וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חובה לבקר: כל ההיסטוריה של ארץ ישראל במקום אחד

9.10.2016 / 14:12

היום (א') נחשף בירושלים מבנה הקריה הלאומית לארכיאולוגיה של ארץ ישראל, שיציג מגוון אדיר ומרתק של אוצרות המדינה שנתגלו בחפירות ארכיאולוגיות. בין הממצאים: פסיפסים מרהיבים, פריטים בני 7,000 שנה ועוד. עלות ההקמה: כ-400 מליוני שקלים

צילום וידאו: EYECON, באדיבות רשות העתיקות

מבנה הקריה הלאומית לארכיאולוגיה של ארץ ישראל, שנבנה בימים אלה בירושלים, נחשף היום (א') בגבעת המוזיאונים בגבעת רם, בין מוזיאון ישראל למוזיאון ארצות המקרא.

הקריה, על-שם ג'יי וג'יני שוטנשטיין, תאפשר לציבור הרחב נגיעה במורשתו דרך חשיפה למגוון האדיר והמרתק של אוצרות המדינה שנתגלו בחפירות הארכיאולוגיות, ולדרכי הטיפול בנכסי המורשת של הארץ, במעבדות שקופות לקהל. המקום יהיה בית פתוח למבקרים מהארץ ומהעולם, ומרכז חינוכי לתלמידים, אשר יוכלו לפגוש - באופן בלתי אמצעי, את כל "דרישות השלום" המרגשות שהותירו להם מי שחיו כאן לפני מאות ואלפי שנים.

בין השאר יוצגו במקום פסיפסים מרהיבים, מעבדות הטיפול בממצאים ובמגילות מדבר יהודה, תערוכה ראשונה מסוגה של מאות פריטים מרתקים בני 7,000 שנה, מיצג אור-קולי בין אוצרות המדינה, ועוד.

פריטים מתוך הקריה הלאומית לארכיאולוגיה של ארץ ישראל בירושלים. באדיבות רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
הקריה הלאומית לארכיאולוגיה של ארץ ישראל/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות רשות העתיקות
פריטים מתוך הקריה הלאומית לארכיאולוגיה של ארץ ישראל בירושלים. באדיבות רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
הקריה הלאומית לארכיאולוגיה של ארץ ישראל ע"ש ג'יי וג'יני שוטנשטיין, מבט אווירי/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות רשות העתיקות

פנינה ארכיטקטונית ייחודית

לטובת הקמת הקריה גויסו עשרות מליוני דולרים מ-26 תורמים ומהמדינה, ועלות ההקמה הכוללת שלה כ-400 מליוני שקלים. הקריה תהווה את המרכז הגדול ביותר בעולם להצגת המורשת הארכיאולוגית של א"י, על כל תרבויותיה, ותהווה בית לציבור הרחב ולאנשי המקצוע בתחום. הקריה תשמש כמרכז ארצי לאיסוף, שימור, לימוד, המחשה וחשיפה של עתיקות ארץ ישראל.

הקריה, המשתרעת על גבי כ-36,000 מ"ר, הינה פנינה ארכיטקטונית ייחודית שתוכננה על ידי האדריכל משה ספדיה, המסמלת את תהליך החפירה הארכיאולוגית - גג מתיחה "שקוף" הראשון מסוגו בארץ והמדמה את רשתות הצל המגנות מפני השמש בחפירות הארכיאולוגיות, מתעל מי גשמים לבריכה המצויה בחצר שמתחת, ויוצר מפל מים זורמים. שלושה מפלסים היורדים כשכבות חפירה ארכיאולוגית, אוצרים בתוכם חצרות, גלריות תצוגה מרשימות, מחסנים יעודיים, ומסלולי הליכה המשקיפים על המעבדות ועל מגוון הממצאים השמורים בקריה - ביניהם הספרייה לחקר הארכיאולוגיה של ארץ ישראל.

התצוגות בבניין שמות דגש על חשיפת תהליכי העבודה המגוונים של אנשי המקצוע העוסקים בעולמות הארכיאולוגיה והשימור. כך, למשל, ארון התצוגה שיוקדש לתגליות חדשות, יציג בתצוגה המתחלפת הראשונה את סיפור הספינה הטרופה בנמל קיסריה, שנשאה מטען שברי פסלים מרהיבים מברונזה למיחזור. מתצוגה זו ניתן ללמוד רבות על עולם הארכיאולוגיה התת-ימית, ובין השאר, כיצד נעשית עבודת החשיפה של ממצאים מתחת למים.

התצוגות פזורות בחלקים שונים של הבניין, ועוסקות במגוון נושאים. בקומת התצוגה של אוצרות המדינה ילכו המבקרים על גשר צף, תוך צפייה במיצג אור קולי שיוקרן על מאות אלפי הממצאים. הגג בבניין המרכזי מוקדש לפסיפסים, שרובם לא הוצגו מעולם, וייחשפו לציבור לראשונה.

הקריה לארכיאולוגיה תיחנך ב-19 באוקטובר, יתקיים במהלך חול המועד, במעמד ראש הממשלה. הטקס ישודר בשידור ישיר בדף הפייסבוק של "רשות העתיקות-לגעת בעבר". אירוע החנוכה ההיסטורי יתקיים בסימן חשיבות השמירה על המורשת הארכיאולוגית, הרוחנית, והתרבותית בארץ ישראל, ויוקיר תודה לתורמים אשר אפשרו בנדיבותם את הקמת המקום. פתיחת המקום לקהל הרחב תתאפשר בעוד כשנה.

לדברי ישראל חסון, מנהל רשות העתיקות, "קפיצה קטנה לקריה הארכיאולוגית, תאפשר קפיצה ענקית של כל אחד מאיתנו בזמן, אל תולדות האנושות והארץ. המורשת שייכת לכלל הציבור, ולנו יש החובה לשתף את כולם באוצרות שהיו שמורים עד כה במחסנים".

הקריה הלאומית לארכיאולוגיה של ארץ ישראל בירושלים. מערכת וואלה! NEWS
העבודות בקריה הלאומית לארכיאולוגיה/מערכת וואלה! NEWS
פריטים מתוך הקריה הלאומית לארכיאולוגיה של ארץ ישראל בירושלים. באדיבות רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
מאות גושי זכוכית וכלים בגלריה של תעשיית הזכוכית מהעולם העתיק/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות רשות העתיקות
פריטים מתוך הקריה הלאומית לארכיאולוגיה של ארץ ישראל בירושלים. באדיבות רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
פרטי ספינה טרופה מנמל קיסריה, שנשאה שברי פסלים מרהיבים מברונזה למיחזור/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות רשות העתיקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully