וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל "ירוק ולא רחוק": לגלות את שפלת יהודה

פסטיבל תיירות חדש-דנדש מהניילונים, מתקיים החודש באזור שפלת יהודה בשם "ירוק ולא רחוק", וכשמו כן הוא - מבטיח אטרקציות מיוחדות ולא רחוקות אל מול גבעות מוריקות ופריחת האפרסקים המופלאה. ביקרנו, וחזרנו ירוקים מקנאה

חדשות 24

בווידאו: ביקור בחוות ההיביסקוס - אחת מהאטרקציות בפסטיבל

אם יצא לכם להציץ החוצה, בטח כבר הבנתם שאתם נמצאים כנראה בחודש בשנה שהכי כדאי לטייל בו. הפריחה בשיאה, מזג אוויר נעים הגיע אחרי הגשמים של פברואר ואפשר לטייל מבלי לעמוד בפקקים.

לתוך חלון ההזדמנויות הנהדר הזה, נכנס פסטיבל ראשון, חדש-דנדש מבית היוצר של שפלת יהודה בשם "ירוק ולא רחוק" (בכל סוף שבוע בין ה-2 ל-18 במרץ), שכשמו כן הוא - מציע לכם פעילויות טבע ותיירות רק חצי שעה מתל אביב בכיוון דרום.

אמרת שפלת יהודה - אמרת אזור שבו פועלות עיר אחת (קרית גת) ועוד חמש מועצות אזוריות: לכיש, יואב, באר טוביה, שפיר ונחל שורק. כל אחת שונה ומעניינת מהשנייה, בכל תחום שיפוט תמצאו שטחים חקלאיים מוריקים, פריחת אפרסקים ורודה וכמה חבר'ה שמקדישים את עצמם לתחביב שהם אוהבים, שלעתים הוא גם מכניס כמה שקלים לכיס.

ההשראה מגיעה לאנשי התיירות מפסטיבל "דרום אדום" המוכר בצפון הנגב, אבל ארוכה הדרך עד לפופולריות של "חג הכלניות". בינתיים הנה טעימה מהירוק-הירוק הזה שמחכה לכם כבר עכשיו בשפלה.

שלולית חורף שפיר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
תמצאו פה עולם שלם של חיים שלא הכרתם. שלולית החורף שפיר/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

האדם הוא נוף מולדתו

נתחיל באחת האטרקציות המרגשות והחשובות. בקריית גת, עיר פריפריאלית שזוכה לתנופת בנייה ועלייה, מתגוררים לא מעט יוצאי אתיופיה (ביתא ישראל) מבוגרים וגם קשישים, שבארץ מולדתם היו חקלאים קשוחים ואנשי כפיים, וכאן, עם כל המגדלים שנבנים מסביבם, שטחי החקלאות כמעט ולא נותרו.

דיור מוגן ובתי אבות, זה לא משהו שהם מכירים מהתרבות שלהם, היות ולזקן המשפחה באתיופיה יש את הכי הרבה כבוד, וכאן לצערנו, הם מרגישים מיותרים. לשם כך הקימו ב-2008 את הכפר האתיופי "אתכ?לית" (באמהרית "חקלאות"), שתכליתו תעסוקה חקלאית לזקני העדה (הכי צעיר בן 54 והכי מבוגר בן 87, כולל 18 נשים). כל אדם מקבל רבע דונם אדמה, מטפל, זורע, מטפח וקוצר את עמל יומו, למשל תבלינים ופלפלים, בבוא היום. עוד במקום: גוג'ו - בית אתיופי מסורתי מקש ועץ, ושאר מאפיינים שאליהם היו רגילים במולדת ההיא. "הרעיון להראות שהאדם הוא יצרן ולא טפיל על החברה", אומר משב סולומון, מנכ"ל עמותת "הנני", שיזמה את הרעיון.

למטיילים שישמחו לראות איך נראה כפר אתיופי אותנטי בישראל, מציעים באתכלית סדנאות של עבודה בבוץ, חקלאות, בישול אתיופי בריא וגם תערוכות במרכז המבקרים החדש שנבנה בימים אלה.

אתכלית, קריית גת. טל': 052-3988215, בתאום ובתשלום.

אתכלית כפר אתיופי קריית גת. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
כבר לא צריך לטוס לאתיופיה. הכפר "אתכלית" בקריית גת/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

הארטישוק בהלם!

ואם החקלאות עשתה לכם תיאבון, במושב ניר בנים תמצאו את נועם יעקובא, מ"הארטישוק של נועם", שמגדל את הקנרס (כך נקרא הארטישוק בעברית) מאז שהוא מכיר את עצמו. אביו החל בגידול של הירק הטעים כבר ב-1958, אבל רק כשביקר נועם בפסטיבל חקלאי באיטליה החליט לקיים את פסטיבל הארטישוק הראשון בישראל.

הארטישוק גדל בארץ מאמצע דצמבר ועד אמצע אפריל, ונועם ייקח אתכם ממש בעונת השיא של הירק לסיור בחלקות הגידול הבלתי נגמרות שלו, ייספר לכם על שאר הגידולים שתראו - כרמי זיתים, גפנים, אפרסק ועוד - וכמובן תוכלו לחזור אל המקום שלו לסעודת מלכים שכוללת, איך לא, מרק ארטישוק, לבבות ארטישוק על האש ושאר דברי בופה משובחים.

הארטישוק של נועם, ניר בנים. סיור וארוחה (שישי-שבת) 100-80 שקלים, ילד - 50 שקלים. בופה מוגש ברציפו מ10 בבוקר. סיורים יוצאים ב-11, 13, 15. טל': 054-2278637.

מרחק נסיעה קצרה, עדיין בניר בנים, נמצאת הרפת של איתי גיל. הוריו של איתי גרו בבית הראשון במושב והרפת עברה לבנם, שהחל ממש לאחרונה לארח משפחות וקבוצות, ומסביר בסיור על תהליך החליבה של הפרות, למשל, 300 הפרות שלו מספקות כ-1.5 מיליון ליטר חלב בשנה (50 ליטר ביום). בנוסף, הילדים יוכלו להאכיל את העגלים שזה עתה נולדו ואם יתמזל מזלכם אולי גם לצפות בהמלטה.

הרפת של איתי גיל, ניר בנים. מחיר סיור: 30 שקלים, בתיאום. טל': 050-5697361.

הארטישוק של נועם ניר בנים. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
אל תפספסו את הבופה. נועם בשדות הארטישוק שלו במושב ניר בנים/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

הייטקיסט אוהב גבינות?

ונכון שפרות נותנות חלב, אבל גם עזים. ובמיוחד העזים של ניר ויעל שמואלי, ממשק שמואלי בבאר טוביה, שמהם מייצרים כל כך הרבה דברים טעימים ולבנים. סבו של ניר היה ממקימי המושב ב-1930 ועסק במספר ענפי חקלאות, ביניהם רפת לפרות. למרות שניר ביקש (וגם קיבל) כבשה משלו בגיל תשע, ונדמה היה שעתידו החקלאי מובטח, הוא פנה להייטק. יעל, אשתו ובת כפר ביל"ו, עסקה בחינוך.

כך יצא, שב-2008 הכניסו לדיר גם שתי עיזות פזיזות והחלו לייצר גבינות בבית. שנה לאחר מכן הם החליטו לעזוב את הנוחות ולחזור לשורשים החקלאיים ולהקים מחלבת בוטיק. "אנחנו רוצים לשמור על משק משפחתי כמו של פעם", אומר ניר כשהוא חבוש כבובע הבוקרים שלו.

בסיור במשק תקבלו שתייה חמה וכמובן הסברים על העזסים האלפיניות שלו, ההיסטוריה משפחתית, תהליך הריבוי של העזים וההבדל בין חלב בקר לחלב עז. ובעיקר, אסור לכם לפספס (אחרי שתטעמו) את חנות הגבינות המצוינות, כמו סנט מור, קממבר, גאודה, תום, פטה, ברי ועוד.

משק שמואלי, באר טוביה. סיור: שעה וחצי, 30 שקלים מגיל 5. בפסטיבל יהיו שני סיורים בימי שישי בשעות 11 ו-13. שבת סגור. טל': 052-3308422, 08-9166446.

משק שמואלי באר טוביה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
"משק משפחתי כמו של פעם". יעל וניר בחנות הגבינות שלהם במשק שמואלי, באר טוביה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

הפרח שמייצרים ממנו רוטב לגלידה

כדי לקנח אחרי שהתמלאתם מהגבינות, סורו למושב כפר ורבורג, אל חוות ההיביסקוס. המשק הוקם ב-1939 על-ידי גרמנים ממייסדי המושב, ולימים הועבר למשפחת זיו. ההיביסקוס הגיע אליהם ב-1992 אחרי שדודה גרדה, ניצולת שואה שברחה לשנגחאי ב"ליל הבדולח" (1938) ולמדה שם את רזי ההיביסקוס במשך 12 שנה, סיפרה ליעקב זיו את כל מה שהיא יודעת על הפרח. עד מהרה, החלו יעקב ובני ביתו לייצר מההיביסקוס ממנו מוצרים שונים, למשל, מוצרי קוסמטיקה, תה, שיכר היביסקוס, ריבה ואפילו רוטב לגלידה.

זיו הצליח לפתח כ-700 זנים של הפרח, ובסיור בחווה היפה שלו תתוודעו לחשיבות הפרח במסורת הסינית, לסגולותיו הרפואיות (מכיל ויטמין E ו-C) ולמיני פרחים בצבעים וגדלים שונים. למשל, עב גביע שלו 18 חומצות אמינו ובימי הפרעונים הפיקו ממנו תה קר לקירור מערכת הדם.

חוות ההיביסקוס, כפר ורבורג. סיור כשיה וחצי, כולל תה היביסקוס: 40 שקלים לאדם, 20 שקלים לילד עד גיל 8. טל': 050-4369396.

חוות ההיביסקוס כפר ורבורג. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
הדודה גילתה לו את רזי הפרח. יעקב זיו בחוות ההיביסקוס, כפר ורבורג/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

לייצר יין בלול

ולסיום, עת השמש צונחת על שדותיה הירוקים של השפלה, אתם מוזמנים להגיע ליקב מרשה שבמושב זרחיה - שם יפתח בפניכם גם בקבוק טוב אבל גם נופי כרמים, שכן היקב יושב ממש לצד הכרם.

שאול חביביאן, בהחלט אדם חביב שראוי לשמו, הגיע עם הוריו לפרס לזרחיה ב-1955. כחקלאים, הם עסקו במספר ענפים, בהם גידול תרנגולות הודו, ירקות ועצי פרי נשירים ושאול בכלל פנה לתחום החינוך? אז מה לזה וליקב? "הרעיון ההזוי היה של אורן, הבן שלי, ב-2005", הוא אומר. ואכן, הם עקרו את מטעי האפרסקים וההדרים ובלול הקימו את היקב. בכרמים מסביב הם נטעו ענבי סירה, מרלו וקברנה והבציר הראשון התקיים ב-2009. לימים נטעו גם זני ענבים אחרים והחלו לייצר יינות שונים, כמו שאנין בלאן הלבן או פינוטאז'-סירה האדום.

במסגרת הפסטיבל יערכו ביקב שני משתים ביום חמישי, שיכללו ארוחת ערב בשרית עם יין, כמובן (בתשלום), אבל ניתן גם לקפוץ לסיור, כולל טעימות והסברים.

יקב מרשה, מושב זרחיה. סיור: 30 שקלים לאדם. כשר. טל': 08-8584494, 050-7449869.

יקב מראשה מושב זרחיה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
משתה גדול יתקיים על השולחן הזה. יקב מרשה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

ואם כבר באזור...

לא לפספס: שלולית החורף שפיר (ליד תחנת הדלק בכניסה לקיבוץ עין צורים), בשיאה עכשיו, ומלאה במים ובעלי-חיים שחיים רק בה. טיילו בגשרי העץ ונקודות המסתור שבה.

לישון לאכול: קיבוץ עין צורים הדתי מציע לינה בסופ"ש, משישי בצהריים ועד מוצ"ש - 1,100 שקלים לזוג ע"ב פנסיון מלא. אמצ"ש - 460 שקלים לזוג. ניתן גם לאכול בחדר האוכל - 60 שקלים לאדם (לא בשבת). 08-8588318.

שופינג מקומי: משתלת סנדר בכניסה לקיבוץ חפץ חיים, נפתחה לפני שנה וקצת, ומכילה את כל הפרחים והצמחים שתוכלו לדמיין. אפשר להסתובב בה שעות ולהביט בריהוט שכולו ממוחזר (כמו צנרת, אבנים וברזל), ומוטי סנדר יערוך לכם סיור מודרך בחינם בימי חמישי של הפסטיבל. טל': 054-5684085.

עוד רעיונות, אטרקציות ומקומות לטיול מחכים לכם באתר הפסטיבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully