וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מטריד: אלפי טייסים שטסים יום-יום שוקלים להתאבד

18.12.2016 / 7:33

מחקר של אוניברסיטת הרווארד מגלה, כי אלפי טייסים ברחבי העולם סובלים מדיכאון או ממחשבות אובדניות. 4.1% מהם שקלו להתאבד ובקרב 12.6% נמצאו סימפטומים של דיכאון קליני. אז מדוע המידע הזה מוסתר מכם?

טייס יצר סרטון שמלמד איך להנחית מטוס/צילום: Tim Morgan

בווידאו: הקוקפיט לא יציב? טייס יצר סרטון שמסביר איך להנחית מטוס בחירום

מדי יום ביומו, למעלה מ-4,000 טיסות מסחריות עושות את דרכן בשמי העולם, בידי טייסים שסובלים ממחשבות אובדניות. כך חושף מחקר פורץ דרך בתחום התעופה.


עוד על טייסים בוואלה! תיירות:
טייס החזיר את המטוס לגייט, כדי שנוסעים יוכל להיפרד מנכדם הגוסס
הטיסה התעכבה, הטייס הציע את הדיילת כ"פיצוי" לנוסעים
דיילות התפשטו בקוקפיט, הטייסים שיתפו פעולה
טייסים נתנו לכוכבת פלייבוי להטיס מטוס, ופוטרו


מהמחקר, שנערך באוניברסיטת הרווארד וכלל סקר בינלאומי, עולה כי 4.1% מהטייסים שקלו להתאבד במהלך השבועיים שקדמו למחקר, ובקרב 12.6% מהם נמצאו סימפטומים של דיכאון קליני.

ה-Telegraph הבריטי, המדווח על המחקר, מציין כי טייסים המאובחנים כסובלים מדיכאון חמור מקורקעים באופן מידי, אך מומחים בתחום טוענים כי רבים מהם מסווים את הסימפטומים הללו, בשל החשש להיות מושעים ולאבד את עבודתם.

המחקר נעשה לאור הטרגדיה שפקדה את נוסעי ואנשי צוות טיסת ג'רמן ווינגס בחודש מרץ 2015, בעת שטייס המשנה אנדריאס לוביץ, שככל הנראה לקה בנפשו, ריסק את המטוס באזור האלפים הצרפתיים וגרם למותם של 150 איש.

טייס חברת ג'רמנווינגס אנדראס לוביץ - 2010. GettyImages
ככל הנראה לקה בנפשו. לוביץ/GettyImages

מעטה של שתיקה

עורכי המחקר אף ציינו, כי ישנו מעטה של סודיות סביב נושא הבריאות הנפשית של טייסי טיסות מסחריות. אחד מבכירי הפסיכיאטרים בבריטניה הוסיף, כי איתור תסמיני דיכאון בקרב טייסים נועד לעיתים רבות לכישלון, בשל העובדה שטייסים רבים לא יהיו כנים דיים בכדי לפנות לעזרה.

"גילינו שטייסים פעילים רבים חווים תסמיני דיכאון ואינם פונים לקבל סיוע בשל ההשפעה ההרסנית שעלולה להיות לכך על הקריירה שלהם", אומר פרופ' ג'וזף אלן, שעמד בראש המחקר.
כדאי לדעת כי דיכאון, המשפיע על היכולת של בני הלוקים בו להתמקד במידע ולעבד אותו כראוי, אף מביא לתחושת כישלון קשה ולחוסר עניין במטלות היומיומיות.

המחקר החדש, שפורסם בירחון המדעי Environmental Health, נחשב לבעל משמעות רבה, בעיקר לאור העובדה כי המידע אודות מקרי דיכאון של טייסים נשמר בקנאות בתוך חברות התעופה השונות.

עוד באותו נושא

חברת התעופה שאף אחד לא רוצה לטוס איתה

לכתבה המלאה
טייסים קוקפיט טיסה. ShutterStock
איתור תסמיני דיכאון בקרב טייסים נועד לעיתים רבות לכישלון/ShutterStock

מי יותר מדוכא: טייסים או טייסות?

קרוב ל-3,500 טייסים הסכימו לענות על השאלון האנונימי שנשלח אליהם על ידי עורכי המחקר, אם כי למעלה מ-1,100 מהם לא הסכימו להשיב לשאלות העוסקות ישירות בבריאות נפשית.

מהנתונים עולה כי באופן יחסי, יותר טייסים מטייסות דיווחו על מצבים שבהם איבוד עניין יומיומי במטלות שונות, תחושת כישלון ומחשבות אובדניות. למרות זאת, טוען המחקר, באופן יחסי יותר טייסות אובחנו כלוקות בדיכאון, מאשר טייסים. נוסף על כך, המחקר מצא קשר ישיר בין דיכאון לבין שימוש מוגבר בגלולות שינה.

פרופ' סיימון ווסלי, נשיא הקולג' המלכותי לפסיכיאטריה, מציין כי "איסור טיסה לטייסים שאובחנו כלוקים בדיכאון לא יהפוך את השמיים לבטוחים יותר, מאחר שהדבר ידרבן טייסים אחרים שלא לספר על בעיותיהם". לדבריו, על הטייסים לדעת כי אם יודו שהם סובלים מבעיות נפשיות, הם יזכו בשיתוף פעולה, בתמיכה - והקריירות שלהם לא ייפגעו מכך. "רוב הלוקים בדיכאון מחלימים", מסביר פרופ' ווסלי ומוסיף "הייתי חש ביטחון לטוס עם טייס שאובחן, מטופל ונוטל תרופות נגד דיכאון".

רוב האנטר, ראש אגף בטיחות באיגוד התעופה הבריטי אומר כי "עלינו לעודד אווירת תמיכה והבנה בקרב הטייסים, ועל הטייסים לדעת, ללא חשש, שיש מי שיבוא לקראתם".

כידוע, אנדריאס לוביץ, טייס המשנה בחברת ג'רמן ווינגס, קיבל טיפול בשל המחשבות האובדניות שפקדו אותו, ורופאו אף קבע כי אינו כשיר לטוס. עם זאת, תקנות החיסיון הרפואי הגרמני, הנחשבות נוקשות למדי, מנעו ממידע זה להגיע אל חברת התעופה שבה עבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully