וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפעל מים מרשים בן 2700 שנה נחשף בראש העין

בחפירה ארכיאולוגית שנערכה לפני הקמת שכונת מגורים בראש העין, נחשף מאגר מים עתיק המתוארך למאה ה-8 לפני הספירה באורך של 20 מטרים. מנהל החפירה: "נראה שמדובר באתר מנהלי, שנבנה בימי האשורים ושלט על בתי החווה שסביבו"

מפעל מים מרשים בגודלו בן כ-2700 שנה נחשף לאחרונה בחפירה ארכיאולוגית של רשות העתיקות ליד ראש העין, בהשתתפות תלמידי מגמת ארץ ישראל וארכיאולוגיה של משרד החינוך. החפירה נערכת לפני הקמת שכונת מגורים ביוזמת משרד הבינוי והשיכון.

לדברי גלעד יטאח, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "קשה שלא להתרשם ממראו של החלל התת קרקעי הגדול, שנחצב לפני שנים כה רבות. בעת העתיקה, אגירת מי גשמים היתה צורך בסיסי ביותר. באזור יורדים כ-500 מילימטר גשם, ונראה כי גשמי החורף מילאו את המאגר בנקל. על דפנות המאגר, בסמוך לכניסה, זיהינו חרוטות של דמויות אדם, צלבים ועיטור צמחי אשר ככל הנראה נחרטו בתקופה מאוחרת יותר בידי עוברי אורח. בסך הכל זיהינו שבע דמויות, אשר גודלן 15 - 30 ס"מ. לרוב ידיהן מונפות באויר, ונראה שחלקן מחזיקות חפץ כלשהו".

מאגר מים  בן 2,700 שנה נתגלה בראש העין. גילי שטרן, רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
עשרות תלמידים השתתפו בחפירה בראש העין/מערכת וואלה! NEWS, גילי שטרן, רשות העתיקות
מגר מים  בן 2,700 שנה נתגלה בראש העין. אסף פרץ, רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
דפנות המאגר זוהו חרוטות של דמויות אדם, צלבים ועיטור צמחי/מערכת וואלה! NEWS, אסף פרץ, רשות העתיקות

אורכו של מפעל המים שנחשף כמעט 20 מ', והוא מתנשא לגובה של יותר מ-4 מ'. מהחפירות עולה, כי המאגר נבנה בתחומו של מבנה גדול, שאורך כל אחד מקירותיו היה כמעט 50 מ'. על רצפות החדרים נמצאו שברי כלי חרס אשר חלקם ודאי שימשו להוצאת מים מהמאגר. נראה שהמבנה ומאגר המים נוסדו בשלהי תקופת הברזל (סוף המאה ה-8 או ראשית המאה ה-7 לפנה"ס), אך בעוד שהמבנה ניטש במהלך התקופה הפרסית, מאגר המים היה פעיל עד ימינו.

בשנים האחרונות נחשפו בחפירות באזור ראש העין מספר בתי חווה שנבנו אף הם בסוף תקופת בית ראשון. נראה שמבנים אלה הוקמו לאחר חורבן ממלכת ישראל בשנת 720 לפנה"ס, אז השתלטה האימפריה האשורית על האזור.

הקמתם של בתי החווה באזור זה מעניינת, לאור העובדה ששטחים רבים בתחומי ממלכת ישראל החרבה נותרו שוממים. יש חוקרים הסוברים, שהקמת החוות ענתה על האינטרס האימפריאלי ליישב את האזור, שהיה סמוך לדרך הבין לאומית ובסמוך לגבולה המערבי של האימפריה האשורית. לדברי יטאח, "המבנה שנחשף בחפירה כעת, שונה ממרבית בתי החווה שנחשפו בעבר. לפי תכניתו הסדורה, שטחו רחב הידיים, קירותיו האיתנים ומאגר המים המרשים שנחצב בו, יתכן שמדובר באתר בעל אופי מנהלי, אולי כזה ששלט על בתי החווה שסביבו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מאגר מים  בן 2,700 שנה נתגלה בראש העין. דניאל ויינברגר, רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
החפירה נערכת לפני הקמת שכונת מגורים/מערכת וואלה! NEWS, דניאל ויינברגר, רשות העתיקות
חרותות במאגר מים  בן 2,700 שנה נתגלה בראש העין. גלעד יטאח, רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
חרוטות על הקירות: דמות אנושית/מערכת וואלה! NEWS, גלעד יטאח, רשות העתיקות

האתר יהפוך לשטח ציבורי פתוח

תלמידי המגמה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה השתתפו בחפירות הארכיאולוגיות בראש העין במסגרת מסלול ההכשרה החדש של רשות העתיקות ומשרד החינוך, המבקש לקשר בין העבר ולהכשיר את הארכיאולוגים של המחר. תלמידים הבוחרים במסלול זה במסגרת חלק מההערכה החלופית לבגרות, משתלבים בשבוע חפירה. הם מתנסים במגוון התפקידים הכרוכים בחפירה, דנים בשאלות המחקר ובשיקולים הארכיאולוגים, ומתעדים את החפירות ב'יומן חפירה' כחלק מעבודת החקר.

רשות העתיקות, בשיתוף עם משרד הבינוי והשיכון ועיריית ראש העין, מתכוונות להפוך את האתר לשטח ציבורי פתוח לרווחת הציבור, בסמוך לשכונת המגורים שתבנה במקום.

מאגר מים  בן 2,700 שנה נתגלה בראש העין. אסף פרץ, רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
מתנשא לגובה של יותר מ-4 מ'. מאגר המים העתיק בראש העין/מערכת וואלה! NEWS, אסף פרץ, רשות העתיקות
מאגר מים  בן 2,700 שנה נתגלה בראש העין. אסף פרץ, רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
מאגר מים בן 2,700 שנה נתגלה בראש העין/מערכת וואלה! NEWS, אסף פרץ, רשות העתיקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully