וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טקסי שתייה, זבחים ומין: האם השער למתחם האל פאן התגלה בסוסיתא?

27.6.2016 / 10:23

שער רומי מפואר נחשף בסוסיתא שבגולן, ועשוי לשפוך אור על מסכת האל פ?אן שנמצאה באתר לפני כשנה ועל פולחנו במקום, שכלל טקסי שתייה, זבחים ופולחן אקסטטי שכלל עירום וסקס. אחד החוקרים: "ההשערה, כי זו עדות למרכז פולחני מסתורי שהתקיים מחוץ לעיר"

צלמים זמניים מורשים

שער רומי מפואר שנחשף לאחרונה בחפירות ארכיאולוגיות בסוסיתא שברמת הגולן, עשוי לשפוך אור על מסכת הברונזה של האל פ??אן, היחידה מסוגה בעולם, שנמצאה באותו המקום לפני כשנה.
"כעת, עם חשיפת מכלול השער, בידינו לא רק מידע מוצק יותר באשר לתיארוך המסכה, אלא גם רמז באשר לייעודה. האם לפנינו שער המוליך אל מתחמו המקודש של האל פאן, או לאחד מאלי הטבע?", אמר הד"ר מיכאל איזנברג, מאוניברסיטת חיפה, ראש משלחת החפירות בגן הלאומי סוסיתא.

העיר העתיקה סוסיתא (הידועה כ"היפוס" ואחת מערי הדקאפוליס הרומיות) הולכת ונחשפת בידי משלחת בין-לאומית מטעם המכון לארכיאולוגיה שבאוניברסיטת חיפה, החל משנת 2000. סוסיתא נמצאת בתחומו של גן לאומי סוסיתא המנוהל בידי רשות הטבע והגנים. ביולי 2016 תתקיים עונת החפירות הבאה באתר, שבה ישתתפו עשרות רבות של חוקרים ומתנדבים מהארץ ומהעולם.

בשנה שעברה מצאו חוקרי המכון לארכיאולוגיה ע"ש זינמן באוניברסיטת חיפה מסכת ברונזה, המציגה את פניו של האל פאן, אל הרועים, שחציו אדם וחציו עז המייצג גם את שדות המרעה, המוסיקה והשעשועים. מדובר היה בחשיפה של ממצא ייחודי ויוצא דופן; תגלית של מסכת ברונזה בגודל כזה של אחד האלים היא יחידה מסוגה בעולם, דבר שהקשה תיארוך הממצא או על הסברים לתפקודה של המסכה.

לדברי הד"ר איזנברג, "עד לגילוי הנוכחי ניתן היה רק להעלות סברות באשר לייעודה המקורי של המסכה ולהציע תארוך לזמן יציקת המסכה על בסיס אמנותי וסגנוני".

מסכת האל פאן בתום תהליכי שימור. מ. איזנברג, מערכת וואלה! NEWS
מסכת האל פאן בתום תהליכי שימור/מערכת וואלה! NEWS, מ. איזנברג
מודל פוטוגרמטרי של מבנה השער האל פאן בהיפוס סוסיתא. מ. איזנברג, מערכת וואלה! NEWS
מודל פוטוגרמטרי מדויק של מבנה השער, שני המגדלים וביניהם השער. מסכת פאן מציינת את מיקום הימצאה/מערכת וואלה! NEWS, מ. איזנברג

אחד החוקרים: "המסכה והשער מגרים את הדמיון"

המסכה נמצאה בשרידי מבנה אבן גדול מידות, והחוקרים הניחו כי חשיפת המבנה תניב מידע נוסף לגבי המסכה.
וכמעט כמו בכל עונת חפירות, סוסיתא הפתיעה גם הפעם: על פי השערת החוקרים, המבנה שנחשף היה קשור לביצורי העיר, אולם ככל שהעמיקו לחפור גילו לתדהמתם מבנה שער מונומנטאלי הבנוי כולו בנדבכי גזית בבזלת.

מ?פתח השער היה ברוחב של 3.70 מ' ומשני צידיו נמצאו מגדלי בזלת רבועים במידות של כ-6.30x6.30 מטרים.
לדברי החוקרים, גובהו המקורי של פתח השער היה למעלה משישה מטרים, והמבנה עצמו גבוה מכך. המבנה מתוארך ככל הנראה לימיו של הקיסר אדריאנוס, שחי בין השנים 117-138 לספירה, או מעט מוקדם לכך. המסכה קובעה ככל הנראה על קיר או מזבח במתחם.

כעת יכולים החוקרים לנתח טוב יותר לא רק לגבי תיארוכה של המסכה, אלא גם לגבי ייעודה. "כשרק מצאנו את המסכה שיערנו שיש לה תפקיד פולחני, ומכיוון שמצאנו אותה מחוץ לעיר, אחת ההשערות הייתה כי לפנינו עדות למרכז פולחני מסתורי שהתקיים מחוץ לעיר. אולם מבני שער מפוארים, כידוע, מובילים למכלול בנייה כלשהו, כך שאין זה מן הנמנע שהשער הוביל למתחם פולחני לכבודו של האל פאן, או אחד מאלי הטבע האחרים, ממש בטרם הכניסה לעיר סוסיתא", ציין ד"ר איזנברג.

לדבריו "המסכה, וכעת השער שבו היא כנראה שולבה, מגרים את הדמיון. הפולחן של פאן, שכלל לא אחת טקסי שתייה, זבחים ופולחן אקסטטי ששולבו בו לעיתים עירום ומין, נערך בדרך כלל מחוץ לעיר, במערות ובטבע. אנחנו מכירים היטב את העיר פניאס, מצפון לסוסיתא, שם התקיים אחד ממתחמי הפולחן המפורסמים לאל פאן. אולם כאן אנחנו מוצאים שער גדול ועדויות למכלול בנייה גדול, כך שהמסתורין רק הולך וגובר. איזה מין פולחן לאל פאן, או לעמיתו דיוניסוס אל היין התקיים כאן בסוסיתא? לשם כך, כמובן, נצטרך להמשיך ולחפור", סיכם ד"ר איזנברג.

שער מתחם האל פאן התגלה בהיפוס סוסיתא. מ. איזנברג, מערכת וואלה! NEWS
המגדל המערבי של המתחם בסוסיתא/מערכת וואלה! NEWS, מ. איזנברג
צוות החפירה במבנה השער האל פאן בהיפוס סוסיתא. מ. איזנברג, מערכת וואלה! NEWS
צוות החשיפה של הפורטל בתום יום החפירה במבנה השער בסוסיתא/מערכת וואלה! NEWS, מ. איזנברג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully