וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצוללן שמצא את האוצר בקיסריה ומסר אותו: "אני לא פראייר"

17.5.2016 / 7:49

עופר רענן, אחד משני הצוללנים שמצאו 20 ק"ג של מטבעות עתיקים ושלל פסלים מהתקופה הרומית בנמל קיסריה, התארח באולפן וואלה!NEWS ותיאר את הרגע שבו זיהה את האוצר היקר והזעיק את רשות העתיקות. "השכל גובר", אמר

עריכה: ניר חן

אם הייתם מוצאים אוצר יקר ערך, הייתם שומרים אותו לעצמכם או מוסרים לרשויות?

עופר רענן, הצוללן שביחד עם רן פיינשטיין מצא אוצר עתיק של ספינה טרופה במהלך צלילתם בקיסריה לפני מספר שבועות, הגיע לאולפן וואלה!NEWS וסיפר על אותה צלילה שחשפה בפניהם את השלל הנדיר שהוצא לאחרונה מהנמל של קיסריה ונחשף כאן אתמול (ב').

השניים צללו לפני פסח באזור נמל קיסריה ומצאו אוצר מרהיב של פסלי ברונזה, מטבעות וכלי חרס מהתקופה הרומית. הם הזעיקו את רשות העתיקות, ועל-ידי נחשפו ממצאים מיוחדים נוספים, שעכשיו כולנו יכולים ליהנות מהם.

בראיון לדב גיל-הר סיפר עופר: "אני וחברי רן פיינשטיין נסענו לקיסריה כדי לצלול. לשותף שלי רן זו הייתה צלילה ראשונה באזור קיסריה. זה ממש מזל של מתחילים. הפעם החלטנו לצלול רחוק יותר ועמוק יותר מבדרך כלל. חיפשנו לצלול באתר ידוע ומוכר שהרבה צוללנים מגיעים אליו, 'יערות קיסריה'. פספסנו והתקדמנו כחצי קילומטר צפונה. ורן מצא פתאום פסל עם ידית מעוטרת, שדומה לפסל החירות. הוא הראה לי את זה. גירדתי את הראש כדי להבין במה מדובר. בבית לימדו אותי לא להוציא דברים מהמים אז הנחנו אותו בצד. התקדמנו הלאה ואז משכתי עוד פסל, הפעם פסל כבד מאוד מברונזה. אז הבנתי שמשהו מתרחש".

ממצאי ברונזה נדירים שנתגלו בנמל קיסריה צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות. צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות,
מבחר מהממצאים שמצאו הצוללנים בנמל קיסריה/צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות
צלמית (פסלון) של אלת הירח לונה בנמל קיסריה. צילום: רן פיינשטיין
 באדיבות רשות העתיקות,
פסלון של לונה - אלת הירח הרומית/צילום: רן פיינשטיין באדיבות רשות העתיקות

עופר: "היו שם מטבעות זהב במשקל 20 קילו"

בתשובה לשאלה כיצד טרם נתקלו באוצרות באזור מוכר כזה, אמר עופר: "מדובר באזור שצוללנים ממעטים להגיע אליו. הוא יחסית רחוק וצריך להיות צוללן מיומן יותר כי הוא דליל באוויר. הוא מגודר בסלעים וצריך להכיר את הטופוגרפיה כדי להתמצא שם. העומק היה רדוד בסך הכול כ-7 מטר בערך.

"לא לקחנו כמובן גם את החפצים הביתה. יצאנו למועדון הצלילה והזעקנו את רשות העתיקות. עוד קבוצה שראתה אותנו התלהבו גם הם. הרשות התחילה בחיפושים משלהם, קובי שרביט מהרשות נכנס אתנו למים כדי לאתר עוד מהאוצר. מצאנו עוד דברים, עוד מסמרים וחלקים".

הפריטים מתוארכים בערך למאה ה-4 לספירה, סוף התקופה הרומית ותחילת הנצרות הרשמית באימפריה הרומית, שהפכנה ביזנטית ומונותאיסטית. "היו שם מטבעות זהב במשקל 20 קילו", המשיך לתאר עופר. "על המטבעות היו טבועים שמותיהם של קונסטנטינוס ולקינוס. האוצר הזה נמצא אצל רשות העתיקות בירושלים. מניח שהפריטים יוצגו בתערוכה.

"אני לא אקבל מהם שום דבר מעבר לתעודת הוקרה. אם הייתי מקבל שקל על כל פעם ששאלו אותי אם אני פראייר, הייתי מיליונר. לו חמדתי את הפריטים לעצמי, הייתי צריך לברוח מהארץ ישר מהים".

ומה אתם הייתם עושים במצבו? טקבקו לנו!

עופר רענן, הצוללן שמצא אוצר עתיק ליד קיסריה. באדיבות המצולמים
עופר רענן, אחד משני הצוללנים שמצאו את האוצר, באולפן וואלה!NEWS/באדיבות המצולמים
. נר ברונזה מעוטר בדמות האל סול נמל קיסריה צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות. צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות,
צלמית בדמות האל סול/צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות
גושי המטבעות שנתגלו בנמל קיסריה. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות,
20 ק"ג של גושי מטבעות שנמצאו בים קיסריה/צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully