וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 סופ"שים בדצמבר: פסטיבל "חמשושלים" חוזר לבירה

1.12.2016 / 10:20

עיר הבירה עברה שנה לא קלה עם אירועי הסכינאות שהניסו את התיירים, ולקראת סוף השנה זה הזמן לאושש אותה. וכמו בכל דצמבר, גם השנה יתקיים פסטיבל "חמשושלים". אז מה מחכה לכם ב-5 הסופ"שים הקרובים? הנה הצצה להופעות, הסיורים והאטרקציות המיוחדות בירושלים

ירושלים חמשושלים. שמואל כהן, מערכת וואלה! NEWS
יש מה לעשות בדצמבר הקר. "חמשושלים" בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, שמואל כהן

לאחר הרנסנס התיירותי שעבר על ירושלים בשנים האחרונות, השנה היא חוותה משבר גדול בעקבות אירועי הסכינאות שהשתוללו ברחובותיה. התיירים הדירו רגליים, כך גם תיירי הפנים, ומקומות רבים נאלצו לסגור דלתות לנצח. לעומת התיירים, צעירי העיר החזיקו את הגחלת וניסו לשמור על שפיות ועל אורח חיים רגיל ככל האפשר, ויצאו לבלות אף על פי ולמרות הכל.

סמטאות השוק המו בלילות בבליינים, וכך גם הברים של נחלת שבעה, והצלחתם של אירועי הקיץ האחרונים ושל מסיבות הרחוב ההמוניות, היוו סוג של אסקפיזם והוכיחו שוב שירושלמים הם זן מיוחד שעומד בגבורה בחזית ולא נוטש.

הרצון לחזרה לשגרה מבורכת מחזיר לבירה את מסורת "חמשושלים" - מהפסטיבלים הוותיקים בעיר המציע רפרטואר תרבותי עשיר ושפע של אירועי אמנות, תיאטרון ומוזיקה לצד שווקים צבעוניים, סיורים מודרכים ואירוח במלונות במחירים מוזלים. הפסטיבל יפתח היום (ה') ויתפרש על פני חמישה סופ"שים, ולפי כמות והיקף האירועים נראה שאנחנו צריכים לעבור ולגור בעיר רק כדי לא להפסיד משהו מהמגוון המרתק המוצע לנו.

מי, מה ומתי

המגוון, כאמור, הוא גדול וכולל בין השאר את AVI - הפסטיבל הבינלאומי ליצירות וידיאו ארט ואנימציה שיוקרנו על גבי 40 מסכים במתחם הסינמה סיטי בהשתתפות 120 אמנים מרחבי העולם; הולגאב - פסטיבל ליצירה ישראלית אתיופית אותו תפתח הזמרת הבינלאומית אסתר אווקה; "מאסטר שף ספרותי" - מופע קולינרי עם גיל חובב בשיתוף קבוצת התיאטרון הירושלמי מיני סלאם ג'אם; אנסמבל ניגון ירושלמי שינגנו תהילים במוזיאון ארצות המקרא; מופעי גלריה עם עינת שרוף, ישי ריבו ולירן דנינו במוזיאון ישראל; פעילויות מיוחדות לצעירים וסטודנטים שיערכו אל תוך הלילה וסיורים מודרכים במוזיאונים, בעיר העתיקה וברחבי העיר כולה.

ירושלים חמשושלים. שמואל כהן, מערכת וואלה! NEWS
יצירות וידיאו ארט ואנימציה יוקרנו על גבי 40 מסכים/מערכת וואלה! NEWS, שמואל כהן

סיורים וסיפורים

חי משבת לשבת - לחץ... השעון מתקתק... החלות תופחות בתנור, הצ'ולנט כבר על הפלטה והעיקר שיהיה קוגל. בדיחות שספרדים מספרים על אוכל של אשכנזים ולהפך, כמה סוגי קוגל אוכלים האשכנזים, מה הקשר בין יהלומים לחריימה ואיך היו מכינים צ'ולנט בירושלים - סיור תיאטרלי מתובל בטעימות בהנחיית השחקן חביב מזרחי (15.12, 20:00).

סיפורים וסירים לשבת - סיור קולינרי בעין כרם, בבתים עתיקים של בשלניות הכפר שילוו בסיפורים, מוזיקה והיכרות עם מטעמי עדות ותבשילי השבת. בין המארחות, שיקבלו אתכם בלבוש אותנטי, בית הכורדיה בעמק התימנים, חוויה תימנית על הטרסה של אפרת גיאת וקוסקוס, סיפורים ואהבה בבית העתיק של שושנה קרבסי (23.12, 12:30-10:00)

עששיות ועוד - בעקבות סיפורים ודמויות מהמאה ה-19 שקמות לתחייה בסמטאות העיר העתיקה. המסלול עובר בשער יפו, הרובע היהודי, הרובע המעורב וכולל תצפיות מגגות העיר (1, 8, 15, 22 ו-29 בדצמבר, 21:30-19:00).

גינות ומזרקות - סיור החושף את הגינות הנסתרות, המזרקות המשובצות בהן כאבני חן, בנייני הפאר שנבנו בשנים האחרונות בעיר מול בתים יפים ואצילים מהמאה ה-19, ביניהם ניטעו ונשתלו גינות יפות (1, 8, 15, 22 בדצמבר, 18:30-16:30).

בין קודש לחול - סיור לילי בעקבות מקומות הבילוי התוססים במתעוררים עם רדת החשיכה. המסלול יעבור בשוק מחנה יהודה הפורח עם מסעדות טובות, בין מקומות בהם מתנגנת מוזיקה חיה, בין ברים ועוד (1, 8, 15, 22 ו-29 בדצמבר, 21:30-19:30).

גם במוזיאונים

המוזיאונים יהיו פתוחים אל תוך הלילה (01:00-21:00) ויציעו הופעות ופעילויות ללא תשלום בהם מופעים אקוסטיים של ישי ריבו ולירן דנינו במוזיאון ישראל; סיור עששיות המשלב תרבות, יצירה, אמנות ודמיון במוזיאון הרצל; "מסע מוזיקלי בזמן" במוזיאון לאמנות האסלאם עם "רוק אין דה חפלה" – מופע משירי להקת אבבא, בריטני ספירס ואחרים בעיבודים לצלילי המזרח, מופע מחווה ל"ביטלס", "פינק פלויד", "קווין" ו"פוליס" ועוד; "Make light" - תערוכה אינטראקטיבית והומוריסטית, מפגשים עם מייקרים ושיח גלריה במוזיאון המדע.

בנוסף, במוזיאון יהדות איטליה יערכו מופעי אופרה "מוונציה באהבה", במוזיאון ארצות המקרא יעלו סטנד-אפ ירושלמי, כנסיית סנט אנדרו הסקוטית תארח מופע ווקלי של זמרי א-קפלה ירושלים, בבית עגנון יערך סיור מומחז ובתיאטרון "פסיק" יציגו את "שיר כאב עושה לי טוב" העוסק בירושלים כסמל למצב הרוח שלנו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מגוון סיורים ברחבי העיר וסביבתה. סיור עששיות בהר הרצל/מערכת וואלה!, צילום מסך

שיק בשוק

גם השווקים והרחובות מצטרפים לחגיגה הלילית וברחוב בצלאל יתקיים הפנינג ססגוני עם 120 אמנים; ברחוב המלך ג'ורג' תיערך תערוכת רחוב ספרותית; בבית אליאנס יתקיים יריד רב תחומי מקורי של " ספרי חורף"; בין כיכר ציון לכיכר ג'נראלי יתקיים שוק לילה עם דוכנים, הופעות ושלל אטרקציות;
בימק"א יתקיים בזאר כריסטמס חגיגי וברובע הנוצרי בעיר העתיקה יפתחו את הכריסטמס מרקט המסורתי.

בנוסף, בית הספר מוסררה יציג וידיאו ארט, מיצבי סאונד, הופעות, הרצאות ומעגלי שיח, במרכז העיר יתקיים מופע מחווה לבוב דילן לרגל קבלת פרס נובל, ברחבת הדשא של ימק"א יתקיים קונצרט פעמונים ובשוק מחנה יהודה יתקיימו הופעות פתוחות בין הסמטאות, הדוכנים והברים.

עם הילדים

סיור משפחתי בטיילת החומות בעקבות ההיסטוריה והסודות של העיר העתיקה והחדשה מימי דוד המלך ועד היום. הסיור כולל תצפיות מרתקות על כנסיית דורמיציון המרשימה, לעבר עיר דוד, הרובע היהודי ובית כנסת החורבה ועד לתצפית מרהיבה על כיפת הזהב המוארת (1, 8, 15, 22 בדצמבר, 22:00-16:00); סיור ופעילות יצירתית עם חומרים ממוחזרים בעמק הצבאים, מאתרי הטבע החשובים המהווה חלק מהמערכת החקלאית בעיר בעת העתיקה (2, 9, 16, 23 בדצמבר, 15:00-13:00); סיור לאורך חלקו הדרומי של פארק המסילה, מתחנת הרכבת לכיוון נחל רפאים, בחלק היפה והפחות מוכר של ירושלים המערבית. המסלול מציע שילוב של טבע, נופים, גנים מטופחים וגני שעשועים יפים (2, 9, 16, 23 ו-29 בדצמבר, 14:00-12:00).

בנוסף, יערכו הצגות בתיאטרון הקרון בהן "למה בכה הדג?", "גששי החלומות", "רכבת המתנות של סבא וסבתא" ו"סבתא סורגת סיפורים" וכן מופע קברטי של בובות, מסכות וליצנות בתיאטרון קומקום.

ירושלים. ShutterStock
בסיור המשפחתי תראו את ירושלים מכל צדדיה/ShutterStock

ואיפה לנים

למרות המשבר התיירותי שחוותה העיר, והדיבור על העדר תיירים, לפני כחצי שנה השיקה רשת אורכידיאה את מלון הבוטיק היוקרתי הרברט סמואל, הממוקם בלב הפועם של העיר - כיכר ציון. רשת אטלס חנכה החודש את מלון בצלאל שנפתח במבנה לשימור, בסמוך לבית הספר לאמנות ההיסטורי, ובאפריל תפתח רשת ישרוטל את מלון אוריינט במבנה טמפלרי במושבה הגרמנית. אז נראה שהיזמים והמלונאים אופטימיים מאוד, וכך גם אנחנו.

לחגיגת חמשושלים מצטרפים 40 מלונות ברחבי העיר, שבסופ"שים יציעו לאורחיהם לילה שני ב-50 אחוזי הנחה או ארוחת ערב ללא תשלום נוסף. בין אלה שיעניקו את ההטבות נמנים המלונות דן בוטיק, דן פנורמה, לאונרדו פלאזה, ממילא, מצודת דוד, יהודה, עץ הזית, פרימה, קיסר, רימונים, תאודור, הרמוני, בצלאל, רמדה, המלך שלמה, הר ציון, אברהמס הוסטל וקראון פלאזה שמציע בנוסף חבילת "מעורב ירושלמי" הכוללת סיור טעמים וסיפורים בסמטאות הציוריות של שכונות נחלאות.

מתי: פסטיבל חמשושלים יתקיים, כאמור, בחמישה סופ"שים בחודש בדצמבר 1-3.12.16 , 8-10.12.16 , 15-17.12.16 , 22-24.12.16 ו-29.-31.12.16
מחיר: חלק מהאירועים יערכו ללא תשלום ואחרים במחירים סמליים
לפרטים: itraveljerusalem.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully