רוכבים בעיר: מסלולי האופניים העירוניים הכי טובים בארץ

11.10.2016 / 1:43

גם אם אתם לא נוהגים לרכוב על אופניים, יום הכיפורים הוא חגם הגדול של המדוושים. אז אם אתם נתקפים פתאום במנצ'יז לרכיבה, אספנו עבורכם את 9 מסלולי העיר הטובים ביותר לאופניים. דוושו בשלום, כפרות

מערכת וואלה!

בווידאו: למי שמעדיף לדווש בטבע - שביל ישראל באופניים

כבר שנים שיום הכיפורים הוא יום חגם של האופניים, וגם מי שלא דיוושו מטר בכל השנה נתקפים פתאום במנצ'יז לרכיבה. בשבילם, ובשביל הרוכבים החובבים, בחרנו תשעה מסלולי טיול עירוניים ברמת דיווש קלילה ומהנה, שמתאימה לכל המשפחה.

על אם הדרך מקומות לאתנחתא מרעננת, מפגש עם אתרים מעניינים, שאתם אולי עוברים על פניהם ביומיום ולא שמתם לב אליהם, ודרך נחמדה לרכוב בכבישים בשבילים הפנויים ולהעביר את הזמן עד תקיעתו של השופר.

1. מחוף אל חוף, נהריה

נהריה ידועה כעיר האופניים עוד בטרם הם הפכו לכלי רכב אופנתיים. המקומיים משתמשים בהם ככלי תחבורה יומיומי ונוח בעוד האורחים מצטרפים אליהם ומדוושים בנחת במסלולי האופניים המקומיים.

מסלול הכיפורים שלנו מתחיל במזרקה של כיכר התותח (הסמוכה לתחנת הרכבת), בשדרות הגעתון, והמשכו בדיווש מערבה לאורך תוואי הנחל העירוני עד להתמזגותו עם הים והטיילת המקומית. בנקודה זו תוכלו לבחור באחת משתי דרכים - דרומה, לאורך הטיילת שבין נהריה לשבי ציון, צפונה עד לראש הנקרה. בחרנו הפעם את המסלול הצפוני שעובר לאורך רצועת החוף, שהיא מהיפות בארץ, בשל מי הטורקיז והמפרצונים המרשימים המלווים אותה. אורך המסלול כ- 14 ק"מ, לכל כיוון, בדיווש קליל ומישורי עם אפשרויות לעצירה והתרעננות באחת מהבריכות הטבעיות.

בטיילת פונים צפונה ורוכבים עד לחיבור עם הכביש העובר במקביל לחוף הים. מול הגדר של חוף אכזיב פונים ימינה לכיוון מזרח, רוכבים עד לפסי הרכבת ופונים שמאלה לכיוון צפון. ממשיכים לדווש במקביל למסילת הברזל עד לפארק אכזיב. אם עייפתם תוכלו לסיים כאן (סך הכל 8 ק"מ) או להמשיך לאורך הכביש דרך חוף בצת והטיילת המוסדרת המובילה לפתחן של הנקרות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
טיול אופניים שבי ציון נחל בית העמק. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
בדרך תעברו את נחל הגעתון. דיווש על טיילת נהריה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

2. דרך אלנבי, חיפה

מנשה ליבשטיין, הבעלים של קבוצת "נקודת מפגש", הפועלות בחסות חברת האופניים מצמן את מרוץ, בנה עברונו שלושה מסלול דיווש עירוניים - בחיפה, נתניה ואשדוד. מסלול הטיול החיפאי שלו עובר לאורכה של דרך אלנבי כשאורך המסלול הוא כ-8 ק"מ הלוך וחזור.

נקודת המוצא היא בתחילת הרחוב, בסמוך למערת אליהו הנביא. מהמערה רוכבים צפונה לכיוון מוזיאון ההעפלה וחיל הים, נקודת עצירה מומלצת להתרשם מגשר הצוללת אח"י דקר ואוניית ההעפלה "אף על פי כן". מהמוזיאון רוכבים עוד כ-3 ק"מ עד לסוף הרחוב, בואכם לשכונת ואדי ניסנאס. זה המקום לעצור ולהשקיף מעלה אל יופיים של הגנים הבאהים הגולשים מטה לרחוב שדרות בן גוריון ולהמשיך הלאה לטיול בסמטאות השכונה היפה או לרדת לכיוון הנמל המתחדש. את החזרה תוכלו לבחור בשתי דרכים - האחת ברחוב העצמאות, השנייה בדרך יפו ובהמשך לפנות לכיוון בית החולים רמב"ם ולדווש במקביל לחוף הים, עד לנקודת ההתחלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תראו את יופיים מהמסלול בחיפה. הגנים הבאהים/מערכת וואלה!, צילום מסך

3. בין שלולית לנצחון, נתניה

המסלול הנתנייתי מתחיל ב"בריכת דורה" - שלולית החורף העירונית הממוקמת בדרום העיר. לפני שתצאו לדרככם מומלץ לטייל בשטח הפארק, בין נוף עצי האיקליפטוס ולנסות ולמצוא עקבות של בעלי החיים שהמקום מהווה עבורם בית גידול.

מהפארק, שבו אגב יש גם מתקני שעשועים ושולחנות פיקניק, יוצאים לכיוון שדרות בן גוריון ומדוושים צפונה עד לבית יד לבנים ולגן הגדול שמסביבו, הנישא מעל הים. זה ה-מקום לאתנחתא מעניינת ולטיול בין קרון הרכבת האותנטי שהגיע מגרמניה ושימש להובלת בקר ואחר כך להובלת היהודים למחנות ההשמדה (ואם תחפשו טוב תמצאו ליד אחת הדלתות חריטה קטנה של מגן דוד), לבין פסלי הפלדה המנציחים את חיל השריון ולאנדרטה המרשימה והמרגשת שהוקמה לציון הניצחון של הצבא האדום על גרמניה. האנדרטה מורכבת משני אלמנטים - מיצב של בונקר שמסמל את שואת יהודי אירופה וביציאה ממנו שתי כנפיים גדולות ולבנות הנישאות אל על ומסמלות את הניצחון והתקווה.

מהגן ממשיכים לרכוב עוד כ-2 ק"מ צפונה, לאורך שדרות בן גוריון, עד למלון כרמל. מהמלון חוזרים דרומה לנקודת היציאה דרך רחוב בן עמי או לאורכה של הטיילת היפה.
אורך המסלול כ-7 ק"מ הלוך חזור.

אנדרטת הצבא האדום נתניה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
לפני המסלול, כדאי לעצור כאן. אנדרטת הצבא האדום בנתניה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

4. הפארק הלאומי, רמת גן

אחרי שנים של היעדרות פקדנו שוב את הפארק והופתענו מהטיפוח והשדרוג שעבר, ומכמות הצועדים והרוכבים מסביבו.
נקודת המוצא של מסלולנו היא בכניסה מימין לפארק (לפני הכניסה לספארי) משם מדוושים בשביל השמאלי העובר על פני אחוזת קברו של אברהם קריניצי, ראש העירייה הראשון ומי שהוביל להקמת הפארק.

מקברו משיכים ישר לכיוון המוזיאון הזואולוגי ולגן הפרחים המזכיר בקטנה את גני ורסאי. זו הנקודה הראשונה לעצירה והתרשמות מהגן. בהמשך פונים שמאלה ורוכבים עד לחורשת האיקליפטוס היפה והקפתה במסלול העובר בין העצים. מהחורשה ממשיכים בשביל המוביל לאגם, במקביל למזרקות. זו הנקודה השנייה לעצירה ומנוחה על המדשאות שעל שפת האגם הפסטורלי בו משייטים בהנאה ברווזים לצד שפמנוני ענק. במרכז האגם מזרקה המיתמרת לגובה 30 מטרים שמוארת בערב בתאורה המעצימה את יופייה.

הגעה: מדרך אלוף שדה פונים לרחוב פרץ ברנשטיין וממשיכים עד לפארק.

מטיילים בפארק הלאומי בראש השנה, ספטמבר 2013. דרור עינב
הפארק הלאומי ברמת גן/דרור עינב

5. מסלולים ללא הפסקה, תל אביב

האופציות לדיווש אורבני בעיר ללא הפסקה אין רבות ומגוונות. הקלסי והמתבקש הם המסלולים לאורך נחל הירקון והשבילים הסובבים את הפארק בין יער בראשית למתחם "7 טחנות" שם תעצרו לנוח על שפת בריכת הברווזים; לאורך טייילת הים - צפונה עד הרצליה עם עצירות מומלצות בגן העצמאות, בנמל, בשפך הירקון, לאורך מסלולי הנחיתה של שדה דב ועד בואכם למרינה של הרצליה. מסלול טיילת נוסף הוא דרומה עד למבואות נמל יפו עם עצירות מומלצות במתחם התחנה, בסמטאות יפו העתיקה ובגן הפסגה - מראשו תצפית מרהיבה על העיר והים.

עוד מסלולים מומלצים - לאורך רחוב אבן גבירול עם אתנחתא על כסאות הנוח הפזורים ברחבת כיכר רבין, בסמוך לבריכת הנופרים; לאורך דרך בגין בואכם מתחם שרונה ודיווש בין בתי הטמפלרים ומנוחה על המדשאות המוצלות; לאורך שדרות ח"ן עד לגן השקמים המקסים, המסתתר בין היכל התרבות לבימה, ועצירה למנוחה בכיכר התרבות העירונית. משם תוכלו להמשיך ולדווש מערבה לאורך שדרות רוטשילד עד לכיכר היפה שבסוף השדרה; רכיבה בניחוח חו"ל בין הרחובות, הסמטאות והבתים היפים של שכונת נווה צדק, שם תוכלו לשמוע פטפוטים בצרפתית;

מכל המסלולים המומלצים נדמה שה-שיא, בעיקר עבור הילדים שבחבורה, הוא האפשרות לרכיבה חופשית בנתיבי איילון עם אפשרות לשילוב של 'לונה פארק' מקומי - עלייה וירידה בין הגשרים והמחלפים.ואם בגשרים עסקינן, עצרו לרגע על הגשר של מחלף רוקח ממנו תוכלו לראות את ההתמזגות של נחל איילון לתוך נחל הירקון שהחיבור ביניהם דומה לראש של ציפור.

טיול אופניים הירקון. יעקב שקולינק, מערכת וואלה! NEWS
סבוב רכוב קלאסי בתל אביב. טיול אופניים בירקון/מערכת וואלה! NEWS, יעקב שקולינק

6. ראשון לציון

חוץ מהיותה של ראשון לציון עיר הקניונים ומתחמי הקולנוע היא מבורכת בפארקים ושבילי אופניים מוסדרים שמחברים ביו הנוף האורבני לנוף הטבע והים. לעיר שלושה מסלולי אופניים עיקריים - האחד מתחיל בשפד"ן, בסמוך לסופרלנד, ומסתיים בטיילת הים; השני מסלול טבע משולט, אורכו 10 ק"מ שמתחילם באצטדיון הכדורגל, משמאל לסופרלנד, והמשכו לאורך סוללת העפר שחוצצת בין האגמים, עובר בתוך הטבע הפראי (שמדרום לעיר), דיונות החול, אגני החמצון ומסתיים בחוף פלמחים.

המסלול השלישי, הקליל יותר, אורכו שבע ק"מ, הוא מסומן ומיועד לרוכבים בלבד, תחילתו בסמוך לתחנה המרכזית, בצומת הרחובות ההסתדרות ויצחק רבין, וסיומו בטיילת העיר. מהתחנה רוכבים מערבה עד כיכר רבין (בסמוך למכללה למינהל), עוצרים ועולים לתצפית אזורית מראש האנדרטה. מהכיכר פונים צפונה לרחוב לוי אשכול וממשיכים לדווש עד לפארק חסידי אומות העולם (משמאל לנתיב האופניים) ובו בריכת מים, מתקני שעשועים, מדשאות ופינות מוצלות. מהפארק מדוושים עוד כמה מטרים עד לצומת משה דיין שם פונים מערבה ומשיכים לאורך המסלול המסומן עד לים. על דרך תפגשו את הדינוזאורים של הסינימה סיטי, את פארק שקמה, תחלפו על הגשר שמעל נתיבי איילון ואם יהיה לכם עוד קצת כוח 'תשברו' שמאלה ותכנסו לאזור האגם, לרכיבה קלילה מסביבו.

נתיב אופניים ראשון לציון. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
נתיב האופניים בראשון לציון/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו

7. שביל המסילה, ירושלים

מסילת הרכבת הטורקית, שחיברה בין תל אביב לירושלים, הפכה לשביל אופניים מישורי שחוצה את הנוף העירוני של שכונות בקעה ועמק רפאים. המסלול הוא קל לרכיבה ותחילתו במתחם תחנת הרכבת הישנה והמשכו בכיוון דרום-מערב, לאורך תווי המסילה שחוצה את פארק המסילה עד לצומת אורנים, כ-2 ק"מ אחרי. על אם הדרך בתי האבן היפים של השכונות הוותיקות, שדרה מטופחת, ספסלים ועצים מצלים לנוח תחתם.

באם תרצו להמשיך לרכוב עוד 5 ק"מ תמשיכו מערבה עד למלחה. הרוכבים המיומנים מוזמנים להמשיך הלאה ולדווש עוד 15-25 ק"מ במסלול הטבע הסובב את העיר ומתחבר לעמק מוצא ועמק הארזים שבפארק ירושלים.
הגעה לתחילת המסלול: מרחוב בית לחם 7 (בסמוך לתיאטרון החאן)

טיול אופניים פארק המסילה בירושלים. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
טיול אופניים בפארק המסילה בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו

8. יער המלאכים (שחריה), קרית גת

שביל יער המלאכים מומלץ בכיפור למדוושים המתגוררים בקריית גת, וכן לבני המושבים הסמוכים לו, ובימים רגילים לכל העולם ואשתו. ביער שני מסלולי רכיבה משולטים - הראשון מדורג ברמת קושי קלה והוא מומלץ לרכיבה משפחתית. השני, מדורג כבינוני+, אורכו 10 ק"מ והוא כולל עליות, ירידות, שיפועים, סיבובים ומעברי סלעים.

בשל כיפור נתמקד במסלול הקל, המסומן בירוק, אורכו 5.3 ק"מ והוא כולל עלייה מתונה שלאחריה ירידה כפית באורך מאות מטרים. תחילת המסלול בחניון עמק החרובים, בסמוך למגדל התצפית, והמשכה דרך חורבת כרוע שבה מבנה ציבורי, מקווה, שביל גתות וכבשן סיד משוקם. מהחורבה ממשיכים לשביל בית הבד המוביל אל שרידים עתיק, מגדל תצפית האש ומצפורי נוף בגובה 230 מטרים החולשים על נחל לכיש ומרחבי השפלה. לאורך המסלולים מותקנות עמדות מים, פינות מנוחה מוצלות ומתקני משחק פיסוליים.
הגעה: כ-4 ק"מ מזרחית לקריית גת. ניתן להגיע גם מצומת פלוגות, בפנייה לכביש 35

יער מלאכים שחריה. קק"ל, מערכת וואלה! NEWS
פינות מנוחה מוצלות ומתקני משחק פיסוליים. יער המלאכים-שחריה/מערכת וואלה! NEWS, קק"ל

9. בין מצודה לנחל, אשדוד

אורך המסלול המומלץ של ליבשטיין הוא כ-6 ק"מ לכל כיוון. תחילתו במצודה המקומית, הממוקמת בקצה הדרומי של העיר, בסמוך לקו הים. מהמבנה העתיק רוכבים דרומה אל כיכר השלום וממנה ממשיכים לאורך שדרות משה דיין. לאחר כ-2 ק"מ תוכלו לבחור בשתי דרכים - האחת דרך כיכר יוצאי סלוניקי ולהמשיך לאורך משה דיין, השנייה לעשות עיקוף קל דרך הרחובות אקסודוס ומפקורה שסמוכים לקו החוף. בכל דרך שתבחרו בסופה תצטלבו שוב עם שדרות משה דיין ותרכבו עד הפנייה שמאלה לכיוון הטיילת.

לאורך הטיילת רוכבים כ-1.5 ק"מ עד לפארק נחל לכיש - מהאזורים היפים בעיר שמשלבים טבע עם תרבות הפנאי. לאורך הנחל מרפסות תצפית מעל המים, מתקני שעשועים וגן חיות קטנטן.