וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבצר ממנו שולט פוטין: הסודות והמיתוסים של הקרמלין

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

25.6.2017 / 9:06

הקתדרלות והארמונות שמעל לפני הקרקע מבליטים את עוצמתה של רוסיה ואילו העיר התת-קרקעית החשאית שנחפרה בבטן האדמה מסמלת את האיום והכוח של השלטון. מסע אל ההיסטוריה האפלה והמפוארת של הקרמלין, לבה של האימפריה הרוסית

הקרמלין במוסקבה. ShutterStock
הקרמלין במוסקבה/ShutterStock

הוא סמל העוצמה הרוסית, עבור רבים הוא מקום משכנו של שלטון אפל ומפחיד, עבור אחרים הוא מקור לגאווה ופטריוטיות - הקרמלין בלבה של מוסקבה הוא אחד האייקונים הפוליטיים, תרבותיים ואדריכליים המפורסמים בעולם, וחומות המצודה שבבירת רוסיה מסתירים מאחוריהם היסטוריה ארוכה ומרתקת.

השימוש השגור במושג הקרמלין מתייחס לרוב למעוז הממשל הרוסי במוסקבה, וזאת בשל היותו משכנם העיקרי של הצארים במשך מאות בשנים ומקום משכנו של הנשיא בימינו. פירושו נטול ההקשר של המונח הרוסי "קרמלין", הוא מצודה הנמצאת בתוך העיר. במרכזי ערים היסטוריות רוסיות רבות פרושות מצודות נוספות הזוכות גם הן לשאת את השם "קרמלין", אך זו של מוסקבה היא הידועה והחשובה ביותר ונהוג לייחס את המונח "הקרמלין" אליה.

אף על פי שישנם עדויות לקיומם של בני אדם באזור בו עומד הקרמלין עוד משנת 500 לפני הספירה, ההיסטוריה של מוסקבה מתחילה למעשה בסביבות 1147, כאשר יורי דולגורוקי, הדוכס הגדול של קייב, בנה מצודה מעץ בנקודה האסטרטגית שבה נפגשים הנהרות נלינה ומוסקבה, שהיוו נתיבי מסחר ותחבורה. סביב המצודה התפתח כפר שהפך במהירות לעיר, שנבנתה על קרקעות סחף וביצות שלאורך הנהרות. הקרקע החולית הרכה יחסית אפשרה לבנות בקלות. על אף שהמונגולים נהרסו בשנת 1208, הייתה מוסקבה מספיק חזקה להשיג עליונות בין הנסיכויות הרוסיות והוכרה בשנת 1326 כמקום מושבה של הכנסייה הרוסית האורתודוקסית.

תחת איוון "הגדול" ששלט ברוסיה באמצע המאה ה-15 שופץ הקרמלין בהרחבה, כיאה למעמדו החדש. מוסקבה התפשטה מחוץ לחומות המצודה, והקרמלין הפך להיות עולם נפרד, נסתר בחלקו מההמון, מלא הוד והדר שסיפקו מבנים ארכיטקטוניים מרשימים ששיוו לו ריחוק מעמדי ומראה מעורר גאווה עבור האימפריה המתהווה. קתדרלת התרדמה הושלמה בשנת 1479 ויועדה להפוך כנסייתה הראשית של מוסקבה ולמקום הכתרת הצארים, קתדרלת העלייה לשמים בעלת שלוש הכיפות המוזהבות הייתה הבאה להיבנות והושלמה בשנת 1489 ואת כיכר הקתדרלות השלימה קתדרלת המלאך מיכאל שנחנכה בשנת 1508 ובה קבורים מעל לחמישים מבני משפחות האצולה של רוסיה. התוספת של איבן מגדל הפעמון הגדול השלים את כיכר סובורניה, והוסיפה להשפעה המרשימה של קו הרקיע של הקרמלין. מוסקבה הייתה מרכז האימפריה והקרמלין היה לבה.

פסל ראשון של איוון האיום הוצב בעיר אורל, רוסיה, 16 באוקטובר 2016. AP
רצח את כל הבנאים. איוון האיום/AP

הטירוף של איוון "האיום" ורשת המנהרות הסודית של סטאלין

שליטי העיר והאימפריה ניצלו את קדחת הבנייה אשר העצימה את מעמדו של הקרמלין גם כדי לבנות מתחתיו עיר תת-קרקעית. באמצע המאה ה-16, בעודו שוקע אל טירופו, חפר איוון "האיום", שליט רוסיה באותה עת, רשת של מנהרות וחדרי עינויים מתחת לשטח הקרמלין. האגדה מספרת שכשהושלמה הבנייה רצח איוון "האיום" את כל הבנאים כדי שאיש לא ידע את הדרכים הסודיות שזה עתה נחנכו מתחת למצודה. באותה תקופה הורה הצאר להקים במרכז המצודה כיכר גדולה, ובהוראתו הועלמו דוכני המסחר והוקמה כיכר מרכזית במתחם, שבה נערכו טקסים דתיים, מצעדים, הוצאות להורג והכרזות מלכותיות.

בסוף המאה ה-17 שכרה קטרינה הגדולה את האדריכלים המשובחים ביותר באיטליה כדי לתעל את הנהר נלינה אל תוך רשת תת-קרקעית ענקית של תעלות מרוצפות לבנים. במשך השנים הותקנו מערכות ביוב ורכבת תחתית, קווי גז, קווי חשמל, קווי טלפון ותשתיות מודרניות. במקביל, חפרו השליטים הסובייטים מעברים חשאיים שישמשו אותם בעתות סכנה. יוסף סטאלין הורה על ביצוע תכנית codenamed D-6, המוכרת יותר כ"מטרו 2" - רשת מנהרות בעומק שנע בין 50 ל-200 מטרים אשר מחברת את הקרמלין עם סוכנות הביון הפדרלית של רוסיה ומספקת אמצעי מילוט והגנה לשליטי האימפריה.

בשנת 1989 פרסם "לוס אנג'לס טיימס" את סיפורו של אפולוס איבנוב, מהנדס רוסי שבקיץ 1933 התגנב עם חברו אל המסדרונות שמתחת לקרמלין כדי לאתר את הספרייה הביזנטית שלפי האגדה קיימת מתחת למצודה אולם מעולם לא נמצאה עדות ממשית לקיומה. במקום ספרייה הם התוודעו לחפירות הגדולות עליהן הורה סטאלין. לבסוף נלכדו. חברו של איבנוב הוצא להורג, ואילו איבנוב ניצל רק לאחר שהבוס שלו שמע על לכידתו והפעיל קשרים כדי שיחוסו על חייו. "הזיכרון של אותו לילה הוא הזיכרון החי ביותר שיש לי, עינו אותי כדי שאשמור על שתיקה", סיפר איבנוב לעיתון האמריקני, "ידעתי שאם אספר למישהו, אני אקח סיכון עצום".

העיר התת-קרקעית שמתחת לקרמלין יצרה שלל מיתוסים ואגדות ברוסיה. "הרוסים יודעים לספר סיפורים מדהימים על חיות ענק שחיות בתעלות השונות וחרקים שהונדסו", סיפר העיתונאי הרוסי מצ'איי יסטרזמבסקי, מחבר הספר "העיניים האדומות של הקרמלין: סודות המחתרת של מוסקבה", בריאיון ל"ניוזוויק פולסקה" הפולני. "נתקלתי בתיאור של ניסוי שנערך באוניברסיטת מוסקבה - קבוצת מתנדבים חיה במשך שישה חודשים במרתפים, וניסתה לשרוד שם ללא מגע עם העולם החיצון. ברשומותיהם של המשתתפים היו דיווחים זהים כמעט, שהם חשו בנוכחותן של רוחות רפאים".

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר

כשנפוליאון עזב את מוסקבה

לאחר שנפוליאון נסוג ממוסקבה ומרוסיה בשנת 1812, תוכננו תכניות רבות לשיפוץ הקרמלין, מעין ניסיון תודעתי למחוק את זיכרון הפלישה הצרפתית, על אף שזו הסתיימה בסופו של דבר בכישלון צבאי צורב עבור הצרפתים. אולי הייתה זו החומה הייחודית והעתיקה, שעוצבה בעבר על ידי מעצבים איטלקיים בהשראת טירות בארץ המגף, שגרמה לרוסים להזמין מעצבים איטלקים כדי שיעניקו מראה חדש למצודה.

בתוך 50 שנה, החל משנות השבעים של המאה ה-19, הפכו המעצבים האיטלקים את המצודה המוזנחת לקלאסיקה ארכיטקטונית. הם התחילו בקתדרלת דורמיציון, שעוצבה בהתאם לתפיסות האורתודוכסית, הארמונות קיבלו מראה עדכני יותר התואם את רוח התקופה והקומה סדרה של בניינים נמוכים המחוברים על ידי שבילים מוגבהים.

טיול מאורגן לרוסיה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין, מוסקבה, מרץ 2015. AP
הקרמלין ימשיך לעמוד על תילו. ולדימיר פוטין/AP

האדריכל שהציל את המבנה הכי מפורסם של הקרמלין

המבנה שמככב בכל תמונה שמשתפים תיירים ברשת או צילומי חדשות ממסוקבה, ידוע בשם כנסיית וסילי הקדוש. בנייתה הוזמנה בידי איוואן "האיום" והיא נבנתה בין השנים 1534 ל-1561, כדי להנציח את כיבוש קאזאן. הקתדרלה, שאינה גדולה במיוחד, בנויה מתשע כיפות בעלות בסיס משותף. היא נקראת על שמו של וסילי, קדוש נוצרי אורתודוקסי-רוסי, הקבור בתוכה. בימי סטאלין, כך מספרים, דובר על הריסתה, משום שהפריעה לתוואי המצעדים הגרנדיוזיים שתכנן הדיקטטור הרצחני לערוך בכיכר האדומה. היא ניצלה רק בזכות אומץ לבו של האדריכל פיוטר ברנובסקי. כאשר הורה סטאלין להכין את הבניין להריסה, סירב ברנובסקי באופן מוחלט ושלח לקרמלין מברק בוטה מאוד. הקתדרלה נשארה עומדת, מאמציו של ברנובסקי זיכו אותו בחמש שנות מאסר.

בשמונה מאות שנות קיומו שימש הקרמלין כסמל לכל דבר, החל מהדיקטטורה הסובייטית ומהמהפכה הפרולטרית ועד הצאריזם האימפריאלי ואפילו תיאוקרטיה שאינה ניתנת לערעור. הארמונות מסמלים איום וכוח. ב-1839 תיאר נוסע צרפתי מפורסם בשם המרקיז דה קסטיין את המצודה כ"אנדרטה שטנית, התנחלות שתתאים לחלק מאנשי האפוקליפסה. כמו עצמותיהם של בעלי-חיים ענקיים, הקרמלין מוכיח לנו את ההיסטוריה של עולם שבו נוכל לפקפק רק כשנראה את שרידו". רוסיה של פוטין, על כל צרותיה, נראית רחוקה מאוד מהתפוררות. הקרמלין יעמוד בגאון כסמל האימפריה הרוסית עוד שנים רבות קדימה.

5 עובדות על הקרמלין

1. זאת המצודה הכי עתיקה והכי גדולה ברוסיה

2. הקרמלין הוא מקום מגוריהם של שליטי רוסיה החל מהמאה ה-13

3. השעון במגדל שצמוד לכיכר האדומה מצופה ב-28 ק"ג של זהב, ומשקלו הכולל יחד עם הפעמונים הוא 25 טונות

4. מצודת הקרמלין הוכרזה ב-1990 כאתר מורשת עולמית

5. בקרמלין יש את התותח והפעמון הכי גדולים ברוסיה. אגב, התותח מעולם לא ירה והפעמון מעולם לא צלצל

אתר פגסוס טיולים מאורגנים

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully