וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ב-2020 נקבל טוקיו אחרת: בירת יפן מתכוננת לאולימפיאדה

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

4.9.2016 / 11:40

"מלונות האהבה" עוברים שינוי ייעוד, מיליארדים מושקעים בתחבורה ובנדל"ן, חברות הענק מציגות פיתוחים טכנולוגיים וגם הזקנים והנכים זוכים להתחשבות. ב-24 ביולי 2020, טקס הפתיחה של אולימפיאדת טוקיו יצא לדרך ובירת יפן תיראה שונה ממה שהיא נראית כיום

נערה ברובע הארג'וקו, טוקיו, נובמבר 2013. ShutterStock
רובע הארג'וקו טוקיו/ShutterStock

המעצב היפני אסאו טוקולו, עמד נרגש מול העיתונאים. שבועות של עבודה הגיעו לקיצן עם חשיפת פרי עבודתו. השקעתי הרבה זמן ומחשבה בעבודה, במחשבה שאני יוצר את הילד שלי", אמר. הלוט הוסר ולעיני כולם נגלה עיגול שמורכב ממלבנים שונים בצבע כחול אינדיגו, המונחים באופן שיוצר מעין פרח לבן בחלק הפנימי של העיגול. כחול אינדיגו מבטא בעיני היפנים תחכום ועידון, המלבנים הקטנים הם בהשראת הדפוס המשובץ מתקופת האדו בין המאות ה-17 ל-19, והסמל מבטא את המסר "אחדות בגיוון". מתחתיו נכתב טוקיו 2020, והתנוססו חמש הטבעות האולימפיות. חשיפת הלוגו הייתה עוד רגע מרגש עבור היפנים, שעובדים במרץ ומשנים את פניה של בירתם לקראת אירוע השיא, שבסופו טוקיו תיראה כמו השער לעתיד.

אם אפשר לתמצת למילה אחת את קדחת העבודה היפנית לקראת המשחקים האולימפיים שתארח בירתם, היא תהיה "חדשנות". ראש הממשלה שינזו אבה, דוחף את הכלכלה השלישית בגודלה בעולם להציג את יפן במלוא הדרה - אומה עם עבר מפואר שצועדת בחזית ההתפתחות הטכנולוגית האנושית.

נוטעים מיליון עצים ומשקיעים בתשתיות התחבורה

היפנים הגדירו מספר מטרות כבר ב-2013 ומאז הם פועלים במרץ לממשם. כדי לחסוך באנרגיה ולצמצם את זיהום האוויר הם בונים תחנת כוח המבוססת על שימוש בגז טבעי, ומעודדים הקמת מערכות אנרגיה סולרית לבתים פרטים ובנייני דירות. הם נוטעים כמיליון עצים ברחבי העיר הצפופה. חלק מהים במפרץ טוקיו יובש ועליו נבנו מתקנים אולימפיים, כולל מבנה עבור תחרויות השחייה. בטוקיו נסללו 20 קילומטרים של עורקי תחבורה חדשים ו-28 קילומטרים של כבישים חדשים שאמורים להקל על זרימת התנועה בעיר הענקית. ההשקעה הכוללת מוערכת בכ-6 מיליארד דולר.

כדי לקלוט את המוני התיירים היפנים הופכים את שדה התעופה המקומי "הנדה" לבינלאומי, ומשפרים במקביל את מערכות התחבורה הציבורית בעיר. חברת הרכבות משקיעה 2.3 מיליארד דולר בבנייה מחדש של שלוש תחנות מודרניות ושיפוץ של כמה קווים הסמוכים למתקנים האולימפיים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

גם "מלונות האהבה" נרתמים למאמץ

גם הנדל"ן מושפע מאירוח המשחקים, ויזמים מקומיים וזרים משקיעים הון בבנייה או בשיפוץ מבנים קיימים. ביפן דווח על כך שקבוצת משקיעים מסינגפור בונה מגדל יוקרה שעלותו מוערכת בכ-240 מיליון דולר, והוא יאפשר לאנשים אמידים לשהות בעיר לתקופה ממושכת, לפני ואחרי זמן המשחקים. כדי להוזיל את עלויות הבנייה, וכדי ליישם תכנית שכוללת שיפוץ מבינם רבים בעיר במטרה למנוע את קריסתם במקרה של רעידת אדמה, התירה המדינה הגדילה המדינה את מכסת הפועלים הזרים, עקב המחזור בידיים עובדות.

הממשלה היפנית אף קידמה תכנית שיפוצים נרחבת לכל אותם "מלונות אהבה", והפיכתם לבתי מלון "רגילים" שיעזרו לעיר לעמוד בביקוש הגדול לחדר פנוי בזמן האולימפיאדה. ברחבי טוקיו יש כעשרת אלפים מלונות המוגדרים ככאלה, כשתפוסתם בימי חול עומדת על כ-40 אחוז, מה שהופך אותם למשאב שחובה לנצל כדי להלין את התיירים בעיר ולגרום להם "להחזיר" את ההשקעה של העיר במשחקים על ידי שופינג, בילויים וביקור באטרקציות. אירוח המשחקים האולימפיים הוא למעשה ה"תירוץ" שחיפשו היפנים כדי לחדש את פני בירתם, אל מול צמיחתן של ערים רבות במזרח הרחוק, בעיקר בסין ובדרום קוריאה, ולהפוך אותה לעיר נוחה יותר עבור תושביה, ואטרקטיבית יותר עבור מיליוני התיירים ואנשי העסקים הבאים אליה מדי שנה.

לחזור לקדמת הבמה הטכנולוגית

ההכנות משפיעות על טוקיו לא רק בהיבט הטכנולוגי או התחבורתי, אלא גם בזה הביטחוני. המשטרה היפנית החלה לאמן כמות גדולה של כלבים במטרה להשתמש בהם בהתמודדות עם טרור ובחיפוש נעדרים במקרה של אסון טבע או פיגוע טרור עוצמתי. ליד שדה התעופה "הנדה" שבעיר מוקמת "אקדמיה לכלבים", והמשטרה גם מתכוונת להגדיל את כוח האדם העומד לרשותה כדי להתמודד עם איומי הטרור ולהפחית את כמות אירועי הפשיעה.

עיריית טוקיו מנצלת את ההכנות גם כדי להתמודד כראוי עם בעיית הזדקנות האוכלוסייה. אם בזמן אולימפיאדת טוקיו 1964 אחוז האנשים מעל לגיל 65 עמד על 6.3 אחוזים, הרי שבזמן טוקיו 2020 אחוז בני ה-65 ומעלה צפוי לעמוד על 29.1 מכלל האוכלוסייה. עיריית טוקיו שוקדת על התקנת מעליות, רמפות וגישה לאנשים המוגבלים בתנועה בכל תחנות המטרו והבניינים הציבוריים.

אחרי שאיבדו את שוק הסלולרי לחברות מקוריאה וארצות הברית, וראו תאגידים שונים במזרח הרחוק פורחים ואת המותגים היפניים דועכים, היפנים מנסים לחזור לקדמת הבמה הטכנולוגית, ושואפים לנצל את תשומת הלב העולמית במשחקים ובהכנות להם, כדי להציג חידושים פורצי דרך. חברת הרכב ניסן, לדוגמה, חשפה מכונית עם הגה נשלף ושמשה שמציגה מידע, ואילו הונדה וטויוטה "ענו" לגוגל והציגו כלי רכב עם מצבים אוטונומיים המסוגלים לשנות נתיבים ולהימנע מהתנגשויות.

אחרי שבקיץ 2015 נפתח בטוקיו "המלון הרובוטי" בו פקידי הקבלה, הבל בוי'ז והמנקים הם רובוטים, היפנים מנסים ליישם חלק מהטכנולוגיה בכפר ובמתקנים האולימפיים, וכן להטמיע אותה באי המלאכותי אודיאבה במפרץ העיר, כדי להחיות אותו מחדש כאזור מתקדם ואולטרה-מודרני של תעשייה ומסחר.

שלטים מוארים במרכז שינג'וקו, טוקיו, יפן. ShutterStock
טוקיו/ShutterStock

"האסלה של טוקיו"

יפן, וטוקיו בפרט, עוברות שינוי ושדרוג מערכות כולל, כשהממשלה מזרימה תקציבים לסקטור הציבורי ומקלה על הסקטור הפרטי. הממשלה יצרה שיתופי פעולה עם תאגידים מסחריים כדי להחזיר חלק מההשקעה והסירה כמה חסמים ביורוקרטיים כדי להאיץ תהליכי בנייה. היפנים מודעים לכך שהעלות האסטרונומית של אירוח האולימפיאדה עלולה לפגוע בהם, אבל מצד שני חשים שזאת העת לבצע קפיצת מדרגה שתאפשר לארץ השמש העולה לחזור לקדמת הבמה נוכח צמיחתן המואצת של חלק ממדינות המזרח הרחוק בשנים האחרונות.

"יש חשש שיפן תמתח את עצמה מעבר למה שהיא יכולה", הזהיר ויליאם סאיטו, מומחה יזם וטכנולוגיה שהתראיין ל"ג'פאן טיימס" בנוגע להוצאות הממשלתיות, "לא מעט כלכלנים מנבאים שהאולימפיאדה תהיה הזרז ל'בעיית ה-2020'". זאת כנראה הסיבה לכך שאת בניית המתקנים והתשתיות העירוניות עושים היפנים תוך למידה מהעבר, והם מנסים להימנע מטעויות שיעלו להם ביוקר. דוגמה לכך היא האצטדיון האולימפי. תחילה הם שכרו את שירותיה של האדריכלית הנודעת זאהה חדיד, שבינתיים הלכה לעולמה, והציגו תכנית להריסה ובנייה מחדש של האצטדיון האולימפי הישן בעלות של שני מיליארד דולר. הביקורות על כך שהאצטדיון החדש נראה כמו "האסלה של טוקיו" ועלות התכנית בסך שני מיליארד דולר גרמו לוועדה המארגנת ביפן לבטלה, לצמצם את העלות למיליארד דולר, ולבנות אצטדיון אחר. בנוסף, צוותים יפניים התייעצו עם עיריית לונדון בשלב התכנון כדי לשחזר את הצלחת המשחקים בבירת בריטניה, ולהימנע מנפילה לבור כלכלי אליו נקלעו ערים כגון אתונה ומונטריאול בעבר.

לקראת אולימפיאדת טוקיו 1964 יפן הציגה לעולם את "רכבת הקליע" שמהירותה מגיעה ל-300 קמ"ש, מחלפי ענק וכבישים מהירים, ושיפור תשתיות שהוגדר על ידי המקומיים כ"נס כלכלי". ביום שישי, ה-24 ביולי 2020, טקס הפתיחה של אולימפיאדת טוקיו יצא לדרך, ובירת יפן תהיה ערוכה ומוכנה לקראתו, כשבלב תושביה תקווה שהמאמץ יהיה שווה את זה, והעבודות יוכתרו כ"נס כלכלי" חדש, שיזניק את המדינה קדימה במאה ה-21.

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס
  • עוד באותו נושא:
  • יפן
  • טוקיו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully