וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשפה האמת המפתיעה על ההיסטוריה המפוקפקת של האי המיסתורי בעולם

19.7.2017 / 0:13

האי המיושב המבודד ביותר בעולם גרם למדענים וחוקרים רבים להרים גבה לגבי ההיסטוריה שלו לאורך השנים. כעת מתברר שראשוני המתיישבים בו דווקא לא החריבו את גן העדן שבנו, אלא היו חכמים מאוד בנוגע לקיום שלהם

Johnny Copter

אי הפסחא, האי המיושב המבודד ביותר בעולם, גרם למדענים וחוקרים רבים להרים גבה לאורך השנים בשל מספר תופעות שאין להם הסבר. בפרט, מתקשים בעולם להבין את אופן יצירתם של פסלי המואי הענקיים - פסלים מרהיבים שנוצרו לצורכי פולחן, איפשהו בין המאות ה-13 וה-15 - משקלם מגיע לעשרות טונות והם גרמו לשלל מחקרים לגבי אופן הובלתם למרחק של קילומטרים רבים מהאתר המרכזי שבו נחצבו, הצבתם על הבמות המיוחדות שנבנו, וזה ממש, אבל ממש לא הכל.

תהייה נוספת קשורה באוכלוסיה. בתקופת השגשוג הגדולה ביותר של האי, במאות ה-16 וה-17, התגוררו באי כ-10,000 תושבים בני שבט הרפא נוי. אלא שעל פי הערכות, השגשוג הזה גרם לפעילות אנושית מוגזמת, שימוש יתר במשאבי הטבע, מחסור במזון ועימותים בין תושבי האי, שחיסלו את גן העדן שיצרו והביאו לצימצום האוכלוסיה תוך זמן קצר ל-2,000-3,000 תושבים בלבד (ב-1877 דווח כי באי נמצאים 111 תושבים בלבד).

עוד בנושא:
בפעם ה-2 ברציפות: זה האי שנבחר ליפה ביותר בעולם
מה קורה פה? אי מסתורי ומסוכן הופיע במשולש ברמודה

פסלי המואי באיי הפסחא. AP
פסלי המואי באיי הפסחא/AP

כעת, מחקר ארכיאולוגי חדש של האוניברסיטאות בריסטול והוואי, שופך מעט אור על ההיסטוריה המסתורית של איי הפסחא, והוא מפריך חלק מהערכות המוקדמות על אנשי הרפא נוי שחיו בו. "הצלחנו לצייר תמונה די ברורה של מה שראשוני המתיישבים אכלו, ועל הדרך גם ללמוד על השיטות החקלאיות שלהם", אמר אחד החוקרים לתקשורת.

עד כה, ההערכה הרווחת למותם של מרבית התושבים הייתה שהם ביצעו "התאבדות סביבתית" - כלומר שהם השתמשו והרסו את על המשאבים של הטבע עד שלא נותר להם ממה להתקיים. על פי ההשערה הם נשענו בעיקר על דיג, אולם בניית יתר של סירות דיג גרם לצימצום מספר העצים באי, מה שהוביל לירידה ביכולת לדוג ולמעבר לאוכל יבשתי יותר - ללא ידע חקלאי מוקדם. אולם המחקר החדש מפריך את ההשערה הזו.

עוד באותו נושא

תעלומת מותם של החזירים הנדירים שיודעים לשחות

לכתבה המלאה

ככה נראים היום צאצאיהם של בני שבט הרפא נוי

"המתיישבים דווקא היו נבונים, באופן לא מפתיע, בדרך בה הם השתמשו במשאבים שלהם", מסביר החוקר. "כל חוסר ההבנה שלנו הגיע מהתפיסות המוקדמות שלנו לגבי איך קיום באמת צריך להיראות, והוא לא היה נראה כפי שחשבנו, אז הנחנו שמשהו רע קרה, בעוד שבדיעבד, הם עשו את הדבר החכם".

מה בדיוק היה הדבר החכם שהם עשו? החוקר מסביר: "מצאנו שאכן היתה להם דיאטה מבוססת ים. אנשים אכלו את מה שדגו, וזה לא כאילו האוכל היחיד שהם אכלו הגיע ממשאבים יבשתיים. הם לא הפסיקו לדוג מעולם. כמו כן, למדנו שמה שהם כן השיגו מהמשאבים היבשתיים הגיע מקרקע מאוד מותאמת. הם העשירו את הקרקע שלהם כדי להגדיל את היבול. הם ידעו כיצד להתגבר על קרקע מאוד לא פוריה, לשפר את תנאי הגידול וליצור רשת מזון בת קיימא".

הממצאים האלה יאלצו את החוקרים לחזור ולבחון את מה שקרה לבני שבט הרפא נוי ואולי גם יגלו כיצד הציבו את הפסלים הענקיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully