וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיול ט"ו בשבט: איפה תראו שקדיות פורחות בארץ?

10.2.2017 / 8:04

ט"וב בשבט "נופל" ממש על סוף השבוע השנה, והשקד כבר מפליא בפריחתו הוורודה והלבנה. אז איפה תוכלו לראות אותו בטיול עכשיו? קבלו הצעה לכמה מקומות פורחים בשלל צבעים

שקד שקדיה גמזו. שרה גולד, מערכת וואלה! NEWS
פריחה לבנה של שקד מצוי בבוסתני גמזו/מערכת וואלה! NEWS, שרה גולד

מצוות היום: בשבוע בו חל ט"ו בשבט - לבקר שקדייה פורחת.
והשנה היא לא מאכזבת - היא פורחת בדיוק בזמן כמו שצריך.

פריחתו המרשימה של עץ השקד מצוי (שקדייה) בעיצומו של חורף קר, הפך למיתוס ולסמל החג - ט"ו בשבט בארץ ישראל. בעוד רוב העצים נמצאים בשלכת קרה ואפורה (וגם עץ השקד) מתכסה העץ שלנו בכמות אדירה של פרחים גדולים וריחניים, כמו שמלת כלה, בצבעים לבן עד ורוד עז, ובולטת בנוף ביופיו ובריחו הנעים. פריחת השקד מסמלת את המועד שבו הטבע מתעורר מתרדמת החורף, וכבר מתחילה הארץ להתמלא בשלל צבעים ופריחות.

השקד שייך למשפחת הוורדיים, שבה נציגים של 28 צמחי בר בארץ. משפחת הוורדיים היא משפחה גדולה, שנפוצה ברוב האזורים בעולם. הפריחה מתרחשת בטרם הלבלוב - מה שמעצים את היופי והייחוד של עצי המשפחה, ביניהם תפוח, אגס, חבוש, דובדבן, משמש, שזיף ועוד, וכמובן הסוג ורד המשמש לפרחי קטיף אהודים.

לשקד היה גם מקום של כבוד ברפואה ובקוסמטיקה, וכבר המליץ עליו הרמב"ם למאכל. העץ אמנם לא נכלל בשבעת המינים, אך נזכר במקרא מספר פעמים ובראשונה בספר בראשית, כאשר יעקב שלח ליוסף מנחה מזמרת הארץ: "קחו מזמרת הארץ בכליכם והורידו לאיש מנחה מעט צרי ומעט דבש נכאת ולט בטנים ושקדים" (בראשית מ"ג י"א).

חשוב! שקד מצוי בטבע הינו צמח מוגן ואסור לקטוף אותו. בנוסף, רצוי לא לאכול את הפירות של השנה שעברה, הנמצאים עדיין על העצים, כיוון שבשקד המר (אחד הזנים) ישנה כמות מסוכנת של ציאניד.

אז איפה תראו את הפריחה המרהיבה עכשיו? הנה כמה הצעות לטיול ט"ו בשבט פורח.

עץ שקדיה ביער צרעה. פברואר 2017. ראובן קסטרו
שקדיה ביער צרעה, השבוע/ראובן קסטרו

צפון הארץ

נחל ראש פינה
הפריחה מתרחשת ליד בית הקברות העתיק של הישוב, בגבעה הצופה מבית הקברות העתיק, ממשיכה לתוך ואדי ראש פינה למרגלות העיר העתיקה ומשם עמוק לתוך הוואדי. בתקופת פריחת השקדיות, לובשת ראש פינה מראה חגיגי וקסום במיוחד. מומלץ לבקר שם בשעת בין הערביים - אז מתמלא הוואדי בניחוח מתקתק. אפשר לחנות בחנייה שליד בית הקברות ולטייל לכיוון צפת במקביל לערוץ נחל ראש פינה, עד שמתעייפים, ואז לחזור ולטייל בעיר העתיקה עצמה.

אורך המסלול כק"מ אחד והוא מסומן בשחור. לאורכו תמצאו גם רקפות, כלניות ושאר פרחי בר ממשפחת המצליבים: צנון מצוי, חרדל עצי זית וכמובן עצי שקד שפורחים גם על צלע ההר.
עם קצת מזל תראו את תחילת הפריחה של גביעונית הלבנון, הפורחת בהמוניה בגדה השמאלית של הוואדי לכיוון המעיינות.

איך מגיעים? מקלידים "נחל ראש פינה" ב-Waze.

נחל יבנאל
למגיעים למושבה יבנאל, המשיכו מקצה המושב הדרומי לדרך עפר מסומנת באדום לאורך שני ק"מ, ועם המפגש עם שביל ישראל פנו שמאלה אל הנחל היורד לכיוון הכנרת. תראו שקדיות פורחות ונהדרות.

איך מגיעים? מקלידים "יבנאל" ב-Waze.

עוד באותו נושא

חידון ט"ו בשבט: כמה באמת אתם מכירים את העצים בארץ שלכם?

לכתבה המלאה
שקדיות נחל ראש פינה. שרה גולד, מערכת וואלה! NEWS
פריחת השקד בנחל ראש פינה/מערכת וואלה! NEWS, שרה גולד

מרכז הארץ

יער אלעד
יער קהילתי אלעד הוא חלק מיער הכ"ח. בחורף ובאביב פורחים בו רקפות, כלניות, צבעונים ואירוסים. מהיער ניתן להשקיף על מורדות השומרון במזרח ועל מישור החוף במערב. כמו-כן, נשמרו בו שרידי אתרים קדומים וכבשני סיד היסטוריים והוא מנציח אתר מורשת קרב מימי מלחמת העצמאות.

איך מגיעים? מקלידים "יער קולה" ב-Waze.

מודיעין ויער בן-שמן
באזור מרכז הארץ ניתן ליהנות מפריחה בגבעות המצויות בסמוך לעיר מודיעין, ובעיקר בגבעת התיתורה מצפון-מזרח לעיר הצופה על הדרך 443.

גם במרכז הקניות שליד שילת (כניסה מכביש 443) ישנה גבעה שבה פורחים בימים אלה עצי שקד גדולי מידות. הגבעה נמצאת מדרום למעגל התנועה שמול חנות Ace.

בוסתני גמזו
בבוסתנים העזובים הנמצאים למרגלות תל גמזו, מתרחשת בימים אלה פריחה יפה ושופעת של עשרות עצי שקד בגוונים מלבן עד ורוד עז. בין לבין מנקדות את השטח כלניות אדומות, איריס ארץ ישראלי ומאות עצי זית עתיקים.

איך מגיעים? ישנו שילוט מיער בן שמן לכיוון הבוסתנים או לכיוון תל גמזו. כמו כן, ישנה כניסה מתוך הדרך העוקפת למושב גמזו - נכנסים לכיוון הישוב ופונים מזרחה לפני הישוב בשביל עפר (מתאים לרכב 4X4). מקלידים "מושב גמזו" ב-Waze.

פארק נאות קדומים
באמצע הדרך בין תל אביב לירושלים, לפני העיר מודיעין על דרך 443, חבויה פנינת טבע קסומה - נאות קדומים. בימים אלה ישנה פריחה מדהימה של מרבדי רקפות, כלניות אדומות ועצי שקד רבים. כניסה לסיור עצמאי הינה בעלות של 30 שקלים.

איך מגיעים? מקלידים "נאות קדומים" ב-Waze. ישנו שילוט מכביש 443.

באזור ירושלים
בנסיעה בדרכים הבאות, אי אפשר לפספס את פריחת השקדיות: בדרך לסטף, לבית חולים הדסה עין כרם, בכביש 38 ליד מושב זכריה, חבל עדולם וליד בית ג'ימאל.

פארק קנדה (איילון)
בכניסה לפארק בסמוך למחלף לטרון, הפארק עמוס עצי בוסתן שונים: זית, תמר, תאנה ושקד מצוי. בעונה זו פורחים במקום עשרות עצי שקד וכליל החורש.

איך מגיעים? מקלידים "פארק קנדה" ב-Waze.


להיכרות ידידותית עם צמחי הבר של ישראל גלשו לאתר צמח השדה

שקד שקדיה פארק קנדה. שרה גולד, מערכת וואלה! NEWS
שקדיה פארק קנדה/מערכת וואלה! NEWS, שרה גולד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully