וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנטה קלאוס על אופנוע שלג: המקום בו אירופה נגמרת והקסם מתחיל

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

13.12.2016 / 9:00

לבקר במלון עשוי מקרח, ללכת בין דובים לזאבים, לרכוב על מזחלות הרתומות לכלבים, לטוס על אופנועי שלג ולבקר בכפרו של "אבא חג המולד". מדמותו האגדית של סנטה קלאוס ועד להרפתקאותיו של נילס הולגרסון, לפלנד תמיד הציתה את הדמיון. ביקור בה הופך את הדמיון למציאות

לפלנד בחורף. ShutterStock
ארץ רחוקה ומדהימה ביופייה. לפלנד בחורף/ShutterStock

לפי סיפורי המיתולוגיה של העם הסאמי, לכל דבר בטבע יש נשמה. סלעים, עצים, איילים, מים, הזוהר הצפוני, כל מה שסביבם נושא ידע וחוכמה בתוכו, והוא חלק חשוב בעולם. לכל דבר בטבע יש נשמה ורוח משלו. כשנמצאים בלפלנד, מבינים מה הצמיח את האמונה הזאת ברגע שנחשפים לטבע מתגלה במלוא הדרו ועוצמתו.

ילדי ישראל נחשפו לחבל ארץ זה בשנות ה-80, כששודרה בטלוויזיה החינוכית סדרת האנימציה "נילס הולגרסון", בה מסופר על ילד שובב ועצלן בן 14 אשר חי בחווה בשוודיה. נילס היה נוהג להתאכזר לחיות בחווה, עד ששדון שלכד מכווצו לגודל של ננס, ונילס מצטרף לאווז מולי במסעו עם אווזי הבר ללפלנד, באזור הצפוני של שבדיה, שם השמש אינה שוקעת. המסע המופלא הזה, הגם שהיה באנימציה, הצית את דמיונם של אלפי ילדים באשר לאותו חבל ארץ קסום. במהלך המסע רווי ההרפתקאות אופיו של נילס השתנה והוא הפך לידיד החיות. הילדים בישראל נותרו עם פנטזיה על ארץ רחוקה ומדהימה ביופייה. ביקור בלפלנד הופך את הדמיון למציאות, והמציאות הזאת מרהיבה.

הזוהר הצפוני איסלנד. ShutterStock
מראות עוצרי נשימה. הזוהר הצפוני/ShutterStock

כל עונה והקסם שלה

לפלנד הוא חבל ארץ בצפונה של אירופה, הכולל את חלקיהן הצפוניים של ארצות סקנדינביה ואת חלקו הצפוני של חצי האי קולה שתחת שלטון רוסי. אזור לפלנד משתרע בשטחיהן של ארבע מדינות - פינלנד, רוסיה, נורבגיה ושבדיה. שטחו כ-390 אלף קילומטרים רבועים, וחלקו המערבי, באזור שבדיה ונורבגיה, כולל פיורדים, עמקים, קרחונים והרים. הנקודה הגבוהה ביותר היא הר קבנקייסה (2,104 מטר) שנמצא בחלק השבדי של לפלנד.

במהלך חצי שנת הקיץ שורר אור בלפלנד מרבית שעות היממה, כשבשיאה אפשר לחזות ב"שמש חצות", יממה בה השמש אינה שוקעת. הנוף ירוק יותר, ומעוטר בפרחים ופירות יער. בחורף מזג האוויר קר מאוד, חשוך ברוב שעות היממה, והזוהר הצפוני נראה במלוא הדרו. עונות השנה בלפלנד שונות זו מזו באופן מובהק. אם בחורף הטמפרטורות נמוכות, הצבע הלבן שולט ויש מעט שעות אור ביממה, הרי שבקיץ לפלנד ירוקה, נעימה, ומסדרונות הסקי הופכים לגאיות ירוקות. בסתיו הנהרות שוצפים מים, האופק ערפילי והעצים משנים את גוון העלים לפני שאלה נושרים. באביב מגיעים ללפלנד הכי הרבה תיירים, כדי ליהנות משלג רך, טמפרטורה נעימה יותר ושעות אור מרובות יותר יחסית לחורף. הבדלים אלה הופכים את לפלנד לאטרקטיבית במשך כל השנה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
מסע אקסטרים בלפלנד של פוטוטבע. קובי ליאני
מסע אקסטרים בלפלנד על אופנועי שלג/קובי ליאני

80 אלף ילידים הפזורים בין ארבע מדינות

בני האזור הם הסאמים, שבטים ילידיים שחיים בחבל ארץ זה קרוב לעשרת אלפים שנה, והם מונים כיום כ-80 אלף בני אדם, המפוזרים בין פינלנד, רוסיה, שבדיה ונורבגיה. בלשונות רבות השתרש המינוח "לאפים", והוא מעליב חלק מהמקומיים, עבורם מדובר במילה שמפלה את אוכלוסייתם מכיוון שהיא מתארת רק את העם הסאמי היושב בשבדיה ובנורבגיה. אבל האופן שבו השתרשה המילה ברחבי העולם והפכה לשם הרשמי של האזור בפי התיירים המבקרים בו, גורמת לחלק מהסאמים "לבלוע" את העלבון.

מפגש עם הסאמים הוא קפיצה לאחור בזמן. במשך אלפי שנים הם עסקו בציד ובדיג, וכיום הם מתפרנסים גם מתיירות. כיום הכפרים שלהם הם שילוב של ישן עם חדש, מסורת עם מודרניות, כשליד בית העץ שלהם ניתן למצוא את ה"קוטה", אוהל בצורת חרוט המורכב מגזעי עצים ועורות הפרושים עליהם, בו מרפאים רופאי האלילים את החולים, והמשפחה מנהלת טקסים מסורתיים ומתקשרת עם עולם הרוחות. הסאמים לבושים גם כיום בבגדי צמר צבעוניים עזים, ששולטים בהם גוונים של כחול ואדום. נעלי הצמר יתהדרו בפונפון וקצה מחודד, ומצנפות הראש יהיו לרוב אדומות.

לפלנד בחורף. ShutterStock
הצבע הלבן שולט/ShutterStock

לבקר בכפרו של סנטה קלאוס

אם אותן מצנפות אדומות מזכירות את זו של סנטה קלאוס, הרי שאין זה מקרה. דמותו הבדיונית של "אבא חג המולד" מבוססת ככל הנראה על מסורת שיובאה על ידי מתיישבים מהולנד לארצות הברית, ומקושרת לחג המולד. לפי המסורת, מדובר בזקן חביב וטוב לב, המגיע בלבוש אדום מחבל לפלנד שבצפון פינלנד ומסתובב ברחבי העולם על גבי מזחלת רתומה לאיילים מעופפים. תפקידו של סנטה קלאוס לפקוד את בתי הילדים הטובים, להביא להם מתנות ולהגשים משאלות.

רוב האטרקציות שמציעה לפלנד נמצאים בשטחה של פינלנד. בצפון פינלנד, כחמישה קילומטרים מהעיר רובניימי, יש את הכפר של סנטה קלאוס - אתר הכולל את "לשכתו של סנטה קלאוס", בה ניתן לפגוש באדם המחופש בדמותו, סניף דואר שדברי הדואר הנשלחים ממנו נחתמים בחותמת מיוחדת, חנויות מזכרות, וכן אטרקציות תיירותיות כמזחלות כלבים, מזחלות איילים ואופנועי שלג. בעיר רובניימי ישנו מוזיאון מיוחד, המעוצב כצינור זכוכית ענק, הסוקר את חיי הלאפים ואת תולדותיה של לפלנד.

בתים מקושטים בכפר הסמוך לעיר רובניימי הנחשב לכפרו של סנטה קלאוס, פינלנד. ShutterStock
בתים מקושטים בכפרו של סנטה קלאוס/ShutterStock

המלון שבנוי מ-350 טונות של קרח

במהלך טיול בלפלנד, אפשר להבין כיצד נולדה האגדה. את מקומה של המזחלת הרתומה לאיילים אפשר להחליף באופנוע שלג שטס במהירות של 100 קמ"ש, וליהנות ממרחבי השלג העצומים. כשמביטים סביב, לפלנד צבועה לבן עד קצה האופק, אך בתוך הלבן הזה יש שפע של אטרקציות ההופכות את הביקור בארץ הרחוקה למסע עתיר חוויות.

לפלנד מאפשרת לבקר בטירות קרח מרשימות, לחזות במפלים קפואים, לעשות ראפטינג, ליהנות מספארי איילים, לנסות לדוג דגים דרך חור בקרח, לרכוב על מזחלת הרתומה לכלבי האסקי, להזרים אדרנלין בגוף במסלולי קארטינג על הקרח או בסקי על השלג, לשוט בשוברת קרח והאמיצים אפילו יכולים לשחות במי הקרח בעזרת חליפות מיוחדות.

טיול מאורגן ללפלנד

חדר בתוך מלון הקרח באזור ילסירבי, פינלנד. ShutterStock
במלון הקרח כ-30 חדרים וסוויטות, מסעדות, ברים, כנסייה והוא מעוטר בפסלי קרח יפהפיים/ShutterStock

בעיירה ראונה שבפינלנד אפשר לבקר בפארק בעלי החיים הכי צפוני בעולם, בו נמצאים 55 מינים של בעלי חיים ארקטיים, ובמהלך ההליכה בו עוברים בין דובים, זאבים, שועלים ואיילים. בעיירה סיוס (Sajos) שבמרכז צפון פינלנד, נמצא מוזיאון שהוא חלון לתרבות העם הסאמי הקטן, ובו תערוכות אמנות מתחלפות. בצפון-מזרח פינלנד מומלץ לבקר בפארק הלאומי הגדול אורהו קקונן. במקום תצוגה במופע של עופות דורסים, ומסלולי טיולים מעגליים באורך של קילומטר אחד ועד שישה קילומטרים.

בצפון-מערב פינלנד, בסמוך לעיר ספארטיקה, נמצא המלון המפורסם במדינה, העשוי כולו מקרח. מדי שנה בונים בעזרת 350 טונות של קרח ו-20 מיליון טונות של שלג את כפר השלג המרהיב, המשתרע על שטח של 20 אלף מטרים רבועים. במלון כ-30 חדרים וסוויטות, מסעדות, ברים, כנסייה והוא מעוטר בפסלי קרח יפהפיים. לא מעט זוגות מתחתנים באחד מאולמות המלון, ובסמוך לו יש אתר סקי פופולרי. בחורף 2016/17 המלון ייבנה בפעם ה-16 ברציפות, והתפוסה, כמדי שנה, תהיה מלאה.

חברת טיולים מאורגנים לחו"ל

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully