וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 מיליארד שקל בפח במטבח: כך תפסיקו לבזבז אוכל וכסף

וואלה! NEWS בשיתוף סמסונג אלקטרוניקס

15.3.2017 / 10:10

אנחנו יודעים להתמקח טוב על מחירים, לרכוש בגדים במבצעי סוף עונה ולחסוך בחשמל, אבל עדיין קונים יותר מדי מזון אשר מוצא את דרכו לפח. הנתונים משנת 2016 מלמדים על בזבוז עצום, אז קבלו שישה טיפים שימנעו מכם לזרוק מזון ויחסכו לכם כסף

פחי אשפה. ShutterStock
המון מזון נזרק לפח בגלל שאנשים קונים פעמים רבות "דרך העיניים"/ShutterStock

לפי נתונים של האו"ם משנת 2010, כשליש ממוצרי המזון שרוכשים בני אדם לא נצרך כלל ומוצא עצמו בפח האשפה. במספרים: כ-1.3 מיליארד טונות של מזון שהיו יכולים להשביע לא מעט אנשים במדינות שנמצאות בקו העוני. 165 מיליארד דולר הם עלות שווים של מוצרי המזון שמושלכים לפח האשפה מדי שנה בארה"ב לבדה. בישראל, כך נמצא בדו"ח הלאומי ה-2 לאובדן והצלת מזון בישראל, שפרסמו לקט ישראל ו-BDO זיו האפט ב-2017, שווי המזון האבוד הוא בהיקף של 2.4 מיליון טונות ושוויו מוערך בכ-19.5 מיליארד שקלים. כמחצית מהמזון האבוד הזה הוא בר הצלה – מדובר בכ-1.2 מיליון טונות של מזון בשווי של 8 מיליארד שקלים.

מדובר בבעיה מוכרת בעולם המערבי, בו יש שפע מזון והמון מזון נזרק לפח בגלל שאנשים קונים פעמים רבות "דרך העיניים" ולא באופן מבוקר. ברמה הלאומית, לקט ישראל, ארגון הצלת המזון הגדול בארץ, המספק מדי שנה כ-2.5 מיליון ארוחות מבושלות וכ-15 אלף טונות של ירקות ופירות טריים לנזקקים, בא לפתור בדיוק את הבעיה הקשה הזו. כ-95% מן המזון שלקט ישראל מצילים מקורו בירקות ובפירות טריים, החסרים על פי רוב לאוכלוסייה החלשה. מלבד זאת עוסק הארגון בהצלת מזון מבושל עודף ממסעדות ובתי מלון וחלוקתו לנזקקים. הצלת ירקות ופירות ומזון מבושל במתכונת מורכבת ורחבת היקף זו גורמת לנציגי עמותות מזון מהעולם להגיע תדיר לישראל כדי לשמוע וללמוד על הפעילות הזו מקרוב.

אין ספק כי מדובר בנתינה מבורכת אשר מסייעת לכל אלה שידם אינה משגת. אך מה אנחנו, רווקים ונשואים, בעלי משפחות, סבים וסבתות, יכולים לעשות כדי למנוע מלכתחילה את בזבוז המזון אצלנו בבית?

הכל תלוי בנו. כלומר, בחכמת ההמונים וביכולתה לפעול לפי כללי הצרכנות הנבונה. צריכת המזון היומית ממוצעת של אדם, ללא קשר למדינה בה הוא חי נעה בין 1.5-2 קילוגרם, כך לפי משרד הבריאות הכלכלה הבריטי שבדק את הנושא ב-2016. קבלו שישה כללים שימנעו מכך בזבוז של מזון וכסף ויהפכו את הצריכה שלכם לנבונה יותר.

אישה מוציאה את הזבל. ShutterStock
צריכת המזון היומית ממוצעת של אדם, ללא קשר למדינה בה הוא חי נעה בין 1.5-2 קילוגרם/ShutterStock

הימנעו מקניות מתוך דחף

זה אולי הדבר הקשה ביותר לביצוע. מרבית האנשים אמנם מקפידים להגיע למרכז הקניות עם רשימה מסודרת אבל מעט מאוד נצמדים אליה באמת. האתגר הגדול הוא לקנות מה שבאמת נחוץ לצריכה בטווח הקרוב ולא מה שרואה העין ומדמיין המוח. קנו רק מה שאתם יודעים בוודאות שיהיה בשימוש. חפשו לרכוש אריזות סגורות ולא פריטים לפי משקל. זה גם יעלה לכם פחות.

התאימו כמויות

משפחה בת חמש נפשות צורכת כמות גדולה יותר של מזון מזוג או יחיד שמתגורר לבדו, וכדאי לזכור זאת במיוחד בעת קניית פירות וירקות שלעתים קרובות מוצאים את עצמם בפח רק בגלל צבעם הבוסרי או גודלם. מי שלא מכור לבננות לא חייב לרכוש אשכולות ענקיים רק כדי לאכלס את הצנצנת בסלון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אם ובת קונות פירות בסופר. ShutterStock
קנו רק מה שאתם יודעים בוודאות שיהיה בשימוש/ShutterStock

שימו לב לתאריכי התפוגה

לא מעט פעמים הסיבה העיקרית לזריקת מזון היא תאריך תפוגה קרוב מדי, בלי כל קשר לטעמם וטריותם. כבר עתה כדאי לדעת שמדובר בהמלצת היצרן ולא סימן לכשירות המוצר ובאחסון נכון ניתן לצרוך אותם גם אם התג מורה אחרת. כדאי לרכוש מוצרים עם תאריך תפוגה רחוק ככל האפשר. אם המוצר כבר נרכש מומלץ לצרוך אותו בטווח הקצר ולהניחו מול העיניים.

שדרגו את המקרר הביתי

מדובר בהוצאה חד פעמית שתחסוך לכם המון כסף כבר מהרגע הראשון. מוצרים שנרכשו או מזונות שבושלו מוצאים את דרכם לפח, רק כי יכולת האחסון שלהם בקור היא לוקה ושיעורי הלחות הם נמוכים. חברת סמסונג אלקטרוניקס השיקה לאחרונה את סדרת המקררים החדשנית בעלת טכנולוגית ה-twin cooling שכוללת מערכת קירור כפולה המעניקה שמירת טריות המזון פי שניים ממקרר רגיל. כמו כן, המקרר המשוכלל מצויד במנוע אינוורטר המבטיח חסכון מרבי בחשמל ושמירה על איכות הסביבה ומבנה ייחודי מאפשר גמישות בחירה בין מצבי פעולה בהתאם לצורך בלחיצת כפתור פשוטה.

ההיגיון של המקררים החדשים הוא להפסיק לבצע איזון מלאכותי בין "צרכי" המקרר לצרכי התא המקפיא, אשר פוגעים בשמירה על המזון הטרי במקרר. השימוש במערכת קירור כפולה מספק את התנאים האידיאליים למזון, הן בתא הקירור והן בתא המקפיא וכך נשמר המזון הטרי זמן רב יותר ואתם חוסכים כסף.

גבינת קוטג'. עומר מירון
כדאי לרכוש מוצרים עם תאריך תפוגה רחוק ככל האפשר/עומר מירון

בשלו מתכונים מהשאריות

את הקליפות והעצמות זרקו לפח, אבל אם נותר לכם קצת עוף משבת או דג, תוכלו לשלב אותם בסלט או לתבל מחדש ולטחון אותם לקציצות. ניתן להקפיא פירות שקולפו ולא נאכלו ולהכין מהם פרי שייקים או לפתן. ירקות ניתן לכבוש מחדש ולשמר לטווח ארוך.

הימנעו מרעב מדומה

אין זה סוד שרובנו אוכלים קודם עם העיניים ורק אחר כך עם שאר האיברים בגוף. רעבים? תתחילו במנות קטנות ותוסיפו לפי מידת הצורך. העמסת מזון על הצלחת רק כדי לשרת את הדמיון היא מתכון בטוח לבזבוז של מזון שלא לצורך, גם אם מדובר בבית מלון או באירוע חברתי שהכמויות בו גדולות וזמינות.

למבחר דגמי המקררים החדשניים של סמסונג הקליקו כאן

לאתר לקט ישראל

בופה מאפים. ShutterStock
לא להתנפל, קחו הכול במנות קטנות. בופה מאפים/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully