וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האימפריה הסודית נחשפה: ערי הזהב הנסתרות של קמבודיה

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

25.5.2018 / 9:07

מקדש האנגקור המפואר לא לבד: גילוי הכרך העתיק והעצום שהסתתר במעבה הג'ונגלים במשך מאות שנים, מעניק לקמבודיה יהלום ארכיאולוגי בקנה מידה היסטורי והופך את הביקור בה לאטרקטיבי מתמיד

מקדש אנגקור ואט, קמבודיה. ShutterStock
לקמבודיה יש יהלום ארכיאולוגי נוסף מלבד מקדש אנגקור ואט/ShutterStock

"התברר לנו שטסנו במשך עשר שנים מעל האתר, ולא שמנו לב למבנים בגלל שהיו קבורים מתחת לצמחייה הסבוכה", סיפר בהתרגשות ד"ר דמיאן אוונס לעיתונאים. "בזכות הטכנולוגיה חשפנו נוף עירוני עם מורכבות מדהימה", הוסיף החוקר האוסטרלי, "בהתחלה היו לנו נקודות מנותקות על המפה המציינות מקדשים שונים, עכשיו יש לנו מפת רחובות מפורטת של העיר כולה".

הטכנולוגיה עליה דיבר ד"ר אוונס היא סריקת לייזר חדשנית באמצעות מכשיר שהורכב על תחתיתו של מסוק, ובעזרתה נסרקה רצפת היער הטרופי העצום שבמדינה. בזכות אותה טכנולוגיה בשם LIDAR, החוקרים קיבלו תמונות תת-קרקעיות של הג'ונגלים, ולאחר ניתוח הנתונים התגלה לפניהם מחזה מדהים: אזור ובו ערים עתיקות בנות 900 עד 1,400 שנה. גודל הכרך ההיסטורי שהתגלה גדול יותר משטחה של ניו יורק סיטי, ואחרי מקדש האנגקור ואט המרהיב, קמבודיה מתהדרת ביהלום ארכיאולוגי נוסף.

זו אינה סתם עיר. מה שד"ר אוונס ועוזריו חשפו בקמבודיה זאת תרבות שלמה, עידן נחבא בזמן, אזור עצום בגודלו שבו ערים היסטוריות ונסתרות, שהגילוי שלהן ישפיע על ההיסטוריה של המזרח הרחוק בכלל, קמבודיה בפרט ויהפוך את המדינה למוקד משיכה עבור תיירים.

מקדש אנגקור ואט, קמבודיה. ShutterStock
נבנה תחילה כמקדש הינדי ונועד לייצג את הר מרו המיתולוגי, מקום משכנם של האלים. מראה מהאוויר של מקדש אנגקור ואט/ShutterStock

לבה של האימפריה הקמרית

לפי ההערכות החוקרים, הכרך הנסתר היה לבה של האימפריה הקמרית, ממנה התפתחה קמבודיה המודרנית. הקמרים, הנקראים גם חמרים, נדדו מצפון אסיה לדרום מזרח אסיה לפני כ-3,000 שנה, ככל הנראה לאחר שנדחקו ממקומם על ידי עמים סינו-טיבטיים מהצפון ונזקקו לשטחים חקלאיים חדשים.

בני הקמר ישבו לאורך הנהרות המרכזיים של דרום-מזרח אסיה, עסקו בחקלאות ובמסחר, אימצו את האלים ההינדואים ואת הקונספט של המקדש הגדול כמעין 'הר קדוש'. למרות שהממלכות הקמבודיות עלו ונפלו לסירוגין ואף נעלמו לבסוף, החיבה הקמבודית להקמת מקדשים מאבן הותירה חותם היסטורי בדמות מבנים מפוארים הקיימים ממש עד ימינו. המבנה המפורסם מכל, וזה המצוי על דגל המדינה הוא מקדש האנגקור ואט, שנחשב ליהלום שבכתר תרבות הקמר.

מקדש אנגקור הוכרז כאתר של אונסק"ו בשנת 1992. הוא נבנה תחילה כמקדש הינדי ונועד לייצג את הר מרו המיתולוגי, מקום משכנם של האלים, ובהמשך שינה את אופיו לבודהיסטי. תכנונו ובנייתו החלו במאה ה-12, ולמרות שהוזנח עם השנים בני הקמר מעולם לא נטשוהו.

המתחם הוא למעשה עיר עתיקה עם תעלות, מקדשים, מקדשים וקברות פני 154 קילומטרים רבועים. האנגקור ואט (בעברית: מקדש הבירה) מוקף בחומה בגובה 4.5 מטר, שהיקפה הוא 1,024 מטרים (ממערב למזרח) על 802 מטרים (מצפון לדרום). בתוך החומה קיים שטח פתוח ברוחב 30 מטרים ואחריו חפיר מלא מים ברוחב 190 מטרים. ניתן להגיע אל האי המלאכותי שעליו ניצב המקדש, דרך סוללה ממזרח או שביל ממערב.

לאחר עבודות שימור ושיקום בשנות ה-90 של המאה ה-20, המקדש הפך למוקד עלייה לרגל לא רק עבור מאמינים אלא גם עבור תיירים, וכמיליון אנשים בשנה מבקרים בו. גוגל אף מיפתה את רחובות המקדש ואפשר "לטייל" בו דרך המחשב. אנגקור ואט כה חידתי ומפואר, שלונלי פלאנט, אחת מהוצאות הספרים הגדולות ביותר למדריכי טיולים בעולם, הכריזה עליו כאטרקציה הכי מרשימה בעולם, והציבה אותו במקום הראשון שלה מבין 500 האטרקציות העולמיות.

טיול מאורגן לוייטנאם וקמבודיה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

התיאוריות ההיסטוריות זקוקות לעדכון

בכרך ההיסטורי שהתגלה נמצאו תשתיות מים משוכללות שמעידות על התנהלות האימפריה העתיקה, האזור והאקלים. המיפוי הראה, כי האזור יושב בצפיפות והאנשים חיו בתוך ומסביב למקדשי העתיקים. נוכח גודל האזור שהתגלה נראה כי חיה בו אוכלוסייה רבה מאוד. החוקרים גם גילו תלוליות עפר גדולות ברחבי הערים הנסתרות והם מנסים להבין האם מדובר באמצעי הגנה או לחילופין בשיטה חקלאית לגדל יבולים.

החוקרים מנסים לעמוד גם על הסיבות שהובילו להתמוטטות הערים הנסתרות, וכבר עתה התיאוריה שתאילנדים פלשו לאימפריה הקמרית וגרמה לקמרים לברוח דרומה נדמית כלא נכונה. "אין לזה עדות בערים שנמצאו. זה מטיל בספק את כל מה שחשבנו על קריסת אנגקור", הסביר ד"ר אוונס את ממצאיו לאחר בדיקה ראשונית של השטח.

טיולים מאורגנים לחו"ל

תיירים מבקרים במקגש אנגקור ואט, קמבודיה, אפריל 2012. AP
קמבודיה זכתה באטרקציה תיירותית נוספת/AP

התגלית שתשנה את מפת התיירות במדינה

התיירות תורמת כ-12% מהתוצר הלאומי הגולמי של קמבודיה, מה שהופך אותו ענף המשק השני בגודלו. למרות צמיחה כלכלית של כ-6% בשנה במשך העשור האחרון, קמבודיה נותרה אחת המדינות העניות ביותר באסיה, כשכמעט שליש מאוכלוסייתה חיה מתחת לקו העוני, והיא מדורגת נכון ל-2013 במקום ה-139 מתוך 187 במדד הבינלאומי לשוויון ופיתוח אנושי.

קמבודיה התאוששה ממלחמת האחים האכזרית שהתחוללה בה לפני כארבעים שנה, והשתקמה מהפלישה הווייטנאמית אליה לפני כ-38 שנה. כיום היא מונרכיה חוקתית, שעיקר הכנסותיה מחקלאות ומתיירות, ויש בה הרבה מה לראות מלבד אנגקור ואט. המדינה ידועה בחופיה היפים ובאיים האקזוטיים שבה, הבירה הסואנת פנום פן מתהדרת במבנים קולוניאליסטים יפים מימי השלטון הצרפתי באזור במאה ה-19, בחלקה המזרחי זורם נהר המקונג האדיר המתחיל בפסגות ההימלאיה, אזור סיהנוקוויל מורכב מכמה חופים במרחקים של קילומטרים בודדים זה מזה ובו חיי לילה תוססים, והג'ונגלים העבותים במדינה הם הרפתה מפתה עבור כל תרמילאי.

עכשיו הציפייה היא, כי תיירים רבים יותר ייחשפו לטבע הפראי ולתרבות העתיקה שמציעה המדינה בעקבות התגלית. בקמבודיה אף סימנו את היפנים כיעד, ומשרד התיירות במדינה מכין תכנית אסטרטגית להגדלת כמות התיירים מארץ השמש העולה ב-50% עד שנת 2020, ושמספרם יעמוד על כ-7 מיליון בעוד כארבע שנים. המדינה גם מקדמת תכניות לקהלי יעד אחרי מלבד תרמילאים, במטרה להקים תשתיות לתיירות משפחות, תיירות נופש ותיירות עסקים והיא כוללת מהלך רוחבי שישפיע על המדינה בלא מעט פרמטרים - מהכשרת מדריכי תיירים דוברי שפות שונות, דרך שיפור רמת המסעדות והמלונות ועד שיפוץ ובנייה של מרכזי תיירות שונים.

הנתונים של מקדש אנגקור, הצנועים ביחס לאלה שהתגלו בערים הנסתרות של האימפריה הקמרית, רק מבליטים את חשיבות הגילוי ההיסטורי, וגודלו של האתר הארכיאולוגי מגמד את אנגקור ואט מבחינת פוטנציאל המחקר והתיירות הגלומים בו.

טיולים מאורגנים לחו"ל

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully