וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני שטסים: מה צריך לבדוק ואיך להימנע מטעויות שעולות כסף?

ליאור קורן

30.6.2016 / 8:50

איך להימנע מקפיצה במחירי הטיסות ומתי להזמין כרטיס? למה חשוב לבדוק באיזה שדה תעופה נוחתים? מדוע שעות טיסה משפיעות על המחיר שנשלם ועוד טיפים חשובים לפני שאתם לוחצים "הזמן" באתר החופשות

צלמים זמניים מורשים

בווידאו: צפו בישראלי שטייל ב-118 מדינות מגלה: כך תמצאו טיסות זולות

רכישת כרטיס טיסה שונה בלא מעט מובנים מרכישת מוצר אחר. הדבר לעיתים דורש ביצוע מחקר קטן ותשומת לב לפרטים ולאותיות הקטנות, אחרת המחיר הסופי מתגלה כהרבה יותר יקר ממה שחשבתם.

ראשית, כמה מילים על כיצד נקבע מחירו של כרטיס טיסה: רוב חברות התעופה, פותחות למכירה את המושבים בטיסה בין חצי שנה לשנה מראש. גם בתוך מחלקת התיירים יש חלוקה למחלקות מחיר שונות ומטבע הדברים, המושבים הזולים הם שנמכרים ראשונים. כלומר, בפועל, עבור הלקוח, ככל שיש פחות מושבים פנויים במטוס, כך מתייקר מחיר הכרטיס. התנודות יכולות בהחלט לבלבל ולפעמים המחיר משתנה תוך דקות ספורות מרגע שחיפשתם.

הדבר נכון לטיסות רגילות והן לטיסות לואוקוסט - שם המחירים מתחילים בגובה נמוך מאוד, אבל יכולים להמריא לשחקים בסמוך למועד הטיסה. יוצאת דופן היא קטגוריית טיסות השכר (צ'ארטר) - שם מדובר על מטוס שנשכר כולו או רובו על ידי ספק נסיעות ישראלי והוא מוכר את המושבים הלאה ללקוחות הקצה. במקרה של טיסות שכר, אם הספק "נתקע" עם מקומות פנויים ימים ספורים לפני הטיסה, יכול להיות שהוא יציע אותם למכירה במחיר נמוך יחסית.
בכל מקרה, אין שריון מחיר, קניית כרטיס טיסה מהווה תמיד סוג של הימור ואף אחד לא יכול להתחייב שהמחיר לא ירד אחרי שהזמנתם.


עוד טיפים חשובים לפני שטסים:
תחסכו מקום לשופינג: 12 דברים שאתם לא צריכים לארוז לחופשה
לקראת החופשה: באיזה קומות אסור לכם לישון במלון?
לחסוך זמן וכסף: אפליקציות חינם שכל מטייל בעולם צריך


מדוע המחיר קופץ לפתע?
בגלל העיקרון הזה, לא ניתן ממש לפרסם מחיר קבוע של טיסה וברוב המוחלט של אתרי הטיסות הקיימים, אם אתם רואים מחיר אטרקטיבי, היכנסו לתוך העסקה על מנת לגלות את המחיר האמיתי. מה שקובע זה לא המחיר המוצג אלא המחיר שמופיע רק לאחר שלחצתם על לחצן "הזמנה" (אין חשש, עד שלא הכנסתם פרטי אשראי, אתם לא מחוייבים). מדוע זה קורה? רק לאחר כניסה להזמנה בפועל מתבצעת בדיקה בזמן אמת מול חברת תעופה ומפיע המחיר האמיתי המעודכן.

ביטול כרטיס
רצוי לבצע את מירב בדיקות המחיר ולהיות בטוחים בעת רכישת הכרטיס, אחרת הביטול עלול להיות יקר: בחלק מהחברות, קנס הביטול עומד על כ-200-100 דולרים (לפעמים עלות כל הכרטיס!) כדאי מאוד לברר את עלות הביטול או שינוי תאריך לפני הרכישה. באתרים ישראליים, הצרכן מוגן 14 יום ממועד הרכישה (ועד 7 ימים שאינן ימי מנוחה לפני מועד הטיסה) ולאחר מכן יחול מלוא הקנס של חברת התעופה.

חוק הגנת הצרכן חל על רכישת טיסות שיוצאות או מגיעות לישראל. החוק אומר כי ניתן לבטל עד 14 יום מרגע הקנייה בעלות של 5% או 100 שקלים (הנמוך מביניהם). דמי הביטול חלים בנפרד על כל כרטיס טיסה. קחו בחשבון שרכישת כרטיס טיסה לואוקוסט מאתר בחו"ל אינה כפופה לחוק הגנת הצרכן הישראלי, ולכן אם רכשתם כרטיס שאינו מאפשר ביטול, תפסידו את מחירו המלא באם תרצו לבטל, אפילו יום לאחר הרכישה.

הזמנת טיסה. ShutterStock
גלשו לתוך העסקה על מנת לגלות את המחיר האמיתי/ShutterStock

מה לבדוק לפני ביצוע רכישת כרטיס?

מזוודות
כניסת חברות הלואוקוסט שינתה את הכללים המוכרים בעולם התעופה: מזוודות נכנסו לקטגוריה של "תוספת" ובמקרים רבים אינן כלולות במחיר הכרטיס הבסיסי. זה לא מתייחס רק ללואוקוסט - כיום יש אף חברות סדירות "רגילות" כמו אייר פראנס או KLM, שאינן כוללות מזוודות בחלק מקווי הטיסות. לכן, אם אתם זקוקים למזוודה שתעלה לבטן המטוס, בדקו אל תסתפקו בהערה סתומה של "תנאי כבודה כלליים".

ואם כבר רכשתם כרטיס ואתם רוצים להוסיף מזוודה, כדאי לעשות זאת באתר האינטרנט של החברה בטרם הגעה לשדה התעופה, כי בשדה התעריף עלול להיות כפול (למשל 70 דולרים במקום 35 דולרים בחברת UP). בלואוקוסט מקפידים גם על מידות תיק צד או גב שעולה אתכם למטוס ואפילו עלולים למדוד באופן מדוייק את המידות בשדה, כך שכל ס"מ קובע ויש לבדוק באתר החברה מהן המידות והמשקל המותרים.

צ'ק אין בבית או בשדה?
ככלל, עדיף לבצע צ'ק אין באינטרנט ולא להמתין להגעה לשדה התעופה. אפשרות הצ'ק אין נפתחת בין 48-24 שעות לפני הטיסה בחברות רגילות, ואף 30 יום בחלק מחברות הלואוקוסט. יש לזה כמה יתרונות: חלק מהחברות מאפשרות לבצע בחירת מקום ישיבה - מה שמותיר לכם מבחר גדול יותר של מושבים פנויים מאשר בהגעה לשדה וכמו כן, חלק מחברות הלואוקוסט גובות כסף על צ'ק אין בשדה התעופה (לעומת חינם באינטרנט) וחלקן (כמו WIZZ) אף מחייבות הדפסת כרטיסים אחרת תחויבו בתשלום נוסף.

שינוי שם בכרטיס
אחת מהטעויות הנפוצות והמרגיזות היא ביצוע שגיאה בשם הנוסע. בעת הזמנת כרטיס הטיסה, חובה עליכם לרשום את השם בדיוק מלא כפי שהוא מופיע בדרכון, אפילו טעות באות אחת עלולה לגרום לבעיה בשדה התעופה! אם טעיתם, אף אם גיליתם את הטעות מספר שעות לאחר ההזמנה, חברת התעופה תגבה מכם קנס אשר גובהו נע בין 50 ל-100 דולרים. אם גיליתם את זה מאוחר יותר - כמה ימים או שבועות לאחר הרכישה, בחלק גדול מהחברות הסדירות, שינוי שם עלול להיות ביטול כרטיס קיים (עם קנס) ורכישת כרטיס אחר במחיר שעלול להיות כבר גבוה יותר.

עם מי טסים בפועל?
בחלק מהמקרים, רכשתם כרטיס טיסה בחברה אחת רק כדי לגלות שהטיסה מבוצעת בפועל על ידי מטוס וצוות של חברה אחרת לגמרי. למשל, הקיץ, נוסעי חברת UP של אל על קיבלו הודעה שהטיסות יבוצעו בפועל על ידי חברת Travel Service. בעת חיפוש הטיסה, אם יהיה כתוב ליד שם החברה את המילים Operated by תוכלו לראות בפועל מי החברה אשר מטיסה אתכם. לפעמים, השינוי מתבצע רק לאחר רכישת הכרטיס ואתם אמורים לקבל הודעה על כך.

מרחק מהיעד ועלות הגעה משדה התעופה
אתם יודעים היכן נוחתים בפועל? לא מעט מיעדי הנחיתה כוללים כמה וכמה שדות תעופה, למשל, בעיר לונדון יש לא פחות משישה שדות תעופה בינלאומיים. טיסות לואוקוסט במקרה הזה, נוחתות בדרך כלל בנמלי תעופה קטנים ורחוקים יותר. המרחק מהעיר משתנה (לדוגמה, שדה התעופה "היתרו" בו נוחתות בד"כ הטיסות הרגילות מרוחק 22 ק"מ לעומת סטנסטד המרוחק כ-50 ק"מ). גם עלות התחבורה הציבורית שונה ובחלק משדות התעופה, הדרך המהירה לעיר תהיה כרוכה בהזמנת מונית במחיר של עשרות לירות שטרלינג, כך שהפרש עלות ההגעה ללונדון מהשדה עלול להאפיל על ההפרש בין כרטיסי טיסה שונים.

מיקום הנחיתה גם עלול להשפיע על המחיר הכולל של הטיול בגלל הבדל מחירי שירותים נלווים, כמו רכב שכור, ביטוח, מיסים מקומיים וכדומה. למשל, תכננתם לטייל באזור היער השחור? מי שנוחת בשוויץ ישלם כנראה מחיר גבוה יותר על שכירות רכב לעומת נחיתה בגרמניה, כך שגם את זה צריך לקחת בחשבון.

שעות טיסה והשפעתן על המחיר הסופי
שעת הנחיתה ביעד עלולה לגרום לכם להזמין לילה נוסף במלון, מעבר לתקופה אותה תכננתם מראש. נניח שתכננתם להתחיל את החופש/טיול ביום רביעי, אבל הטיסה נוחתת בשעה 01:00 בלילה (בין שלישי ללרביעי) וזה יצריך מכם לשכור חדר לאותו הלילה (מה שלא היה קורה אם הייתם נוחתים בבוקר). החדר מוסיף לעלות הכוללת וכדאי לקחת זאת בחשבון. גם בטיסה חזרה אל ישראל, שעת המראה מאוחרת בלילה תאלץ אתכם להסתובב עייפים בחוץ או לשכור חדר ללילה נוסף עבור מנוחה בשעות שלפני הטיסה.

הכותב הוא מנכ"ל מנוע הטיסות Xplorer.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully