וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבירה הירוקה של אירופה: כך ליובליאנה הפכה לפנינה של הבלקן

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף פגסוס, מערכת וואלה! NEWS בשיתוף פגסוס

14.8.2016 / 14:06

עם אינספור שטחים ירוקים, פינות חמד למכביר ורחובות ממורקים אין זה פלא שבירת סלובניה זכתה בתואר הבירה הירוקה של אירופה מטעם האיחוד האירופי

ליובליאנה, סלובניה. Pablo Debat, ShutterStock
מחויבות ליעדים סביבתיים. ליובליאנה/ShutterStock, Pablo Debat

והזוכה היא... ליובליאנה. בירת רפובליקת סלובניה שבדרום-מרכז אירופה הוכרזה כ"בירה הירוקה של אירופה" לשנת 2016, ובצדק. ביום, בלילה, ברגל או באופניים - יפה לטייל בליובליאנה בכל מצב. העיר רוויה בשטחים ירוקים, באינספור פינות חמד מוצלות וברחובות ממורקים.

האיחוד האירופי, בו חברה סלובניה משנת 2004 (המדינה הראשונה ממדינות הבלקן שהצטרפה לאיחוד), מעניק מדי שנה את התואר הנכסף לעיר אירופית המציגה הישגים גבוהים בתחום הסביבה ועם מחויבות ליעדים סביבתיים שאפתניים גם בעתיד. לפני ליובליאנה, הוכרזו ערים כמו המבורג וקופנהגן כבירות הירוקות של אירופה.

המקבילה הארץ-ישראלית לאוסקר הירוק של אירופה היא תחרות "קריה יפה ומקיימת בישראל יפה" של המועצה לישראל יפה. אלא שלהבדיל אלף הבדלות ממחוזותינו רוויי הבטון והפיח, הרעשים ששומעים ברחובותיה הצרים והנאים על גדות נהר ליובליאניצה, הם לרוב של טפיחות נעליים על אבני הריצוף או קולותיהם של היושבים בבתי הקפה. סיבה מספיק טובה עבורנו בלבנט להוריק מקנאה.

אך לא תמיד כך היו פני הדברים. עד לפני עשור, רחובות ליובליאנה היו כל כך סואנים ופקוקים שכמעט ולא נותר מקום להולכי רגל. ואלה, נאלצו לפלס את דרכם בין מכוניות ואוטובוסים אפופי אדי דלק.

כיום, לא רק הרחובות הקטנים והצדדיים, גם הרחובות הראשיים במרכז העיר הפכו אזור נטול רכבים פרטיים שהכניסה אליו מותרת אך ורק להולכי רגל, אופניים, אוטובוסים ושירות מוניות חשמלי הקרוי Kavilir. ואם תהיתם מה עושים ליובליאנים המתגוררים במרכז העיר - עליהם להחנות את רכבם מחוץ לאזור המוגדר כאזור ללא מכוניות ולהתנייד משם רגלית או לחילופין לשנס מותניים ולדווש.

אגב, חששות שנטרול רכבים פרטיים ינטרל גם את העסקים המקומיים - התבדו. המהלך, כך טוענים קברניטי העיר, רק תרם לעסקים ולתיירות במרכז ההיסטורי. ליובליאנה, אגב, קטפה את התואר הבירה הירוקה של אירופה בין היתר הודות להצלחת המאבק התנועתי כאמור.

כנסייה בעיר הבירה ליובליאנה, סלובניה. Matej Kastelic, ShutterStock
"90% מהתושבים ירצו להשאיר את מרכז העיר סגור לתנועה". ליובליאנה/ShutterStock, Matej Kastelic

סוד ההצלחה: ראש עיר עם ראש עסקי

הקרדיט למהפך הירוק של ליובליאנה נזקף לזכותו של ראש העיר ליובליאנה, זוראן ג'אנקוביץ'. האחרון, שנכנס לפוליטיקה המקומית אחרי קילומטרז' מרשים במגזר העסקי, פעל לקידום תכנית ארוכת טווח לשיפור איכות החיים בעיר תחת השם "חזון 2025".

התכנית מגדירה בין היתר יעדים בתחום התחבורה (בניית יותר חניונים תת-קרקעיים לרכבים פרטיים ושדרוג התחבורה הציבורית); שימור שטחים ירוקים (כמחצית משטחה של העיר ירוקה); ומיחזור (העיר ממחזרת כמעט שני-שלישים מהפסולת שלה).

"כשנכנסתי לתפקיד, לא ידעתי שום דבר על מבנה העיר. גיבשנו תכנית כמו בחברה מסחרית: עם יעדים ואסטרטגיה", כך אמר בראיונות לתקשורת. "ההחלטה לאסור על מכוניות להיכנס אל מרכז העיר הייתה ללא ספק החלטה מורכבת ומשפיעה ביותר".

ההחלטה יושמה בשנה הראשונה לכהונתו, ולתושבי העיר ניתנה ההזדמנות לחוות את היתרונות של אוויר נקי יותר, רחובות בטוחים יותר ושטחים ציבוריים שקטים יותר. ייתכן וזו הסיבה בגינה נבחר מאז שלוש פעמים ברצף. "היה קשה, אבל אם הייתי שואל היום את תושבי ליובליאנה במשאל, אם לאפשר שוב כניסת רכבים פרטיים למרכז העיר - אני בטוח ש-90% מהם ירצו להשאיר אותו סגור לתנועה".

הראש העסקי של ראש העיר, סייע לו גם במינוף שיווקי של הטייטל המכובד. "התואר קפיטל נתן לליובליאנה כלים שיווקיים לעורר הן את גאוותם של אזרחי העיר והן את סקרנותם של התיירים הפוקדים את העיר", אמר בראיון לתקשורת והוסיף, "לפני שקיבלנו את התואר היוקרתי, זה היה בלתי אפשרי עבורי להיפגש למשל עם ראשי הערים ברלין ופריז. אחרי התואר, כל הדלתות נפתחו".

וכיצד משווקים את הצד הירוק של ליובליאנה? במהלך השנה מתקיימים בעיר אירועים ופעילויות בכל חודש תחת נושא ירוק אחר. כך למשל, חודש ינואר הוכרז כחודש של "ניהול פיסול חכם". העיר נקטה גם במדיניות לקידום ולעידוד רכיבה על אופניים שהתקבלה על אף התנגדותם של חלק מבעלי בתי הקפה המוחים על כך שרוכבי אופניים מבצעים סלאלומים מסוכנים בינות השולחנות.

בין אם ברגל ובין אם באופניים, העיר הקטנה ליובליאנה מציעה במרחק הליכה סביר בין לוקיישן ללוקיישן, לא מעט אתרים מעניינים. החל מהגשר המשולש המפורסם וקתדרלת ניקולאס הקדוש וכלה בטירת ליובליאנה והשוק החקלאי. חובבי התרבות והאמנות, ימצאו בה שפע של גלריות, מוזיאונים ומופעי תיאטרון.

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף פגסוס, מערכת וואלה! NEWS בשיתוף פגסוס
  • עוד באותו נושא:
  • סלובניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully