הרג 38 בני אדם במתקפת ירי. אבל השנה תוניסיה אופטימית: מלון "אימפריאל מרהאבה" שבו התרחש הטבח נפתח מחדש, ובמקביל משרד החוץ וחבר העמים הבריטי (FCO) מיתן את אזהרת המסע שלו למדינה - ונראה שהייתה לכך השפעה חיובית במיוחד על היקף התיירות.

הבדיקה של UNWTO מצאה עלייה של 32.5 אחוזים עד כה השנה בהיקף התיירות לתוניסיה. אם המגמה תימשך היא תסיים את 2017 עם לא פחות מ-7.5 מיליון תיירים, מספר אשר יחזיר את תעשיית התיירות שלה להיקף שהייתה רגילה אליו בשנת 2010.

מונסטיר תוניסיה טוניסיה. ShutterStock
מיתון אזהרת המסע החזיר את התיירים. תוניסיה/ShutterStock

6. וייטנאם

וייטנאם היא היעד שרשם את הזינוק הגבוה ביותר בהיקף התיירות מבין כל מדינות אסיה, כך על פי UNWTO, אמנם תיירות איננה קונספט זר כלל למדינה הזו, המאכלסת כמעט מאה מיליון איש. למעשה, כל מי שביקר במפרץ הא לונג - אתר מורשת עולמית ואתר התיירות הפופולארי ביותר במדינה, כנראה שנחשף לצד הפחות נעים של תעשיית התיירות המתפתחת של וייטנאם - עם סירות עמוסות תיירים נדחקות האחת בין השנייה על פני מים מזוהמים.

המבקרים צריכים אולי להתכונן לצפיפות אף גדולה יותר, שכן מספר כניסות התיירים השנה כבר זינק ב-31.2 אחוזים, מה שאומר שמספר המבקרים השנה בווייטנאם יעלה על 13 מיליון . אז לאן אפשר להימלט אם בכל זאת אתם מתכננים ביקור? יעד ויאטנמי מומלץ הוא אזור "Ninh Bình" הידוע כ"מפרץ האלונג", המהווה חלופה פחות צפופה למוקדי התיירות המופרזת במדינה.

וייטנאם מפרץ הלונג. ShutterStock
אתר התיירות הפופולארי ביותר במדינה. מפרץ הא לונג בוייטנאם/ShutterStock

7. אורוגוואי

יעד התיירות הגדל במהירות הרבה ביותר בדרום אמריקה מגיע אמנם לרשימה בהפתעה מסוימת, אבל כאשר בוחנים כמה סיבות לעומק אפשר לראות די בקלות את הסיבה לכך שנופשים גילו סוף סוף בהמוניהם את אורוגוואי, והעניקו לה זינוק יפה בפופולאריות של 30.2 אחוזים מאז תחילת השנה.

ממוקמת בין פצצות התיירות ברזיל וארגנטינה, אורוגוואי נחשבת ליעד לא רק יפה אלא גם מתקדם: מריחואנה הפכה שם חוקית כבר לפני ארבע שנים, והחל מהשנה היא נמכרת באופן חוקי גם בבתי המרקחת. אורוגוואי היא גם בית לאחד מאתרי המורשת העולמית של אונסקו המוזרים ביותר בעולם - מבני תעשיית הבשר של העיר פראי בנטוס, בירת מחוז ריו נגרו. אטרקציות אלה ואחרות צפויות להכניס למדינה 4 מיליון מבקרים עד סוף 2017.

שדה לגידול מריחואנה בפאתי מונטיבידאו, אורוגוואי, 19 ביולי 2017. רויטרס
המריחואנה הפכה חוקית. עלים קנאביס במונטובידאו, אורוגוואי/רויטרס

8. ניקרגואה

ניקרגואה מצאה עצמה לאחרונה בכותרות בנסיבות לא משמחות במיוחד: ידיעות שליליות שליוו את התוכנית הסינית לבנות במדינה תעלה שתחבר בין הים הקריבי לבין האוקיינוס השקט, ואשר תתחרה בתעלת פנמה. כריית נתיב המים המתוכננת מעוררת חששות כבדים לפגיעה אנושה בקהילת חיות הבר, ומלווה אותה ביקורת על כך שהיא לא תתרום מספיק לכלכלה המקומית - נכון להיום, עושה רושם כי התכנית לא תצא לבסוף אל הפועל.

למרות הסערה בתחום הסחר, בתחום התיירות ניקרגואה חווה התעוררת והופכה השנה ליעד עם הזינוק הגבוה ביותר במרכז אמריקה, והיא נהנית השנה מעלייה בכניסות התיירים בשיעור של 28.4 אחוזים עד כה. לחופים מעוטרי הדקלים והאוכלוסיה האדיבה יש ככל הנראה השפעה מכרעת על העלייה בהיקף התיירות, אשר הייתה עד כה נחשבת לדלילה יחסית לאזור, אולם השנה היא צפויה להסתכם בלא פחות מ-2 מיליון איש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עלייה בכניסות תיירים בשיעור של 28.4 אחוזים עד כה. ניקרגואה/מערכת וואלה!, צילום מסך

9. מונגוליה

אחת ההפתעות הגדולות ביותר ברשימה היא מונגוליה הנמצאת, אם תרצו, מבודדת במזרח "הרחוק מאוד". לא נראה כי גיאוגרפיה של ערבות ענק ומדבריות חול נרחבות ואקלים יבשתי קיצוני עוצרים את התיירות למדינה המרכז אסייתית מלהתפתח, ועל פי ה-UNWTO מספר כניסות התיירים למדינה עלה השנה ב-28.3 אחוזים.

מדובר אמנם בקפיצה משמעותית, אבל כדאי לקחת בחשבון שנקודת המוצא הייתה קטנה למדי: רק 400 אלף תיירים הרפתקניים הגיעו לטייל בה מאז תחילת 2017. מונגוליה נחשבת יעד לתיירים נועזים, ואלה שירחיקו עד אליה יזכו לפגוש בתושבים המסורתיים ולבלות איתם בפסטיבלים ייחודיים כמו החג הלאומי "נאדאם" - חגיגה של תהלוכות ססגוניות ותחרויות של היאבקות, מרוצי סוסים וקליעה בקשתות.

שיירת סוסים וגמלים, מונגוליה. ShutterStock
אחת ההפתעות הגדולות ביותר ברשימה. ערבות מונגוליה/ShutterStock

10. ישראל

את רשימה עשרת המדינות בעלות הזינוק המשמעותי ביותר השנה בהיקף התיירות סוגרת כאמור מדינת ישראל, ולמרות הבדלים הרבים בינה לבין הרשות הפלטינית שבמקום הראשון, הן חולקות לא רק עלייה בכמות התיירים הנכנסים אלא גם חלק ניכר מהתיירים עצמם: רבים מאלה המגיעים לבקר בגדה המערבית מגיעים אליה דרך ישראל ועוברים בנתב"ג, ולא בגשר אלנבי. אפשר רק לדמיין את התרומה שיכולה הייתה להיות לענף התיירות במידה והיה מתקיים שיתוף פעולה בין שני הצדדים.

והנתונים? על פי הדו"ח של UNWTO, מספר התיירים שהגיע לכאן עלה ב-25.1 אחוזים מאז תחילת השנה, ואם המגמה הזו תימשך מספר הנופשים הכולל שיגיע לישראל יסתכם בשנת 2017 ב-3.7 מיליון איש.

ירושלים כיפת הסלע הר הבית. ShutterStock
בדרך לשנת שיא מבחינת תיירים? ירושלים, ישראל/ShutterStock
seperator

ומה דעתכם? האם "פלסטין" ראויה לתיירים יותר מישראל? טקבקו לנו!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully