וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרימליינר של אל על: כך מייצרים את המטוס עם הדגל הישראלי

2.7.2017 / 17:02

מטוס החלומות "דרימליינר", שאותו הציגה אל על לאחרונה, כבר כמעט מוכן להמראה. אבי אשכנזי ביקר במפעל הענק של בואינג בסיאטל, היכן שעמלים 24/7 על הרכבת המטוס שכבר נצבע בכחול-לבן ויהיה עתיד התעופה הישראלית. אפילו נשיא בואינג בא לברך

עריכה: יאיר דניאל

בסמוך להאנגר הגדול בעולם במפעל היצור של חברת בואינג בסיאטל, חנה ביום שלישי בשבוע שעבר מטוס בואינג 787 מסדרה 900, המכונה "דרימליינר". על זנב המטוס הלבן נצבע דגל ישראל כחול לבן. כמה שעות קודם לכן יצא המטוס מפס ההרכבה.

המטוס הישראלי עם הדגל על זנבו נראה מכל חלקי מפעל ההרכבה של בואינג, אבל גם מרחוק עוד מכביש "חמש" האוטוסטרדה שמחברת את סיאטל עם מעבר הגבול הקנדי וערים אחרות במדינת וושינגטון. חברי משלחת אל על, ובראשם מנכ"ל החברה דוד מימון, התרגשו כאשר הבחינו בזנב המטוס מבעד חלונות האוטובוס שעשה את דרכו למפעל בואינג. "זה חלום שהתגשם", אמר מימון שעה שהביט במטוס החדש.

הדרימליינר, כשמו כן הוא, הוא מטוס החלומות - פאר היצירה האמריקני. המטוס אומנם אח צעיר של ה-777 אבל יש בו טכנולוגיות חדשניות, חלקן מתעשיית החלל, שהופכות אותו למטוס ייחודי שיצור שינוי בעולם מטוסי הנוסעים. חלק מהטכנולגיות הללו יטמעו, כך נראה, במטוסים עתידיים או במטוסי 777, 767, 737 ו-747 הוותיקים שעוברים עידכונים מעת לעת. בין הטכנולוגיות החדשניות, גוף המטוס שנבנה מסגסוגת וסיבים מיוחדים, שמצד אחד מורידים את הלחץ המופעל מבחוץ בזמן הטיסה אל תוך המטוס - מה שיקל בצורה משמעותית על תחושת העייפות של הנוסעים בטיסות כפי שהם חובים במטוסים האחרים. בנוסף, המעטפת החדשה של גוף המטוס מורידה בצורה ניכרת, על פי מומחי בואינג, את תצרוכת הדלק ומאפשרת לטייסים להגביר את מהירות השיוט, כך למשל, בקו בין ישראל לניו יורק יוטען הדרימליינר החדש ב-15 טון דלק פחות לעומת האח הגדול שלו 777, וייקצר את זמן הטיסה בקו בין רבע שעה ל-20 דקות.

בזכות המעטפת הזו גם עבודת התחזוקה תהיה קלה יותר ורק אחת לשלוש שנים ידרש המטוס לעבור טיפול - מרווח זמן הנמוך פי שלושה ביחס למטוסים אחרים. במקביל, מרבית המערכות הן חשמליות, פחות מכניות או הידראוליות. במטוס גם מערכת חשמלית, הדוחסת כמות גדולה יותר של חמצן נקי לתוך תא הנוסעים - מה שמבטיחים בבואינג יישפר את חוויית הטיסה של הנוסע זאת לצד חלונות גדולים יותר.

מפעל בואינג בסיאטל מטוס 787 של אל על. Creative Commons, מערכת וואלה! NEWS
עוד מעט ינחת כאן. הדרימליינר במפעל בואינג בסיאטל/מערכת וואלה! NEWS, Creative Commons
מפעל בואינג בסיאטל מטוס 787 של אל על. Creative Commons, מערכת וואלה! NEWS
באוגוסט ייבצע את טיסתו הראשונה תחת אל על/מערכת וואלה! NEWS, Creative Commons

עסקת ההצטיידות הגדולה בעולם התעופה האזרחי הישראלי

באל על ובבואינג מרעיפים אין ספור מחמאות על הדרימליינר החדש, שממנו הזמינה אל על 16 מטוסים, חלקם ברכישה במזומן וחלקם היא תחכיר. בסך הכל מדובר בעסקת ההצטיידות הגדולה בעולם התעופה האזרחי הישראלי מאז ומעולם, מה עוד שהעסקה הזו ככל הנראה תגדל עוד יותר, שכן לאל על עומדת האופציה להצטייד בעוד 13 מטוסים מדגם זה.

על פי ההסכם הראשוני, המטוסים היו מסדרת 900 ואחר כך יגיעו מקצת המטוסים מסדרה 800, שהם קטנים מעט יותר ומיועדים לקווי המזרח, בעוד ה-900 מיועדים לקווים לניו יורק וככל הנראה יחליפו בהדרגה את מטוסי ה-767 שטסים לבוסטון וכן ליעד החדש-ישן למיאמי. כלל ה-787 אמורים להחליף בשלב הראשון את כלל צי 747-400 של אל על, שהמטוס הראשון המכונה " אשדוד" יצא משירות לפני כמה ימים וטכנאי אל על החלו לפרק את חלקיו. עם זאת, בחברה החליטו שהדרימליינר החדש יקרא "אשדוד" על שמו של ה-747 המנוח.

אגב, באל על כבר בודקים את אפשרות מימוש האופציות בהצטיידות בדגם החדש ביותר בסדרה - 787-10 - שהוצג לפני כשבועיים בסלון האווירי בפריז. מדובר במטוס ארוך יותר מסדרה 900.

עוד באותו נושא

הקטן והגדול: צפו בשני המטוסים המתקדמים בעולם בטיסה משותפת

לכתבה המלאה
מפעל בואינג בסיאטל מטוס 787 של אל על. Creative Commons, מערכת וואלה! NEWS
הזנב כבר צבוע בדגל המדינה/מערכת וואלה! NEWS, Creative Commons
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נשיא בואינג הגיע לברך

בחזרה לסיאטל. הדרימליינר שחנה מחוץ להאנגר, כבר כמעט והושלם: מנועי הרולס רויס נראים בשיא עוצמתם ואיבזור המטוס מבפנים כבר כמעט מוכן והותאם לפי דרישות הנוסע הישראלי. לצד מושבים חדשים ומערכות שמע ובידור מתקדמות, החליטו באל על לקבל החלטה אסטרטגית בנושא עיצוב הפנים של המטוס: לראשונה תבוטל המחלקה הראשונה והיא תאוחד עם מחלקת העסקים, ותקרא מחלקת ביזנס- פרסט. במקביל, תוקם מחלקת תיירים פרימיום, שהיא בעצם מחלקת תיירים משודרגת עם קריצה לביזנס, וכן מחלקה שלישית המוכרת היטב למרבית הנוסעים - מחלקת תיירים - שגם היא עברה מתיחת פנים בדרימליינר והנוסע יזכה למושבים נוחים יותר, מרווח רגליים מעט גדול יותר וכן מסכים למערכת שמע משודרגת מבית פנסוניק היפנית.

רגע לפני שמשלחת בכירי אל על עלו על סיפון הדרימליינר, הגיע לכבש המטוס נשיא בואינג כדי לברך. לא בכל יום זוכה משלחת של חברת תעופה למחווה שכזו מצד נשיא בואינג, אבל ביצרנית המטוסים האמריקנית מקפידים לספר על מערכת יחסים מיוחדת שמתקיימת בין שתי החברות, ובכלל בין חברת בואינג לבין מדינת ישראל שרוכשת ומשתפת פעולה עם בואינג גם בתחום הצבאי, ובכלל זה הרכש של מטוסי F15 ומסוקי אפאצ'י ועוד פיתוחים צבאיים שונים, כולל טיל החץ.

זו הסיבה שאל על תקבל את המטוס הראשון פחות משנה וחצי ממועד חתימת ההסכם - זמן הספקה חסר תקדים. בבואינג מציינים, כי אל על היא אחת מחברות התעופה בעולם שכל צי המטוסים שלה בנוי רק על מטוסי בואינג.

במפעל ההרכבה של בואינג בסיאטל עובדים סביב השעון כל ימות השבוע. אין יום מנוחה ואין שעה שבה פס הייצור דומם. מצד אחד של ההאנגר העצום, שמשתרע על שטח של מאות דונם וגובהו כחמש קומות, נכנס גוף עירום של צינור ארוך וחלול, ומצדו האחר ייצא אחרי כמה ימים מטוס נוסעים. יותר מ-45 אלף איש עובדים בבואינג במפעל ההרכבה בסיאטל, ומרכיבים במקביל כמה מטוסי רחבי גוף 747, 777, 767 וגם את ה-787. כמעט בכל יום יוצא מכאן מטוס, ובסך הכל קצת יותר מ-270 מטוסים בשנה.

בקרת האיכות היא קפדנית. למרות שמדובר בתעשייה כבדה, המפעל נראה כמו בית מרקחת והכל נעשה בשקט. הדרימליינר של אל על כבר יצא מהאנגר הענק, ובשבועות הקרובים עד שיימסר הוא יעבור בדיקות טיסות רישוי ורק ב-21 באוגוסט הוא ימריא אל על בדרכו לישראל.

מטוס דרימליינר בואינג 787 אל על. PriestmanGoode, מערכת וואלה! NEWS
מחלקת הביזנס-פירסט של אל על ב-787/מערכת וואלה! NEWS, PriestmanGoode
מטוס דרימליינר בואינג 787 אל על. PriestmanGoode, מערכת וואלה! NEWS
מחלקת התיירים בדרימליינר/מערכת וואלה! NEWS, PriestmanGoode
מטוס דרימליינר בואינג 787 אל על. PriestmanGoode, מערכת וואלה! NEWS
לכל מושב מסך אישי/מערכת וואלה! NEWS, PriestmanGoode
מטוס דרימליינר בואינג 787 אל על. PriestmanGoode, מערכת וואלה! NEWS
מטוס דרימליינר בואינג 787 אל על/מערכת וואלה! NEWS, PriestmanGoode

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully