וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

30 למותו: טיול בעקבות המקומות האהובים על שמעון פרס

27.10.2016 / 17:00

מנוף הכינרת שנשקף מאלומות, דרך ההוד של עין עבדת ושדה בוקר ועד לסיור היסטורי בין האישים הקבורים בהר הרצל. חודש עבר מאז מותו של שמעון פרס, אז יצאנו לטיול בעקבות 9 התחנות המרכזיות בחייו

שמעון פרס הצעיר בתקופת הנוער העובד. ארכיון שמעון פרס,
שמעון פרס הצעיר בתקופת "הנוער העובד והלומד"/ארכיון שמעון פרס

הנשיא שמעון פרס ז"ל היה אחד מהאנשים הכי עסוקים בארץ. גם כשפרש מהנשיאות, לא הוריד את הרגל מדוושת הגז והמשיך להסתובב, לראות ולהיפגש כאן ומעבר לים. למרות שאהב לתור את הארץ בלו"ז הצפוף שלו, לא היה לו הרבה פנאי לחופשות וטיולים, וגם שכבר לקח לו פסק זמן - שילב תמיד מפגשים בלתי אמצעים עם הציבור הרחב.

במסעותיו הרשמיים ברחבי הארץ אהב פרס להסיט את וילון מכונית השרד ולהתענג על הנופים, ובהגיעו ליעד נהג לבקש שיערכו לו סיורים בשטח, במהלכם התרגש ממימוש החזון, מהבנייה ומתנופת הפיתוח.

אין זה סוד שהאזור האהוב עליו ביותר היה הנגב. הוא עשה לילות כימים בשדה בוקר, חלם ביחד עם מורו ורבו (בן גוריון) להפריח את המדבר, הקים את הכור בדימונה, מימש את חזון הפיכתה של ירוחם לעיר מדבר חשובה והתענג על פריחתו הירוקה של קיבוץ רביבים. גם הכנרת, אהובת נעוריו, הייתה חביבה עליו מאוד, אליה נהג לשוב בכל שנה במסגרת פסטיבל המוזיקה בעין גב.

לכבוד 30 הימים ללכתו מאיתנו, יצאנו לטייל בעקבות 9 תחנות מרכזיות בשדות חייו - החל מבן שמן, שם "נולד" מחדש, ועד להר הרצל, מקום מנוחתו עדן.

שמעון פרס כנער במסגרת טיול של תנועת "הנוער העובד והלומד"/מערכת וואלה!, צילום מסך

1. ראשית דבר, בן שמן

בגיל 14 עזב פרס את תל אביב ועבר לפנימייה בכפר הנוער בן שמן בה למד להיות חקלאי ובה נטמעו בו זרעי הציונות וההגשמה. הכפר למעשה חולל את המהפך הגדול בחייו - כאן הפך מ'פולני' לישראלי, כאן הכיר את סוניה גלמן, לימים רעייתו, כאן נחשף לתורתם של ברל כצנלסון ודוד בן גוריון, כאן התגייס להגנה וכאן, מסביב לבריכה, נערכה חופתם.

ואם אתם כבר שם: צאו לסיור מודרך עם שוקי שוקרון, מותיקי הכפר, שיוביל אתכם בעקבות החלוצים, ראשית החקלאות המקצועית בארץ והתפתחותה של מערכת החינוך. בדרך תעברו בשדרת עצי זית שניטעה ב-1908 לזכרו של הרצל, בבית בה גדלה סוניה פרס, שאביה היה נגר הכפר. עוד בכפר: טיולי סוסים בחוות דורון, טיולי אופניים עם גנור וארוחה ביתית במסעדה מקום בכפר.
לפרטים: שוקי שוקרון - 052-3629150
חוות דורון- 052-2346142
גנור - 052-2588142
מקום בכפר- 08-9245887

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
שמעון פרס בבן שמן. צילום: ארכיון שמעון פרס,
הכפר חולל את המהפך הגדול בחייו. שמעון פרס/צילום: ארכיון שמעון פרס

2. עם החבר'ה, קיבוץ אלומות

ב-1941 יצא פרס עם חבריו מגרעין בן שמן להכשרה בקיבוץ גבע, משם המשיכו והצטרפו להקמת קיבוץ אלומות על רכס הטרשים בפוריה, מעל הכנרת. בקיבוץ פרס היה רפתן ורועה צאן ובעת המרעה נהג להשקיף על עמק הירדן, בקעת יבנאל ותכול המים, להתאהב באגם ולרקום תוכניות לאומיות מול הנוף.

ואם אתם כבר שם: טפסו לראש מגדל התצפית (בתחנת הדלק), להשקיף על הנוף המרהיב, כנסו לשתות משהו בפאב 'פרסקי' (שם נעוריו של פרס), להתארח בחדרי האירוח הכפריים ולהתנחל לסשן של טיפולים ותזונה בחוות הבריאות מצפה אלומות.
לפרטים: 04-6653494

שמעון פרס בקיבוץ אלומות. יוסף אבי יאיר אנגל,
בקיבוץ אלומות המשקיף על הכנרת/יוסף אבי יאיר אנגל

3. הצריף הירוק, שדה בוקר

הצריף של בן גוריון כבר הפך למותג תיירותי, אך טרם היותו כזה שימש כמעונו הצנוע של ראש הממשלה, שם התקיימו פגישות התכנון להפרחת הנגב. פרס, שהיה אז מ'נערי' בן גוריון עשה שם ימים ולילות.

לפני כשנה הצריף שוקם ושופץ ולרגל השקתו המחודשת פרס שב לבקר בו ונדמה שהביקור הזה, בפסח 2015, נחרט שם לנצח. במהלך הביקור הוא עבר בין המוצגים, צפה בסרטים ובמיצג האורקולי ונהנה לשמוע את ההסברים. הביקור היה אמור להסתיים בכיתה שבצריף, בסיפורים וזיכרונות על בן גוריון, אבל אז יצא פרס וביקש לשבת על הדשא. להפתעת כולם לקח את המיקרופון והחל לספר סיפורים מצחיקים ואישיים: "פעם סיפר לי בן גוריון שהוא החליט ללמוד עברית כשהיה בן שלוש. שאלתי אותו "למה בזבזת שלוש שנים?" עוד הוסיף וסיפר: "בן גוריון היה אדם של אידאה אחת - להקים מדינה. כל היתר היה משני. הוא קם בבוקר ומה שראה לפניו זו מדינה. הלך לישון בערב, מדינה. ואחרי שהמדינה הוקמה? הוא לא חשב שהיא הוקמה". אט, אט התאספו עוד ועוד מבקרים על הדשא והקשיבו מרותקים לסיפוריו תוך תחושה שהם עדים לאירוע היסטורי מיוחד ומרגש.

ואם אתם כבר שם: מהצריף צאו לטיול רגלי בקניון עין עבדת, טפסו במדרגות החצובות בסלע ותגיעו לאחוזת קברם של פולה ודוד. על הדרך יציצו עליכם יעלי הנגב.
לפרטים: 08-6560469

שמעון פרס צריף בן גוריון. ג'וחא יוסף אבי יאיר, ספק 500
סיפר זכרונות על הדשא. שמעון פרס בקיבוץ שדה בוקר/ספק 500, ג'וחא יוסף אבי יאיר

4. נווה מדבר, ירוחם

את יום הולדתו ה-89 בחר פרס לחגוג בירוחם. החגיגות החלו במפגש עם הצעירים ששרו לו שירי הולדת והגישו עוגה קצפתית, המשיך בביקור בכפר הסטודנטים איילים ובסיור ברחבי העיר תוך שהוא מחמיא על קפיצת המדרגה שעשתה מהיותה מעברה ועד להפיכתה לעיר בתנופת פיתוח אדירה. בצהריים התענג על אירוח ביתי וארוחה טוניסאית שהכינה לו הבשלנית מזל נגר (שתשמח לבשל גם לכם) ובערב השיק את איריס וחלמונית במתחם "אירוחם" - הצימרים המקסימים של יואל ואורה רובין, אצלם גם לן את הלילה. את הביקור סיכם בהתרגשות גדולה ואמר שלא יכול היה לבחור לו מקום חם ומרגש מזה כדי לחגוג.

ואם אתם כבר שם: ירוחם היא יעד טיול מעניין שמציע אגם דיג שמסביבו מסלולי טיול ברגל ובאופניים, חניון עם מתקני שעשועים ושולחנות פיקניק, מרכז צפרות ועדרי צאן וגמלים שמוסיפים לתפאורה. תנופת התיירות הביאה גם לפתיחתו של "אירוס ירוחם" - המלון הראשון בעיר.

שמעון פרס נשיא המדינה בחגיגות לציון יום הולדתו ה-89 עם תושבי וצעירי ירוחם. 16 באוגוסט. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
חוגג את יום הולדתו ה-89 עם ילדי ירוחם/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

5. בעקבות הגרעין, דימונה

פרס היה האיש מאחורי החזון להקמת הכור הגרעיני שכיפת הכסף שלו מנצנצת ומאירה את רקע החום המדברי. אז להיכנס בשערי הכור, ולטייל שם, טרם זכינו אבל תנו כבוד לאיש שהפריח את השממה, דאג לפרנסת התושבים וחזה את התעוררותו של האזור, שנחשב היום ליעד נדל"ני מבוקש.

ואם אתם כבר שם: בדימונה תוכלו לנפוש על שפת האגם המלאכותי, שנחנך שם לאחרונה, להתרשם מהמזרקה המוזיקלית, לשוט בסירות ולערוך פיקניק בפארק בן גוריון הסמוך.
לפרטים: dimona.muni.il

שמעון פרס עם דוד בן גוריון בכור הגרעיני. ארכיון משרד הביטחון,
שמעון פרס עם דוד בן גוריון בכור הגרעיני/ארכיון משרד הביטחון

6. שמח בנמל, קיבוץ עין גב

הכנרת, כאמור, הייתה מהקומות האהובים על פרס. בפסח 2012 הגיע לבלות את חופשת החג בכפר הנופש שבקיבוץ מלווה בילדיו, נכדיו ועובדי בית הנשיא. החבורה לנה בצימרים של הקיבוץ ובמהלך היום הצטרפו להשקתה של ספינת הטיולים סוסיתא ולשייט בעקבות מלאכת הדייגים בלב האגם. בדרך חזרה פרס לקח את הפיקוד מקפטן מנחם לב, סובב את הגה הספינה ונווט אותה בבטחה לעגינה בנמל. על המזח אהב לזלול סרדינים טריים מתובלים בשום ולימון. בערב הצטרף לפסטיבל המוזיקה שנחגג בטיילת הנמל, זימר בקול גדול לצידה של שרהל'ה שרון ומאז הפך את הבילוי המשפחתי שם למסורת שנתית.

ואם אתם כבר שם: תיירות עין גב מציעה שלל אטרקציות לבילוי ונופש בהן מגוון סוויטות וחדרי אירוח, שייט דיג עם דייגים, סיורכבת בשבילי הקיבוץ, יצירה בנגריה של סבא יוסי, ארוחת דגים במסעדה המיתולוגית ובילוי לילי ב"מפגש הדייגים" - הטברנה של של קפטן לב.
לפרטים: 04-6658036, eingev.co.il

שמעון פרס השקת ספינת הטיולים בעין גב 2013. אריאל צור, תיירות עין גב, ספק 500
אהב את האזור. שמעון פרס בהשקת ספינת הטיולים בעין גב/ספק 500, אריאל צור, תיירות עין גב

7. מו"פ בערבה, חצבה

פרס, כידוע היה אבי הפיתוחים והחידושים הטכנולוגים והבייבי שלו היה הנאנו טכנולוגיה. כל הדברים האלה יושמו בתחנת יאיר – המרכז לפיתוח החקלאי בערבה התיכונה, ופרס היה מאוהדיה המושבעים של התערוכה השנתית שנערכת שם בכל ט"ו בשבט ומציגה את החידושים והפיתוחים החקלאיים הכי מתקדמים בעולם. פרס ניצל את ביקוריו בערבה גם למפגשים עם ילדי הערבה והתעניין בעיקר בלימודי המדע והסביבה שלהם.

ב-2011, לדוגמא, הגיע לתערוכה עם כל פמליית בית הנשיא. החבורה ביקרה במרכז המבקרים של המו"פ, בחממות החקלאות ובחוות העיזים והתארחה ללילה במלון מואה - נווה מדבר ייחודי עם אוהלים קולוניאליים, בקתות אפריקאיות ואגמי מים.
לפרטים: agri.arava.co.il

שמעון פרס עם בועז הורויץ מנכ"ל מו"פ ערבה. אדוארד קפרוב, ספק 500
שמעון פרס עם בועז הורויץ, מנכ"ל מו"פ ערבה/ספק 500, אדוארד קפרוב

8. הפארק של פרס, חולון

הפארק החולוני הושק בראשית שנות ה-2000 והיה מהמקומות הראשונים שהנציחו אותו בעודו בחיים. למרות היותו של פרס אזרח כבוד של העיר, ומורו ורבו היקר של מוטי ששון, ראש העירייה, מהלך הכבוד והערכה, כך מספרים, הביך אותו מאוד. לאורך השנים שמח לראות את התפתחות הפארק ואת המוני המבקרים שמחים ממכלול התרבות והפנאי שהוצעו להם במקום.

ואם אתם כבר שם: הפארק משתרע על 300 דונם ושופע אטרקציות בילוי - מדשאות, מתקני שעשועים ופיקניק, פארק מים, פארק אופניים, ספורטק, מוזיאון הילדים, היכל הקרח, היכל הספורט, אמפיתאטרון ו"לה פארק" - מתחם בילוי שנחנך לפני כשנה סביב אגם הכולל מפל, ברבורי שייט, מסעדות ובתי קפה.
לפרטים: park-peres.co.il

פארק פרס בחולון. פארק פרס בחולון,
מהמקומות הראשונים שהנציחו את פרס בחיים. פארק פרס בחולון/פארק פרס בחולון

9. תחנה אחרונה, הר הרצל

את הר הרצל פקד פרס רבות - בימי הזכרון לחללי צה"ל, בחלקת גדולי האומה ובטקסי הדלקת המשואות. ההר הוא גם תחנתו האחרונה, שאליה עולים מוקירי זכרו כדי לחלוק לו כבוד אחרון.

לרגל ציון חודש למותו יערך על ההר הסיור "מנהיג למנהיג" שיעסוק בקשר ובדמיון שבין תקופתו של הרצל, האיש והחזון, ועד למנהיגותו, חזונו ואישיותו של פרס. הסיור יעבור בין תחנות חייו של פרס ויסקור את הקשר המיוחד שלו לאישים הקבורים בחלקת גדולי האומה בהם יצחק שמיר, עמו ערך רוטציה ברשות הממשלה, הקשר עם יוני נתניהו, טרום מבצע אנטבה, והאחווה, החברות והדרך הפוליטית המשותפת עם יצחק רבין.
מתי: בימי שלישי, חמישי ושישי בחודש נובמבר
מחיר: 30-25 שקלים
לפרטים: 02-6321515

מצבתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס, 27 באוקטובר 2016. באדיבות המצולמים
התחנה האחרונה. קברו של שמעון פרס ז"ל/באדיבות המצולמים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully