וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנזקי הסערה: חומה מתקופת בית ראשון קרסה בתל דן

27.12.2016 / 11:55

הגשמים החזקים לא חסים על אתרי המורשת, וחומה מימי בית ראשון באתר תל דן בצפון קרסה ליד המקום שבו נמצאה הכתובת היחידה שמזכירה את בית דוד. ארכיאולוג במקום: "עצוב לראות פגיעה כזו של איתני הטבע בערכי היסטוריה ייחודיים ביותר"

צלמים זמניים מורשים

הגשם החזק של הימים האחרונים לא חס גם על אתרי הארכיאולוגיה והביא לקריסת חומת אבן מתקופת בית ראשון בשמורת טבע תל דן.

התמוטטות האבנים הנרחבת התרחשה בחומה העתיקה הצמודה לשער הכניסה לעיר העתיקה בתל דן, והיא כיסתה במהלכה חמש מצבות אבן זקופות הצמודות לבסיס החומה. החומה העתיקה מורכבת מאבנים מקוריות והשלמה של אבנים משוחזרות.

בתל דן, שהינה מאתרי העתיקות החשובים בישראל, נמצאים שרידיה של עיר קדומה בת כ-5,000 שנה. ראשית היישוב במקום בתקופה הנאוליתית, ולשיא מעמדה וחשיבותה הגיעה העיר בתקופה הכנענית ובתקופה הישראלית. משלחת חפירות תל דן החלה לפעול בשנת 1966, בניהולו של פרופ' אברהם בירן, והחפירות נמשכות לסירוגין עד היום.

בסמוך למקום ההתמוטטות, נמצאה בזמנו כתובת חשובה ביותר בשפה הארמית הקדומה מהמאה התשיעית לפני הספירה, המציינת את כיבוש המקום על ידי חזאל מלך ארם, שכבש את המקום מידי בית דוד. זוהי האזכרה החיצונית היחידה בעת העתיקה המזכירה את בית דוד.

ממצא נוסף מרשים במיוחד באתר ארכיאולוגי זה הוא השער הכנעני הקדום. שער זה, שנבנה בלבני בוץ, משלב שלוש קשתות הנחשבות לקדומות ביותר מסוגן בעולם.

חומת אבנים תל דן מימי בית ראשון קרסה בעקבות הגשם. צילום: ד"ר צביקה צוק, רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
חומת האבן שהתמוטטה בתל דן/מערכת וואלה! NEWS, צילום: ד"ר צביקה צוק, רשות הטבע והגנים

מנהל אגף ארכיאולוגיה: "לשקם את החומה למען הדורות הבאים"

בעקבות הפגיעה בשרידי החומה העתיקה, שהתחרשה לפני מספר ימים ודיווח ראשוני על כך, שהגיע מאיתן ניסים מנהל השמורה, הגיעו אתמול (יום שני) למקום צוותי שימור אתרים ארכיאולוגים של רשות הטבע והגנים יחד עם ד"ר צביקה צוק, מנהל אגף ארכיאולוגיה ברשות הטבע והגנים. זאת במטרה לאמוד את הנזקים מקרוב ולקדם תכנית שיקום לשרידים שניזוקו.

לדברי ד"ר צביקה צוק, מנהל אגף ארכיאולוגיה ברשות הטבע והגנים, "עצוב ומצער לראות פגיעה כזו של איתני הטבע בערכי היסטוריה ומורשת ייחודיים וחשובים ביותר. נרכז את מירב המשאבים תוך רתימת צוותי השימור שלנו, שהוקמו בשיתוף אגף מורשת במשרד ירושלים והמורשת ורשות העתיקות, ושהינם מיומנים בעבודה מסוג זו, על מנת לתקן את הנזקים, לשקם את החומה ולהחזיר את המצב לקדמותו למעננו ולמען לדורות הבאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully