וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תן לי בבקשה שיפוד עקרבים: שוקי האוכל המפורסמים בסין

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

14.3.2017 / 9:55

סין ענקית ומגוונת, והמטבח שלה משקף זאת היטב. כש-1.3 מיליארד בני אדם אוכלים כל מה שעף, שוחה, רץ או זוחל, אין פלא ששוקי האוכל הססגוניים הם אטרקציה תיירותית בפני עצמה

שוק אוכל בעיר בייג'ינג, סין. ShutterStock
שוק אוכל בבייג'ינג שבסין/ShutterStock

יש פתגם סיני שאומר ש"במקום שבו העצים רעבים, האוכל הופך לגן עדן עבור בני האדם". בסינית זה ודאי נשמע טוב יותר. מה שבטוח, הפתגם הזה משקף יפה את המציאות במדינת הענק העתיקה, שבה יותר מ-1.3 מיליארד אוכלים הכול כדי לחיות.

אוכל הרחוב בסין אינו סצנה קולינרית, אלא דרך חיים. הוא חלק בלתי נפרד מהיומיום של העם, הדוכנים מהווים מקום מפגש והפוגה מן העבודה, ובעיקר מיועד למלא את בטנו של ההמון מהר ובזול.

הסינים אוכלים הכול. ביקור בשוק אוכל טיפוסי בעיר גדולה בסין יחשוף בפנינו מנות שאינן מוכרות לעין המערבית ומאתגרות את האופן שבו אנו חושבים על אוכל. שיפודי עקרבים, נתחי כוכבי ים, ארבה קלוי, חטיפי רגלי תרנגולות, בשר טרי של תנין, תמנונים הנאכלים חיים, גלעיני אפרסק מומלחים, תבשיל מנצרים של במבוק, בשר כלבים וחתולים ומרקים המכילים בשר צבים. לסינים אין מגבלות דתיות או תרבותיות, ומבחינתם כל מה שעף, שוחה, רץ או זוחל ראוי להגיע לצלחת.

שיפודים של עקרבים בשוק אוכל, סין. ShutterStock
"במקום שבו העצים רעבים, האוכל הופך לגן עדן עבור בני האדם". שיפודי עקרבים בשוק אוכל בסין/ShutterStock

התעלה הגדולה שפתחה לסין את התיאבון

בקרב מרבית ההיסטוריונים שוררת הסכמה שעד לפני 3,800 שנה המטבח הסיני היה מפותח מאוד, אבל מתקשים להגדיר מהו בדיוק אותו מטבח סיני ומה הוא כלל, שכן ריבוי הממלכות והמחוזות, וההבדלים בין האזורים השונים יצרו מטבחים שונים מאוד אלה מאלה. ערי המזרח התבססו בעיקר על מאכלי ים, במערב ובצפון אכלו בעליי חיים, אופן התיבול היה שונה לחלוטין בין חבל ארץ אחד למשנהו והדגנים היו המזון היחיד שנאכל ללא הבדל ניכר בכל אחת מפינות הארץ.

התעלה הגדולה מבייג'ינג שבצפון ועד להאנגג'ואו שבדרום, מרחק של 1,794 קילומטר, שינתה באופן דרמטי את המטבח הסיני במשך השנים, עלי ידי מעבר סחורות ואנשים מחלקים שונים של הארץ באמצעות סירות. האוכלוסייה הרבה, הנתיבים שנפתחו וטכניקות הבישול והחיתוך שאומצו, הפכו את שוקי האוכל בסין לנפוצים ופופולריים.

מאז החלה סין להיפתח למערב בשנות ה-70 היא הפכה ליעד תיירותי ראשון במעלה, וארגון התיירות העולמי חוזה כי בשנת 2020 היא תהיה המדינה בעלת מספר התיירים הזרים הרב ביותר בעולם. בשנת 2015 ביקרו במדינת הענק המסקרנת 133 מיליון תיירים, כולל זרים ותושבים מהונג קונג, מקאו וטאיוואן, ואין ספק כי במרוצת השנים שוקי האוכל בערים הגדולות הפכו לאטרקציה תיירותית פופולרית.

טיול מאורגן לסין

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שוק אוכל בעיר שנגחאי, סין. ShutterStock
התעלה הגדולה מבייג'ינג שבצפון ועד להאנגג'ואו שבדרום שינתה את המטבח הסיני. שוק אוכל בעיר שנגחאי שבסין/ShutterStock

גן עדן של צבעים וטעמים

בבייג'ינג יש עוד חמישה שוקי אוכל גדולים, והשוק שברחוב "רוח הרפאים" (Gui Street) נחשב לפופולרי והאיכותי ביותר מבחינה קולינרית. הוא פתוח כל הלילה ונודע במנות הקטנות שהוא מגיש, הכוללות לובסטרים קטנים וחריפים, שיפודי עקרבים ובשר כבש בטכניקות עשייה שונות.

בשנגחאי יש שישה שוקי אוכל גדולים, כשהבולט ביניהם נמצא במרכז העתיק של העיר, באזור מקדש אלי העיר (City God Temple of Shanghai), והוא מפורסם במנות הדים סאם שדוכניו מספקים למיליוני המבקרים מדי שנה.

המבקרים בעיר שיאן שנמצאת מערבית לבייג'ינג ושנגחאי, יגלו בשוק האוכל שברחוב הואימין שברובע בילין, אוכל המזכיר במנותיו ובתבליניו את המטבח הערבי. במרכז המודרני של ג'ונאנגג'ואו אפשר למצוא שוק אוכל המספק מנות ייחודיות ומסורתיות כגון נקניקיות סרטנים, כופתאות דלעת, תבשילי שעועית בחלב ודייסות בטעמים שונים.

האנגג'ואו שמדרום לשנגחאי היא אחת הערים המשגשגות בסין, והמתוייר מבין ששת שוקי האוכל שלה הוא זה הנמצא במדרחוב הסמוך לאגם המערבי. השוק נודע במיני העוגות שנמכרות בו, במאכלים המשלבים בהם שורשי פרחים ואף במנה הנקראת "טופו מסריח" בו מוגש טופו מתובל לצד רטבים שונים.

העיר צ'נדו שבמרכז סין בנויה בצורה מעגלית, היא החמישית בגודלה במדינה ומתפתחת כמרכז תיירות מהגדולים בסין. צ'נגדו מהווה בסיס לטיולים בכל רחבי מחוז סצ'ואן, המפורסם הודות לדובי הפנדה החיים בו, פסל הבודהה הענק ועוד אטרקציות תיירותיות. חריפות ותבלינים עזי טעם מאפיינים את המנות המוגשות בשוק האוכל הגדול בעיר, הנמצא ברחוב ג'ינלי. מנת הדגל של העיר היא כיסוני בצק ממולאים המוגשים לצד רטבים מסורתיים.

טיולים מאורגנים

שוק אוכל, הונג קונג, סין. ShutterStock
עושר קולינרי בלתי נדלה. שוק אוכל בהונג קונג/ShutterStock

נדמה שאת העושר הקולינרי הגדול ביותר מספקים שוקי הרחוב אפשר למצוא בהונג קונג. קאולון סיטי מרקט שאהוד על האוכלוסייה ממוצא תאילנדי בעיר, ידוע במיני הפירות האקזוטיים שבו ובמאכלים שיוצרים מהם. רבים ממבקריו טועמים את הדוריאן בעל הריח העז שנחשב ל"מלך הפירות", ומקלפים בזהירות את קליפתו הקוצנית המסתירה תחתיה את בשרו המתוק. בשוק קיונג קי אפשר למצוא פירות ים מוקפצים. בשוק הלילה ברחוב טמפל, שנמצא אף הוא באזור קאולון, מוכרים הכול - מבגדים ועד מוצרי אלקטרוניקה מזויפים, והוא מתעורר לחיים אחר הצהריים. במהלך הסיור בו אפשר לעצור בדוכנים המוכרים תה קר, מריר וכהה מאוד, שנעשה מבישול של עשבי תיבול ומוגש בקערות פורצלן.

סין ענקית ומגוונת, והמטבח שלה משקף זאת היטב. אלה שיתגברו על המחסום התרבותי ויהיו מוכנים לנסות את האוכל שנמכר בשוקי האוכל, ייחשפו למטבח עצום מבחינת ההיצע הקולינרי שהוא מספק, בעל טכניקות בישול רבות ושפע של טעמים. צמחוניים וטבעוניים ימצאו בו מאכלים למכביר, חובבי בשר, דגים ופירות ים יתענגו על עושר הטעמים, והנועזים אשר מוכנים לטעום הכול יגלו בין הסמטאות עולם ומלואו.

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully