וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה מדעי: תיירים מתרגשים מירושלים, ואיפה הכי הרבה?

23.3.2017 / 7:37

מחקר חדש ומפתיע: אל 68 תיירים מחו"ל הוצמדו מוניטורים שמדדו את רמת הריגוש שלהם למראה אתרי העיר העתיקה בירושלים. התוצאות היו מרתקות. ולמה כולם התלהבו לפתע בגן ציבורי אחד קטן ולא מוכר?

ירושלים כיפת הסלע הר הבית. ShutterStock
לכל אחד יש פעם ראשונה, והיא מרגשת. ירושלים/ShutterStock

מחקר חדש, ראשון מסוגו, בחן את המדדים הגופניים שעורר הריגוש שאותו חוו מטיילים שהגיעו בפעם הראשונה לעיר העתיקה בירושלים וצפו באתריה ההיסטוריים המפורסמים.

המחקר, שנערך באוניברסיטה העברית, דיווחו כי החוקרים הצמידו מוניטורים ל-68 תיירים שהגיעו לישראל בפעם הראשונה, כדי לבחון באופן בלתי אמצעי את מידת הריגוש והתגובה הגופנית שמעורר ריגוש זה.

הבדיקות נערכו, כאמור, בעת שהתיירים פקדו מבנים מפורסמים בעיר העתיקה, וכן צפו בנופים הנשקפים מהאזור. תוצאות הבדיקות הפתיעו את החוקרים. כך, למשל, באחד האתרים, בגן דניאל אוסטר (גן ציבורי קטן ולא מאוד מוכר ליד רחוב יפו וכיכר העירייה) - נרשמה תגובה נרגשת במיוחד.

המדדים הפיזיים של התיירים כאן היו גבוהים במיוחד, ודומים לאלו שנרשמו באתרים מפורסמים, כגון הכותל המערבי וכנסיית הקבר. הסיבה: מתוך גן קטן זה ראו התיירים בפעם הראשונה את אזור העיר העתיקה.

דירה למכירה ליד הכותל. מערכת וואלה! NEWS
ההליכה אל הקיר הגדול היתה מרגשת יותר מלהיות בו. הכותל המערבי בירושלים/מערכת וואלה! NEWS

דווקא שוק מחנה יהודה לא הקפיץ את הלב

יונתן שווימר, חוקר במחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטה העברית בירושלים, הסביר לאתר ה"לונלי פלנט": "בדקנו אתרים שבהם היינו סבורים שיעוררו תגובות חזקות בקרב אנשים. למשל, כנסיית הקבר, הכותל המערבי ואתרים קדושים נוספים. אנו יודעים שאתרים אלו מעוררים תחושות עזות. אך הדבר המעניין היה לקבל תגובות מסוג זה גם באתרים שלא היית מצפה שיעשו זאת. כמו למשל, אותו גן ציבורי. גילינו כי זה היה המקום שממנו נשקפה מולם העיר העתיקה, ומכאן גם נכנסו אליה, דרך רחוב יפו".

עוד אומר שווימר, כי הוא ועמיתיו סברו כי האינטנסיביות הרבה של שוק מחנה יהודה, במרכז העיר, תביא אף היא לריגוש עז. אך הדבר לא קרה. "למעשה, במקום זה, התיירים לא התרגשו ממנו כפי שהיינו מצפים".

אופי התגובות הגופניות למראה אתרים ייחודיים היה אף הוא מפתיע. במתחם הכותל המערבי, לדוגמה, התיירים הפגינו רמה גבוהה של ריגוש לא למראה הכותל עצמו, אלא יותר מעצם ההליכה אליו, שנערכה מאזור שער האשפות.

עוד מצא המחקר, כי התיירים שהשתתפו בניסוי, שהיו תרמילאים צעירים שטיילו ללא מדריך, נטו להיצמד למסלולים ה"קלאסיים" המוכרים של אתרי העיר העתיקה, ולא יצאו אל מחוץ לצירי התיירות המקובלים של העיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully