וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל התנ"ך בשפלת יהודה: הפתרון הכי כיפי לשבועיים באוגוסט

הופעות של אהוד בנאי, פוליקר ועברי לידר ושאר זמרים, טיולים מודרכים בחינם, אירוע "בתים פתוחים", משחק ניווט משפחתי וארטיקים מרימונים טבעיים - את הכל תוכלו לקבל בפסטיבל התנ"ך שמתקיים במשך שבועיים בשפלת יהודה. קבלו טעימה מהענב הכי מתוק באוגוסט

מרכז מבקרים שירותי אקולוגיה בקריית גת. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
לשמור על כדור הארץ שלנו. פסל סביבתי ממיכלים ב"שירותי אקולוגיה"/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

חודש אוגוסט מלא באטרקציות לילדים, ורוב ההורים נשרכים אחריהם. אבל מה עם משהו שמתאים גם להורים? אז פסטיבל התנ"ך, שבעבר נקרא "פסטיבל בית גוברין" וחזר לשמו התנ"כי, חוגג 15 שנים ומציע אירועים והופעות מצוינות למשך שבועיים (19-3 באוגוסט) בחודש החופש, אבל גם לא מעט אטרקציות ופעילויות מיוחדות שמתאימות לכל המשפחה - הזדמנות להעמיס את הזאטוטים ולנסוע לא רחוק, ולא קרוב, אל מרכז הארץ ולהכיר אזור פחות מטוייל.

אז איפה בדיוק מתקיים הפסטיבל, אתם תוהים? שפלת יהודה מתפרסת בין תל גזר בצפון ועד לכיש בדרום - שני תלים הנושאים שמות תנ"כיים שכיום קיבוץ ומושב סמוכים (בהתאמה) קרויים על שמם. כך או כך, מדובר באזור פעילותו של שבט יהודה, זה שרובנו שייכים אליו, ומכאן כנראה גם שמו של פסטיבל התנ"ך, שיכלול בתוכו גם את אירוע "בתים פתוחים" שיתקיים ב-16-15 באוגוסט.

באירוע הזה אגב, כדי לכם לפגוש את טל סקג'ו - רק בת 14 אבל מבשלת מטעמים מעשה ידיה להתפאר כבר מגיל 9 עת החלה לאפות עם אמה, וזו בעתם ההתמחות שלה. למרות שביום-יום היא מכינה פיצות לחברי המושב שבאים לקנות אצלה איזה סלייס או מגש, במסגרת "בתים פתוחים בחנות הפרחים והמתנות של לאה בן-דב העונה לשם "רוצה פרחים", תכין טל קובה (צמחוני) וקוסקוס למי שירצה לשים משהו בבטן תוך כדי השיטוט בין הבתים.

רוצה פרחים. רחוב הגפן 16, 050-5975007.
טל סקג'ו. 054-2835040.

ארוחת בוקר בגלריה "רוצה פרחים" במושב לכיש. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
דברים טעימים מעשה ידיה של טל סקג'ו בגלריה "רוצה פרחים" בלכיש/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

נשארים בלכיש. שמו של המושב יצא כמובן בשל הענבים המפורסמים שמגדלים חקלאחי המושב, המוכרים כיום כ"ענבי טלי". ואכן, היכן שלא תסעו, תראו את כרמי הענבים רחבי-הידיים של שפלת יהודה. במושב משווקים כ-25 אלף טונות של ענבים בשנה, ביניהם מהסוג ביג פרל וסייבל (האדום) והמתוק, שהוא זן עם פטנט שרשום על שמו.

במסגרת הפסטיבל יתקיימו סיורים בעקבות הענבים, שהחלק הכי כיף בהם הוא לקבל כלי פלסטיק ופשוט להעמיס ענבים לתוכו. מעבר לבציר העצמי, הסיור עובר בגת משוחזרת למרגלות תל לכיש, שבה תוכלו לדרוך ענבים במו רגליכם עד ייצא תירוש.

מחיר סיור - 40 שקלים לאדם (מגיל 2). פרטי מועדי הסיור בקישור הזה. טל' אמיר: 050-5694674.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ענבים ענבי טלי מושב לכיש כרמים. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
כל ענב מלמיליאן. אמיר מציג את הזן המתוק והחדש "סייבל" בכרמי לכיש/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

ניחוח ואישה

עדיין בלכיש. בין בציר לקטיף, כדאי לפגוש את אחת האטרקציות המיוחדות במושב - "בשמת" - בשם מרפא ותבלין ביצור מסורתי - שנמצא בתוך מתחם שאולי מזכיר לול, אבל שם רוקחת ניצן שריג את ניחוחות ושמנים מהוורד הדמשקאי - פרח עתיק ממשפחת הוורדיים שמגדלים כבר יותר מ-2,500 שנים ופורח רק 30 יום בשנה בסוף מרץ. בעבר, כלומר ממש מזמן, הוורד שקיבל את שמו כיוון שגידלו אותו באזור ליד דמשק, שימש לטיהור בית המקדש.

לאחר שלמדה את רזי הפרח בטורקיה וחיה עם משפחה מקומית שכל עיסוקה היה בתוצריו, חזרה ניצן לארץ והקימה במשק שלה את המפעל הקטן שלה לייצור שמנים. הוורד משמש גם למי ורדים שאותם מוכרת ניצן ל"המלביה" בתל אביב. מעבר לכף, היא מקיימת סדנאות זיקוק של פרחים שונים והכנת תערובת לטיבול מאכלים, וגם תוכלו לטעום ליקר רימונים טבעי שמייצר אביה של ניצן וכמובן לרכוש ארטיק רימונים שכולו פרי טעים וקפוא.

בשמת. משק 24. טל' 08-6600518, 052-4371487.

בשמת ורד דמשקאי במושב לכיש. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
תשתמשו באף. ניצן ובתה לצד כלי טורקי עתיק לייצור שמן מהוורד הדמשקאי/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

נטע לא זר

סוף-סוף יצאנו מהמושב הזה, לכיש, אבל דעו שיש בו עוד הרבה מה לעשות. הכיוון - מדרשת הדרום - או אם תרצו "בית ספר שדה של מפוני גוש קטיף". בישוב החדש-דנדש "נטע", מתגוררים מזה חמש שנים מפוני גוש קטיף, שהובטחה להם קרקע קבועה לאחר הפינוי.

לאחר שהמדרשה ללימודים וטיולים היתה קיימת כ-30 שנים בגוש קטיף, הוקמה מחדש המדרשה בנטע (ישוב דתי) ותכליתה לימוד על ארץ ישראל מהראש ועד הרגליים. ולכן לא מעט סיורים יוצאים מהמדרשה, שנמצאת ממש על כביש 358 החדש יחסית שגובל בישוב. במסגרת הפסטיבל (16-15 באוגוסט) יהיו גם סיורי ערב (17:00) בחינם. למשל, בעקבות סיפור חשוב ולא מוכר על הפלוגה הדתית שלחמה ב-1948 באזור יער המלאכים וספגה 89 הרוגים. טיולים אחרים יקחו אתכם לתל עירני (המזוהה כגת הפלשתית) גבעות גד ושאר אתרים נהדרים שבשפלה - ולא חסרים בה כאלו.

רוצים ללון במדרשה? 32 חדרים ו-168 מיטות על בסיס לינה באכסנייה, כולל חדר אוכל, מצפים בעיקר לשומרי השבת, שכן אין סיורים בשבת או רכבים שזזים משם ביום המנוחה. מחיר ללילה: 420 שקלים לזוג עם ארוחת בוקר.

מדרשת הדרום, מושב נטע. 077-8321002.

מדרשת הדרום בישוב נטע. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
מלמדים לטייל דרך הראש והרגליים. מדרשת הדרום בנטע/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
קבר שייח עלי בגבעות גד. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
תצפית נהדרת. קבר שייח' עלי בגבעות גד/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

מה עושים עם פסולת מ-600 מפעלים?

והנה שם לא סקסי למקום כל כך חשוב ומעניין, וגם חדש: "שירותי אקולוגיה". מה כבר יש במקום הזה, אתם תוהים, מהשו אקולוגי, ירוק כנראה. במשך 25 שנה היה לאלכס מנגולד מגדרה מפעל לטיפול בפסולת תעשייתית בקריית גת. לפני שמונה חודשים הוא ואשתו, אורנה, "עברו דירה" והקימו מפעל חדש ומקסים (תבואו ותראו שמפעל יכול להיות מקסים), ובו מרכז מבקרים שמסביר איך מטפלים בפסולת תעשייתית ומה עושים ממנה לטובת פלנטה ירוקה יותר.

הם מקבלים פסולת מ-600 מפעלים, שמחוייבים לפי החוק להיפתר מהחומרים המסוכנים שלהם, כמו רעל מתרסיסי נגד חרקים או חומרי בנייה משקים גדולים, ומדגימים בעזרת מכונות ייחודיות שלכל אחת יש שם של בחורה, מהו התהליך לפירוק החומר המסוכן והפרדתו מהפלסטיק או השקית שבהם הוא אוכסן. לאחר מכן, החומרים עוברים לאתר-קצה לשימוש כחומר גלם אחר או להטמנה ב"בית הקברות של החומרים" ברמת חובב, במקרה ואין מה לעשות איתו.

סביבת המפעל בנויה ממכולות שמשמשות כמשרדים ופסלים סביבתיים שפוסלו ממיכלי פלסטיק ואחרים. במרכז המבקרים היפה, תקבלו הסבר על התהליך ותראו דוגמאות למחזור, ומה עושים מפלסטיקים שונים ועד חביות מתכת. אפילו שטיח מ-500 שקיות נמצא שם, וגם תיקים, עגילים ושאר אקססוריז לפאשניסטיות שייקלעו למקום. בימי הפסטיבל (15, 16 באוגוסט באוגוסט) יהיו שני סיורים בכל יום, ואחד ביום שישי ה-18 בחודש. מחיר: 20 שקלים לאדם.

שירותי אקולוגיה, קרית גת. טל' 08-8601353, 054-4313344.

מרכז מבקרים שירותי אקולוגיה בקריית גת. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
מוצאים פתרון לחומר מסוכן. פסל סביבתי מחומרים ממוחזרים ב"שירותי אקולוגיה"/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

בקטנה

איפה אוכלים
מי היה מאמין (הרבי נחמן), אבל יש "חומוס אליהו" גם בקריית גת. אילן תורג'מן ולהב מעיין קמים כל בוקר ממש מוקדם ומכינים חומוס באהבה. מעבר לאנשי אינטל ושאר חברות הייטק שצובאים על המקום עם כרטיסי ה"תן-ביס" שלהם, אפשר להעביר ניגוב בכיף ואפילו לקנח במלבי. ועוד משהו: נסו את החלבה שלהם.
חומוס אליהו, שדרות צורן פינת לשם. טל' 08-8607706.

פעילות לכל המשפחה
ב-14 באוגוסט בשעה 16:30 יתקיים משחק ניווט עממי לכל המשפחה בסביבתה הטבעית של תחנת הכוח 'דליה' (יער חרובית), תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל המייצרת חשמל באמצעות גז טבעי. הפעילות כוללת הסבר על יסודות הניווט והשימוש במפה ולאחר מכן ניווט בטבע באזור יער חרובית.
יש צורך בהרשמה מראש. טל' 08-6834106. בווייז: תחנת הכח דליה.

הופעות מוזיקליות
בפסטיבל יתקיימו הופעות מעולות של מיטב זמרינו: מוש בן ארי, בלקן ביט בוקס, דודו טסה, החברים של נטאשה, אברהם טל, עברי לידר, נתן גושן, אמיר דדון, מירי מסיקה, יובל דיין, שלום חנוך, שלומי שבן, אהוד בנאי ויהודה פוליקר. מה רע?

פרטים נוספים
פסטיבל התנ"ך יתקיים בין ה-3 ל-19 באוגוסט. עדכונים באתר או בעמוד הפייסבוק "תיירות שפלת יהודה" ובטלפון: 08-8500711.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully